Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 14754 ggr
wickedshadow
3/8/11, 3:10 PM

Dräktig katt, hur långt?

Jag 'r här för en kompis skull. Vi är väldigt säkra på att hon är dräktig, men hon vet inte själv hur långt det är eftersom hon inte upptäckte det förrän för kanske en månad sedan. Jag har varit där och kollat på katten och det ser verkligen ut som att hon är dräktig. Men iallafall. Enligt min kompis är spenarna väldigt röda och svullna, magen hänger på sidorna och för kanske 2-3 veckor sedan kände hon de första sparkarna. Hon säger även att hon ser spår av blod. Nu undrar jag, är det någon här som tror sig veta på ett ungefär hur långt denna hona kan vara gången? Min kompis är väldigt orolig eftersom hon har börjat i skolan och hennes sambo jobbar och hon är orolig att de inte ska vara hemma när det är dags för katten att föda.

Har ingen aning om detta är rätt kategori, så skulle det vara fel så är det bara att flytta!

Annons:
MonicaLagerquist
3/8/11, 3:22 PM
#1

Jag skulle omgående ta kattan till en veterinär för koll,Sparkar brukar man kunna känna när det är två veckor kvar och har hon känt det för tre veckor sen och katten nu blöder så oroar det mig ialla fall.Sen kan du även säga åt din vän att hon måste se till att kattan inte är ensam enligt djurskyddslagen så ska kattförlossningar övervakas.

Stolt ägare till fem La permer

Mitchika
3/8/11, 3:24 PM
#2

Det låter ju som om det är dags vilken dag som helst.

Har din kompis inte tillgång till någon som kan passa katten under dagen, så att man vet att katten inte är ensam utifall att hon föder?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

annzoo
3/8/11, 3:26 PM
#3

dagar, timmar eller minuter är det kvar om det är 2-3v sedan man kände sparkarna. Att lämna honan ensam nu är dumdristigt.

MonicaLagerquist
3/8/11, 3:35 PM
#4

Varför syns inte inläggen?

Stolt ägare till fem La permer

wickedshadow
3/8/11, 3:38 PM
#5

Ja, hon säger att hon inte är säker på när hon kände sparkarna. Hon tror att det var för ca två veckor sen och säger att det ser ut som att hon har blött. Hon har ju alla tecken. Extremt uttråkad, jättehungrig, svårt att tvätta sig, katten följer efter min kompis vart hon än går och hon rullar på golvet och "pratar" högt. Jag tycker det låter som att det är nära, det är bara det att jag inte minns. En utav mina katter var dräktig för 3 år sedan, men vi var utomlands när hon födde och vi hade folk som var där, men jag vet ju inte heller riktigt eftersom jag inte var där. Men det är ungefär de tecknen jag fått höra från henne att hon sett. Jag bad henne kolla om mjölk med men hon kan inte se nåt där.

MonicaLagerquist
3/8/11, 3:43 PM
#6

Dumma I Fokus!Jag kan inte se några inlägg om jag inte skriver ett själv i tråden:Har ni andra samma problem.Jag har testat att logga in på nytt men det hjälper inte.Sorry för OT.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
wickedshadow
3/8/11, 4:15 PM
#7

Jag har inga såna problem. Men iallafall, jag ringde till veterinären och frågade lite. Förhoppningsvis är det lite klarare nu!

wickedshadow
3/8/11, 4:15 PM
#8

Jag har inga såna problem. Men iallafall, jag ringde till veterinären och frågade lite. Förhoppningsvis är det lite klarare nu!

LaSadie
3/8/11, 4:16 PM
#9

#6 Jag ser dina inlägg…

MEN, jag tror att det är dags när som helst… men eftersom det kanske var 3 veckor sedan hon kände sparkarna är det hög tid att honan skall föda. Gör iordning en bolåda och börja vaka över katten. Var beredd på att åka in om det skulle behövas.

annzoo
3/8/11, 4:27 PM
#10

#7 vad sa veterinären då?

wickedshadow
3/11/11, 5:31 PM
#11

Veterinären sa att troligtvis är det dags snart men det är svårt att säga när. Men än så länge har inga kisebebisar kommit vad jag vet. Hoppas det blir snart!

tuska
3/12/11, 6:03 PM
#12

 Har kattmamman haft blödningar i 3 dagar så är det inte som det ska vara.  En moderkaka kan ha släppt och då är det med stor sannolikhet en bebis som inte lever.  Ibland kan det bli komplikationer och mamma katt måste få hjälp med förlossningen och framför allt ha god tillsyn över den.   En ny kontak med veterinären skulle jag rekomendera.

MonicaLagerquist
3/13/11, 3:27 PM
#13

Hur har det gått?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
wickedshadow
3/14/11, 3:57 AM
#14

Det är fortfarande inga kattbebisar. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag ä är lite är lite bekymrad jag med. Jag tror inte att hon har blödningar, men jag tycker det tar lång tid eftersom sparkarna enligt min kompis känts några veckor nu. Jag lyckas inte få min kompis att gå till veterinären, jag vet inte vad mer jag ska göra liksom. Hon säger att hon inte har råd osv. Men det jag undrar är, hur kan man tänka på pengar när man har en dräktig katt vars hälsa man är osäker på? Samtidigt tycker jag inte heller att jag ska ha ansvaret att ta itu med allt, det är trots allt hennes katt. Visst kan jag hjälpa henne, men hon visar inte direkt någon respons heller.

annzoo
3/14/11, 7:36 AM
#15

#14 Du kan ju påminna henne att hon bryter mot lagen och kan bli anmäld om katten behöver veterinärvrd och hon vägrar ge katten vård.

Om hon inte har så mycket pengar förstår jag inte hur hon ska ha råd att föda upp en kull. Mycket kan gå fel, tex akut kejsarsnitt kostar en hel del speciellt om katten är oförsäkrad. Sedan kostar ju maten då växer.. Hade nog arit bäst att kastrerat katten då denna misstänkte dräktighet då det är betydligt billigare..

tuska
3/14/11, 10:06 AM
#16

 Har katten slutat blöda så kan man ha lite is i magen,   Jag brukar känna kattunge rörelser de sista 3 veckorna av dräktigheten spec om det är en stor kull. 

  Det jag känner är att honan bör övervakas vid förlossningen eftersom hon har haft blödningar och det kan bli lite struligt om det ligger en död i kanalen, det är ganska jobbigt för honan att få ut en unge som inte hjälper till och det händer ofta att dessa ungar behöver hjälp av veterinär.

wickedshadow
3/14/11, 5:51 PM
#17

Jag förstår inte heller varför hon ens skaffar en kull egentligen. Hon har fyra katter med kattmamman, hur fan ska hon ha råd med kanske ett flertal kattungar när hon inte ens har råd att köpa en termometer? Jag är brkymrad för kattens skull…

MonicaLagerquist
3/17/11, 12:38 PM
#18

Hur har det gått?Har det kommit några kattungar?

Stolt ägare till fem La permer

wickedshadow
3/17/11, 3:45 PM
#19

vi tror att det är pä G! kan fosterva

wickedshadow
3/17/11, 4:10 PM
#20

Oj. Vi tror att det är på G. Kan fostervattnet gå även hos katter? För min kompis säger att det blev blött. Sen gnäller hon, darrar och det rycker i pälsen. Magen är stenhård och hon ligger mest på sidan. Sen jamar hon högt om min kompis ska på toa eller nåt. Så har hon hållt på sen imorse, så jag tycker ju det låter som tt det är på G.

Annons:
LaSadie
3/17/11, 4:16 PM
#21

det låter som att det är tillökning på g!

wickedshadow
3/17/11, 4:33 PM
#22

Nu går hon efter en av de andra katterna och kutar ryggen. Är det inte bättre att de andra katterna får vara i ett annat rum? Jag får en känsla av att de stressar henne.

MonicaLagerquist
3/17/11, 4:51 PM
#23

Om honan vill ha de andra katterna där så tycker jag att hon ska få det.Vill hon inte det så ska hon slippa.Här är det oftast en av de andra katterna som håller mamma katt sällskap.

Stolt ägare till fem La permer

wickedshadow
3/17/11, 4:55 PM
#24

Men min kompis tycker att hon verkar irriterad på dessa. jag vet inte riktig thur det är faktiskt

tuska
3/17/11, 6:01 PM
#25

En kattmamma kan bli irriterad på de andra katterna och får för sej att jaga bort dem, helt naturligt betende,man måste då erbjuda henne ett eget krypin med sina ungar. De kan också vara så att hon vill ha alla katterna i bolådan för att känna sej trygg, det är mycket individuellt hur katter vill ha det. 

Det din kompis ska tänka på är att katten ska inte ha krystvärkar mer än högst 2 timmar. Hoppas att allt går bra för kattmamman och bebisarna.

wickedshadow
3/17/11, 6:37 PM
#26

Jag måste bara fråga. Hur märker man att hon har krystvärkar?

MonicaLagerquist
3/17/11, 6:44 PM
#27

Det kommer ni att märka.Katten tar i och spänner hela sig.Det är bra om kattan har något att ta spjärn mot.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
wickedshadow
3/17/11, 8:27 PM
#28

Jag är ju dock inte där så jag vet inte, men enligt min kompis så darrar hon, gnäller och kutar hela ryggen. Och det är mer än det var tidigare idag!

MonicaLagerquist
3/17/11, 8:29 PM
#29

Har du sett en tvåbens förlossning?Har du sett hur den som föder krystar?Så mycket tar katten ofta också i när den krystar.Det går liksom inte att ta miste på.

Stolt ägare till fem La permer

wickedshadow
3/17/11, 8:37 PM
#30

Jag önskar för tillfället att ajg vore där, hade varit så mycket enklare då, eftersom jag inte vet riktigt hur det är med det min kompis säger. Men ja, de kommer säkert snart. Hon tror ikväll eller inatt, så vi får väl se!

Jourhemmet
3/17/11, 8:39 PM
#31

Men har du själv erfarenhet av kattförlossningar då?

wickedshadow
3/17/11, 8:48 PM
#32

Nej, jag har haft en dräktig katt. Men självklart var hon tvungen att föda samma dag som jag kom hem från bulgarien, vi kom hem under kvällen. Så jag missade hela tjilevippen. Men det hade kanske varit lite lättare att se om man själv var där än när någon sitter och berättar att oj nu skakar hon, särskilt med tanke på att jag inte är sån där expert. Jag försöker mest bara hjälpa henne genom att söka fakta på nätet och ta reda på så mycket som möjligt.

wickedshadow
3/17/11, 8:49 PM
#33

Nej, jag har haft en dräktig katt. Men självklart var hon tvungen att föda samma dag som jag kom hem från bulgarien, vi kom hem under kvällen. Så jag missade hela tjilevippen. Men det hade kanske varit lite lättare att se om man själv var där än när någon sitter och berättar att oj nu skakar hon, särskilt med tanke på att jag inte är sån där expert. Jag försöker mest bara hjälpa henne genom att söka fakta på nätet och ta reda på så mycket som möjligt.

wickedshadow
3/17/11, 8:49 PM
#34

Nej, jag har haft en dräktig katt. Men självklart var hon tvungen att föda samma dag som jag kom hem från bulgarien, vi kom hem under kvällen. Så jag missade hela tjilevippen. Men det hade kanske varit lite lättare att se om man själv var där än när någon sitter och berättar att oj nu skakar hon, särskilt med tanke på att jag inte är sån där expert. Jag försöker mest bara hjälpa henne genom att söka fakta på nätet och ta reda på så mycket som möjligt.

Annons:
wickedshadow
3/17/11, 8:52 PM
#35

jävlar. trippelpost haha!

Jourhemmet
3/17/11, 9:00 PM
#36

Jag tycker att hon ska ha tagit reda på fakta innan då hon nödvändigtvis ska sätta fler huskatter till världen.

LaSadie
3/17/11, 9:01 PM
#37

Du kan ta bort dina inlägg själv om du trycker "hantera".

Katthonan spänner med hela kroppen när hon krystar ut kattungarna. När de kommer vibrationer på honans mage så är det värkar.

Hoppas det går bra för dom.

wickedshadow
3/17/11, 9:09 PM
#38

Vibrationer på magen har hon nämnt! Hon sa att hela hon rycker. Men jag tänkte en sak till. Dessa vibrationerna, är det vanliga värkar eller krystvärkar? Eller bägge och? För de är väl precis som människor och har vanliga värkar innan det är dags för krystvärkarna?

LaSadie
3/17/11, 9:34 PM
#39

Det jag sett på min ena hona är vibrationerna håller på ett litet tag sedan kommer riktiga värkar där hon krystar ut kattungarna.
Den yngra honan såg jag endast krystvärkar där hon spände hela kroppen, inte så mycket värkar.

wickedshadow
3/17/11, 9:48 PM
#40

Denna verkar ta ett tag på sig. Nu är hon orolig att de ska komma inatt när hon sover. Jag sa åt henne att förbereda sig på att inte sova istället :p

MonicaLagerquist
3/17/11, 10:00 PM
#41

Sova får hon göra när kattungarna kommit.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
wickedshadow
3/17/11, 10:06 PM
#42

hehe ja. frågan är ju inte om hon kommer gå och lägga sig ändå. Jag kan inte göra så mycket åt det än att säga att hon birde vänta och hjälpa kattmamman. Tycker jag har varit extremt snäll med att leta fakta, fråga runt på forum och hjälpa henne när hoin underar nåt om katten.

Rumblebee
3/17/11, 10:26 PM
#43

Tycker helt klart att hon borde försöka hålla sig vaken, vad som helst kan ju gå fel.

Kommer ihåg en honkatt som familjen hade, när hon skulle föda, så orkade hon inte riktigt med att krysta ordentligt när den sista kattungen var på väg ut, så mamma fick ta och hjälpa till lite. Hon fick även hjälpa till med att ta bort fosterhinna och sånt från nosen och munnen, för mamma katt var helt slutkörd. Men allt gick bra med både ungarna och kattmamman, för hon både diade dem och tvättade dem när hon fått pusta ut några minuter.

wickedshadow
3/17/11, 10:35 PM
#44

Allt måste ju inte gå fel visserligen, jag hade en katt en gång. hon födde i min säng under mina fötter en natt. Vi låg alla och sov och jag vaknade av att det var mjukt och lent under mina ben och att det pep. Dock så går det ju inte så i alla fall, så hon borde iallafall vara i samma rum. kanske lägga sig på golvet bredvid?

Jourhemmet
3/18/11, 7:59 AM
#45

Jag har en arbetskompis vars katt födde bakom ryggen på henne i sängen när hon sov. När hon vaknade upptäckte hon att hon hade lagt sig på två av kattungarna, dom var alldeles platta.

annzoo
3/18/11, 8:31 AM
#46

Hur gar de gått? Hoppas denne person inte åker till skola/jobbet idag :( Om de inte blivit några kattungar inatt tycker jag kompisen bör ta mamman till veterinären..

MonicaLagerquist
3/18/11, 11:54 AM
#47

Har du hört hur det har gått?

Stolt ägare till fem La permer

wickedshadow
3/18/11, 12:50 PM
#48

Hon hade inte fått vid 9 imorse iallafall. Min kompis är ledig från skolan så hon har varit hemma. Jag var faktiskt i kattbutiken idag och då sa hon att katten har säkert förvärkar och föder inatt eller nåt.

Annons:
wickedshadow
3/18/11, 7:11 PM
#49

Fortfarande inga kattbebisar. Hon sover enligt kompisen så om en stund kanske det börjar igen

MonicaLagerquist
3/19/11, 10:07 AM
#50

Nu måste det väl ha kommit kattungar.

Stolt ägare till fem La permer

wickedshadow
3/19/11, 10:09 AM
#51

Rapport direkt från plats, från min kompis alltså. inga kattbebisar. Mamman sover men verkar ha ont. Sa åt henne att det börjar bli dags att ringa veterinären och kolla nu.

annzoo
3/19/11, 10:51 AM
#52

#51 tror du hon ringer? Hoppas verkligen din kompis har pengar undanstoppade för jag tycker de låter som att att ett kejsarsnitt är nära..

wickedshadow
3/19/11, 10:52 AM
#53

Jag hoppas att hon ringer och gör något åt det. Däremot är jag rätt säker på att hon inte har pengar undanstoppade. Inte när hon inte ens har pengar till buss för att ta katten till veterinär.

Josefa
3/19/11, 11:08 AM
#54

Varför låter man en katt bli dräktig under sådana förhållanden? Och varför börjar man åtminstone inte läsa på om dräktighet, om det nu blir så att katten "råkar" bli dräktig? Låna bok på biblioteket kostar inget. Stackars alla katter som råkar i orätta händer.

wickedshadow
3/19/11, 11:13 AM
#55

Jadu. Jag vet faktiskt inte. Jag själv vill inte ha det ansvaret, därför kommer jag att kastrera mina katter så fort de blir könsmogna. För annars hade de råkat i orätta händer där med. Jag ska tjata på henne och försöka att verkligen få henne att ringa veterinären och om det behövs ta med katten dit. Hon får ta det på faktura eller nåt, för behöver katten dit så ska den dit.

Annons:
MonicaLagerquist
3/19/11, 12:01 PM
#56

#55

Det är ofta bättre för katten att bli kastrerad före könsmognad.Dels riskerar man inte att få en tjuvparning dels slipper katten löpa vilket är väldigt stressande för en honkatt.Om man kastrerar katten vid sex månaders ålder så sliper man oftast det.

Stolt ägare till fem La permer

wickedshadow
3/19/11, 12:06 PM
#57

Okej! Tack för rådet då, om dessa katter anpassar sig kommer jag att följa det. Det är två honkatter visserligen, men de slipper löpandet iallafall!

UlrikaD
3/19/11, 2:46 PM
#58

Om katten ligger och har ont och fortfarande inte fött några bebisar så är det faktiskt hennes skyldighet att ta katten till veterinär.

Katten kan ligga och dö i svåra plågor om hon inte får hjälp. Du kan ju säga till din kompis att det är både olagligt och faktiskt straffbart att inte ta ett lidande djur till veterinären.

Den här tråden gav mig ont i magen:(

LaSadie
3/19/11, 2:51 PM
#59

#58 Samma här… man bli orolig för kattens skull och att ägaren inte verkar ta det på allvar (kan missuppfatta det med)

UlrikaD
3/19/11, 2:54 PM
#60

Med tanke på att tråden startades för 11 dagar sedan och hon redan då fick rådet att ta katten till veterinär så….

wickedshadow
3/19/11, 4:30 PM
#61

Jag försöker att prata med henne. Så säger hon: Men tänk om hon inte är dräktig? tänk om jag bara inbillar mig? Det går väl inte? Atyt inbilla sig att en katt är dräktig och har värkar känns ju lite…. ovanligt.

LaSadie
3/19/11, 4:39 PM
#62

#61 För ett tag sedan så fanns det en här som trodde att honan var dräktig och så var det våt fip (om jag minns alldeles rätt)

Annons:
Rumblebee
3/19/11, 4:44 PM
#63

Oavsett vad hon inbillar sig, så ska katten till en veterinär, eller ska hon leva med det att hennes hona ligger och självdör hemma, och verkligen få stämpeln 'djurplågare' i pannan? Och om hon inte har pengar nog själv så kanske det finns någon hon kna låna av, alternativt ta räkningen på faktura.

Hon såg till så att katten blev dräktig så nu får hon ta sitt ansvar, och sedan kastrera honan så snart det är möjligt, om hon nu klarar sig igenom det här.

Jourhemmet
3/19/11, 7:00 PM
#64

Det skulle fan införas körkort för att få ha djur, nu är hon osäker på om katten ens är dräktig??? Hur kan man missta sig för något sådant… suck..

tuska
3/19/11, 7:10 PM
#65

Katten har haft blödningar har ont och tycks må dåligt, är inte katten dräktig kan det vara en livmoderinflammation och katten behöver att medicineras för att bli frisk. Hoppas innerligt att kattstackaren får hjälp snarast.

wickedshadow
3/19/11, 7:15 PM
#66

Det är inte säkert att katten har haft blödningar, jag vet inte riktigt om min kompis vet vad hon pratar om där. Men, går det verkligen att missa om en katt är dräktig? Man borde ju se det på katten, plus att man ser tecknen på spenarna och annat.

tuska
3/19/11, 7:53 PM
#67

En katt kan ha varit dräktig och fostren kan ha absorberats, ganska vanligt. En dräktighet där kroppen själv ska ta hand om massa foster kan göra att katten får en livmoderinflammation.  

 En katt kan visa skendräktighet men det blir dom inte sjuka av.

Kan din kompis kolla om katten har feber ?? Normalt är 38-38,5

LaSadie
3/19/11, 8:04 PM
#68

Vart bor din kompis? Om hon bor i Västerås kommer jag gärna och kollar till katten och kanske kan göra en bedömning om hon inte åker till veterinären Skrikandes

wickedshadow
3/19/11, 8:08 PM
#69

Jag får väl åka in och ta med en termometer så att hon får kolla! Tyvärr så bor hon en väldigt bra bit ifrån Västerås.

Annons:
tuska
3/19/11, 8:45 PM
#70

# 69  Jaa…. åk och kolla katten

wickedshadow
3/19/11, 8:52 PM
#71

Jag kan inte få tag på henne nu. Alltså.. Hon har stängt av telefonen. Man känner ändå ett visst ansvar, det är jag som kollat upp all information, ringt veterinären och försökt övertala henne att kolla katten (visserligen utan resultat, men ändå). Jag skulle helst bara vilja ta hand om katten själv, känner att jag ändå hade lagt de kostnader som behövdes. Har man katt anser jag att man får lägga undan en buffert till katten, det gör jag.

[Sniff]
3/19/11, 9:39 PM
#72

#71 Hur går det? Åk dit!

Helenaaa
3/20/11, 1:03 AM
#73

vet du hur det gått? svarar hon än? Foten i munnen

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

MonicaLagerquist
3/20/11, 12:39 PM
#74

Har du hört något?

Stolt ägare till fem La permer

Imasy
3/20/11, 1:46 PM
#75

TS skickade en fråga till mig igår om hur man avslutar sitt konto här på iFokus. Kanske har TS redan hunnit avsluta sitt konto och därför inte kan svara?

Josefa
3/20/11, 1:48 PM
#76

OK, ett litet troll då, med andra ord.

Annons:
Imasy
3/20/11, 1:53 PM
#77

#76

Det tror jag inte. Det kan väl finnas många anledningar till att man vill avsluta sitt konto, utan att man för sakens skull är ett troll.

AgnetaB
3/20/11, 2:01 PM
#78

vad är ett troll?

Imasy
3/20/11, 2:11 PM
#79

#78

Ett sk internet troll är en person som skapar sig en användare bara för att skapa oreda på en sajt.

annzoo
3/20/11, 2:17 PM
#80

Synd att TS inte vill svara hur det gått (ts var inloggad senast 12.47 idag). Kanske kände TS press på att tjata på kompisen att ta katten till veterinär fast TS inte är ägare till katten dvs inte TS problem.
Har själv varit i den sitsen att ha "kompisar" som ej har råd att ta djuret till veterinären, de enda man kan göra är att informera fast man pratar för döva öron. Till slut stänger de av mobben för att slippa höra.

Hoppas de gick bra för katten och hennes ev kull…

Josefa
3/20/11, 3:36 PM
#81

#80

Men varför inte skriva det då? Att bara avsluta användarkontot och lämna alla frågor obesvarade får iaf mig att bli misstänksam. Det får mig tom att undra om det inte är sig själv och sin egen katt h*n skrivit om, och att det nu gått åt pipan med katten.

annzoo
3/20/11, 4:20 PM
#82

#81 vem vet, de lär vi nog aldrig få veta… Hoppas iaf att de gick bra… på ett annat forum var de en med liknande inlägg.. Den kullen verkar ha kommit samma dag Ts skrev att hennes kompis inte svarar i telen..kanske har dessa trådar något samband..

är det samma så har honan fått kull. långdragen och besvärlig förlossning som jag tolkar inlägget. Katten hade fött en innan den ägaren vaknat.

tuska
3/20/11, 4:33 PM
#83

Jag har varit med här några gånger där de dräktiga honorna avlidit och ägarna har velat systa ner allt genom att bara försvinna från tråden.  Jag har fått Pm om det av ägarna till honorna

Annons:
Quincy
3/20/11, 4:46 PM
#84

Jag tycker ni ska ta det lugnt med era spekulationer…

Vill påpeka att TS startade en annan tråd där det handlar om att skaffa kattunge. Där har TS blivit rätt så rejält kritiserad eftersom hon tog hem två kattungar för att se vilken som trivdes bäst och sen ev. lämna tillbaka den andra till uppfödaren (h*n vill ha en ensamkatt). H*n har alltså (enligt den tråden) inga andra katter hemma.

se tråd Ny katt.

wickedshadow
3/20/11, 6:40 PM
#85

Jag har faktiskt inte varit inne idag, förutom på mobilen där jag inte kan skriva av någon anledning. Men iallafall, anledningen till att jag ville avsluta kontot var pga min andra tråd, där jag visste att jag skulle bli påhoppad genom mitt beslut med mina egna katter. Det jag blev lite irriterad var jag jag kände mig som en riktig djurplågare efter alla påhopp om hur riktigt elak, dum och självisk jag är, fast jag aldrig skulle plåga mina djur och därför kände jag att jag inte hade något mer att säga här för jga har redan förklarat mig och jag kan inte göra mer.

Angående denna tråden, det är inte min egen katt jag pratar om, skulle aldrig göra såhär mot ett djur. Nu säger min kompis att honan inte har haft ont på två dagar och att hon inte tror att hon är dräktig längre bara därför. Enligt henne skulle hon åka iväg nu och ringa till veterinären därifrån eftersom hon faktiskt iallafall har haft ont. Jag påpekade för henne att det är nog bäst, då det  är både olagligt och straffbart att inte ta itu med det. Så jag hoppas att hon gör det, för mer kan jag inte göra faktiskt.

wickedshadow
3/20/11, 11:18 PM
#86

Hon har ringt veterinären och blev ombedd att avvakta några dagar eftersom de trodde att det bara kunde vara förvärkar.

MonicaLagerquist
3/21/11, 8:54 AM
#87

Det var ett litet konstigt råd.Jag hade nog velat  att någon kunnig veterinär tittat på kattan.Så att det inte ligger en död kattunga och stoppar upp det hele med tanka på hur allt har varit med blödningar för en dryg vecka sen och små värkar hela helgen.

Stolt ägare till fem La permer

wickedshadow
3/21/11, 5:14 PM
#88

Nu har katten ont igen och har spytt.

MonicaLagerquist
3/21/11, 5:29 PM
#89

Snälla be din vän att ta katten till en veterinär.

Stolt ägare till fem La permer

tuska
3/21/11, 6:10 PM
#90

 Men kära söta….. katta måste få hjälp. 

Om inte katten har bebisar i magen, kan det vara tarmvred

(vanligt förekommande) 

Katten måste få en ordentlig undersökning och det är på en gång.  Man kan nog inte kalla detta för förvärkar.

Känner din kompis några foster rörelser ?

Äter katten ?Dricker katten ? har hon kunnat bajsat efter ordning ?

Annons:
Imasy
3/21/11, 6:13 PM
#91

Usch, jag börjar bli lite smått illamående över detta :(

Har du TS möjlighet att anmäla din vän till LST? Ringa direkt imorgon när de öppnar och förklara läget så kanske de kan åka dit redan imorgon så katten får hjälp?

Rumblebee
3/21/11, 6:54 PM
#92

Tycker helt klart som Imasy att du ska anmäla din vän, för så här kan det inte fortsätta, det är ju helt enkelt djurplågeri din vän sysslar med nu, om katten har ont igen OCH har börjat spy.

Sen hoppas jag att kattan och hennes ungar, om det nu är ungar, och om nu alla klarar sig, får nytt hem, för den där människan är hemsk i mina ögon. Även här hemma hos mig där det har varit kass ekonomi i några år nu, så har vi minsann tagit våra djur till veterinären när det har behövts, dels genom att betala själv och även fått låna.

Delfinen
3/21/11, 11:25 PM
#93

Tycker också helt klart som Imasy.

Om jag hade en vän som hade behandlat ett djur den har i sin ägo på det viset hade den väldigt snabbt slutat vara min vän. Hade inte tvekat ett ögonblick för att anmäla till alla tänkbara instanser som gick.

Finns kan det finnas ekonomiska själv som gör att man inte har råd. MEN man kan låna, ta på faktura etc. Vad som helst men inte bara sitta och titta på när ett djur lider. Har man djur har man också ett ansvar.

EddaM
3/22/11, 11:22 AM
#94

Tror att ungarna börjat dö nu o katten börjar bli förgiftad om hon spyr, kattan dör säkert snart. =((((((((( Hur man kan undlåta sig att gå till vetten när det är så här illa fattar jag inte!!!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Sussi89
3/22/11, 12:46 PM
#95

Förstår inte varför man inte åker till veterinären :( Det är så hemskt :'(

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

UlrikaD
3/22/11, 12:51 PM
#96

Om ingenting fortfarande händer, och katten mår dåligt så är min första tanke havandeskapsförgiftning.

Om det är en bebis som är död och ligger och stoppar upp födsloarbete då är det liksom då man åker in till veterinären och plockar bort den döda bebisen så resten kan födas.

Om man inte gör det så dör alla kvarvarande bebisarna av syrebrist i och ingen kommer ut själv.

Till slut förgiftar fostren mamma så mycket att även hon dör.

Det är ingen rolig död och det faller under vanvård av djur och är alltså straffbart. Om någon har stake nog att anmäla henne och se till att det aldrig händer igen.

Hjälper dock inte honan som legat i flera dagar och dött i plågor:(

Djurmisshandel helt klart.

line84
3/22/11, 12:55 PM
#97

Ååååhhhh!! Var ska man göra av all sin frustration och ilska?? Skrikandes  Jag hade velat åka och hämta kattstackarn.. Gråter Vissa människor ska inte ha djur..

Annons:
Josefa
3/22/11, 1:50 PM
#98

Var i Sverige finns katten?

TIMMY
3/22/11, 4:14 PM
#99

Jag har inte riktigt velat lägga mig i men detta är ju inte klokt. Man har faktiskt ett ansvar för sina meddjur…precis som man har ansvar för sina medmänniskor. Lite solidaritet om jag får be. Om jag skulle upptäcka att en vän/granne/anhörig mm misshandlade sina barn skulle jag ju agera. Likaså om jag såg någon spöa upp en människa eller djur på stan skulle jag agera. Har man inte skyldighet enligt lag att göra något om man nu är vittne eller vet om något olagligt? Gräsligt att detta fått pågå så länge TS, varför skriver du här överhuvudtaget, jag vill inte låta elak, men om du bryr dig om djuret tillräckligt mycket för att vara här inne så är det väl inte så svårt att ta sig hem till din vän och ta saker i dina egna händer? Är nu din vän så borta att hon inte själv kan inse att djuret behöver hjälp så måste ju någon annan ta ansvar!

Delfinen
3/22/11, 11:35 PM
#100

Har funderat lite på detta.Om man har vetskap om att ett djur får utstå djurplågeri vilket denna katt får göra, har man då inte enligt lag skyldighet att anmäla detta? Finns inte risken att man på något vis kan bli åtalad för medhjälp till djurplågeri då man vetat om det men inte anmält?

Gipzy
3/23/11, 2:56 AM
#101

Var finns katten? Är det i närheten av Örebro kan jag åka och kolla läget! Katten har alltså börjat spy nu, och oavsett om hon är dräktig eller ej så är någonting rejält fel!

wickedshadow
3/23/11, 3:11 PM
#102

Alltså, såhär är det. Både jag och min kompis har nu varit i kontakt med veterinären och förklarat situationen. Jag har varit i kattbutiken ett flertal gånger och varje gång har vi blivit tillsagda att vänta lite och sen ta kontakt igen ifall ingenting händer. Jag har varit hos veterinären här ett antak gånger och jag kan säga att de är riktigt duktiga på vad de gör, det är alltså inga okunniga människor som inte vet vad de gör. Men, jag ska ringas imorgon igen om inte min kompis gör det ikväll och se vad de kan säga nu. Och även försöka få iväg min kompis för att se vad de kan göra åt denna katten. Så alltså, vi har varit i kontakt med både veterinär och andra människor och jag gör allt jag kan för att försöka få min kopmis att göra något åt detta. Hon har börjat bli lite mer medveten nu och vågar inte lämna katten ensam hemma eftersom hon tror att förlossningen är väldigt nära. Men jag ska ringa vet. igen och se vad de säger.

annzoo
3/23/11, 3:27 PM
#103

Hur är allmänntillståndet på honkatten nu? Spyr hon fortfarande? äter hon ?dricker hon? har ni kolla febern? sparkar kattungarna imagen?

Jourhemmet
3/23/11, 4:17 PM
#104

Men herregud, ni tycks ju inte ens veta OM hon är dräktig. Ta katten till veterinär för att se om hon har ungar i magen….vad är problemet????

Annons:
PlusPlus
3/23/11, 4:34 PM
#105

TS har ju skrivit det att det är inte hennes katt och hon har tjatat på sin vän att ta katten till veterinären sedan trådens ´början. Mer än så kan hon ju inte göra "/

Jourhemmet
3/23/11, 4:42 PM
#106

Visst det är inte hennes katt men hennes kompis. Det är ju bara att åka dit och se om den är dräktig, för det är ju inte svårt att se om den har ungar i magen.

Imasy
3/23/11, 4:59 PM
#107

#106

TS kanske inte har dessa kunskaper eller andra möjligheter att åka till kompisen?

PlusPlus
3/23/11, 5:01 PM
#108

#106 Okej, lät som om du tyckte att det även var TS ansvar att ta dit katten eftersom du skrev: "Men herregud, ni tycks ju inte ens veta OM hon är dräktig. Ta katten till veterinär för att se om hon har ungar i magen….vad är problemet????"

Men håller med dig, har man skaffat djur så tycker jag att man ska ta sitt ansvar och hjälpa dem till veterinären när det behövs för pengar går ALLTID att lösa på ett eller annat vis. Om det nu av någon anledning skulle vara problem med det. Men om man vet att man absolut inte kan betala ett veterinärbesök om det skulle krisa så tycker jag inte att man skaffar djur. Djuren kan inte åka till veterinären själv så det ansvaret ligger hos ägaren.

Jag hoppas verkligen att det har gått bra för kattmamman och att kompisen har tagit henne till veterinären och viktigast av allt, lärt av sitt misstag och ser till att tänka till en extra gång innan hon väljer att para något djur. Om hon har råd, tid osv. Helst låter bli det överhuvudtaget..

wickedshadow
3/23/11, 6:52 PM
#109

Det är ganska tydligt att hon är dräktig, jag var där för kanske 2 veckor sedan och då var hon väldigt rund om magen. Jag vet att min kompis bryr sig om katten, för hon vågar inte ens lämna henne nu. Men jag tror samtidigt inte att hon förstår allvaret riktigt. Men jag tjatar och jag förklarar för henne att om det skulle vara så att en kattunge dött och blockerar så kommer de andra katterna också att dö. Det är ju inte alls säkert, med tanke på att vi inte vet hur långt hon är gången och att jag inte riktigt litar på att min kompis vet exakt när hon kände de första sparkarna. Så tro mig, jag gör allt jag kan. bb

PlusPlus
3/23/11, 7:05 PM
#110

Tycker det är så synd när det blir sådana här scenarion "/ Synd om djuren och synd att ägarna inte riktigt förstår. De vill i de flesta fall väl men det blir så fel "/ Har varit i liknande sits , det är inte kul "/

tuska
3/23/11, 7:09 PM
#111

#109 Du gör det bra som har lagt dej i

  Jag tror du har skrämt upp din kompis med att tala om hur allvarligt vi alla tycker det är med katten efter beskrivning på hälsotillståndet vi fått.

 Finns det liv i kattens mage så bådar det ju ändå gott, samt att hon inte lämnar katten ensam utan har uppsikt över henne.    Hoppas allt går jättebra

Annons:
wickedshadow
3/23/11, 7:49 PM
#112

Ja, men hon verkar ha blivit lite mer medveten om det nu. Fast hon börjar nog bli irriterad över att jag tjatar hehe. Men jag gör det både för hennes och kattens skull. Jag menar, hur skulle hon känna sig om katten dog? Hon skulle ju känna sig så otroligt skyldig. Men min kopmis säger att hon börjat räkna lite och hon säger att hon räknat ut att katterna ska komma i slutet av mars. Tycker också att det är positivt att hon känner sparkar. Jag funderar på att faktiskt köpa en liten termometer och ge till henne, för det kommer hon inte göra själv. Så kan hon ta tempen på katten varje dag!

LaSadie
3/23/11, 7:52 PM
#113

Visa henne tråden kanske :P

Helenaaa
3/24/11, 5:35 PM
#114

hur har det gått?

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

MonicaLagerquist
3/25/11, 8:22 AM
#115

Hur går det för katten?

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
3/29/11, 8:48 AM
#116

Hur har det gått?

Stolt ägare till fem La permer

Sussi89
3/29/11, 9:44 AM
#117

Låg och funderade på det i gårkväll också hur det har gått!?

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

wickedshadow
3/29/11, 11:58 AM
#118

katten mår bra och har inte haft mer ont. Min kompis har beräknat till den siste och händer inget innan torsdag så kommer hon åka in då. Till veterinären. Men det har inte varit några ytterligare problem med katten, den har inte haft ont eller annat. Så kanske var det som veterinären sa förvärkar.

Annons:
Chieko
3/30/11, 10:30 AM
#119

Jag vil  gärna veta hur det går för katten så lägger ett litet tassavtryck :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Cassii
3/30/11, 1:54 PM
#120

#119 Jag med! Glad


MonicaLagerquist
3/31/11, 8:51 AM
#121

Hoppas att det går bra hos veterinärn idag.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
3/31/11, 5:31 PM
#122

Hur gick det hos veterinärn?

Stolt ägare till fem La permer

Signe-Jonna
3/31/11, 6:02 PM
#123

Stackars lilla katt! Gråter Jag har själv varit med om flera tillfällen med kejsarsnitt och TS påstående om att veterinärerna skulle sagt att det gick bra att vänta är bull. Har en katt krystvärkar och ingenting kommer ut på flera timmar så är det akut och inget man kan vänta med. Förvärkar har den inte dag ut och dag in. Antingen är TS faktiskt ett troll eller så är det hennes katt och hon sitter och ljuger om vad vet. sagt och inte sagt. Krystvärkar beskrivs redan tidigt i denna tråd och kommer det inte ut någon unge på några få timmar så är det bara att åka in. Antagligen är både katta och ungar döda vid det här laget…

Cheapo
3/31/11, 6:02 PM
#124

Är nyfiken jag också!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
wickedshadow
4/2/11, 3:14 PM
#126

Som jag sa tidigare har inte katten haft ont på ett bra tag. Och btw, varför skulle jga vara ett troll? Och varför i hela fridens namn skulle det vara jag själv som är ägaren? Då sitter man fan inte och skriver det på ett sånt här forum om det är så. Börjar ångra lite att jag överhuvudtaget skrev här om det.

MonicaLagerquist
4/2/11, 3:17 PM
#127

Vad sa veterinären i torsdags?

Stolt ägare till fem La permer

Imasy
4/2/11, 3:21 PM
#128

Men är katten dräktig på riktigt? Hade veterinären räknat ut att ungarna skulle komma i månadsskiftet mars/april?

Hoppas det går bra med katten iallafall, dräktig eller ej :)

wickedshadow
4/2/11, 3:27 PM
#129

Jag har inte pratat med min kompis på några dagar men jag tror inte att de har åkt dit. Jag vet inte hur mycket mer jag orkar tjata faktiskt, jag har tjatat i veckor, allt är faktiskt inte mitt ansvar. Nej, min kompis räknade ut det säger hon.

Imasy
4/2/11, 3:31 PM
#130

Nej man får göra så gott man kan, mer än så är det väl kanske svårt att göra.

Chieko
4/2/11, 3:42 PM
#131

Säg till när du får reda på något i alla fall, vi är nog många som är nyfikna på hur det går!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

wickedshadow
4/2/11, 3:56 PM
#132

Att vara nyfiken är en sak, men att sitta och spekulera om att det är mig själv jag skriver om är lite väl. Jag har en katt, men den är verkligen inte dräktig och den har inte ont! Så det är två helt olika katter. Dessutom är man jävligt onödig om man avslöjar sånt om sig själv i ett kattforum. Men jag skriver när jag får veta nåt. Jag gör mitt bästa för att ´få henne att göra nåt, men vissa är helt jävla omöjliga att ha och göra med.

Annons:
wickedshadow
4/2/11, 3:56 PM
#133

Att vara nyfiken är en sak, men att sitta och spekulera om att det är mig själv jag skriver om är lite väl. Jag har en katt, men den är verkligen inte dräktig och den har inte ont! Så det är två helt olika katter. Dessutom är man jävligt onödig om man avslöjar sånt om sig själv i ett kattforum. Men jag skriver när jag får veta nåt. Jag gör mitt bästa för att ´få henne att göra nåt, men vissa är helt jävla omöjliga att ha och göra med.

tuska
4/2/11, 4:02 PM
#134

Det måste vara så att din vännina trodde det skulle komma ungar så fort hon kände sparkar i magen, då är det minst 14 dagar kvar.

wickedshadow
4/2/11, 4:04 PM
#135

Det hon sa till mig för några dagar sedan var iallafall att nu ser man tydligt att ungarna rör sig utan att ens behöva känna det.

wickedshadow
4/2/11, 4:04 PM
#136

Det hon sa till mig för några dagar sedan var iallafall att nu ser man tydligt att ungarna rör sig utan att ens behöva känna det.

tuska
4/2/11, 4:07 PM
#137

innan ungarna ska ut, så sjunker magen ner och katten ser då lite smalare ut över ryggen, något hon kan tänka på.

JohannaEkroth
4/2/11, 4:16 PM
#138

Lämnar ett litet avtryck för att följa vad som händer och önskar ett lycka till! Foten i munnen

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Jourhemmet
4/2/11, 8:20 PM
#139

Hmm… enligt första inlägget så kändes sparkar kanske runt 18-20 februari Obestämd

Annons:
Josefa
4/2/11, 8:33 PM
#140

Fast det kan ju vara som ägaren inbillat sig, eftersom h*n t ex sett katten bli parad veckan innan.

wickedshadow
4/2/11, 9:10 PM
#141

Ja, så står det i första. Men min kompis säger att det troligtvis inte var sparkar för hon kände de riktiga några veckor senare. Men jag vet inte. Och anledningen till att jag bara säger "min kompis" (antar att det är därför folk fått för sig att jag bara luras eller ljuger, trollar) är för att jag inte vill nämna några namn.

MonicaLagerquist
4/7/11, 9:34 AM
#142

Hur mår katten?

Stolt ägare till fem La permer

EddaM
4/10/11, 11:05 PM
#143

Undrar med hur det går för missen.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Josefa
4/11/11, 9:41 AM
#144

Där finns nog ingen kisse längre.

EddaM
4/11/11, 10:28 AM
#145

Nej jag tror inte heller det, då den hade sådana problem som den hade. Väldigt tråkigt.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

wickedshadow
4/12/11, 4:54 PM
#146

Katten lever och mår bra, men jag känner att jag har gjort mitt i detta nu. Hon får sköta det själv nu, jag har tjatat i ur och skur. Men katten verkar må bra iallafall.

Annons:
wickedshadow
4/12/11, 4:54 PM
#147

Katten lever och mår bra, men jag känner att jag har gjort mitt i detta nu. Hon får sköta det själv nu, jag har tjatat i ur och skur. Men katten verkar må bra iallafall.

wickedshadow
4/22/11, 4:07 PM
#148

Hon var troligtvis inte så långt som vi trodde från början. Är det ett tecken på att det är i slutet om det kommer mjölk från spenarna? Kan säga direkt att katten mår bra i övrigt.

Jourhemmet
4/22/11, 4:15 PM
#149

En katt går dräktig ca: 63-65 dagar. Skickligt av er att känna sparkarna redan innan hon var dräktig Flört Säg till din kompis och läsa på ordentligt istället, det är ens skyldighet. Man undrar hur det ska gå vid förlossningen och efteråt när h*n har så lite koll.

wickedshadow
4/22/11, 4:28 PM
#150

Jag har inte känt några sparkar då jag inte känt på katten. Det är hon som frågar mig en massa och jag försöker hjälpa henne så mycket som möjligt genom att fråga här. Men när hon inte tar till sig av hjälpen känns det bara menlöst. Men nu sa hon att det kommer mjölk. Men jag vet inte. Men visst, hon borde också läsa på. Det är inte mitt ansvar anser inte jag, jag är bara sån som vill hjälpa till och tar på mig lite för mycket ansvar när de jag försöker hjälpa inte lyssnar på mig.

AgnetaB
4/22/11, 5:00 PM
#151

# jag förstår det måste vara jobbgt att engagera dig o ej få någon respons. Jag är också en sådan person men är så jobbigt om de ej vill ta till sig.

Det är ju inte ditt ansvar men djuret är ju i händerna på en människa som ej förstår o det ska ju ej lida för det.

Tycker det är bra du bryr dig för är så många människor som skiter i allt .

tuska
4/22/11, 5:33 PM
#152

 Bra att katten har mjölk i spenarna innan hon fått sina ungar, det är sämre om det drar ut på tiden och man är tvungen att stödmata ungarna innan alla hormoner lagt sej på plats för kattmamman.   Jag hoppas att det kommer att gå bra och att ungarna "ploppar" ut nu med Påsk.

Alltid bra att ha hemma, mjölkersättning och en spruta

(inhandlas på apotek) ifall man är tvungen att hjälpa till med mat.

wickedshadow
4/22/11, 5:50 PM
#153

Ja, jag tänkte det med. Jag kollade bara nåt schema för dräktighet och då står det att runt dag 60-63 kan det komma mjölk ur spenarna, s det var därför jag tänkte att det borde vara nära nu. Ja, jag ska prata med henne om det med mjölkersättning. Men vart ligger priserna på ungefär? För skulle det vara så att nåt krånglar och hon skyller på pengar så kanske jag får hjälpa henne på nåt sätt. Jag vet ju att hon bryr sig om sina katter (hon har en till förutom den dräktiga mamman), bara att hon är väldigt, väldigt okunnig och icke påläst. Jag kan inte säga att jag är jättekunnig, men jag försöker fråga och läsa mycket om det så att jag kan hjälpa henne ifall det behövs. Skulle aldrig klara det själv om min katt blev dräktig (därför ska hon kastreras när hon är tillräckligt gammal för det).

Annons:
Jourhemmet
4/22/11, 5:53 PM
#154

KMR finns på apotek som har djurprodukter och den kostar 189:-

wickedshadow
4/22/11, 6:00 PM
#155

Okej. jag ska tipsa henne om det.

tuska
4/22/11, 6:04 PM
#156

 Går att frysa pulvret eller sälja det, mamma katt tycker säkert om mjölkersättningen och behöver lite tillskott vid digivningen .  Kattungarna kan få av mjölkersättningen när de börjar klara av att äta själva. Det är inte bortkastat om man inhandlar det pulvret

UlrikaD
4/22/11, 6:09 PM
#157

Om man läser datumet du skrev det första inlägget och att din kompis kände sparkar 2-3 veckor innan. Då har hon ju känt sparkar innan katten parades i stort sett.

Har hon parat katten fler gånger och hon blev dräktig senare? Det går ju inte riktigt ihop.

wickedshadow
4/22/11, 7:12 PM
#158

Ja men jag vet faktiskt inte. Jag har inte varit där och fått se det ordentligt så jag kan inte säga mer än vad hon själv har sagt.

Signe-Jonna
4/22/11, 7:49 PM
#159

Kan bara säga ett ord om denna tråd: Bull!

[RussinsMusli]
4/22/11, 8:11 PM
#160

Tass

Annons:
wickedshadow
4/22/11, 8:44 PM
#161

#159 Bull? Vad menar du?

Jina
4/23/11, 12:08 AM
#162

#161 Bullshit gissar jag

wickedshadow
4/23/11, 12:17 AM
#163

Ja, men det var det jag undrar över varför det skulle vara bullshit?

MonicaLagerquist
4/23/11, 8:18 AM
#164

#163

Om man känner sparkar tre veckor innan honan blivit parad.Sen blöder honan och är tjock magen har skjunit ner.Sen går det ytterligare en månad drygt och ingen kattunga kommer.Tycker du att det är konstigt om vi ifrågasätter det hela?
Hoppas att din vän tar katten till en veterinär.Kastrerar den så är alla bekymmer ur världen sen.

Stolt ägare till fem La permer

Supinesophie
4/23/11, 9:31 AM
#165

#153

Hon har två katter nu alltså? Vad hände med nummer 3 och 4?

Jourhemmet
4/23/11, 9:50 AM
#166

Ja precis, hon hade ju fyra katter skrev du tidigare

annzoo
4/23/11, 10:40 AM
#167

De blir bara skummare och skummare. Min teori är tyvärr att de är 2 dräktiga honor tråden handlar om (och den 1a övdelevde inte). Hoppas jag har fel iaf.

Annons:
Josefa
4/23/11, 11:29 AM
#168

Tyvärr min tanke också!

wickedshadow
4/23/11, 12:38 PM
#169

Ja, ursäkta mig att jag glömde den lilla detaljen. Hon hade 4 katter, sen av nån anledning ville hon inte ha det längre och skänkte två av dem till kks. Hon har alltså haft 3 hanar och en hona, nu har hon en hona och en hane. Så det är enbart honan jag pratar om nu, ingen annan. Om nu inte hanar också kan bli dräktiga? Och jag vet som sagt inte hur hon har tänkt, för jag har bara lyssnat på vad min kompis har sagt. Jag var där en gång, men då såg jag inte mycket av katten då hon sprang och gömde sig ganska snabbt. Plus att JAG har inte sett hur hon såg ut tidigare, visst tyckte jag att hon såg lite rund ut men det har jag ju ingen aning om om hon var tidigare heller. Jag kom som sagt bara hit för att hjälpa min kompis. Så mycket som jag tjatat på henne tycker åtminstone jag inte borde klagas på. För hade jag själv varit hon så hade jag tagit henne till vet. så fort som möjligt, för även om hon då inte varit dräktig eller inte alls varit så långt, så hade man åtminstone vetat det. Men nu är inte jag hon, så det enda jag har kunnat göra är att tjata, tjata, tjata. men det verkar inte riktigt uppskattas från någon alls…

Jourhemmet
4/23/11, 12:56 PM
#170

Skänkte två till kks??? Jag tror dom har katter så att det räcker och blir över.

wickedshadow
4/23/11, 1:03 PM
#171

Ja, det kanske de har. Men vad kan jag i sig göra åt att hon skänkte dem dit?

Josefa
4/23/11, 2:06 PM
#172

Det där tror jag inte det minsta på. KKS tar inte emot katter på det viset.

De tar bl a betalt för att omplacera katter med ägare.

annzoo
4/23/11, 2:09 PM
#173

Vad sa hon som anledning, trodde kks tog emot hemlösa katter…dessa katter hade ju ett hem…visserligen inte det ästa men doch ett hem..

wickedshadow
4/23/11, 2:31 PM
#174

Jag vet inte. Hon sa bara till mig att nu har de bara två katter eftersom de har skänkt två till kks. Vad hon sa till dem vet jag inte. Men hon ville inte ha fyra katter för det var för mycket sa hon och ingen kontaktade henne för sina annonser på blocket så då tog hon väl detta alternativet, Vad hon sa vet jag soim sagt inte.

Annons:
Jourhemmet
4/23/11, 2:33 PM
#175

Vilket j'''vla skitsnack.

wickedshadow
4/23/11, 2:39 PM
#176

Av vem? Mig eller henne?

Josefa
4/23/11, 2:47 PM
#177

Det är möjligt att du går på hennes bajsprat, men du är nog den enda.

Jourhemmet
4/23/11, 3:16 PM
#178

Det går ju inte riktigt till så att man kan lämpa av sina katter hos en kattförening när man ledsnat på dom och ska skaffa sig kattungar istället.

wickedshadow
4/23/11, 5:13 PM
#179

Jag vet inte hur hon har gjort, det är bara så hon har sagt. Det är inte min ensak vad hon har gjort och det var inte det som tråden handlade om. Vad jag vet så har hon iallafall bara två katter nu. Sen hur hon blev av med dom andra vet jag inte, hon har bara sagt att hon skänkte dom till kks. OM det nu blir några kattungar skriver jag det här, senare kommer jag inte att besvära er mer med mitt "skitsnack".

marthiiina
4/23/11, 6:14 PM
#180

OM man inte ska vara otrevlig och misstroende. Utan läser igenom information man fåt av ts, så tycker jag det låter som (speciellt med tanke på att ägaren har hona och hane) att honkatten var dräktig, fick missfall och blev dräktig igen. Alt spontant aborterade ngra foster och saktade ner utvecklingen av de andra(eller hade flera olika gamla foster, om hanen gått med honan hela tiden och parat medan hon redan var dräcktig) vilket katter kan göra. Hur som så tror jag inte att det hjhälper någon att flertalet kommentarer är diskutioner sinsemellan om hurvida ts ger mixade fakta osv. Då detta faktiskt enligt svensk lagtext är klassat som person angrepp. Jag tror att det börjar bli dags i allmänhet att ge upp denna diskution som faktiskt inte verkar leda mot något mer possetivt utan bara upprörda kännslor.

"Om du inte vet var du ska, spelar det ingen roll hur fort du springer"

wickedshadow
4/23/11, 6:47 PM
#181

#180 Det hade jag inte ens tänkt på! Men jag vet att kompisen sa att en av hanarna försökte para sig med henne hela tiden, för hon frågade mig om det är farligt. Men men, jag kommer iallafall höra av mig OM det blir nåt av detta.

Annons:
PlusPlus
4/24/11, 4:34 PM
#182

Kanske inte betyder så mycket men jag tycker du är duktig som kämpar så mycket med din kompis och hennes katter. Skriver man på ett forum för att få hjälp så kan det vara svårt att få med precis ALLT om de inblandade, därav kan det verka lite grand som om det är mixad fakta osv fast det egentlligen är ts som tar upp det h*n tycker är viktigaste och de h*n behöver hjälp med. Oskyldig tills dess att motsatsen bevisats. Jag tror på det TS skriver för det finns inge underlag till att det skulle vara lögn alltihopa.
Så TS, strunta i de negativa som skrivs angående troll, bull och nu vad det var och ta till dig av de tips, råd och goda kommentarer som skrivits ist. :)
Hoppas det går bra och hoppas de inte är alltför jobbigt för dig. Du är jätte snäll som fortsätter att bry dig om kattens hälsa tycker jag så tummen upp för dig och ditt arbete med detta kaos. :)
Väntar spänt på att få höra hur det har gått :)

[_annaH]
4/24/11, 7:49 PM
#183

Läst igenom hela tråden, den verkar lite fake. Eftersom ts skriver att hon såg katten o den såg ut o va dräktig o va väldigt rund och efter några dagar skriver hon att hon knappt kunde se den o att den såg lite rund ut, Nåja om detta är på riktigt så hoppas ja att katten mår bra,

Och om katten hade ont, spydde osv så va det ju något fel på katten o sånt kan man inte ignorera! Om din "kompis" skulle bry sig om sina katter så skulle hon åkt in direkt hon märkte att katten mådde dåligt!

Rumblebee
4/24/11, 9:35 PM
#184

#183 Håller med lite där, oavsett ekonomi, och hur kunnig man är, så om man verkligen bryr sig om sitt djur så åker man ju in, speciellt om katten spyr och även har blödningar vilket jag har för mig att TS skrev att kompisens katt hade haft, för sådant är ju inte normalt.

wickedshadow
4/24/11, 10:32 PM
#185

Tack till er som varit lite positiva. Och till er andra, ja jag fick se katten. OIch ja, jag tyckte att hon såg rund ut. Däremot så fick jag inte komma särskilt nära henne eftersom hon gick sin väg. Men jag har inte heller sett henne mer än en gång tidigare och då kan jag inte riktigt avgöra mer än att jag tycker det ser ut så. Men vad jag fått höra mår iallafall katten bra.

Norberg90
5/1/11, 9:16 PM
#186

Till TS, du är bäst!! Jag tycker du gör så rätt. Du är stark,duktig osv. O skit i vad folk säger om att det är bullshit. Kraaaam

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

 

wickedshadow
5/23/11, 10:40 PM
#187

Nu ni, nu händer här grejer! Troligtvis var hon inte dräktig från början, men har precis fått reda på att katten fått ut första ungen nyss och mamman har fortfarande värkar så det kommer nog fler. Men angående detta med att amma. Hittar ungen spenarna själv eller måste min kompis hjälpa? Kanungen börja dricka direkt trots att mamman fortfarande är mitt i förlossningen?

Jourhemmet
5/23/11, 11:01 PM
#188

Amma?? Har katten fått ett människobarn, arma stackare. Som sagt, varför läser inte folk på om katter INNAN dom skaffar en!!

Annons:
wickedshadow
5/23/11, 11:16 PM
#189

Haha, men vad heter det då? Nu är iallafall tre katter ute!

wickedshadow
5/24/11, 12:17 AM
#190

Fem kattungar ute hittills. Även alla moderkakor. Verkar vara fler på G. Mamman har bitit av navelsträngen och slickat rent ungarna och de äter som de ska. Är det vanligt att det blir så många ungar första kullen?

LaSadie
5/24/11, 12:18 AM
#191

#190 Kan bli hur många som helst. Bara för att det är första kullen finns det inte en magisk gräns. Min andra hona fick 6 st ungar i sin första kull

UlrikaD
5/24/11, 12:23 AM
#192

Mamman kan få många bebisar även vid första kullen. Bara att hoppas att hon tar hand om och har mat till dem alla.

Att hon bitir av navelsträngen och slickar ungarna tyder på att hon har för tillfället full koll på läget och klarar sig själv. Det man ska kolla sen är att ingen bebis sitter fast, eller blockerar så alla kommer ut som de ska.

Då bör de ligga och dia allesammans sedan. Kolla även säkert så att sista moderkakan kommer ut, så ingenting ligger kvar i magen. Kan leda till infektioner och värre.

Vad har mamman fått för mat under hela sin dräktighet? Det är ju ytterst viktigt att en dräktig och även då digiviande hona får i sig det hon behöver.

När födseln är över kan man ge henne lite äggula, laktosfri grädde och dextropur för att pigga upp henne lite. Brukar vara populärt.

Men som sagt, maten är väldigt viktig nu om hon ska ta hand om många kattungar.

Sen kan det vara bra att börja lägga undan pengar redan nu. För ju fler ungar det blir desto fler är det ju som ska avmaskas, vaccineras osv så inte det kommer som en chock sen när det är dags.

Låt honan och ungarna ha en egen plats någonstans där det är lugnt och tyst. Men inte såpass långt bort att man inte hör om någonting är fel. Hungriga kattungar som inte får tillräckligt med mat av mamman låter en hel del. Kan vara bra om man hör det så man kan gå in och hjälpa till isåfall.

wickedshadow
5/24/11, 12:30 AM
#193

Okej! Hade barahört att första kullen kan bli lite färre. Men det är nog inte så då!

wickedshadow
5/24/11, 12:43 AM
#194

Hon har enligt min vän fått Iams kattungemat under en längre tid. Sen verkar det som att alla ungar än så länge få i sig sin mat. Nu loggade min kompis ut, men var jag förstått har det gått bra. Gav henne lite av de tips som #192 gav, och jag läser själv på bara föratt kunna hjälpa min vän. Även om det är hennes ansvar egentligen, men blir det inte gjort av henne får väl jag läsa på då! ccc

MonicaLagerquist
5/24/11, 9:15 AM
#195

Att honan får färre ungar första kullen får vi verkligen hoppas är en dum skröna./(Vilket det självklart är)Min hona fick sin första kull för 10 veckor sen.Åtta stycken!(Själv fick jag tvillingar vid min första graviditet men bara en unge i taget de andra gångerna)

Be din kompis att hålla honan inne nu så att det inte blir fler kattungar och att hon slipper stödmata ungarna när mamman inte kommer hem.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
wickedshadow
5/24/11, 5:31 PM
#196

Honan är innekatt så hon går inte ut alls. Fem småttingar blev det i slutändan. Kattmamman verkar ta bra hand om dem och struntar inte i sina ungar och de äter bra.

UlrikaD
5/24/11, 5:33 PM
#197

#196 Hur blev hon dräktig den här gången då? I och med att din kompis inte hade någon koll på när hon överhuvudtaget blev parad.

wickedshadow
5/24/11, 6:09 PM
#198

Jag hade fel angående att hon skänkt de andra katterna. Annonserna ligger bara ute på kks, men de är fortfarande hemma hos henne. så det är nån utav de fyra okastrerade hanarna som är pappan :P Fråga mig inte varför hon inte kastrerat, det vet jag nämligen inte.

UlrikaD
5/24/11, 6:13 PM
#199

#198 Då blir ju denna katten dräktig igen i och med att hanarna är okastrerade.

Om det är kks-katter så är det väl de som står för kastreringen. Annars har hon ju snart kattungar hemma igen.

Josefa
5/24/11, 6:16 PM
#200

Sen är ju frågan om det är KKS-katter eller om de bara annonseras på deras sida.

Förstår iaf inte att KKS går med på att annonsera utdem om de är okastrerade. DET kravet borde de väl kunna ställa.

UlrikaD
5/24/11, 6:21 PM
#201

Det känns väl  i vilket fall som helst inte så lämpligt att ha en okastrerad hona tillsammans med fyra okastrerade hankatter.

Räcker väl att leka gissa pappan en gång tycker man.

tuska
5/24/11, 6:34 PM
#202

 Duktig kattmamma, hoppas hon låser in kattmamman i "kattrummet"  katter kan öppna dörrar om det skulle behövasSkrattande  Skulle vara jobbigt att få en till kull när ungarna är 12 veckor eller tidigare.

Annons:
wickedshadow
5/24/11, 6:59 PM
#203

Ja, det hoppas jag med. Hon säger att mamman och kattungarna har ett eget rum.

Jourhemmet
5/24/11, 7:04 PM
#204

Har en kattmamma här vars ungar är åtta veckor och hon löper nu, så honan kommer garanterat snart vara dräktig igen. Vilken jävla idiot.

annzoo
5/24/11, 7:04 PM
#205

Berätta för din kompis att en hane märker snabbare än dess ägare att honkatten löper. En hona kan börja löpa igen bara någon dag efter förlossningen om man har otur. känner en som märkte av att hennes hona var dräktig igen då kattungarna var kring 6v, hon födde nästa kull strax efter att den första kullen flyttade vid lite drygt 12v.
En kåt hane är uppfinningsrik, här är dörren låst mellan hanen och mina fertila(besläktade honor) då han är en hejdare på att öppna dörrar åt båda hållen.

Ratlings
6/3/11, 1:34 PM
#206

Tass! :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

[hehlenaaa]
9/16/11, 1:09 PM
#207

Nu undrar jag hur det gått med dessa kattungar!

wickedshadow
9/20/11, 11:43 PM
#208

Det har bara gått bra! De blev leveransklara den 15:e augusti och har hittat nya hem allihop.

Sussi89
9/21/11, 3:27 PM
#209

#208 Vilken tur :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Annons:
Upp till toppen
Annons: