Annons:
Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 18121 ggr
IceJossan
2012-07-29 23:13

Vad heter din katts färg? Har du koll?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här med färger på katter är en salig röra!

Har du koll? Eller vill du veta?

Lägg in en bild på din katt så berättar jag och säkert flera andra här inne vad din katts färg och mönster kallas!

I bilden nedan följer några exempel.

Annons:
louise1993
2012-07-30 09:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vilken trevlig tråd! Jag funder har lite på vad min Asta har för färg. Det är den gråa färgen jag funderar på den borde vara silver eftersom mamma och alla syskonen är silverfärgade i olika varianter och hon ser så ut om man kollar noga för det är mycket orangea hår insprängda i det grå, speciellt på ryggen. vill självklart veta vad hela färgen heter :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

louise1993
2012-07-30 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En till :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

louise1993
2012-07-30 09:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och här är pappas lilla katt Smilla, gissar ätt hon är svarttabby sköldpadda med vitt? Kan inte kattfäger, men det är min gissning eftersom hon verkar ha stora mörka partier och det har jag fattat som tabby?

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

louise1993
2012-07-30 09:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En till på henne :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

annzoo
2012-07-30 10:07
#5

Jag är inge bra på silver man jag tycker den första katten ser bara tickad ut, inte silver…skulle vilja se bild på mamman. Dvs jag tycker katten är sköldpadsfärgad med tickning

smilla tror jag är sköldpadsfärgad harlekin

louise1993
2012-07-30 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har bara några mobilbilder på henne, lägger upp ett par. Tror dock att någon kostaterade att hon var "svartsköldpadd silver tabby" och att Asta inte var silver. Detta var dock när hon var 2 veckor och vi tycker att färgen blir mer och mer silver, men är verkligen ingen expert..

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Annons:
louise1993
2012-07-30 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En till

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

louise1993
2012-07-30 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och en sista, har tyvärr inte bättre bilder..

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

IceJossan
2012-07-30 10:44
#9

Asta tycker jag ser ut att vara tigré, så hon är alltså svartsköldpaddstigré med vitt. Hon är inte vit i underullen va? Smilla är svartsköldpaddstabby harlekin (alltså med vitt, harlekin innebär 50-75% vitt). Har svårt att se på mobilen om hon är silver - är hon vit i underullen är färgen svartsilversköldpaddstabby harlekin. Likaså med mamman, hon ser silver ut och är hon vit i underullen är hon svartsilversköldpaddsgabby bicolor (=25-50% vitt)

louise1993
2012-07-30 10:58
#10

Nja, hon är inte vit men hon är mycket ljusare än Smilla i underullen. Hon ser nästan lite cremefärgad ut i ullen eller vitt med lite orangea toner, i de renare gråa zonerna var det vitare, om du förstår?

Smilla är väldigt mörk i ullen så då är hon svartsköldpaddstabby harlekin alltså?

Mamman är vit i ullen.

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

dagdrivarn
2012-07-30 11:26
#11

Hmm… andra raden längst bort?

Svartsilvertigré bicolor? På tok för lite vitt för att vara bicolor, vart kommer uppgifterna ifrån?

Men ett KANON-Initiativ!!!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

IceJossan
2012-07-30 11:28
#12

#11 Hon är vit på tassar/ben och mage också, men tyvärr försvann det bakom textrutan :/

[Thiah]
2012-07-30 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Min lilla.. Tror hon är blå?

Annons:
[Thiah]
2012-07-30 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Detta är min stora. Han är vit- svart/brun tror jag. Magen är helvit och det brunsvarta blir ljusare på  sommaren.

dagdrivarn
2012-07-30 12:00
#15

Fast det låter som för lite vitt, min bicolor-tös var tveksam och då var hon vit hela magen, bakbenen upp mot svansen, hela bröstet och kragen, frambenen och även en ring runt halsen och en fläck på ryggen och där var det som sagt tveksamheter. Hon var alltså väldigt på gränsen. Den som det står svart-vit bicolor är en 09:a alltså obestämd mängd vitt, den har helt säkert för lite för att räknas som bicolor.

En Bicolor skall ha minst 25-50% vitt så även ansiktet behöver vara vitt om de inte har väldigt mycket vitt och fläckar även på ryggen.

Den som står som Blå Harleqin ser mer ut som en bra bicolor, den har snarare för lite vitt för att vara Harleqin. Den svarta däremot är ju solklar hareqin :-)

http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/index_uppfodning.htm

Har en Svartsilvertigré-van om du vill utöka det hela… superbra grej har själv ett påbörjat dokument jag jobbat på i ett par månader med att samla in bilder osv, fast där har jag bara godkända MCO färger (dvs allt utom choklad, lila och maskat).

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

dagdrivarn
2012-07-30 12:08
#16

1# Asta är Svartsköldpaddstigré-vit (f 09 23)

3# Smilla är Svartsöldpadds(tabby?)- Harleqin (f 02 22)

6# Svartsköldpaddssilvertabby-vit (fs 09 22)

13# Blåtigré (a 23)

14# Svart-vit (troligen bicolor svårt att säga när man inte ser hela katten) (n 03)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Thiah]
2012-07-30 12:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 här är undersidan Flört

dagdrivarn
2012-07-30 12:42
#18

#17  Ser ut som en (n 03) ja  :-) Alltså Svart-vit bicolor

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Thiah]
2012-07-30 12:46
#19

#18 tack, måste skriva upp det här så man minns om någon frågar  Glad

Nosen
2012-07-30 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

På uppfödarens hemsida står det två olika färger som skrevs ner när hon var kattunge

Svartsköldpaddssilver spotted - fs 24

Svartsköldpaddssilver tabby - fs 22

Men nu har jag fått tips om att hon nu kan vara:

Svartsköldpaddsilvertigré fs 23

svartsilversköldpaddstabby med vitt

Sen hörde jag någon som sa något om "shaded"?

Jag blir helt förvirrad och skulle väldigt gärna vilja veta det rätta svaret, inte för att det har så stor betydelse men bara kul att veta Glad

Annons:
Snurpan79
2012-07-30 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag passar på att fråga vad min Lukas har för färg. Jag skulle tippa rödtabby med vitt men är inte helt säker, så ni mer kunniga får mer än gärna säga ert. Försökte ta en bild på sidan så hans mönster ska synas. Var lättare sagt än gjort för det blev en massa foton på magen istället då den åkte i vädret hela tiden.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

viciouscircle
2012-07-30 18:23
#22

20# Alla de färger du fått nämnt är samma färg - svartsköldpaddssilver.

DÄrefter nämner man mönstret.. och det är där alla verkar ha delade åsikter. - tabby, tigré eller spotted. Om du slätar ut pälsen på henne ordentligt så är det lättare att se - men jag skulle tippa på spotted (istället för hela ränder-tigré så är det liksom prickrandigt). Tabby är mer klumpiga randfläckar.

Sedan kan katterna ha mer eller mindre, eller inget vitt alls.

Jämför med en svart katt som har vitt under magen tex =) Är din katt HELT vit någonstanns? Eftersom hon är ljusare överlag så är det ju svårare att se än om man kollar på en svart katt tex.. blir mer kontrast :) Men det ska alltså vara helt vitt.. över hela strået.

Silvret i Svartsköldpaddsilver betyder att hon är silvrig (vit) i botten. Hade hon varit färgad på hela strået så hade hon helt enkelt "bara" varit svartsköldpadda.

Shaded troooor jag helt enkelt är en katt som har lite extra av detta silvret i botten. Men jag är inte säker .

Kika på denna sida .. Gå in på färger .. Där har dom samlat ganska bra bilder på de färger som är godkända hos just den rasen :)
http://www.mainecoon-katten.se/

viciouscircle
2012-07-30 18:38
#23

21# Han är inte tabby. Han är tigré :) Om du googlar på det så kommer du se att det är stor skillnad. Tigré är smalare ränder.. Tabby är mer klumpränder liksom :)

Dock så tror jag att det bara är spökränder .. Dvs, han är enfärgad men det underliggande mönstret "lyser igenom".. Skillnaden mellan en solid (dvs enfärgad) katt och en med mönster är bland annat att den mönstrade är ljusare runt munnen och öronkanterna. Tycker att din kisse ser ganska jämnt färgad ut runt munnen och resten av kroppen. (om man bortser från den helt vita fläcken;))

Han är alltså rödsolid med vitt. Men jag kan ha fel. Har inte varit inne i det här med färger så jättelänge ^^ Någon får gärna rätta :D

Tilla_
2012-07-30 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Huskatten Elmo. Han är vit "längst in" i pälsen och sen grårandig och delvis helvit. Vad blir det? XD

Virkan
2012-07-30 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag tyckte inte någon av bilderna liknade min lilla Kokosloppan (jag VET weird namn<3). Tyvärr finns han inte längre, han blev knappt 1 år :(

Vad var han för färg/teckning?

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

dagdrivarn
2012-07-30 19:52
#26

#20 Svartsköldpaddssilver, så mycket är säkert, tabby tror jag inte på, tigré alt spottet är alternativ. ofta kan man se lättare om man fuktar pälsen och kammar/stryker den medhårs så att det ligger mer slätt.

Shaded är hon inte, hon har alldeles för lite silver för det Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

dagdrivarn
2012-07-30 19:56
#27

#21 (#23) - Han är inte mönstrad alls han är solid röd med vitt (d 09) Skrattande

Den röda färgen fungerar som en lasyr till skilnad från svart som är heltäckande, det gör att man alltid ser det underliggande mönstret även om katten är solid dvs. omönstrad.

Du kan se att katten är omönstrad iom att partiet runt nosen är så gott som jämnrött, han har inga vita glasögon och öronkanterna är mörka.

På en mönstrad katt så har de tydligt vädldigt ljusa glasögon runt ögonen, öronkanterna är ljusa och även partiet runt munnen är ljust.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Annons:
Snurpan79
2012-07-30 20:08
#28

#23 & 27 Hade aldrig gissat att gossen var solid röd. Skrattade gott åt detta då alla mina 3 katter är solida i färgen. Stort tack för hjälpen. :)

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

LillaSofie
2012-07-30 20:15
#29

Tiny 3 år och Tess 12 v.

dagdrivarn
2012-07-30 20:15
#30

#24 Svartsilvertigré-vit (ns 09 23)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Thiah]
2012-07-30 20:15
#31

#27 så eftersom man ser på min lillan #13 att hon är ljusare runt ögon och öron så vet man säkert att hon är mönstrad? Men jag tycker det ljusare runt hennes ögon/öron/mun är detsamma som det ljusa i hennes päls.

Men jag tycker #21 är ljusröd runt ögonen (det ljusare  i hans mönster på resten av pälsen) så hur blir han solid?

kanske dumma funderingar men jag är helt ny på detta och nyfiken Glad

dagdrivarn
2012-07-30 20:17
#32

#25 Svartsilvertabby-vit (ns 22)

Beklagar Rynkar på näsan

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

LillaSofie
2012-07-30 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

probs med bilderna. :(

Thaeri
2012-07-30 20:25
#34

#31, på katter med svartbaserad färg är det mycket tydligare skillnad mellan mönstrad och icke-mönstrad, även i de fall spökmönster faktiskt förekommer.

Men om man ska ta det här med ljust i ansiktet så är din katt vit mer eller mindre på noskuddar och haka, och det är det man tittar efter på en röd katt för att veta.

Jämför du med den röda katten i #21 är det fortfarande rött på ena noskudden och hakan, och den vita fläcken på den andra noskudden är helt klart vitfläck då gränserna till det omliggande röda är skarpa, och dessutom har den fel form och sitter bara på ena sidan. Att man ens kan se den vitfläcken är ett ganska bra bevis på att katten är solid.

Annons:
Nosen
2012-07-30 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Här hittade jag en ny bild från förra sommarn när hon ligger i båten :) kanske syns bättre…

#22 här ser man att hon är vit under hakan, på magen och lite här och där.

#26 har du någon exempel bild på vad shaded innebär? :)

Nosen
2012-07-30 20:51
#36

#22 förresten, hon är sibirisk, inte maine coon om det var det du syftade på med länktipset :) eller du kanske bara ville visa färgerna ^^

Nosen
2012-07-30 20:57
#37

Jag ser nu att mina bilder #20 och #35 knappt ser ut som samma katt. Men hon ändrar päls under årstiderna ^^

Tilla_
2012-07-30 21:04
#38

#30 Tack. :D Ska försöka komma ihåg det också, svartsilvertigrevit, svartsilvertigrevit, svartsilvertigrevit.. XD

Tokyo
2012-07-30 21:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Vad kallas färgen på den "lilla"? haha. Antar att Mulle (den större katten) är svartvit. Eller.. uppenbarligen är han det. Haha :)))

LillaSofie
2012-07-30 22:23
#40

Inget svar? :/ #33

Virkan
2012-07-30 23:18
#41

#32 Ok, tack:)

Han blev påkörd utanför vårat hus för flera år sedan. Jag är fortfarade ledsen ibland, för han var väldigt speciell, min lilla ängel <3

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Annons:
IceJossan
2012-07-30 23:25
#42

#39 Hon är svartsköldpadd-vit. Är osäker på om mängden vitt är bicolor (25-50%) eller harlekin (50-75%). har du en bild på henne ovanifrån?

viciouscircle
2012-07-31 00:09
#43

36# Ville bara ge tips på färgerna, tycker dom visar det på ett bra sätt på den sidan.. :) Är själv insnöad på maine coon så såg att hon inte var en sådan ;)

Tokyo
2012-07-31 08:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

#42 Bästa jag har.. just nu vill hon inte vara still så jag kan inte ta en färsk heller.

EddaM
2012-08-01 10:26
#45

#33: Din katt är svart-vit (n09) =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Andina
2012-08-01 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Vilken härlig tråd!

Detta med färger o teckningar på pälsen är verkligen en "röra" för mig.

En liten, go' tjej har själv bestämt sig för att flytta in här hos mig, så just nu håller hon på att bo'a in sig. Hon kommer o går som hon vill. Min förra katt gjorde likadant (övergiven katt).

Hon har väl ett utseende som förr åtminstone var det 'vanligaste' hos bondkatter - kanske är det så fortfarande. Men vad skulle jag kunna kalla hennes färg? Jag utgår ifrån att hon är en Spotted-tecknad katt i alla fall…?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

cosmonita
2012-08-01 19:49
Thaeri
2012-08-01 20:53
#48

#47, japp Glad

Annons:
Andina
2012-08-01 21:15
#49

Är min fråga i #46 fel? Kanske är 'bondkatt' det enda 'epitetet' man kan sätta på henne? Det är inte viktigt, men kan bli viktigt om nå't händer - så jag hoppas nå'n tittar in som kan ge mig en "beskrivning" av min katt som flyttar in här just nu.

Jag har haft erfarenheter tidigare då beskrivning av katten har behövts…

Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Thaeri
2012-08-01 21:20
#50

#49 Brunspotted huskatt är den korrekta benämningen Glad Om inte… jag tycker hon ser ut att ha en pytteliten vitfläck på bröstet också, stämmer det? alltså inte det ljusa på nosen och under hakan som hör till mönstret, utan just en vit fläck.

Men det är ju vanligt att kalla katter av den gamla klassiska svenska typen utan raskattpåbrå "bondkatt" Flört

Andina
2012-08-01 21:25
#51

Tack snälla Thaeri! Jätte kul att få en "beskrivning" på henne! Det är ju mest för min egen skull - men känner även att det är skönt att kunna lämna en beskrivning ifall det skulle behövas nå'n gång (förhoppningsvis aldrig, dock..). Brunspotted huskatt… för att hon har rödbrunt i sig då, antar jag.

Oavsett - hon är såå söt! Jag har en till katt som tycks vilja flytta hit. Ska se om jag kan klura ut hennes "beskrivning"…

Tack Thaeri! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Thaeri
2012-08-01 21:33
#52

Hon är mönstrad med svart som grundfärg och då kallar man det brun av någon anledning. Antagligen för att färgen som du är inne på är mer brun än svart i verkligheten.

Det finns bara två grundfärger nämligen: svart och röd, sen är alla andra färger varianter av dessa. Alla katter har även ett mönster, men det kan liksom bli övertäckt så katten blir helfärgad, solid kallas det.

Andina
2012-08-01 23:05
#53

#52 - Ja… det är inte konstigt att det är "rörigt" detta med kattens färger och mönster… T ex som du skriver; "… svart som grundfärg och då kallar man det brun…" - det går ju bara inte att förstå det som nå't annat än rörigt… ;)))

Men igen, tack! För även om det är rörigt, så är det kul att lära sig lite mer om detta! Skönt att det finns så'na som du och ni som kan det här! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

AgnetaB
2012-08-02 13:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

#24  jag gillade den färgen med silvret som skiner igenom lite.

#35 om du vill se en shaded så är kvaliten bäst på perser då de färgavlar o har gjort länge.Jag föder bla upp Sibirer o vill ha dem i just shaded men är en svår färg o finns knappt i rasen o kommer ta låång tid innan våra shaded ser ut som persernas. Det går ej att testa om katten är shaded heller som man kan gör med vissa andra saker o då VET man ju men nu får vi gissa o gå efter vissa tecken.

Sätter in en bild på min ena hona som anses vara shaded.Shaded finns i olika färger också typ blå,röd el som min svartsilver shaded o sedan har hon vita tassar också.

Huvudbilden på min Avatar är samma katt därför visar jag en helkroppsbild.

IceJossan
2012-08-02 17:13
#55

Alltså shaded, är det nåt i stil med silvertickat? Eller hur kan man bäst förklara begreppet?

Annons:
mallabralla
2012-08-02 18:09
#56

#25

såg att någon skrev svartsilver tigre och vit, men jag skulle snarare säga svart/brun tabby vit, ränderna är tjockare än hos tigre och katten ser inte silver ut för mig.

Sajtvärd på Perser iFokus

Thaeri
2012-08-02 19:36
#57

#56, jag håller med om att #25 är tabby, och även om att han inte ser silver ut utan snarare brunmönstrad med en väldigt kall nyans. Silver borde vara ljusare.

viciouscircle
2012-08-03 00:03
#58

55# Fast tickad är väl när enbart topparna på stråna är silver (eller någon annan kulör för den delen?) och botten har en annan kulör.. Medans shaded är när botten alltid är silver och topparna i en annan kulör (creme, röd osv)?

Liksom motsatta saker? :)

Vad jag har förstått utseendemässigt så är en shaded en "extrem smoke"? (kanske inte är så genetist talat men ser så ut) :)

Thaeri
2012-08-03 00:31
#59

#58, tickad är när katten är mönstrad men utan mörka fält. Den har alltså samma färg som en tabby, tigré eller spotted har mellan ränderna eller prickarna över hela kroppen.

Eller ja, störe delen av kroppen, en tickad katt kan ha ränder på ben, bröst och svans och prickar på magen.

En tickad katt kan vara shaded också, de två styrs inte av samma gener.

melliew93
2012-08-03 08:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

vad kallas denna färg? :)

EddaM
2012-08-03 09:03
#61

#60: Svart ♥

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

melliew93
2012-08-03 09:14
#62

#61 haha :P tänkte bara på att han är lite brunaktig i det svarta :P<3

Annons:
EddaM
2012-08-03 09:21
#63

Nej svarta kattungar är gärna lite bruna eller gråa i pälsen som små. För det mesta växer det bort. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

melliew93
2012-08-03 09:30
#64

jaha :P tack så mycket :)

Seglarina
2012-08-03 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Det här var komplicerat värre. Hur är det med dessa två huskatter då.

Saga (den ljusare) är ju förhållandevis mer enförgat röd/beige.

Felix (saligen hädangången i våras och djupt saknad) uppfattar jag som rödtabby med vitt, eller…

mallabralla
2012-08-03 13:55
#66

#65

Saga ser ut att vara mörk creme vit, eller ljus röd (creme skall vara ljusare och röd skall vara djupare röd så hon är mitt emellan, men skulle tippa på creme iom att genetiskt är hon ju antingen eller ;))

så skulle sätta EMS kod e 09 på henne, alltså creme-obestämt vit

den andra är röd-vit, inte tabby då tabby har ljust runt ögon och i öron och denna katt har en jämn röd ton. röda katter har ofta spökmarkering som man kallar det så det ser ut som tabby tecken.

så Felix är en d 09, alltså röd-obestämt vit

med obestämt menas att graderingen av vitt är lägre än bicolor som skall ligga på 25-50% vitfläckighet och benäms med 03

vitfläcks indelningen ser ut på detta sätt:

09: katten har mindre än 25% vitt (godkänd gradering på alla raser utom perser och exotic)

03: bicolor, katten har 25-50% vitt på kroppen

02: harlequin, katten har 50-75% vitt på kroppen

01: van, katten har 75% eller mer vitt på kroppen

sedan har vi ju helvita katter också men dessa går inte under vitfläckar och har en helt annan genetisk sammansättning som gör att dem blir vita.

alla vita katter har en genetisk färg under det vita, det kan vara vilken färg som hälst, men så har de en gen som gör att denna färg maskeras av ett vitt lager så katten ser vit ut.

vita kattungar har ofta färgfläckar på huvudet som små, inte att beblanda med van, dessa fläckar brukar gå i den färg som katten genetiskt har men försvinner vartefter katten växer.

Sajtvärd på Perser iFokus

AgnetaB
2012-08-03 19:26
#67

#65 Den ena ser ju ut att vara mörk creme o har nog aldrig sett en så mörk, superfin!

whiteangel2
2012-08-04 08:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Vad kallas denna?

Marre

EddaM
2012-08-04 11:08
#69

#68: Skulle vilja se fler bilder på henne =) Från sidan och så =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annons:
whiteangel2
2012-08-04 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

En till!

Marre

whiteangel2
2012-08-04 12:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

En till!

Marre

mallabralla
2012-08-04 13:52
#72

#71

tror hon är brunspotted med vit, mensvårt att säga när man inte ser mönstret från sidan.

Sajtvärd på Perser iFokus

Seglarina
2012-08-04 20:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Tack #66 skrivet av mallabralla och #67 skrivet av AgnetaB. Jag håller med om att Saga är söt. Hon har ett väldigt sött ansikte också, men väldigt speciell teckning tycker jag.

Seglarina
2012-08-04 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Angående det här med teckning så blir det svåert för mig att förstå hur man beskriver skillnaden i spökteckning på röda katter, som ju ofta ser olika ut. Exempel här med Felix och hans bror Findus.

Bild från när dom var riktigt små med mamma och syskon. Det är ju de två röda pojkarna i mitten jag menar. (Jag älskar denna bild)

mallabralla
2012-08-04 22:11
#75

#74

om katten har jämn röd färg runt ögon och mun är den solid, har den ljusa glasögon och "haklapp" är den mönstrad ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

Niiinah92
2012-08-04 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Stella - Svartsköldpaddssmoke med vitt

Spencer - Bruntigré

MEN vilken färg har Sizzi? (sista bilden)

Annons:
Aribigga
2012-08-05 09:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Jag har ingen aning om vad Findus färg heter :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

mallabralla
2012-08-05 10:17
#78

#76

Sizzi ser bruntabby maskad ut för mig

#77

brun/svart tabby

(bruntabby och svarttabby är samma sak)

Sajtvärd på Perser iFokus

Aribigga
2012-08-05 10:28
#79

Åhå tack så mycket :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Peppe
2012-08-06 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Bondkatten Morris

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2012-08-06 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

och bondkatten Mörten

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2012-08-06 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Fler på Morris och Mörten

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mallabralla
2012-08-06 19:36
#83

#82

bägge är blå-vita :)

morris 09 och mörten 03

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
[RC1393]
2012-08-06 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Någon som vet vad Akilles färg kallas? Eller är det så enkelt att den bara kallas svart-vit? :)

mallabralla
2012-08-06 23:21
#85

#84

japp svart vit

har han något vitt på ryggen eller är han helsvart?

är han helsvart är han bicolor annars harlequin

(bicolor och harlquin är själva teckningen)

Sajtvärd på Perser iFokus

[RC1393]
2012-08-06 23:29
#86

#85 Okej, tack :) I så fall är han svart-vit harlequin :)

EddaM
2012-08-07 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Morten är mönstrad med, tigre. Så han är blåtigre bicolur =)

Jag skulle säga bicolur på #84. Lite för mycket färg för att vara harleqin, vita ryggfläckar vill man ha på bicolur. Lägger in en bild på en HQ.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

[RC1393]
2012-08-07 15:08
#88

#87 Okej, gör det någon skillnad att han är som stickelhårig?

louise1993
2012-08-07 18:09
#89

Nu har jag funderat, men kommer inte fram till någonting.. Först och främst undrar jag vad som menas med "(f 09 23)" och andra siffror som kommer efter färgen? Och kan katten vara delvis silverfärad? För Asta högst upp är vit i underullen på vissa ställen, ljusare på vissa och grått på andra.. Hon ser även mer silverfärgad ut desto vitare underullen är. Så kan de vara delvis silver?

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

mallabralla
2012-08-07 19:22
#90

#89

det system som benämner kattens färg kallas EMS system.

först kommer färgen, i detta fall F som står för sköldpadda, därefter om katten är vitfläck står en siffra som indikerar hur hög vitfläcksgraden är, i detta fall står det 09, 09 betyder att katten har obestämt mycket vitt, men mindre än 25 % vitt (se min tabell högre upp).

sedan har vi en siffra som indikerar att katten är mönstrad, 23 står för tigré.

så med andra ord.

f 09 23 = sköldpadds vit tigré

:)

här följer hela EMS systemet

Färger

Pälsmönster

n

Svart (brun, seal, viltfärgad)

11

Shaded

a

Blå

12

Shell (tipped)

b

Choklad

c

Lila

21

Agouti - mönster okänd

d

Röd

22

Tabby

e

Creme

23

Tigré

24

Spotted

f

Svart (-brun) sköldpadd

25

Tickad (ABY/SOM-mönstrad)

g

Blåsköldpadd

h

Chokladskölpadd

Färg på kroppen / maskning

j

Lilasköldpadd

31

Burma

32

Tonkanes

o

Kanel (sorrel)

33

Siames, maskad (colourpoint)

p

Fawn (beige)

q

Kanel (-sorrel) sköldpadd

Svanslängd

r

Fawnsköldpadd

51

Rumpy

52

Rumpy riser

t

Modifier -
(amber / light amber)

53

Stumpy

54

Longie

s

Silver

y

Golden

Ögonfärg

w

Vit (helvit)

61

Blå

62

Orange

x

Ej godkänd färg för rasen

63

Odd (olikfärgade ögon)

64

Grön

Vitfläcksgrad

65

Burma

01

Van

66

Tonkanes

02

Harlekin

67

Siames/colourpoint

03

Bicolour

04

Mitted (endast rasen ragdoll)

Öronform

05

Snowshoe (endast rasen snowshoe)

71

Rak - normal

09

Vitt -obestämd mängd

72

Curl

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
louise1993
2012-08-08 17:56
#91

#90 Där ser man! :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

EddaM
2012-08-12 10:38
#92

88: Nej =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Mianpålandet
2012-08-13 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Hej! Kan någon hjälpa mig med mina kissars färg? De är syskon, Sigge är lite mer grå och Sigrid har lite mer röda toner. Sigge är mer smalrandig medan Sigrid har lite bredare oregelbundna ränder. De två första korten är på Sigge och de andra två på Sigrid.

Mianpålandet
2012-08-13 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Sigge igen:

Mianpålandet
2012-08-13 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Sigrid:

Mianpålandet
2012-08-13 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Sigrid igen:

mallabralla
2012-08-13 18:44
#97

#96

båda är bruntigré :)

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
EddaM
2012-08-14 09:11
#98

Svartmönstrade katter kan variera otroligt mycket i sin färg nyans. Några ser mer gråa ut och andra är så varmt bruna att de ser röda ut.

#93-#96: Jätte vackra mönster dina katter har =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Mianpålandet
2012-08-14 14:14
#99

#97 #98 Tusen tack för hjälpen! Jag tycker förstås att de är jättevackra men så är jag väl lite partisk också :)

mallabralla
2012-08-14 15:37
#100

#99

de är jätte vackra ;) otroligt bra tigrering.

Sajtvärd på Perser iFokus

Tainted123
2012-08-14 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Lite nyfiken på färgen på min tjej.. Hon är ju "hudfärgad" över hela kroppen, och lite ljust röd-brun på öronen och nospartiet.

IceJossan
2012-08-14 20:00
#102

#101 Hon är rödmaskad :) Hade hon haft päls hade hon varit vit på kropoen och tydligare röd i ansiktet.

Tainted123
2012-08-14 21:24
#103

#101 Så det heter bara rödmaskad, även om hon tex skulle vart svart på resten av kroppen?

IceJossan
2012-08-14 22:35
#104

#103 Nä, rödmaskad är när kattem är ljus på kroppen och har en röd "mask".

Annons:
Miss Marble
2012-08-15 08:26
#105

#101 Fargen står vel i stamtavla?

Cheapo
2012-08-15 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Skulle gissa på att min Ansgar är solid blå?

Thaeri
2012-08-15 09:33
#107

#106, japp.

[Rhodugune]
2012-09-12 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Jag är lite nyfiken på vad den här lilla kissen har för färg, har inte sett något liknande på ett svart katt innan, han är liksom randig som ni ser. :)

Mina färgkunskaper räcker inte till, så jag behöver hjälp!

Holtan
2012-09-12 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Här är Freja! Hon står reggad som svart tigré, n09 23, men jag skulle säga brun/viltfärgad??

Holtan
2012-09-12 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

En till i närbild..

hanna-jo85
2012-09-12 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

nån som vill hjälpa till med min katts färg?

Annons:
LaSadie
2012-09-12 15:29
#112

#108 Katten är solid svart, ev svartsmoke men då behövs mer bilder på ansiktet tex. På en avkomma jag hade som var ns så såg man ibland mönstret som dolde sig under det solida.

IceJossan
2012-09-12 15:46
#113

#109/110 kan jag inte svara på, behöver större bild än vad jag kan se på mobilen. Men #111 är svartsköldpaddstigré med vitt :)

hanna-jo85
2012-09-12 16:18
#114

Tack! =) tyckte väl att färgen va lik den första kattens =)

[Rhodugune]
2012-09-12 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

#112 Tack för svaret, här är en rätt nytagen bild på hans ansikte.

Holtan
2012-09-12 17:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

En till :)

Jina
2012-09-12 17:58
#117

#109 Hon är svartagouti. Svårt se mönster på cornish (devon?) pga den lockiga pälsen.

Var har hon vitfläcken?

LaSadie
2012-09-12 20:39
#118

#116 Den är svart, n.

Annons:
Holtan
2012-09-12 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

#117 vad innebär agouti? Hon är cornish.
På svanstippen är hon vit :P

#118 okej vad bra :) Då är allt rätt då.

Holtan
2012-09-12 21:34
#120

Inte hennes bästa bild :P Men man ser svanstippen i alla fall :D

EddaM
2012-09-13 09:14
#121

Agouti betyder mönstrad. Så hon har grundfärg svart med mönster och det blir svart/brun tigré. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Holtan
2012-09-13 14:04
#122

#121 Okej tack :D

Andina
2012-09-13 17:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Jag har två frågor:

Jag har ännu en katt som håller på att flytta in här. Han (vilket jag tror att det är) verkar vara övergiven, misshandlad eller hamnat vilse eller nå't. Har varit oerhört skygg under tiden han strukit omkring här (i ett halvår nu!) men sedan en vecka har vi fått fin och nära kontakt. Han har en öronmärkning - som jag fått titta på lite grann, men den är suddig och jag kan ännu inte tydligt se vad där står. Ännu är det inte läge att ta honom till veterinär, han måste bli mer trygg (och helst komma överens med katten som flyttat in här tidigare i sommar också).

Jag har letat bland registrerade öronmärkningar - men ännu inte hittat någon beskrivning som jag tycker stämmer in. Jag har lyssnat med polisen och SKK om efterlysningar, samt letat på diverse sidor på internet om försvunna katter.

Fråga 1: Hur skulle ni beskriva denna katt? Magen är mestadels vit. (se bif) Det finns lite röda toner, särskilt i ansiktet.

Fråga 2: Såg beskrivningen "Spräckt tigré" någon stans - någon som vet vad det betyder?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Eveo
2012-09-14 00:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Vad går min fina Tiili under för färg? Veterinären skrev henne som sköldpaddsfärgad när hon id-märktes.

No time to waste, only time to treasure.

Gia91an
2012-09-14 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Vad är denna katten för färg?

Blåtigre med vit bicolor?

Blev ju lite nyfiken nu, vi tycker i alla fall att han är superfin!

Annons:
mallabralla
2012-09-14 11:03
#126

#124

hon är svartsköldpadds spotted (eller tabby, svårt att se mönstret)

"125

yes blåtigré vit stämmer bra, fast har nog lite för lite vitt för bicolor så man säger bara blåtigré-vit

Sajtvärd på Perser iFokus

Gia91an
2012-09-14 12:41
#127

126# Aha då vet jag :)

Vår andra katt som det syns väldigt lite av i bilden är ju svart, men ser randig ut med en del mörkbrunt i sig… Är det ett spökmönster?

mallabralla
2012-09-14 17:25
#128

#127

ja det ser ut som det ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

EddaM
2012-09-15 13:34
#129

#123: Jag skulle säga att han är bruntigre med vitt, de röda tonerna är brunt i olika nyanser. Det är alltså inte sköldpadda.

Spräckt tigre har jag aldrig hört, tigre mönstret kan spricka upp på kattungar så de blir spotted istället.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Andina
2012-09-15 13:42
#130

#129 - Tack, snälla EddaM, för hjälpen! Det kan vara bra att förstå lite bättre om 'färgen/teckningen" medan jag letar efter ägaren.

Aha, ja så, kanske det är, spotted! Det fanns ingen bild med i sammanhanget så jag kunde inte själv se vad för slags teckning som menades.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Seglarina
2012-09-15 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Hur är det med denna katt? Har lite svårt med skillnaden på brun och sköldpadd. Tycker att hon har tydliga fläckar av orange i pälsen, är det inte sköldpadd då? Och den brunitgré färgen är den röd eller svart genetiskt? OBS det gäller ju inte den föda katten förstås.

Seglarina
2012-09-15 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Här kommer en till bild av henne från andra hållet Glad

Annons:
OttoIsTheShit
2012-09-15 14:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

vilken trevlig tråd:) min förra katt.

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

OttoIsTheShit
2012-09-15 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

en till bild på lillkillen :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

mallabralla
2012-09-15 18:13
#135

#132

svart/brun sköldpadds tigré brun tigré är det samma som svarttigré.

#133

ser ut som svartsilver tabby ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

OttoIsTheShit
2012-09-15 18:25
#136

#135 åh tackar :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Seglarina
2012-09-16 00:02
#137

Tack tack!

Thaeri
2012-09-17 07:21
#138

#131-132, som man ser på den första bilden så är även själva mönstret rött på en del ställen, hade hon varit brunmönstrad med rufism hade det varit svart och allt rödaktigt befunnit sig mellan prickarna och ränderna.

Och japp, en bunmönstrad katt är svart genetiskt, det finns bara två grundfärer nämligen: svart och rött. En sköldpaddsfärgad katt har båda.

Camillaaae
2012-09-21 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Myskatterna! :)

Annons:
Seglarina
2012-09-21 19:01
#140

#139 skrivet av Camillaaae

Så gulliga dom är.

Holyghostorchid
2012-10-02 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Vad för färg har min lilla misse skulle ni tippa? :)

IceJossan
2012-10-02 20:54
#142

#141 Ser ut som svartsilvertigré.

fanniiiiie
2012-10-02 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Vad är Molly för färg? Även lite brunt vid rumpan typ, och lite här & var, som ni kanske ser? Glad

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

fvanilla
2012-10-02 21:14
#144

#143 Ser ut som svart och vitt, brunt är vanligt hos svarta katter. Jättefin! Glad

fanniiiiie
2012-10-02 21:22
#145

#144 Okey, tack då vet jag! Ja visst är hon! Glad

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

Holyghostorchid
2012-10-02 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

#142 Har fått ändrat hennes stamtavla pga färgen tidigare. Hon är nu reggad som gs 24 (blåsköldpaddsilverspotted). Ingen verkar vara enig om vilken färg hon har! Får ofta olika bud. Hoppas att jag inte behöver ändra igen!

Annons:
[Grynet08]
2012-10-03 20:38
#147

Är en crème färgad katt en röd katt egentligen? Konstig formulering men undrar om crème bara är en blekt röding… :-) Tack på förhand

fvanilla
2012-10-03 20:44
#148

#147 Mer eller mindre. Rött + dillution = créme

[Grynet08]
2012-10-03 20:47
#149

Och vad är dillution? Kanske inget man lätt kan beskriva men är nyfiken på det här med färger :-)

Thaeri
2012-10-03 21:57
#150

Det finns bara två grundfärger: svart och rött, alla andra är modifieringar av dessa. Har en katt båda är den sköldpaddsfärgad.

Dilution är ett anlag som liksom bleker denna grundfärg.

Svart grundfärg plus dulution ger en blå katt, röd grundfärg plus dilution ger en crème katt. Sköldpaddsfärgad katt + dilution ger en blåsköldpadda, det vill säga en som är både blå och crème.

Jessicahagstrom94
2012-10-03 23:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

Börjar med Smille, vad har han för färg och teckning? hela magen är vit och alla tassar är vita och ja, på ansiktet ser ni ju att det är en vit prick vid nosen.

Jessicahagstrom94
2012-10-03 23:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

Och Lukas, alla tassar är vita men hela magen är inte helt vit, ni kommer förstå när ni ser alla 3 bilderna på honom. även han vit upp där på nosen.
Bild 1.

Jessicahagstrom94
2012-10-03 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Lukas rygg
bild 2.

Annons:
Jessicahagstrom94
2012-10-03 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Och så Lukas mage, som ni ser(?) är inte hela magen vit.

Jessicahagstrom94
2012-10-03 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

Nu tar vi Hans, han är Lukas kullbrorsa :)

Mage.

Jessicahagstrom94
2012-10-03 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Hans rygg:

Jessicahagstrom94
2012-10-03 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Hans i helhet, inga vita tassar, inget vitt förutom en sida av svanstippen typ som är lite ljusare än allt annat men vitt vetefasiken, haha!

LaSadie
2012-10-03 23:31
#158

Smille är svart med vitt n 09

Hans är solid röd (d) om han inte har något vitt på sig

Skulle chansa på att Lukas är solid röd med med vitt, d 09. Han ser ut att vara mönstrad men tror det är spökmönster även om han har ett tydligt tabbymönster.

Thaeri
2012-10-04 01:03
#159

Lukas är solklar solid enligt mig när man ser ansiktsbilden, färgen runt ögonen är samma som på kroppen, inte nästan vit.

Så jag håller med LaSadie:

Smille: svart med vitt

Lukas: röd med vitt

Hans: röd

IceJossan
2012-10-04 02:05
#160

#146 Nu ser jag en cremefläck i pannan på henne, den såg jag inte på förra bilden. Mönsret är svårt att de om det är spotted eller tigré, jag tyckte inte det var nån solklar spotted, men svårt att avgöra på dessa bilder. Men svartsköldpaddssilvermönstrad är hon iaf, ja. Hon har ju svart (svartsmoke + mönster) och rött.

Annons:
Jessicahagstrom94
2012-10-04 11:27
#161

tack! att det va så lätt visste jag inte :) trodde det hette nåt när dom har vitt i ansiktet, hehe..

vad menas med spökmönster?

grandma
2012-10-04 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Den här snyggingen då som jag träffade i Skåne i somras?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

AgnetaB
2012-10-04 13:04
#163

#162 är svartsköldpadda med vitt

Thaeri
2012-10-04 14:08
#164

#161, alla katter har ett mönster, men på solida katter har det målats över kan man säga. Men det är inte alltid den här "övermålningen" täcker helt, utan mönstret syns igenom ändå och det är det som kallas spökmönster.

Särskilt den röda färgen täcker dåligt, och så gott som alla solida röda katter har spökmönster, men det kan även hända på katter med svart grundfärg.

Jessicahagstrom94
2012-10-04 15:33
#165

#164, aha! då förstår jag :) tack för en tydlig förklaring.

[Malin]
2012-10-04 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#166

Jag vet ju att han är röd och vit, men något mer?

[Malin]
2012-10-04 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

Samma här, svart-vit bara?

Annons:
LykkeLii
2012-10-04 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

Här kommer Maja som är blå bicolour, a 03 eller blå/vit.

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

mallabralla
2012-10-04 18:03
#169

#166

ja röd och vit, men själva vitfläcks graden han har kallas van, när katten har minst 75% vitt.

så han är röd van (d 01 ems kod)

#167

Svart harlequin (harlequin är graderingen av vitfläckigheten och skall vara 50-75 %)

n 02 skriver man som ems kod och står för svart harlequin

Sajtvärd på Perser iFokus

[Malin]
2012-10-04 21:59
#170

#169 Okej, tack!

Pazuzu
2012-10-15 17:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

Jag skulle gärna vilja ha hjälp att identifiera Sockers färg. Många kommenterar den ovanliga färgen (han är en huskatt) och jag kan inte säga vad den heter! Jag har googlat och tittat lite på bilder på maskade katter, men kan inte säkert avgöra hans färg, så hjälp uppskattas!:)

Tyvärr inga superbra bilder, men säg till om bild från någon mer vinkel önskas!

Pazuzu
2012-10-15 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#172

Bild 2

Pazuzu
2012-10-15 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Bild 3

mallabralla
2012-10-15 18:27
#174

#172

jag skulle tippa på blåtabby maskad, men är inte expert på maskade katter,

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
godisgrisen
2012-10-15 19:55
#175

Vilken jättebra tråd!Glad

jeakphoto
2012-10-15 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Vad kan mina hårbollar gå under för färg tro? förutom enkelt brun och grå :)

mallabralla
2012-10-15 20:22
#177

#176

den till vänster är svarttabby bicolor (n 22 03)

den till höger är svartsmoke (ns)

Sajtvärd på Perser iFokus

Galaxy86
2012-10-15 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Vad är min för färg tack?

Pokemon hundar och konst

Magic Nicki
2012-10-15 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#179

#171 Sötis! Det här med färg och möster på katter är komplicerat. När jag sa till en vännina att min katt är blå så titta hon på mig med stora förvånade ögon och tittade på min katt och utbrast "BLÅ?!" och tänkte nog att jag är knäpp. Fast jag visste inte heller innan att katter kunde vara blå och lila och allt vad det är;) Här är min katt, en blåsköldpadda birma. Uppfödaren var inte så insatt i färg och hade någonstans skrivit koden för lilasköldpadda. Det fick mig lite osäker, men hon är nog ändå blåsköldpadda.

SaraB
2012-10-15 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Vet någon vad min lilla han-katt har färg? :)

SaraB
2012-10-15 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

En till bild :)

Annons:
mallabralla
2012-10-15 21:29
#182

180

han är blåtigré bicolor (a 23 03)

178

skulle tippa på rödspotted bicolor (ligger på gränsen till Harlequin i sin vitfläcksgrad) iom att han är vit i ansiktet är det svårt om prickarna bara är spökmarkeringar eller om han är mönstrad. men jag skulle säga att han är spotted.

(d 24 03 eller då 02 i vitfläckighetsgrad)

Sajtvärd på Perser iFokus

frontera1
2012-10-15 23:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

Vilken färg har Trasdockan.

Det är min hitte katt som spinner som en asvaltsborr.

Gissar någon typ av smoke då hun nästan är vit inne vid skinnet

frontera1
2012-10-15 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

Bild 2

frontera1
2012-10-15 23:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#185

Bild 3

LaSadie
2012-10-16 07:43
#186

Liknar en avkomma till oss, ser ut som en svartsköldpaddssmoke

Galaxy86
2012-10-16 08:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Mirra vilken färg har hon ?

Pokemon hundar och konst

Galaxy86
2012-10-16 08:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

och Minna mer vit på är det samma som innan?

Pokemon hundar och konst

Annons:
IceJossan
2012-10-16 11:17
#189

Mirra är svartsköldpadda med vitt. Möjligen svartsköldpadd bicolor (25-50% vitt).

Minna är svartsköldpaddstigré bicolor (alltså med vitt, 25-50%). Gisses vilken lång svans hon har!!

Galaxy86
2012-10-16 12:38
#190

okej =)

Ja Minna hade en väldigt lång svans. Tyvärr blev hon inte så gammal utan har gått bort bara 1 år. Men va häftigt att veta =)

Pokemon hundar och konst

Niiinah92
2012-10-21 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#191

Vad kallas Snoddas färg?

CheshireCat
2012-11-20 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#192

Denna lilla damen har någon sorts sköldpaddsfärg iallafall, men exakt vilken har jag ingen aning om :) Sen är hon lite randig längre bak på kroppen, så hon är nog lite av varje!

Thaeri
2012-11-20 23:21
#193

#191: brunmönstrad med vitt, men jag är värdelös på att se mönster på långhåriga katter, så exakt vilket får någon annan svara på.

#192: svartsköldpadds-någonting med vitt.

Det här "någonting" är mönstret, men det behövs en bild från sidan för att det ska gå att säga vilket det är.

EddaM
2012-11-22 14:28
#194

#191: Jag hade helst velat se en bild på Snoddas på sidan, gärna där man håller honom utstäckt men skulle gissa på att han är tigre eller spotted.

Samma sak gäller #192: En bild från sidan på henne hade varit bra.Hon är svartsköldpadds mönstrad med vitt men vilket mönster ser man inte på bilden =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

-Cissi-
2012-11-22 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Vad har min flicka SyBell för färg?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
-Cissi-
2012-11-22 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#196

En till hon ligger över rumpan på mamma

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
2012-11-22 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Sista

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Zlarviig]
2012-11-22 21:59
#198

Jag gissar på att pussel är Silvertabby?

Jag gissar på att Lillen är Blå/grå-vit (harlekin?)(har tyvärr ingen bra bild på kroppen, men han är vit på hela kroppen förutom på ryggen)

Jag gissar att Min lilla Smulan var svartsköldpadd och vitt?  R.I.P Gråter

shamz116
2012-11-23 01:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#199

Vad kallas Behrooz färg? n någonting antar jag. Han skiftar i svart/mörkbrunt med en ljusare krage.

shamz116
2012-11-23 01:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#200

en annan bild

fvanilla
2012-11-23 07:54
#201

#199-200, jag kan ha fel, men helsvart. Svart brukar skifta i brunt, speciellt tydligare på katter med lite längre päls.

IceJossan
2012-11-23 08:54
#202

#198: Sära på pälsen och kolla om han är vit i underullen. Då är han silver. Men han är SVARTsilvertabby då, inte bara silvertabby. Svart är hans grundfärg. Alla färger kan förekomma med silver, alltså svartsilver, rödsilver, blåsilver, svartsilversköldpadd osv. Ja så lägger man ju till mönstret efter varje benämning dårå, tex svartsilvertabby, rödsilverspotted osv. För är katten omönstrad så säger man smoke, alltså svartsmoke, rödsmoke osv. Pussel är blå med vitt. Om han är bicolor (25-50% vitt) eller harlekin (50-75% vitt) kan inte avgöras från den bilden. Kan du ta en ovanifrån och från sidan? Smulan är svartsköldpadda med vitt, yes!

Annons:
Ixectrona
2012-11-23 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Svartsmoke. Tungan ute (Här sitter hon och ser krokig ut i Sagas bur.)

IceJossan
2012-11-23 18:00
#204

#199 och #200 Japp, din katt är svart. Många svarta katter blir inte sådär kolsvarta, utan har lite dålig täckfärg och därmed skiftar lite i brunt.

shamz116
2012-11-23 18:09
#205

#201 och #204 ok tack:) har hört att pälsen ofta blir mörkare med åldern också?men får väl se:D

IceJossan
2012-11-23 18:35
#206

#25 Det är olika, många svarta katter blir solblekta också, om de får gå ut eller sitta i soligt fönster :P

[Zlarviig]
2012-11-23 18:42
#207

#202 Japp han är vit (grå/silver-vit) i underullen Glad Han har också börjat få lite ljusbrunt på tassar och nosen.

Jag har tyvärr ingen annan bild på Lillen, men han är vit på hela magen och bröstet. några centimeter upp på båda sidorna, alla fyra tassar och ben är vita, han har en vit "krage" som går upp mot öronen och smalnar av bakom huvudet.

Han är med andra ord vit på hela kroppen förutom på huvudet och ansiktet, ryggen och svansen. Tungan ute

Han ser nästan exakt ut såhär på sidorna: http://www.bing.com/images/search?q=vit+gr%c3%a5+katt&view=detail&id=F1AE53FB40D6E4DB75AA1BB3DB327142BFAB2DBE&first=271&FORM=IDFRIR

-Cissi-
2012-11-23 19:21
#208

Nån som vet vad Sybell i inlägg #195 #196 #197 har för färg?

Jag gissar på nån typ av Tabby..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Slashignore
2012-11-23 20:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

Första bilden är på min lilla pälskling som är svart solid… fast har lite små tankar på att han kan vara smoke…

Annons:
Slashignore
2012-11-23 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#210

Vår stora skogis Lova som är NFO ds 09 23 det vill säga rödsilvertigré-vit… Underbart fin färg <3

Slashignore
2012-11-23 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#211

Och lilla Zelda (vår foderkatt) som är fs 23 det vill säga svartsköldssilver tigré, underbar liten flicka!

shamz116
2012-11-23 20:41
#212

#209 din katt var väldigt lik min!

Slashignore
2012-11-23 23:21
#213

#212 Ja men jag kan säga att han är runt 6-8 år (hittekatt så inte säker på ålder) och han är fortfarande brukaktig på sommaren och i vissa ljus…

Scorpio97
2012-11-24 02:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#214

Har upprepade gånger försökt att lägga färgen på minne, men jag glömmer alltid bort det efter ett tag xD

Eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilken bild som blev mest "verklighetstrogen", så länkar jag en med och en utan blixt. Lilltjejens riktiga färg är någonstans mittemellan.


//Jessie

IceJossan
2012-11-24 09:27
#215

#195-#197 + #208: Hon är bruntabby med vitt/bruntabby bicolor. Mycket läckra kontraster!!

IceJossan
2012-11-24 09:35
#216

#207 Då är han blå bicolor!

#209 Sära på pälsen! Är han svartaktig i botten så är han svart. Är han silver/vit i botten är han svartsmoke. Både svart och svartsmoke är solida färger, alltså utan mönster.

#211 Var nånstans är hon röd? Lägg gärna in fler bilder! Hon ser på den bilden du la in ut att vara svartsilvertigré, alltså ns 23.

Har hon rött så heter färgen svartsköldpaddsilvertigré. Du glömde "padd"-i det du skrev :)

#214 Din kisse är bruntabby :) OM hon inte har rött nånstans?

Annons:
Slashignore
2012-11-24 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

#216 Ojoj miss i gramatiken där på hennes färg där :P Ne men hon har tydliga bruna fläckar lite här och där på kroppen. Visas ganska tydligt i bilden nedanför.

Och ang. den svarta katten så är han vit i botten men väldigt lite och tycker inte att han har blivit vitare under åren vilket smoke blir, så därför jag tvekar lite.

-Cissi-
2012-11-24 12:16
#218

#215 Tack :) måste bara fråga är det två olika färger eller är det hela färg beskrivningen? bruntabby med vitt/bruntabby bicolor.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

EddaM
2012-11-24 14:52
#219

#218: Hon är bruntabby bicolor =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

-Cissi-
2012-11-24 15:54
#220

Tack #219 :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

IceJossan
2012-11-25 00:03
#221

#218 Det är samma sak. Bruntabby bicolor beskriver att hon är bruntabby med 25-50% vitt. Men till vardags säger man mest bara bruntabby med vitt.

-Cissi-
2012-11-25 10:56
#222

Okii :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Noa-Nisse
2012-12-20 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#223

tyvärr har jag ingen helkroppsbild, men vad tror ni? :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
IceJossan
2012-12-20 23:22
#224

#223: Bruntabby :)

Slashignore
2012-12-21 01:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#225

Vad tror ni? Vet att han är antingen ds eller es men om man jämför med hans broder så ser han es ut men vet inteeeee! Och jag är dessutom osäker på om hans bror är 23 eller ej… Finns fler bild på här.

LaSadie
2012-12-21 07:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

brorsan är solid, han är inte tecknad (som det ser ut på bilderna). Kolla under hans svans, är den vit eller inte? Hans haka ser inte vit ut utan mörkare. Bilden som jag bifogar är på släktingar till dom där man ser skillnaden mellan solida och mönstrade.

Jag tror att Minas är ds.  Han är för mörk för att vara es

moggle
2012-12-21 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#227

Slänger in en inte så bra bild på min Konami med Minerva bakom. :)
Konami är choklad bicolour b03 m och Minerva är chokladmaskad b33.

Choklad <3

woopwoop
2012-12-21 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#228

Vad är detta för färg då? :) Blåvit? :D

IceJossan
2013-01-08 12:21
#229

#225: Är de vita i underullen?? Den övre är creme, inte röd. Om han är silver eller inte vet jag inte! Den undre är rödtigré, är dock osäker på om han är mönstrad eller ej. Är undersidan av svansen ljus? Ser heller inte om han är vit i underullen.

IceJossan
2013-01-08 12:22
#230

#228: Japp, blå med vitt, långhår!

Annons:
Nevina
2013-01-08 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#231

Jag vet vad mina har för färg, men jag tänkte ni skulle få gissa iaf Skrattande Jag börjar med en lätt, lilla Pixie. (Såret är från när hon blev chippad)

Nevina
2013-01-08 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

Här kommer en lite krångligare, nämligen Devlin.

Nevina
2013-01-08 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#233

En till på Devlin.

Thaeri
2013-01-08 18:07
#234

#229, rödsilver kan se lite likt ut crème utan silver då färgen blir hyfsat mycket kallare. Jag tror som #226 att kissen är just rödsilver.

#231-233, blå bicolor och bruntonkanesmaskad bicolor?

Slashignore
2013-01-08 18:26
#235

#234

Vi har kommit överrens om att han är NFO ds :)

LaSadie
2013-01-08 18:29
#236

#229 Brorsan är utan tvekan solid röd. Bildmässigt syns det mer nu att han är solid, röda är svåra ibland men imo har han allid varit solid. Som #234 så kan det vara svårt att skilja e och ds då de är väldigt lika. Har själv varit med när vana uppfödare dividera om två kattungar av e, es eller ds så det är svårt. Men håller fast vid Minas är för varm i färgen för att vara e eller es. Vissa es kan nästan se vita ut ibland!

Nevina
2013-01-08 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#237

#234 Det är nog dumt ljus i bilden på Pixie, mamma tyckte också att hon såg blå ut på någon bild jag visade henne. Men hon är faktisk svart & vit. Devlin är Bruntonkanesmaskad-vit. Duktigt Skrattande

En till bild på Pixie (hon är till vänster, hennes syster till höger). Ser hon svart ut nu, eller verkar hon fortfarande vara blå?

Annons:
Nevina
2013-01-08 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

Här kommer en bild på kissarna som bor hos mina föräldrar. Går det se vad Elvira (katten längst till vänster på bilden) har för färg? Det var den bästa bilden jag kunde hitta på denna datorn där magen syns.

kuusou
2013-01-08 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#239

Är min lilla Korv röd eller crème ?

http://minihingstar.n.nu

Nevina
2013-01-08 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#240

En till på Elvira.

Thaeri
2013-01-08 19:00
#241

#237, nä där är hon solklart svart Flört

yve2
2013-01-08 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#242

Dessa två herrar är båda röda d

Den stora Eros husisen är d24 (röd spotted)

Den lille Chili OLH är d (solid röd trots ränderna på benen)

It's a cat's world… adjust! :)

yve2
2013-01-08 20:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#243

Min lilla chokladpudding Kitty hon är i färgen b choklad

It's a cat's world… adjust! :)

IceJossan
2013-01-08 20:02
#244

#238 och #240 Elvira är svartköldpadda med vitt :)

#239 Den Korven är röd :) Men ljuset är lite mysko - h*n är färgad ända in i pälsen va?

Annons:
IceJossan
2013-01-08 20:05
#245

#242 Hmm, jag är tveksam på om Eros verkligen är mönstrad! Tycker att han ser solid ut i ansiktet. Kolla undersidan av svansen, är den verkligen klart ljusare än ovansidan?

yve2
2013-01-08 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#246

Här har vi en herre (Sheldon) som är registrerad som d 22 (röd tabby)
Men på de flesta utställningarna vill de ha honom till e 22 09 (creme tabby med obestämbar mängd vitt). Han var ju mer röd än creme när han var liten numera är han liksom lite urtvättad i färgen Flört

It's a cat's world… adjust! :)

IceJossan
2013-01-08 20:19
#247

#246 Oj vilken speciell nyans, ja han ser verkligen urtvättad ut i ansiktet! Han är iaf tabby med vitt. Har du nån bild på när han var liten? Han är inte vit i underullen, det kan ju ställa till färgen en del? Han är liksom solklar creme i ansiktet, men solklar röd över baken! Märkligt!

yve2
2013-01-08 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#248

#247

Här är en när han var liten & ett som är nyligen tagen där han ligger brevid en "röding" och nog är han creme

It's a cat's world… adjust! :)

Nevina
2013-01-08 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#249

#244 Jajemän! Skrattande

Chimay här då? Tungan ute

IceJossan
2013-01-09 12:09
#250

#248 Ja där ser man ju bättre att han allt är creme :) #249: Svartsköldpaddsagouti (agouti betyder mönstrad men att man inte ser vilket mönster. Tigré eller spotted är hon).

Nevina
2013-01-09 17:46
#251

#250 Svartsköldpadssilvertigré är hon Skrattande Syntes bättre när hon var liten.

Annons:
IceJossan
2013-01-10 09:05
#252

#251 Är hon??? Hon ser verkligen bruntigré ut på kroppen! Ja och sen creme på tassen. Svartsilver brukar ju vara väldigt mycket kallare, kan du inte lägga in en bild på där du särar på pälsen? :p Jag vill inte riktigt tro dig förrän jag ser det :p

Gatukorsning
2013-01-10 11:02
#253

Hmm…det här var ju himla intressant. Jag gissar på att min tös här hemma då är svartsköldpadda med vitt. Men hon ser som lite tokig ut, för hon är typisk svartpaddsspäcklig på ryggen, och vit på magen och tassar och nos.

Men ena benet är randigt med vitt och rött. KAn man då säga att benet är tigré? Men det låter ju knasigt i mina öron. Ska s eom jag kan hitta en bild på henne hur benet ser ut så kanske ni kan hjälpa mig.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Gatukorsning
2013-01-10 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#254

Inte så bra ild kanske, men jag tror ni förstår. Hon är även lite randeíg under ena sidan på halsen, men resten är spräckligt. (just för tillfället försöker hon fånga snöflingorna utanför fönstret, det går…sådär kan man säga).

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Thaeri
2013-01-10 12:06
#255

#252, hon måste vara silver så ljus som hon är på kroppen, jämför med den här långhåriga brunagouti katten.

Att hon är lite varm i färgen beror antagligen på cremefläckarna, plus att silver kan variera rejält från riktigt dålig med en alldeles för varm ton till den här superkalla färgen som är det som uppfödare som färgavlar på silver vill ha fram.

----------

#254, svartsköldpadda med vitt.

Att man ser ränder är för att alla katter har ett mönster men på solida katter har det liksom målats över, det är bara det att den röda färgen täcker fruktansvärt dåligt och är mer som lasyr så därför syns mönstret igenom – spökmönster brukar man kalla det. Men på de svarta fälten syns det tydligt att hon inte är mönstrad.

IceJossan
2013-01-10 12:52
#256

#255: Njae det är inte säkert. På katthemmet har vi en bruntabby i extremt kall nyans, hon skulle lika gärna kunnat vara svartsilvertabby med varm nyans och mycket rufism. Men hon är kall bruntabby. En svartsilveragoutikatt är oftast blekare i ansiktet än den katg vi pratar om. Jag skulle vilja se bild på underullen på just den katten.

Nevina
2013-01-10 13:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#257

#252 Ja, det är honTungan ute Hon bor hos mina föräldrar, så jag kan inte ta en bild. Men jag kan visa en från när hon var liten.

Nevina
2013-01-10 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#258

Och här är en bild på hennes pappa Loki när han var liten. Han är rödsilvertigré.

Annons:
Gatukorsning
2013-01-10 14:07
#259

#254 Så skulle man kunna säga att hon är en spökmönstrad svartsköldpadda med vitt eller en svartsköldpadda med vitt och spökmönster.

Skulle gärna vilja ha med det där med spökmönster, det låter liksom  lite coolt. Men padda det är hon allt Glad

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

camilla69
2013-01-10 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#260

Vad kallas denna "sköldpaddan" tro ?

Gatukorsning
2013-01-10 16:28
#261

#260 Sötnos kanske?Flört

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Zlarviig]
2013-01-10 17:20
#262

Jag är inte så bra på det här med färger men jag gör ett försök på #260

Hon ser ut att vara blå och créme så det borde vara något i stil med blåsköldpadd med vitt

saras94
2013-01-30 14:32
#263

Jag ska precis skaffa en kattunge, han är helt vit förutom lite svart hår mellan öronen, heter hans färg vit då eller något annat?

Glad

luddelokatt
2013-01-30 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#264

Nu blir jag ju lite nyfiken!

Bifogar en bild på min älskade "gråboll" Ludde som tyvärr gick bort i november 17 år gammal. Skulle vara kul att få veta vad man kallade hans färg? Gissar på grått med vitt?

[Zlarviig]
2013-01-30 17:13
#265

#264 Blå med vitt Glad

Annons:
Linboll
2013-01-30 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#266

Vet att hon är sköldpadda med osäker på tigreringen så det kommer en framförbild och en ryggbild..

Hälsningar Anna med pälsklingar!

Linboll
2013-01-30 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#267

Ryggbilden:

Hälsningar Anna med pälsklingar!

EddaM
2013-01-30 19:54
#268

#267: Hon är svartsköldpadds tabby med vitt, f0922.

f= svartsköldpadd

09= Graden vitt

22= tabby

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Linboll
2013-01-30 21:09
#269

Tack för svaret! Vad betyder tabby?

Hälsningar Anna med pälsklingar!

luddelokatt
2013-01-30 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#270

#265 Blå med vitt?! Ok då har jag lärt mig något nytt! Tackar!

[Zlarviig]
2013-01-30 23:43
#271

#270 Om det är en lite blå ton i det gråa så är det färgen blå. Samma färg som Lillen i #198 fast han är harlekin (25%-50% vitt) Glad

Thaeri
2013-01-31 19:02
#272

#270, det finns så många kattfärger som hade kunnat heta "grå", så det är ganska naturligt att man håller sig borta från det ordet Flört

Blå, blåmönstrad, svartsmoke, svartsilver, brunmönstrad, lila, lilamönstrad… och några fler.

Annons:
EddaM
2013-02-12 17:30
#273

Tabby är mönstret katten har. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

IceJossan
2013-02-16 12:04
#274

Putt!

IceJossan
2013-02-16 12:05
#275

Putt!

LaSadie
2013-02-16 14:01
#276

Kanske starta en ny tråd 🙂

IceJossan
2013-02-16 14:31
#277

Ska göra det när jag har möjlighet :) Puttar denna sålänge.

IceJossan
2013-02-16 14:32
#278

Ska göra det när jag har möjlighet :) Puttar denna sålänge.

CarroF91
2013-02-16 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#279

Detta är min lilla tös. Har dock svårt att avgöra färgen på henne, någon som kan? :)

Annons:
CarroF91
2013-02-16 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#280

Här är en bild uppifrån.

CarroF91
2013-02-21 11:17
#281

Ingen som vill svara? ;)

BettaSplendens
2013-02-21 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#282

Vad kan lilla Gosan vara för färg? Nadilda på iFokus här har tagit bilderna :)

BettaSplendens
2013-02-21 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#283

Mer :)

CamillaS
2013-02-21 14:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#284

Vad heter färgen på denna dam? Det är min kompis katt. :)

CamillaS
2013-02-21 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#285

Och samma fråga på denna tjej. :) Min kompis katt också.

mallabralla
2013-02-21 17:42
#286

#281

hon ser brun tickad ut, men svårt att se, hon har inga framträdande mönster mer än på ryggen, jag skulle gissa att hon är dåligt brunspottad med vitt

EMS kod : n 03 24 = svart/brun spotted bicolor

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
mallabralla
2013-02-21 17:46
#287

#283

brun tigré

EMS kod: n 23

#284

svartsköldpadds augoti (kan inte se vilket mönster men kan vara dålig tigré eller spotted)

EMS kod: f 23 alt f 24

#285

svartsköldpadda

EMS Kod: f

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2013-02-21 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#288

Här kommer en bild på en av de ovanligaste färgerna inom kattvärlden.

hon är en Lilasköldpadd bicolor exotic hona :)

EMS kod: j 03

Sajtvärd på Perser iFokus

IceJossan
2013-02-21 18:10
#289

#279 & #280: Vildfärgad (svarttickad) med vitt skulle jag säga. Jag kan varken se tigrering eller tabbymelering.

Eller möjligen svartagouti med vitt (agouti=obestämbart mönster).

Rödruvan
2013-02-21 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#290

Jag kallar min gråvit men antar att färgen har nåt namn,kul att få veta.Den är vit på magen.Tack på förhand

IceJossan
2013-02-21 19:02
#291

#290: Kan du läga in bild i nya tråden istället? Se länk nedan! Även en bild på kroppen!

Admin: Vänligen lås tråden, ny tråd är skapad!

http://katter.ifokus.se/discussions/51265f46ce12c469f0094e12-2-vad-heter-din-katts-farg-har-du-koll?discussions-1

Thisney
2013-04-09 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#292

Svartsköldpadd-bicolour är färgen hos vår tjej..

fredricakarlsson
2013-04-09 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#293

Här e min underbara flicka! Jag tror hon är blåsköldpadda med vitt? Men är inte säker :)

Annons:
IceJossan
2013-04-09 21:51
#294

#293: Jepp, om hon har cremefläckar också. Ser ut som en i pannan!

fredricakarlsson
2013-04-09 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#295

Och här e en bild på min fina kille! :) är han kanske svart tabby?:)

IceJossan
2013-04-09 21:53
#296

KAN EN MODERATOR VARA VÄNLIG ATT LÅSA TRÅDEN EFTERSOM DEN ÄR FULL?

**Ny diskussion skapad på denna länk: http://katter.ifokus.se/discussions/51265f46ce12c469f0094e12-2-vad-heter-din-katts-farg-har-du-koll?discussions-1
**

vella
2015-04-26 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#297

Ska iväg på utställning och är så ovis, Hon är reggad som en d 02 21 62 !
Är hon en 02 harlequin eller en 03 bicolor? ( Vi är lite oborstade just idag 🙂)

BluesCat
2015-10-18 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#298

Hej !

Vet nån vad denna killen är ?

Sköldpaddsfärgad med harlekin ?

ElinaPersson
2015-10-18 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#299

Har just nu 3 stycken jourkattungar hemma, varav två är dessa rödtabby hanar med vitt 😍 EMS kod: d 09 22

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ElinaPersson
2015-10-18 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#300

Sen har vi lilltösen, som är svartsköldpaddstabby med vitt…  EMS kod: f 09 22

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Annons:
Upp till toppen
Annons: