Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 4947 ggr
sesam10
2/26/12, 6:41 PM

Hill´s K/D blötfoder eller Mjau i tetra?

Min katt har förhöjda njurvärden och har fått Hill`s K/D torrfoder. Nu har jag börjat ge blötmat eftersom han ofta får urinvägsinfektion och bla ni på iFokus rekommenderade blötfoder. Det känns också naturligt att ge mat med vätska till en njursjuk katt. Han äter med mycket god aptit och vägrar röra torrfodret.

Kan ni som är foder- eller njurkunniga säga om det duger med Mjau i tetra eller om det är viktigt med specialmaten?  Visst är det framför allt fosforhalten som måste bevakas? Mjau har 0,3% och Hills har 0.1% fosfor.

Annons:
[Anunnaki]
2/26/12, 6:48 PM
#1

Det enda jag känner mig så säker på när det gäller njursvikt att jag vågar råda någon annan är att välja mat så att katten får i sig mycket vätska och att se till att maten innehåller mycket fett så att proteinhalten kan hållas i underkant.

Vad innehåller detta Hills K/D?

Du är väl medveten om att om dessa specialfoder skulle ha någon bevisad medicinsk effekt måste de genomgå en godkännandeprocess hos Läkemedelsverket och de skulle då inte få säljas av veterinärer.

sesam10
2/26/12, 6:54 PM
#2

Hills K/D blötmat har 8,4% protein och 7,9" fett.

 Mjau 8% protein och 5% fett.

[Anunnaki]
2/26/12, 7:01 PM
#3

Men vad mer än protein och fett innehåller de båda sorterna. Spannmål, kolhydrater, vegetabiliskt eller animaliskt fett mm. Står det råprotein och råfett på deklaklarationen?

Fettinnehållet i kattens mat kan man höja genom att ge lite laktosfri vispgrädde, en klick osaltat smör.

sesam10
2/26/12, 7:17 PM
#4

Mjau: Kött, köttbiprodukter och mineraler. 8% protein, 5% fett. Kolhydrater 1,2%

Hills: Kött, köttbiprodukter, spannmål, oljor och fetter, mineraler, cellulosa, DL-metionin. 8,4% protein 7,9% fett. Kolhydrater står det inget om.

Jag tycker att Mjau verkar vara ganska ok, men jag undar över fosforhalten.

sagan
2/26/12, 7:49 PM
#5

#0 Det jag kan säga är att många veterinärer har börjat med att rekommendera "vanlig" mjukmat till njursjuka katter på senare tid. Så jag själv skulle ge mina katter Mjau framför K/D.

[Anunnaki]
2/26/12, 7:57 PM
#6

Oljor låter som vegetabiliska oljor och sådana kan inte katter ta upp. Kolhydrater finns det i spannmål. Står det spannmål före oljor och fetter? I så fall är det mer spannmål än fett i maten. Proteinhalten räknar nog med det icke fullvärdiga proteinet i spannmålet som  katten kanske inte alls kan tillgodogöra sig.

Annons:
sesam10
2/26/12, 9:07 PM
#7

#5 Låter betryggande! Det känns som sagt naturligt och logiskt att ge ett hyfsat blötfoder som Mjau till en njurkatt istället för torra kulor.

BARFmycat
2/27/12, 12:01 PM
#8

Gud vad glad jag blir över att höra att det finns kattägare som tänker ett steg längre med njurfodret!Skrattande

Tycker du har fått goda råd, tänk bara på att fett och proteinhalt varierar från olika sorter av Mjau (tex bitar i sås, bitar i gele och pate har olika) och Bozita har också olika värden för sina produkter och olika smaker i förhållande till Mjau. Bara så du vet.

Rapportera gärna hur det går!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Hawknestgrove
2/27/12, 2:06 PM
#9

jag har också en katt som går på Hill´s K/D torrfoder. MEn är det så, att din kisse hellre äter Mjau blötmat eller Bozita Blötmat, så skippa i så fall torrföderet. Eller rättare sagt, låt honom äta om han vill, vill han inte, så äter han mjukis. Min kille har ju svaga njurar efter en glykolförgiftning i unga år, han fick den när han var 4 och han blir 13 i sommar. Han äter sina kulor, men jag har mjukmat framme konstant av Bozita de sorter som inte innehåller fisk och han äter huvudparten av sin mat av det. JAg köpte några burkar Hill´s K/D blöt för några år sen, men dels var det inte poppis och dels så kunde jag inte använda det på grund av andra kattens allergi.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

sesam10
2/27/12, 5:42 PM
#10

#8 och 9 Tack för svar! Nu känner jag mig trygg med maten och katten blir nog glad över att få äta sin älskade Mjau.

Ska ta han på den årliga hälsokollen i augusti och då ta nytt prov på njurvärdena. Hoppas också att katten med bättre genomsköljníng slipper urinvägsinfektion framöver.

Hawknestgrove
2/27/12, 6:50 PM
#11

Kul. får hoppas höra hur det har gått då. För jag har inte behövt ta några prover på Arne på många år. Då kan jag känna mig trygg också!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Anunnaki]
2/27/12, 7:45 PM
#12

Det är mycket svårt att säga något om värden som tas för att se om njurfunktionen är bra eller ej. Inte förrän njurfunktionen gått ner till cirka 15 % visar sådana prover något och med så låg njurfunktion finns ingen återvändo utan man kan enbart försöka få katten att leva lite längre med att gott val av mat.

sesam10
2/27/12, 9:12 PM
#13

#12 Ja just det. Katten är 13 år, pigg och nöjd med livet som jag hoppas kunna förlänga med vettig mat.

Annons:
[Anunnaki]
2/27/12, 9:57 PM
#14

# 13 Hoppas verkligen att du kommer fram till någon bra lösning men vätska och extra fett för att kunna dra ner på proteinet för energibehovet är nog en bra början.

Lycka till!

tervmatte
11/11/16, 9:54 PM
#15

Vet att det är en gammal tråd men NEJ NEJ NEJ!!

Mjau är ett suveränt foder som jag själv ger till mina kissar som är friska.

Men för en njursjuk kan MÅSTE man sänka fosfornivån till under 0,5%, ingen snack om saker. Man måste glömma allt man har lärt sig om kattens näringslära och tänka om när det gäller en njursjuk katt.

Mjaus fosfornivå ligger på 1,7% och är direkt skadlig för kattens njurar samt automatisk höjer kalciumnivåer.

Hill´s K/D ligger på 0,45%.

Så vill man förlänga och förbättra sin njursjuka katts liv så måste man tyvärr välja ett veterinärfoder. 

Det finns en superbra hemsida om just njursjukdomar hos katter. Tar flera timmar att läsa då det finns många sidor och länkar men har man läst den så blir man sååå mycket klokare och förstår hur allt hänger ihop.

http://www.felinecrf.org/which_foods.htm#ckd_foods_uk

kram

Anna

Upp till toppen
Annons: