Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6387 ggr
Whirlie
11/5/12, 9:08 AM

Risker för utekatter?

Har en katt på 6 år som varit innekatt hela sitt liv. Hon älskar dock att sitta på balkongen och spana ut över nejderna, alla dagar året om.

Min pojkvän sedan ett halvår tillbaka har ett underbart sommarställe i utkanten av ett litet samhälle. Sista huset vid en återvändsgränd på en lugn villagata, stor skogstomt och runt omkring finns bara skog och äng. Där har hon börjat få gå ute på dagarna när vi är där. Och den oroliga matten undrar - hur stor risk är det att hon blir uppäten av ngt vilddjur (jag har själv sett räv, det finns lo i området och i skogarna runt omkring har man sett varg och björn)?

Ni andra som bor vid eller i skogen, och har katt, hur resonerar ni? Vad är era erfarenheter?

Till saken hör ju som sagt att det är en innekatt, och ingen streetsmart katt som varit utekatt i generationer. Gör det någon skillnad?

Tacksam för svar!

/ Orolig matte

Annons:
MonicaLagerquist
11/5/12, 9:14 AM
#1

Jag skulle inte riskera min katts liv på det sättet.Bygg en rastgård så kan katten få vara ute på ett säkert sett.

Stolt ägare till fem La permer

[[pimey]]
11/5/12, 9:15 AM
#2

Min grannes katt fick svansen uppäten utav en räv samt vet jag en som hörde sin katt vråla mitt i natten då sprang ett stort djur iväg med den i munnen och det anade att ett var ett lo så ja risken finns speciellt om hon varit innekatt större delen av sitt liv då är hon inte medveten om farorna.

viktoria91
11/5/12, 9:21 AM
#3

En jag känner bor i skogen i Skåne. Inda lo, vargar eller björnar där dock rovfåglar och varg. Ena katten blev tagen av en rovfågel. Säger som #1, bygg en rastgård och gå med sele och koppel.

IceJossan
11/5/12, 10:10 AM
#4

Lon är värst :/ Rävar kan ta katter, men fångar hellre smådjur. Varg och björn tar nog knappast katt. Men lo är ju ett kattdjur det med och där har tamkatten inte mycket till chans om den anses som lämpligt byte för lon :(

Katthemsmatten
11/5/12, 11:35 AM
#5

Håller med alla som varnar - bygg en rastgård eller gå ut med sele på.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Whirlie
11/5/12, 12:44 PM
#6

Tack för input!

Sele känns tyvärr uteslutet då hon blir jättestressad av att ha den på sig. Har försökt och tränat med många olika sorter.

Rastgård ska jag fundera över. Det är ju bättre än ingenting alls. Men det ger henne inte samma frihet som att ströva fritt.

Ska kanske tillägga att det handlar om några timmar varje dag på helgerna när vi är där. Hon går ut, är ute kanske en halvtimme - timme och kommer in igen. Stannar oftast på tomten och ger sig ibland ut precis i ytterkanten av skogen. Men hon blir modigare och modigare för varje gång vi är där, så jag är rädd att hon ska våga sig för långt in i skogen. Tror att lo och räv undviker tomter, men är de hungriga i vinter så vet man ju aldrig.

Annons:
Katthemsmatten
11/5/12, 12:45 PM
#7

Även om lo och räv undviker att komma för nära er så bryr sig inte rovfågel om det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Whirlie
11/5/12, 1:26 PM
#8

#7 Hon är en rätt stor katt, knappt 5kg. Finns det rovfåglar som tar så stora katter?

[Emma--]
11/5/12, 1:30 PM
#9

Sen finns ju faktiskt risken att annat händer. Att katten blir inlåst i ett garage eller att katten går vilse. Rovdjuren är ju bara en risk. Rastgård är ju ett väldigt bra alternativ. Då vet du garanterat att du kan ta hem din katt igen , och hon får ändå aktivera sig i rastgård och vara ute. En mycket mer säker utevistelse :)

MSH
11/5/12, 1:41 PM
#10

Ja eftersom jag saknar vår katt, så kan jag bara hålla med ovanstående.

Räven kan komma mycket nära, (får ibland smak av katter har jag förstått) har själv sett den på vårt landställe runt knuten flera gånger….URSCH!!!

OM jag skulle råda så låter rastgård smart….!

Tilla_
11/5/12, 1:57 PM
#11

Vi hade en utekatt som var borta i ~1 vecka och kom hem med ett ben helt avskalat, han hade fastnat någon stans (rävsax?) och behövt slita sig loss. Får ont i magen när jag tänker på hur ont det måste gjort. En annan av våra katter blev påkörd men överlevde och lyckades ta sig hem, han avlivades dock något dygn senare på djursjukhuset för att skadorna på bla käken var för stora. Har även ett starkt minne av att vi hittar en katt i sjön, drunknad. Inte någon av våra men lika hemskt för det. Finns även risk att katten äter gift (tex råttgift), skadar sig, blir instängd, hamnar i bråk med andra katter, blir skrämd av något och försvinner långt bort mm. :( Sedan jag flyttade hemifrån har jag alla mina katter inne och kommer alltid att ha. De får gå ut på innätad balkong och om jag skaffar trädgård i framtiden så kommer det vara rastgård som gäller. :)

Katthemsmatten
11/5/12, 2:15 PM
#12

Inga problem för en större rovfågel att ta en 5 kgs katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Mona22
11/5/12, 3:17 PM
#13

Tänk även på att grannarna kanske inte vill ha katt. Vissa personer kan vara riktigt elaka mot katter.

Tyvärr är katter ofta ett lätt byte för rovdjur.

Detta med koppel, ibland tar det tid för dem att vänja sig. Sätt på det bara några sekunder först och beröm och ge godsak , sedan längre och längre.

Annons:
Whirlie
11/5/12, 4:04 PM
#14

Tack för bra synpunkter. Det är som sagt rovdjuren jag oroar mig för. Lilla donnan äter nästan inget annat än kattmat och torrfoder, så jag är inte så rädd för att hon ska äta ngt "olämpligt". Men hon kan ju råka fånga en mus och äta upp den, och den kanske kan innehålla råttgift. Även om jag inte tror att någon runt omkring skulle lägga råttgift utomhus.

Fällor och sådant tror jag inte heller är någon risk då det är ganska nära elljusspår och idrottsplats. Dock tillräckligt långt för att det ska vara utanför kattens område.

Dock tror jag den risken hänger samman med kommentarer om grannar. Det finns bara ett hus som ligger i direkt anslutning till det område hon brukar störva i. På andra sidan den lilla gatan finns ett par hus till, men hon går inte ens ned på framsidan av huset så just nu är det ingen risk att de stör. Men om jag fortsätter ha henne ute kanske det kan vara en bra idé att prata med den närmaste grannen.

Men jag har förstått att jag, om jag låter henne gå ut, ska vara väldigt restriktiv precis som jag varit. Ingen utgång i skymning eller i mörkret och så god uppsikt över henne som jag kan ha. Och jag ska verkligen fundera över att bygga en rastgård för vinterhalvåret då jag själv inte vill vara ute lika mycket. På sommaren kan vi ju njuta tillsammans på gräsmattan och i skogen!

Katthemsmatten
11/5/12, 4:07 PM
#15

Glöm inte heller att hon på litet sikt kommer att ströva iväg i en radie om 700-800 meter från hemmet. Det är en ganska lång sträcka som du bör kolla av vad det finns för potentiella risker på. Och som sagt, det är i radie.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Whirlie
11/5/12, 4:08 PM
#16

Och just ja, apporpå kommentar #1 om varför jag "riskrerar min katts liv".

För att jag ser hur hon fullkomligt älskar att vara ute, för att jag ser hur hon förvandlas från en däst soffpotatis till en riktig katt, när vi är där. Hemma försöker jag aktivera henne på alla sätt och vis men hon är inte alls intresserad av olika typer av lekar. Iallafall väldigt sällan. Inte ens laserpekare funkar på henne.

Men ute smyger hon runt, doftar, spanar, äter gräs och myser. Hon går ut och in några gånger under dagen och på kvällen sover hon som en stock. Hon får utlopp för sina naturliga instinkter på ett helt annat sätt än hemma.

Jag låter henne gå ut för att jag älskar henne. Samtidigt som jag älskar henne för mycket för att vilja förlora henne. Så det är inte helt lätt beslut.

Rafflan
11/5/12, 5:19 PM
#17

Min erfarenhet är att katter oftast klara sig bra utomhus, haft totalt 8 katter under 20 års tid, alla har vart utekatter, dem "olyckor" vi vart med om har var 1 som fick en sårskada en gång på svansen, veterinär, medicin och inne till såret läkt, och vart den aldrig mer problem och 1 som fick käken krossad i en dörr, dock var det en olycka som min bror gjorde, han skulle slänge igen dörren och katten smet emellan. Så utom dessa 2 grejer har vi aldrig haft någe problem, och då har vi bott i villa omårde/små "byar" på landet och helt på landet med skog där det finns nåt form av lo/räv.

Men då har våra katter vart ute hela livet också.

Så det beror på en själv, min katt fick fraktur som innekatt så sånt är inte heller helt säkert ;)

Whirlie
11/5/12, 6:16 PM
#18

#17 Tack Rafflan! Jag blev väldigt förvånad över att så många var så starkt emot att ha katten ute. Jag trodde faktiskt fler förespråkade ett naturligt kattbeteende, framförallt på ett forum där BARF ofta rekommenderas. Klart jag vill ha synpunkter av alla slag, och jag är som sagt sjukt orolig när hon är ute. Och med de svar jag får här känns det som näst intill 100% säkert att hon är borta innan våren om jag fortsätter släppa ut henne. Lite skönt med någon som haft utekatter som verkar klara sig hyfsat. Som motvikt. Men gärna fler erfarenheter och synpunkter på innekatt som ibland får nosa frisk lantluft.

[Annamaja27]
11/5/12, 6:27 PM
#19

Jag har två katter som nu är tålv år (kastrerade honkatter). Den ena är en huskatt och den andra en birma. De var innekatter under deras första levnadsår då jag bodde mitt i stan och inte ville släppa ut dem. Sedan flyttade jag så att de skulle kunna få möjlighet att gå ut. Det blev längst in på en återvändsgata i kanten på ett naturområde. Kanske pga av att de fick lite begränsad vana av utelivet under deras första år så är båda fortfarande ganska skygga när de är utomhus. De springer inte fram till varken folk eller djur.

Jag har under de här åren bott på lite olika ställen i Sverige men alltid anpassat mig så att det ska vara så säkert som möjligt för katterna.

Birman har hittills inte råkat ut för någon olycka utomhus medan huskatten i sin ungdom kom hem med en del sår efter varit i slagsmål. Nu verkar hon ha lugnat ner sig. Jag har kattlucka på balkongen så de kan komma och gå som det vill.

Nog vet jag att olyckor kan ske men för mig är det inte något alternativ att begränsa deras utomhusmöjligheter.

fvanilla
11/5/12, 7:16 PM
#20

#18 Naturligt kattbeteende kan de ju få leva ut, även inomhus med selepromenader eller inhägnat. (Istället för att jaga riktiga möss, leksaksmöss. Iställer för att klättra i träd, klösträd. Istället för att spana ifrån ett träd, spana ifrån en hög hylla, istället för att trycka i en buske går de med sin ägare i en sele och nosar runt, osv.) Vi gör ju det med hundar, som också har naturliga beteenden att leva ut, så vad är fel med det? Sverige är ett av de få länder där vi har hundar i koppel och sen håller dem inomhus där de får ligga och sova på soffan. I många länder ses det som djurplågeri att hålla hundar, särskilt stora hundar, inomhus "inlåsta", b.la på Irland, i Ryssland, Spanien, Grekland, osv. I England vägrar många härbärgen att placera ut hundar i hem där det inte finns en stor trädgård (helst inhägnad), för hundar bör få springa ute. En belgare sa att i Belgien anses katter vara mer lämpade som lägenhetshusdjur och många omplacerar sina hundar när de flyttar ifrån en villa med trädgård, för att hundar anses inte vara anpassade till ett liv i en lägenhet. Men i Sverige ifrågasätter man inte de som har hundar inomhus, och man undrar varför? Jo, för det är hur samhället ser på vad som är ok och inte ok. "Hundar, ett nomaddjur med ett revirbehov på flera mil = ok att ha inomhus. Katter, ett revirdjur med ett litet revirbehov = fel att ha inomhus." Katter är INTE ett nomaddjur som "strövar fritt" som hunden, och kan alltså lätt vara lycklig med ett begränsat revir, för i det vilda har de ju begränsade revir.

BARF och blötmat är för att det är sådant katter bör äta, för att hålla sig friska. En katt behöver inte ha ett kilometer stort revir för att vara friska. Sen finns det även katter som INTE vill ha ett större revir än ett hus och vägrar ens lämna ett hems fyra väggar. Känner många utekatter som bara håller sig inom trädgården. För där är deras revir, och där är de lyckliga.

Annons:
Rafflan
11/5/12, 8:32 PM
#21

#20 när du ser det så ska du också se det ur den synen att hunden är ett flockdjur och mer "domesticerat" än katten, en hund är väldigt beroende av sin ägare medans en katt är mer "egen" kommer när den vill osv.'

Så det är helt olika typer av djur med olika levnads sätt ;)

thildatessie
11/5/12, 8:44 PM
#22

Är i percis samma sits som du TS! Har velat starta en likadan tråd men jag har inte vågat…

fvanilla
11/5/12, 8:57 PM
#23

#21 Hur är hunden mer domesticierad för att den är ett nomaddjur? Jag förstår inte. Inget annat djur, som t.om är mindre domesticierad än katten, får springa ute och händer det något djuret så får det väl hända?

Jag bevisar snarare att hunden har större behov att springa ute. Men varför får inte hunden göra det som i många andra länder? Och alla hundraser är inte samma, t.ex urhundar (Basenji, Korean Jin-Do). Och en hund är beroende utav en LEDARE, som inte behöver vara en människa. Se hundflockar på Irland där de springer i flock och sen kommer hem till ägaren på kvällen.

fvanilla
11/5/12, 9:00 PM
#24

#21 Hur är hunden mer domesticierad för att den är ett nomaddjur? Jag förstår inte. Inget annat djur, som t.om är mindre domesticierad än katten, får springa ute och händer det något djuret så får det väl hända?

Jag bevisar snarare att hunden har större behov att springa ute. Men varför får inte hunden göra det som i många andra länder? Och alla hundraser är inte samma, t.ex urhundar (Basenji, Korean Jin-Do). Och hunden behöver en ledare, då de är flockdjur. Ledaren behöver inte vara en människa. Se hundflockar på Irland där de sen på kvällen återvänder till sin ägare. De släpps ut på morgonen, springer i en flock med andra hundar, och sen kommer hem på kvällen. Låter likt katter som bor här, eller hur?

Slashignore
11/5/12, 9:15 PM
#25

Om jag hade möjligheten av ha mina katter ute hade jag antagligen haft det (förutsatt att jag inte hade haft fertila katter…). Eftersom jag anser att det är mer likt kattens naturliga sätt att leva. Men man får ju räkna lite med att katter som får gå och komma som de vill blir mindre sociala. I allafall i alla fall som jag varit med om, även om de är sociala när de är inne så kan de vara väldigt trötta och helst bara sova t.ex. Men jag skulle säga att om du kan ha katten ute på dagen och inne på natten (min katt kom alltid in när det började skymma). Så tycker jag det låter som en bra ide. MEN självklart är det med risker… man får själv väga för och nackdelarna och komma fram till vad som passar just sin egna katt bäst! :)

nottheonly
11/6/12, 8:20 AM
#26

Jag blir lite förvånad över alla som verkar ha så stor koll på vad deras katt gör ute..? springer ni efter katten eller har ni en kamera på vart den tar vägen eller något, för hur kan ni vara så säkra på att den bara går si och så långt, att den inte gör det och det..? bara en fundering.Tungan ute

[Annamaja27]
11/6/12, 9:11 AM
#27

Jag brukar följa med min katt ut i skogen ibland. Dit hon går, går även jag. Hon tycker det är jättemysigt med sällskapGlad

Nu tror jag ju inte att hon nödvändigtvis pysslar med samma saker när jag är med som när hon är själv men det är väldigt rogivande att traska efter sin lilla kisse och låta den visa sig sin värld!

Annons:
Fridaaaa
11/6/12, 10:08 AM
#28

Jag har utekatter. Bor på landet, men har relativt stor väg ganska nära. Dock håller sig våra katter här omkring. Dom är rädda för bilar som är igång.

Jag vill inte ha innekatt när jag har möjlighet att ha utekatt.
Dom får bra motion ute, kan roa sig, jaga möss osv helt enkelt vara "katter" :) Svårare i lägenhet eller som innekatt tycker jag, det går ju om man engagera sig mycket :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fvanilla
11/6/12, 2:23 PM
#29

#28 Ja, nyckelordet är engagemang. Man låter ju sällan hundar här vara "hund", och istället får man engagera sig så de får utlopp för sina instinkter - samma som med innekatter. Berätta om hur hundar daltas med här till folk i många andra länder så tycker de att vi är helknäppa här borta. Flört

När det kommer till ens djur så gör man sina val och tar sina konsekvenser, och alla samhällen har sina syner på husdjur.

Fridaaaa
11/6/12, 3:19 PM
#30

#29 Tyvärr är det många som inte gör det med sina hundar :( köper för att dom är söta och gör inte det som hunden ens är avlad för eller behöver :( vanligt. Sorgligt :(
Ja i USA så går dom ju ibland knappt ens ut med hundarna och katter & andra djur är med tjocka oftast,tragiskt :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[eskils_]]
6/27/19, 2:48 PM
#31

Gammal tråd men viktigt ämne. Många faror finns i utemiljön för lösspringande katter - framför allt trafiken, elaka människor, rovdjur, plus risken att de blir instängda någonstans.

Här är ytterligare en fara:

"Distriktsveterinärerna i landet ser alltfler husdjur som förgiftats av den nyaste formen av musgift. Förra året drabbades bland annat ett femtontal katter på Gotland. (…)

Snabbare verkan och inget motgift

– Det påverkar centrala nervsystemet och medvetandet så att katterna blir medvetslösa. De blir nedkylda och det är det man dör av. De kan få kramper också, säger distriktsveterinär Ulrika Sjösten på Gotland. (…)

Att inte bara Gotland är drabbat bekräftas av överveterinär Anna Norlin på Distriktsveterinärerna.

– Vi ser det över hela landet, säger hon."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nytt-musgift-drabbar-katter-hart

För att skydda sina katter kan man hålla dem inne, låta dem vara i en inhägnad rastgård, alternativt gå ut med dem på koppelpromenader.

Upp till toppen
Annons: