Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 15682 ggr
russie
2011-08-09 21:18

tappar päls på magen

Min hon katt tappar päls på magen, hon har typ stubb där och magen har blivit lite hängig. vad kan de va? fodret?

Annons:
Jourhemmet
2011-08-09 22:10
#1

Vad ger du för foder då?

russie
2011-08-09 22:49
#2

eukanuba får hon. Känns som att det började efter att hon börja få det fodret.

xjanniex
2011-08-09 22:59
#3

Är hon kastrerad? Om hon annars tappar päls runt bröstvårtorna och dessa är rosa och stora så är det ett tydligt täcken på att hon är dräktig.

russie
2011-08-09 23:07
#4

Hon är inte kastrerad än, men ska snart kastreras. Hon kan omöjligt vara dräktig eftersom att hon är inne katt, och här finns bara en till katt (kastrerad hane). Är lite orolig över vad det kan vara. :/

xjanniex
2011-08-09 23:09
#5

Ok, bra. Då vet du att det inte är det i alla fall. Hur ser huden ut? Är den röd eller fnasig? Kliar hon sig på magen?
Jag är absolut ingen expert på kattsjukdomar och åkommor, men tänkte att lite mer information kanske kunde hjälpa andra mer sakkunniga på forumet att identifiera problemet.

russie
2011-08-09 23:15
#6

Jag tittade precis på det, tycker att det ser fint ut. hon är jämn i huden, huden kanske är lite rosa, men hon verkar inte ha ont utav det, hon har typ bara stubb på de stället. Hon löpte för ett tag sen utan att "få sig nåt" kanske kan va en orsak? :S neee, jag vet inte asså. Hon ska ju kastreras snart, då kan jag ju fråga vetrinären, men känner att jag inte vill gå runt o vara orolig tills dess. :S

Annons:
xjanniex
2011-08-09 23:24
#7

Jag har ingen aning, personligen tycker jag inte det låter livshotande, men klart att det är ju bra om du kan få reda på vad som orsakar det…
Jag tänker såhär… hon är ju (så vitt jag förstått) inte helt "flintskallig" på magen utan hon har stubb.. det tyder ju på att håret bryts av snarare än att det faller av helt… eller kan det vara så att hon har tappat håret helt utan att du märkt det förut och att hon nu hunnit få lite stubb?
Hur stort område är det som är stubbigt?

russie
2011-08-09 23:30
#8

Det går som en trekant typ. är från de nedersta bröstvårtorna bak till 2-3 centimeter innan musen kommer. Precis som en trekant. Jag vet inte om hon tidigare har tappat allt, men känns som jag borde ha märkt det isf. hon är väldigt social och ska vara hos mig hela tiden, och hon älskar att bli klappad på magen. märkte av detta för nån vecka sen typ 1-2. Tycker det ser ut som att hon har tappat mer sen dess, men inte säker..

Jourhemmet
2011-08-10 10:20
#9

Ring och boka tid för kastrering redan idag så kan veterinären samtidigt titta på magen ordentligt. Det är inte snällt att låta en katt gå omkring okastrerad då det är jobbigt för dom att löpa.

zabelle
2011-08-10 13:06
#10

Inte helt ovanligt att katter slickar av sig päls på magen. Kan vara hormonrubbningar, det behöver alltså inte vara alllergi.

Zabelle   

[AliceDotevall]
2011-08-11 14:03
#11

Min vuxna honkatt har också det och vi gick till veterinären men dom hittade inget fel och hon har haft det i två år snart nu så jag tror inte det är fodret utan det kan vara mijön elr liknandeGlad

Fettpärlan
2011-08-11 22:15
#12

Kan vara stress också…

zabelle
2011-08-16 12:25
#13

Hittade detta i en artikel, skrivet av en veterinär:

"Djurdoktor Erik Lundberg:

Bortslickande av hår och päls är vanligt hos katt och kan ha olika bakgrund. Vanligast är klåda i huden, oftast utan påvisbar anledning. Överkänslighetsreaktioner från ohyra, allergier mot kvalster eller foder diagnosticeras ibland.

Andra orsaker kan vara smärtor från en dålig rygg eller en inflammerad urinblåsa. De kala fläckarna är då oftast mindre.

Psykiska orsaker kan vara kronisk stress eller någon gång symtom på allmänsjukdom – som giftstruma.

Eftersom er katt är pigg och kry i övrigt och enbart är drabbad på vintern kan många av orsakerna uteslutas.

Psykisk stress eller klåda utan påvisbar bakgrund låter troligast. I många fall svarar de sistnämnda bra på kortisonbehandling.

Eftersom klådan kan vara besvärande för katten är mitt förslag ett veterinärbesök.

Zabelle   

Annons:
[sakring]
2011-08-16 13:10
#14

Hon kan ha ont i urinblåsan också så kontakta en veterinär.

Brigitta
2017-01-07 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Hej min kisse tappar päls på magen, innekatt, överviktigt, kastrerad, 3,5 år (även om han äter mindre än vad som rekommenderas för att gå ner i vikt). Han verkar lycklig, som alltid. Har fått kortisontabletter av veterinären men det hjälper inte. Han äter just nu Hills Metabolic enbart. Bifogar foto nu och innan. Han kliar sig inte men slickar magen… Veterinären verkar inte ha koll. Någon som vet, râd snälla!!! Tusen tack på förhand! /Bumi och Bri

Pia-69
2017-01-07 22:15
#16

#0+15 jag föreslår som #14, bortslickande av hår kan bero på smärta, bäst att kolla urinproblem eller njurar hos vet!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: