Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 24466 ggr
Possess
2011-06-29 20:56

Min katt är så smal.

Jag är orolig för min katt. Hon är en vanlig huskatt på snart 2 år. Hon är så smal, så andra börjar tro att hon är undernärd och att jag inte sköter om henne. Åkte iväg på midsommar och min kusin passade henne. Hon tyckte att hon var så smal så hon sa det till mig och sa att jag inte ska ge henne billig mat. Hon köpte mer fet mat till henne men det var en likadan hon brukar få, dvs Friskis torrfoder. Jag ger katten mat ofta och hon äter upp allt. Försöker få henne mer tjock med t.ex grädde men hon är lika smal ändå. Någon sa att hon är en sån ras som är smal men jag vet inte? Vad för mat är egentligen bra mat till en katt?

Annons:
[Emma--]
2011-06-29 20:58
#1

Friskies är ett dåligt foder och innehåller väldigt mycket spannmål. 
Så byt till ett bättre foder med mer protein :) Köp från djuraffär och har du långt dit kan du kolla på foderbilen.se där det finns en hel del foder att välja mellan.

Du kan även söka efter trådar om foder här på sajten. Finns många diskussioner om foder. 

Är hon kastrerad?

[Ronon-m]
2011-06-29 21:04
#2

Vad är det för kattras du har? Kan du lägga in en bild på henne? :)

MonicaLagerquist
2011-06-29 21:32
#3

En katt är köttätare så ett foder som innehåller en hög halt kött är bäst.Friskistorrfoder är inte alls någon lämplig kattmat öht.

Stolt ägare till fem La permer

Possess
2011-06-29 21:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Huskatt tror jag, men hon har svarta tofsar på öronen så hon ser ut som en liten lo Glad Och så har hon mjuk och fin päls också..undrar om det kan va nån blandning av en ras.

Hon ville inte vara med på bild idag så denna va den bästa :)

[Emma--]
2011-06-29 21:46
#5

Var hon kastrerad?

[Sophia.]
2011-06-29 21:51
#6

Hon är alltså en vacker huskatt Flört Jag vill först säga att du bör tänka på att byta foder då Friskies inte är så bra för katter och hon ser väldigt fin ut i kroppel inte tjock och inte smal utan det kanske är lite så att eftersom dagens katter oftast är lite runda runt höfterna tycket vi lätt att katter i bra hull är smala.

Har du avmaskat henne på ett tag?

Annons:
Possess
2011-06-29 21:59
#7

Nej hon är inte kastrerad. Funderar på om jag ska ge henne p-piller eller kastrera.

Jag avmaskade henne i januari.

Ja jag ska gå till djuraffären imorgon och se om jag hittar något bra foder. Undrar bara varför Friskies och dom "vanliga" som man hittar i mataffären skriver att det är så bra för katter och innehåller allt de behöver fast det egentligen inte gör det då? Ja mig har dom iaf lurat.

[Emma--]
2011-06-29 22:01
#8

#7 Jag skulle ge rådet att kastrera henne. P-piller är bara skadligt i längden, och tar bara bort löpet och skyddar inte mot dräktighet. 

Då behöver hon inte vara stressad över att vara fertil Glad Och det kan hjälpa med vikten.

Men på bilden ser hon inte särskilt mager ut egentligen.

noir
2011-06-29 22:03
#9

#7 varför ge p-piller det gör ingen nytta? Har hon åldern inne tycker jag du ska boka tid för kastrering :)

Dom säger / skriver så för att tjäna pengar :)
Mjau våtfoder är dock bra.

Letar efter Porta 21, det ska mina katter gå över till när dom ätit upp fodret dom har nu, som jag också iofs tycker bra om. James wellbeloved kalkon

Be dom i djuraffären om hjälp om du är osäker.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Sophia.]
2011-06-29 22:23
#10

#7 - Jätte bra att du har sånt öppet sinne när det kommer till din katt! Jag rekomenderar dig att kastrera henne då p-piller inte är ett bra alternativ då de kan ge otrevliga biverkningar och katten kan ändå blir dräktig.

Ja foderdjungeln är inte alltid lätt att förstå sig på men det är inte mycket annorlunda än att handla mat åt oss sjävla, reklam som lurar oss att saker som är rena giftet är livsviktigt och nyttigt det är som att fråga MC DONALDS company om deras mat är onyttig - de kommer säga nej och rabbla upp en massa bullshit för att få oss att tro att det är nyttigare än det faktist är.

Titta gärna på innehållet på fodret då vissa foder är otroligt dyra med ett riktigt dåligt innehåll medans du kan hitta relativt billiga foder med jätte bra innehåll typ Porta 21 som tidigare har skrivit om. Mjau blötmat kan du fortsätta att ge din katt om hon tycker om det helst tetrorna då det är bra mat, titta gärna på innehållsförteckningen och undvik spannmål och sånt onödigt. Glad

Possess
2011-06-29 22:35
#11

Ja jag har hört att p-piller gör katten aggressiv. Så kastrering vore nog det bästa.

Jag har gett henne mjau men det tyckte hon inte om, hon är ganska kräsen, hehe. Är inte så rik heller så det är väl också därför hon har fått lite billig mat..någon kanske kommer klaga på det och säga att jag inte har råd med katt…men "fattiga" ska väl få ha katt också? Alltså jag lägger inte alla pengar på mig själv, får inte heller nån lyxmat och så.,

Ja det är dålig stil av Friskies och alla dom som säger att det är riktig bra mat…borde nästan skriva och klaga på dom lite :P

[Emma--]
2011-06-29 22:39
#12

#11 Om du kollar upp hur mycket en katt ska äta av "billigare" foder så blir det sällan någon stor skillnad i pris. 

Och lägger man undan pengar varje månad så blir det inte så dyrt när man ska köpa mat Glad

[Ronon-m]
2011-06-29 22:41
#13

Jag tycker att hon ser jätte fin ut i kroppen! Du behöver inte vara orolig. Lite svårt att avgöra genom bild egentligen, men jag tycker änd att hon ser fin ut. Bozita är ett bra foder som du kan testa, det får dom att hålla vikten och dom flesta gillar det. :)

Det kostar ca 10 kr/paket. Paketet innehåller 370g :)

Annons:
Cazzos
2011-06-29 22:42
#14

Min katt Noggis är mycket smalare än din katt, hon ser inte alls undernärd ut alls, vilket hon absolut inte är heller!

Kastrering är det första man bör välja när det gäller fertilitet.

Byt foder, Mjau är bra, det innehåller mycket kött och det är bra Glad


noir
2011-06-29 22:43
#15

tror det är strax under 50g om dagen min katt ska ha av sitt nuvarande foder och jämför jag med mina föräldrar dom ger mjau så betalar dom mer per portion än jag gör :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Ronon-m]
2011-06-29 22:45
#16

50 g? Är inte det väldigt lite eller är jag helt ute och cyklar? :o

Cazzos
2011-06-29 22:47
#17

#16 Hennes katt kanske är överviktig och äter ett speciellt foder och behöver bara 50g.

Som i hennes kommentar så skriver hon att hennes föräldrar ger mer än vad hon själv ger, och det betyder ju att katten inte bara får 50g om dagen ändå Flört

(noir får svara för sig själv också)


prodigy
2011-06-29 22:49
#18

Jag blandar lite dyrare James Wellbeloved (eller hur det nu stavas) från foderbilden med Bilanx sensitive från mataffären. Bilanx har många sorter varav flera är dåliga som Friskies, men just sensitive tycker jag är superbra, prisvärd och ganska fet vad jag förstår.

Jag ger mina ganska mycket rått kött också, de är inte heller så förtjusta i burkmat. Vi köper kycklingvingar o magar när det är billigt och fryser in styckvis, så kan man ta fram en o en o tina i kylen. Billigt och nyttigt!

Tycker också hon ser fin ut i hullet, fast svårt att se på bild…

[Ronon-m]
2011-06-29 22:52
#19

#17 ja så kan det ju vara. Tänkte bara att jag kanske ger mina för mycket mat om dom bara ska ha runt 50g, haha :)

Possess
2011-06-29 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ja men ibland när man tittar min katt (Tindra) uppifrån så ser det ut som det liksom sjunker in på sidorna.. så det är därför man blir orolig. Gick och kollade nu på kattmaten och det är visst Mjau tetraförpackningar jag köpt. Och dom gillar hon :) Det är bara torrfodret som är fel. Men grejen är att hon vill äta hela tiden. Ger henne godis och hon vill ha, sen går jag ut i köket och hon följer efter för att se om det är matdags. Känns ju som jag inte ger henne tillräckligt med mat :(

Tog kort på henne när hon äter, här ser man mer hur smal hon är.

Annons:
Cazzos
2011-06-29 23:00
#21

#19 Haha nejdå, en kattägare vet ju vad som är bäst för sin egna katt! Glad

Jag ger Noggis ca 1 matsked Mjau blötfoder (eller Pussi/Gourmet portionspåsar ibland) per måltid, eftersom att han annars lämnar maten och låter den torka.

Sen när han går och lägger sig och sover, och sen vaknar och är hungrig eller springer efter mig till köket så får han ytterligare 1 matsked. Glad
Han är väldigt smal men ett knep är att ge lite mat, flera gånger om dagen.


[Ronon-m]
2011-06-29 23:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag lägger in en bild på min katt Ronon som är 3 år och som är ganska hyffsad i kroppen (lite överviktig) så kan du gämföra. :)

[Ronon-m]
2011-06-29 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

E uppifrån. Lite svårt att ta en bra bild men så ser du hur andras katter ser ut också  :)

noir
2011-06-29 23:08
#24

#16 nope jag följer mitt foders doserings info :)
hon är inte fet och inte spinkig
se för er själva ;)

http://tassarochlockar.blogspot.com/

Men ibland så får hon annat en torrfoder, hon får ett par matskedar mjau våtfoder eller rått kött. speciellt nu när det är varmt. Dricker hon dåligt blandar jag i nån matsked vatten i hennes mat :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Ronon-m]
2011-06-29 23:09
#25

#24 okej :) Men får hon torrfoder nu? är lite intresserad av hur mycket mat katter ska få :)

Va fin katt du har!

Jourhemmet
2011-06-29 23:13
#26

Katter har en väldigt liten magsäck och behöver därför äta flera ggr om dagen. Kasta det hemska torrfodret du har redan idag och ge katten ett kvlitetsfoder. Jag tycker att katter ska ha fri tillgång till torrfoder så att dom får gå och knapra lite som dom vill. Varför har du inte mat framme hela tiden om hon nu är hungrig och du tycker hon är smal?

noir
2011-06-29 23:17
#27

#25 japp hon får blandat, när det är vamtp morgon/lunch så får hon våtfoder med extra vatten och sen häller jag upp lite torrfoder mot eftermiddagen som hon får knapra på om hon är hungrig och sen nu på kvällen får hon antingen våtfoder eller torrfoder. beroende på vad som finns och vad hon ätit.

är det dagar som vi är borta, iofs väligt sällan får hon mest torrfoder just för att de kan stå framme utan att bli dåligt under dagen.

jag varrierar hennes kost så gott det går för att hon inte ska äta samma mat hela tiden. Hur kul skulle de vara ?
Sen så när vi fick henne åt hon hills kyckling och spydde så hon vände sig ut och in. När jag väl gott över helt till fodret hon äter nu (james wellbeloved) så sluta hon spy och hon fick finare päls o.s.v
Men i sommar kommer jag testa ett nytt foder, Porta 21 som många är nöjda med. På Cornish formuet är det en som har flera katter och den överviktiga katten gick ner av porta 21 och dom andra stanna på sin normala vikt! :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
noir
2011-06-29 23:18
#28

vill bara tillägga att jag inte låter min katt gå hungrig. visar hon att hon är hungrig kan hon få nått extra… oftast har hon alltid lite torrfoder som hon kan knapra på :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Possess
2011-06-29 23:18
#29

Ja det är ju inte så mycket skillnad mellan katterna, Tindra kanske är lite smalare. Blir ju nojig för jag har bara träffat katter som är lite tjocka och stora, ingen så smal som Tindra. Men hon kanske bara är så.

Har ett problem till, hon brukar göra sina behov i duschen, fast kattlådan inte är full. Ganska äckligt när man går in och nästan råka stiga på det. Varför vill hon inte använda kattlådan? :(

[Emma--]
2011-06-29 23:20
#30

#29 Det kan bli bättre med en kastrering också Glad

Possess
2011-06-29 23:21
#31

#26 Jo hon har ju torrfoder framme hela tiden som hon får äta när hon vill. Blötfoder får hon några gånger om dagen. Sen får hon skinka och lite annat gott.

Supinesophie
2011-06-30 08:06
#32

#31 Säger som de andra:

1. Köp riktig kattmat (prova med bozita eller någon annan mjau-smak.)

2. Kastrera

3. Artikel om toalettbesvär: http://kattstatus.se/sida19.html

Supinesophie
2011-06-30 08:06
#33

Just det, har du avmaskat henne?

[Maine]
2011-06-30 08:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag brukar också få höra att min katt är smal över ryggen, men hon är absolut inte smal. Helt normalt byggd. Men det är ju inte kul att höra av andra ständigt att hon är smal, precis som om hon skulle få svälta.

Annons:
noir
2011-06-30 09:27
#35

folk som inte träffat en cornish rex säger ofta till mig att jag anorektisk katt :/

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Sophia.]
2011-06-30 10:13
#36

De flesta husdjur i dagens läge väger för mycket och har för mycket hull det leder till att folk lätt anser att djur som är fina i kroppen som smal medans en knubbig katt eller hund anses vara normal i kroppen.

Katter är oftast knubbigare än de ska vara vilket lätt leder till att folk anser dom som anorektier när de ser en katt som är smal och bra i hull. Det är även så att vissa typer av katt ser och är smalare än andra medans andra katter kan se rundare ut än andra.

Possess
2011-06-30 13:34
#37

#34 Oh, vilken fin katt! :)

Ja jag har avmaskat henne. Fick det rådet innan eftersom hon verkar vara hungrig hela tiden. Men det verkar inte vara det som är problemet, hon kanske bara är förtjust i mat. Tycker det är jobbigt när andra påpekar att hon är så mager och sen frågar får hon tillräckligt med mat? Och det får hon ju men kanske fel mat.. Ska gå till djuraffären idag och fråga om bra foder.

[Maine]
2011-06-30 13:41
#38

#37  Tack, det var snällt sagt!

Supinesophie
2011-06-30 13:48
#39

Här hitta jag en "tabell" med bilder där man kollar uppifrån på katten och kan då se om den är över/underviktig. Självklart skiljer det sig mellan ras och individ (särskilt på huskatter), vissa raser ska ju se spinkiga ut. Men man ska inte kunna se revbenen, bara känna dem om man drar med handen längs sidan på katten.

Håller dock faktiskt med om att hon ser konstigt insjunken ut framför bakbenen… Obestämd Nedåt är hon ju inte smal direkt.. Är det löst skinn eller har hon fett under magen?

katterna
2011-06-30 15:22
#40

Efter kastrering går dem också upp lite i vikt. Men om du vill få din katt att gå upp i vikt så ge kattunge mat eller baby kitten mat. Men en kastrering hade nog hjälpt henne bättre att gå upp lite i vikt på ett mer naturligt sätt , men tänk på att hon helst skulle behöva ett bra foder för kastrerade katter sen så hon inte går upp för mycket i vikt.

Xgcuiyg
2019-07-05 03:23
#41

Det är nog därför du sålde tindra till oss… nu lever hon lyckligt med oss och hade förlossning i min säng till fem lycklinga katter som nu är 10 veckor gamla. Men när fyller tindra år du sa aldrig det. Snälla kan du säga det vi vet inte ens om hon är 1 eller 2 år

Annons:
Xgcuiyg
2019-07-05 03:29
#42

Hon har fortvarande gropar vid sidan men hon är bara så. Hon är inte smal hennes kroppsform är så.

[Devya]
2019-07-05 05:33
#43

#41 42

Ts har inte varit inloggad sedan 2011 så om kommentaren är menad för henne så väntar du nog förgäves.

Uppkatten
2019-07-05 06:40
#44

Om Tindra var 2 år när tråden startades 2011 så som det står i #0 så torde hon vara 10 år idag. 

Det låter inget vidare att avla på en katt i den åldern.

Med tanke på att 100 000 -150 000 svenska huskatter i dag saknar ett hem så bör man ö h t inte avla på huskatter på det här sättet. Det finns i dag fler huskatter än vad det finns hem till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Xgcuiyg
2019-07-05 07:28
#45

Det konstiga är att det står att komentarerna las upp 2011 men mannen jag köpte katten (tindra) från sa att hon är snart 2 år och jag köpte henne typ i januari 2019🤔

Xgcuiyg
2019-07-05 07:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Här är en bild

Xgcuiyg
2019-07-05 07:30
#47
Xgcuiyg
2019-07-05 07:31
#48
Annons:
Xgcuiyg
2019-07-05 07:31
#49
Xgcuiyg
2019-07-05 07:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

L

Xgcuiyg
2019-07-05 07:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

L

Soligajag1
2019-07-05 08:05
#52

Hejsan ! 

#4  Tycker inte att din katt är mager , Posses är en fin katt .  Det här är mina katter , dem är bröder , föddes 1 Juli för 11 år sen , dem blev 11 år den 1 Juli . så goá och mysiga är dem, Knatte och Tjatte , killar .  sover oftast ihop , busar och myser med mig . 

Såhär bodde jag förut och Tjatte älskade att vara ute på balkongen och klättra , han hoppade aldrig ner . 

Men brorsan hoppade ner och klättrade upp . även på vintern, sådär satt han och sen hoppade han ner. 

HH 🙂

Ususus
2019-07-05 08:24
#53

Så du menar att den smala katten från början (tindra) är din katt som är nu 10år

Uppkatten
2019-07-05 08:40
#54

#45 Är du säker på att tråden ens handlar om samma katt som den du införskaffade i januari 2019…? Eller kan det vara två helt olika katter (men med samma namn och likheter i utseendet)? 

För tråden är onekligen startad 2011.

Hur som helst så hoppas jag att du låter kastrera din kisse.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ususus
2019-07-05 08:46
#55

Jag vet inte om det är min katt men utseendet är lika, maten han gav mig var friskies, namnet är samma (tindra) oldern var samma men året är ju inte samma. Bilderna på det här namnet "Xgcuiyg" är min katt judt nu. (Behövde bara göra ett nytt konto)

Annons:
Uppkatten
2019-07-05 08:57
#56

#55 Men jag antar att du har kvar kontaktuppgifterna till den som du köpte din katt av i januari 2019. Ring till honom och få mer information om katten…? Är katten ID-märkt och ägarregistrerad så kan du kolla i ägarregistret hur gammal katten är. Och är katten försäkrad så lär födelseåret stå i försäkringspapprena.

Är katten varken försäkrad, ID-märkt, ägarregistrerad (i SKK eller SVERAK) eller kastrerad så behöver ni se till att få det gjort. Samt att vaccinera katten förstås (om det inte är gjort regelbundet).

På samma sätt så behöver kattungarna vaccineras, ID-märkas o s v i enlighet med de riktlinjer som finns.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2019-07-05 09:07
#57

(Trollvarning… #53 tycks svara sig själv… då Xgcuiyg ((som varit medlem sedan 03.15 inatt och senast inloggad kl 08.06)) har behövt byta namn/konto nu imorse kl 08-17, enligt #55…)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
2019-07-05 09:19
#58

#57 Jag tolkar det som att #53 svarar #52 .  Ser heller inte att konto-bytet verkar ha relation till något som hänt på någon annan sajt.

Men visst är det så att trollen brukar dansa på ledigheter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2019-07-05 09:24
#59

#58 Ja, så kan det ju vara…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ususus
2019-07-05 19:48
#60

Jag Xgcuiyg behövde göra ett nytt konto för att när jag gjorde konyot skrev jag bara något konstigt och kommer inte ihåg lösernordet

annzoo
2019-07-06 07:26
#61

Är det ens samma katt? Visst kan katter mörkna med åren men ta en bild från samma sida på katten som trådskaparen lagt ut och jämför. Kastrerade han aldrig sin katt kan det mycket väl vara en kull från denna katt men som.liknar mamman mkt.

annzoo
2019-07-06 07:26
#62

Är det ens samma katt? Visst kan katter mörkna med åren men ta en bild från samma sida på katten som trådskaparen lagt ut och jämför. Kastrerade han aldrig sin katt kan det mycket väl vara en kull från denna katt men som.liknar mamman mkt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: