Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2095 ggr
mysanfbg
6/7/11, 10:40 PM

Kissar inne! Hjälp!

Hej! Jag har nyligen börjat släppa ut mina katter, och efter det har den ena börjat kissa inomhus allt mer. Hon har kissat två gånger i min väska/cykelväska och hon har kissat mitt på golvet och nyss kom jag på henne med att kissa på golvet bakom vårat skoställ. Båda katterna är kastrerade och gick på lådan som de skulle innan de började gå ut.

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra åt det? Borde jag ta henne till veterinären? Kan Feliway funka eller hjälper det bara mot revirmarkeringar? Det börjar bli väldigt jobbigt att behöva tvätta bort kiss alt. slänga grejer..

Är tacksam för alla tips!!

Annons:
[Anunnaki]
6/7/11, 11:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vet mycket väl att det inte är någon höjdare när katter ibland kissar där de inte ska. Jag har ingen lösning men några tips som gör livet lite lättare iaf.

Nummer ett är att aldrig lägga väskor, stumpor, böcker eller något annat på golvet för allt som inte är golv kan få en katt att få för sig att kissa på det man råkat lägga på golvet. En av mina katter markerar revir på allt som ligger på golvet eller sticker ut på något sätt. Jag kan aldrig ställa skor annat än i ett skåp eller i kapprummet med dörren dit stängd.

Att kolla så att kattan inte har urinvägsinfektion, urinsten mm skadar knappast.

Skaffa flera kattlådor och ställ dem på lite olika ställen, t ex där katten har kissat på golvet. Du kan ställa en kattlåda i ett skåp som du kan hitta på loppis så blir det inte så kattlådigt i t ex vardagsrummet. Se bilden.

Torka golven med ättika i vattnet.

thildatessie
6/8/11, 12:37 PM
#2

0# jag måste bara fråga, hoppas att det är ok! Ser att du har en råtta på bilden, hur funkar det tsm med katten? :) Vill skaffa katt och har mkt smådjur.

mysanfbg
6/9/11, 10:54 PM
#3

#1 tack för tipsen! :-) vi bor i en 1,5a och der känns lite väl överdrivet att ha fler lådor, då de ändå bara får vara i vardagsrummet och badrummet. Men jag ska nog testa att flytta lådan dit hon kissar mest. Jag har köpt ett medel som heter Piss Off om ska vara bra att tvätta bort kisset med, det bör ju funka också,fast ska testa med ättika sen när detta tagit slut för det va rätt dyrt:-P #2 jag har inte kvar råttorna, lämnade bort dem innan jag skaffade katterna. Men hon som har råttorna nu har katt också och det verkar gå jättebra! :-)

mysanfbg
6/9/11, 10:56 PM
#4

Tänkte också ringa veterinären imorgon och höra vad de tror, och om jag borde åka in med henne.

sabines
9/7/11, 9:06 PM
#5

Hej! Skriver för att jag har ett liknade problem med min katthona. Hon kissar inne lite överallt, men främst på kuddar i soffa, säng och på golvet. Ville bara höra om ni var hos vtrinären och det var UVI eller något annat och ifall behandling isåfall hjälpte?

[Forest]
9/7/11, 10:26 PM
#6

att katten kissar inne efter du börjat visa omgivningen genom ta ut dom så är det inte helt ovanligt att det blir lite rivrkiss även inne. Men även kan detta vara stressleraterat allså inte så att hon stressar så man ser det utan att det är stress för att det finns helt plötsligt fler katter än vad denna är van vid. Vad ud kan göra är att skaffa en till kattlåda som en annan redan nämnt. Sen tycker jag du kan avakta lite med ta ut henne o se om hon slutar kissa inne. Hur gammal är katten? kastrerad osv? kissar katten normalt annars nu? tänker så den inte har urinvägsinfektion.

Annons:
sabines
9/7/11, 10:36 PM
#7

Hon är 4 år gammal, kastrerad innekatt. Har inte vart ute på länge. Katterna hon lever med har hon varit tillsammans med i flera år så det är nog inte det heller. Hon går på lådan precis som vanligt annars, men lite då och då kissar hon som sagt på kuddar och annat!

[Forest]
9/7/11, 10:40 PM
#8

7 hmm okej jag trode detta kom efter katten fått gå ut efter vart innekatt. De katter hon lever med är inte faran utan mer de hon känner lukten av ute :) det är dom som gör henne stressad. Är du allså samma person som TS?

jollycox
9/7/11, 10:41 PM
#9

sabines jag tror det är bättre att du gör en egen tråd än att skriva i tre "begagnade" trådar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

sabines
9/7/11, 11:01 PM
#10

Ok, sorry then. Tänkte bara att man kunde få svar från TS och andra som antagligen vet en del om ämnet eftersom det redan har skrivit om detta…

jollycox
9/7/11, 11:24 PM
#11

#10 jo men det blir lite tjorvigt att hålla koll på att det är ett nytt fall i en gammal tråd. jag tror att #6 svarade till TS.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Forest]
9/8/11, 5:36 PM
#12

11 helt rätt jag svarade TS tråd :)

Upp till toppen
Annons: