Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5560 ggr
Andina
10/14/12, 2:48 PM

Torrfoder - innehåll

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har försökt att göra lite jämförelser på några få torrfoderprodukter, för att få ett lite bättre hum dem..

  • Orijen Cat & Kitten
  • Porta 21 Finest Sensible
  • Eukanuba Kyckling & Lever
  • Carnia Lynx Original
  • Ziwi Peak Cat Venison
  • WildCat Etoshe, Karoo o Cheetah

Vad jag tittat på har huvudsakligen varit spannmålm fisk o d i innehållen.

Om jag förstår det rätt så är Ziwi Peaks ochWild Cats torrfoder de bästa valen, innehållsmässigt. (Men Ziwi Peaks kilopris… wow!)

Och därefter Porta 21, Carnia Lynxx, Orijen och sist Eukanuba  - i den ordningen.

Har jag förstått något sånär rätt då?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Andina
10/14/12, 2:49 PM
#1

Prisjämförelser…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

fvanilla
10/14/12, 6:21 PM
#2

Carnia Lynx går också bort p.ga den höga magnesiumhalten. Har hört samma med Porta 21.

WildCat ser bra ut i jämförelse. Dock tycker jag att Applaws absolut är bäst, men den är tyvärr inte på listan.

Andina
10/14/12, 6:28 PM
#3

Tack, Fvanilla! Detta med magnesiumhalten måste jag lära mig mer om tydligen! Intressant!

(Jag har tänkt att lägga in lite fler märken och produkter så småningom i listan. Det är alltid intressant att se vad som skiljer dem åt… även om det nu inte lär bli nå'n avancerad jämförelse, dock… ;))

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
10/21/12, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ju mer jag läser om torrfoder som rekommenderas, desto 'virrigare' blir jag. Så jag roar mig vidare med att göra jämförelser.

Tanken är att jag ska lägga till ytterligare någon eller några produkter så småningom. Har du några förslag på produkt? Eller en viss ingrediens som är särskilt intressant?

*

Jag hoppas att jag har förstått innehållsdeklarationerna rätt. Rätta mig gärna annars om jag har fel?

Några produkter har jag inte hittat alla uppgifter på, särskilt köttinnehållet är ju intressant - samt magnesium, om jag har förstått det rätt.
Har du uppgifter om något ämne som jag inte lyckats hitta än?

*

Som jag ser det är det fortfarande Ziwi Peak (av dessa produkter) som innehåller minst "skräp". Men det är också en väldigt dyr produkt!

Tätt följt av Carnia Lynx och WildCat.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

danitza
10/21/12, 4:50 PM
#5

Är Carnia Lynx ett bättre foder än Porta 21?

Andina
10/21/12, 7:26 PM
#6

#5 - Jag hoppas fler som är bättre insatta i kattmaten än vad jag är, hittar hit till tråden.

Men av de ingredienser som jag tagit med i jämförelsen (#4) så tycker jag att det verkar som att Carnia Lynx innehåll låter bättre än Porta21-produkten som jag tagit med. Särskilt med tanke på att Carnia inte innehåller grönsaker o dyl, och aaningen mindre magnesium…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
danitza
10/21/12, 7:50 PM
#7

Tack för informationen!

jbe
10/21/12, 7:50 PM
#8

Va intressant att titta på din tabell. Eloge till dig som lägger ner tid att göra en tabell!

Skulle du kunna lägga till Applaws i din tabell? Och kanske även RC som många uppfödare använder och sen även kattungeköpare som fått gratiskuponger att börja med och sen bara fortsätter med samma sort.

Prisuppgift kan ju också vara intressant, visserligen kan priser skilja sig åt i olika butiker, men du kanske kan ta tillverkarens riktpris?

Andina
10/21/12, 8:13 PM
#9

#7-8 - Tack själva! Glad

#8 - Jag har påbörjat prisjämförelser också, på samma produkter. i #1 ser du den senaste jag knåpat ihop, hittills. Här lägger jag in uppdaterade prisjämförelser också: Inköpsställen Kattmat online. Det blir samma sak där, jag har för avsikt att fylla på med lite fler produkter - särskilt så'na som jag ser rekommenderas ofta.

Så ja, jag lär nog ta upp någon Applaws- och någon RC-produkt också, tack för tipset!

Lägger in uppdaterade jämförelser i denna tråd allt efter som!

Längre fram tänkte jag ta itu med blötfoder och göra motsvarande jämförelser också..

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
10/22/12, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Inkl det jag hittat om några av Hill's-, RC- och Applaws-produkter.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

jbe
10/22/12, 8:47 PM
#11

Åhh så bra att du lade till RC och Applaws! Tusen tack!

Hade ingen aning att det var så lite kött som 59% i Hills?!

Andina
10/23/12, 12:19 PM
#12

#11 - Tack själv, jbe!

Ja, jag känner mig lite tveksam till köttinnehållet i Hill's - minns inte varifrån jag hittade siffran.

Några produkter har jag inte hittat köttinnehåll (o andra detaljer) på över huvud taget. Så om någon vet mer, har uppgifter så tas de tacksamt emot!? Flört

Det är lite märkligt hur luddig en del information kan vara… Så även Orijens information om spannmål; "Inget olämpligt spannmål", t ex. Vad betyder det? Vilket spannmål används då (som inte är olämpligt)??

Och vad står Carnia Lynx' "86 % animaliska råvaror" för? Är det köttinnehåll + ägg o dyl då?

Jag hoppas någon som förstår sig på dessa innehållsdeklarationer kan hjälpa mig att begripa vad som är vad…

För ibland tror jag att de försöker 'luras' lite… … Obestämd

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
10/29/12, 9:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

(Korrigerad)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
kattöga
7/8/14, 1:33 PM
#14

Synd att dom torrfodrena som verkar bäst är så dyra. Jag trodde Eukanuba var bra men där finns det ju både fiskmjöl och spannmål och annat i….. och det vill jag inte ha…… Vilken skulle ni välja Porta 21 eller Carnia lynx och varför? Dom verkar vara näst bäst om jag förstår rätt.. ( Torrfoder är inte huvudfödan för katten.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Twat
7/8/14, 2:03 PM
#15

Början av innehållsförteckningen på den fysiska påsen Porta 21 Feline Finest Sensible som jag har hemma lyder: Malet kycklingkött (64 %), kycklingkött (9,1 %), kycklingfett (9,1 %), torkad potatis (5,1 %)

Alltså 82,2 % kött enligt påsen.

Har du räknat fetthalterna på fodrens torrsubstans? Även torrfoder har ju en viss fukthalt. Jättebra med en sådan här sammanställning. 🙂

kattöga
7/8/14, 3:10 PM
#16

Ingrediens som jag inte vet vad det betyder: vegetabilisk cellulosafibrer Någon som vet vad det är? (Applaws Kyckling)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

ElinLindberg
7/8/14, 4:23 PM
#17

#16 Cellulosa fibrer är fibrer från någon typ av växt/träd att det står vegetabiliskt innan tror jag är bara för att förtydliga att det kommer från växtriket

kattöga
7/8/14, 4:42 PM
#18

#17 Tack! Så det kan iaf inte vara en "förtäckt form" av spannmål då?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

ElinLindberg
7/8/14, 5:14 PM
#19

Jag är inte helt säker, men det kan vara spannmål men det är inte säkert att det kommer från spannmål, dvs om det står enbart cellulosafiber så har dem tagit ut enbart fibrerna från en viss växt/er, sen så vet man ju inte om det är från just spannmål, någon får gärna rätta mig om jag har fel!

hannan
7/13/14, 12:48 PM
#20

Vilken jättebra tråd! Sitter precis och jämför spannmålsfria kattfoder och konstaterar att Porta 21 är klart billigast, vilket ju är ett stort plus.  Men jag ser här i tråden att det har väldigt hög magnesiumhalt. Själv har jag ingen koll på vad som är RDI av magnesium för katter och hur stor skillnad det är mellan t.ex. Orijens 0,09 (eller vad det var) och Porta 21s 0,11.
Nån som har koll på vad det egentligen innebär? I vilket fall som helst så måste det ju vara bättre än vilken foder som helst som innehåller spannmål, eller?

Annons:
Kattmamman45
7/13/14, 2:46 PM
#21

Bästa tråden som jag någonsin sett på detta forum!

När man jämför torrfoder behöver man inte bry sig om hur stor andel som är torrsubstans eftersom vattenhalten i olika foder skiljer sig åt mycket litet.

Om man nu ska ge katten torrfoder så ska det vara fritt från alla vegetabilier, dvs spannmål, rotfrukter, frukt, bär osv. Det ska heller inte innehålla vegetabiliska oljor för katten kan inte ta upp oljor från växtriket. Salthalten ska också vara noll. Salt är inte bra för njurarna.

NFE är kvävefria extraktivämnen, Nitrogen Free Extractives, vilket kan vara vegetabilier där man tagit bort det lilla protein som fanns från början.

Vill man jämföra pris måste man ta hänsyn till energiinnehållet. En katt behöver så där 200 - 250 kcal per dag, lika med 800 - 1000 kJoule per dag. Mängden beror på hur stor katten är och vad den gör på dagarna. För en prisjämförelse ska man hålla sig till en viss energimängd.

Råprotein säger bara andelen protein som finns i produkten men inget om hur mycket av detta protein som katten kan tillgodogöra sig. Proteininnehållet kan vara mycket lågt även i animaliska ingredienser. Fina köttbitar innehåller betydligt mer protein än senor och liknande. Köttbiprodukter är till stor del sådant som inte ens kan bli köttfärs.

Kattmamman45
7/14/14, 6:23 PM
#22

Har inget att tillägga men puffar upp den eftersom den är mycket läsvärd.

BIEE
7/15/14, 11:20 AM
#23

Tack, mycket bra info.

Zandrama
7/15/14, 4:06 PM
#24

Själv kör jag på Carnia Lynx :)
Mestadels för att jag även har illrar som käkar torrfodret och där är Taurinen extra viktig att de får i sig.

//Belinda aka Zandrama

Kattmamman45
7/29/14, 10:54 AM
#25

Vill bara lyfta upp denna tråd som innehåller så mycket värdefull info

kigon
7/29/14, 12:26 PM
#26

Hur är köttinnehåll i % uträknat…?

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

MolnBlomman
7/29/14, 12:30 PM
#27

Jättebra info!

Annons:
Kattmamman45
8/9/14, 10:20 AM
#28

Eftersom jag tycker att detta är en mycket värdefull tråd med alla fakta som TS tagit fram puttar jag upp den igen.

kigon
8/9/14, 6:12 PM
#29

Ingen som vet hur köttprocenthalten är uträknad…?

I applaws är 9% av kycklingfärsen färsk, men eftersom de skriver både torkad och färsk % så blir totala %halten högre (59% torkad + 9% färsk = 68% kött t.ex. även om det bara borde vara typ 61%) vilket betyder att de inte borde jämföras med en innehållsförteckning som har helt torkade %, eller ett annat som har både torkat & färskt i innehållet (orijen t.ex. mesta av % är färskt men finns även några som är torkade)  och porta 21 anger inte om det är torkat eller färskt… 

För att kunna jämföra alla måste man väl antingen skriva 100% torrhalt eller 100% färskt på alla? Då något som har 70% torkat kött har mer kött än något som har 50% torkat och 30% färskt (= 80% kötthalt) Är lite förvirrad på hur detta är uträknat så skulle uppskatta om någon tog sig lite tid och förklarade… 🤦‍♂️

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Kattmamman45
8/24/14, 9:58 AM
#30

Vill bara lyfta upp tråden eftersom den innehåller mycket värdefull information.

Kattencoffee
11/16/16, 7:44 AM
#31

Lyfter tråden!

http://kattencoffee.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: