Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 37439 ggr
sanlin
2008-10-13 18:06

hur länge skriker en hon katt?

Hej jag undrar hur länge en hon katt som vill para sig skriker?

tacksam för svar mvh //Sandra

Annons:
Anne
2008-10-13 18:30
#1

Det är individuellt. Normalt varar ett löp kanske runt en vecka - men jag har honor som löpt tre veckor i sträck också… Sen kan det återkomma ofta - varannan vecka är inte ovanligt. Det är otroligt påfrestande för honan, som ofta äter sämre och löper risk att få livmoderinflammation. Om det är inte är en katt som ska användas i avel, kastrera så snart som möjligt.

MyTwiggs
2008-10-13 18:31
#2

Det är väldigt individuellt hur långa en honkatts löp är. Vissa kattor skriker bara när de är i höglöp och andra väsnas konstant från början till slut på löpet.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Ellihur
2008-10-13 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har hört från bekanta att man kan ge honor ETT p-piller för att avsluta löpen. På så sätt så avbryts löpet och man slipper ge p-piller varje dag, eller hur ofta man nu ger…

Sen vet jag inte hur det påverkar katten.

P:s Jag har hittat en katt kastrerad hane som vait hos oss sen sommaren, det är han på bilden.

tuska
2008-10-13 19:28
#4

1 piller i veckan ger man honkatter Vissa katter behöver var 5:e dag. Absolut inte nått piller då och då det påverkar katten så att den får livmoderinflammation

Anne
2008-10-13 20:12
#5

Man kan bryta löp med piller ja, och det kan man göra någon enstaka gång - t.ex. om man vill avsluta ett löp eftersom honan ska kastreras sen. Men man ska absolut inte göra det till en vana, utan det är mycket bättre för katten att ha en konstant hormonnivå än en som åker berg- och- dalbana. P-piller kan orsaka cancer, och risken är ännu större om man just ger oregelbundet under lång tid. Det finns ingen anledning att göra så - antingen parar man eller kastrerar. Klart att man kan behöva p-piller korta perioder, men det är inte en långsiktig lösning.

Ellihur
2008-10-13 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 Det kan kanske stämma på vissa. Den bekant jag har som gett sin hona ett piller för att avbryta löp har aldrig haft några problem med livmoder inflammation och katten har fött en kull varje sommar i 5 år, nu är hon sterilicerad och har alldrig haft några problem, hon är nu 7 år.

#5 Jag har oxå hört detta om canser.

Jag har själv 3 hanar som är kastrerade sen 6 mån ålder, så jag har ingen egen erfarenhet.

P.s passar på att puffa lite för min bortsprungna kastrerade lill kille Minus som försvann sommaren 2007. Det är han på bilden.

Annons:
mizzan
2010-03-22 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag fick en honkatt för ca 4 veckor sen som tros vara född i aug-sep förra året..

Första veckan var hon lugn. Jag fick sova i fred på natten.

Andra veckan började hon löpa. Då gick hon här med rumpan i vädret o jamade lite men mest "jämrade" sig eller hur man ska förklara.

Efter en vecka tog jag henne till veterinären och fick p-piller. Vill inte kastrera henne än då hon är en hittekatt och polisanmäld saknad så hon är ju inte riktigt min förrän efter tre månader om ingen vill ha henne tillbaka (vilket jag verkligen inte hoppas nån kommer och vill!) och känner därför inte för att kastrera henne riktigt ännu då det ändå är ganska dyrt.

Men sen dess har hon jamat och det riktigt högt och börjat hoppa på sovrumsdörren tidigt om mornarna, ca halv fyra-fyra men slutat igen om man gått upp o myst lite med henne en stund.

Inatt har hon varit helt försräcklig! Jag har inte sovit en blund nästan då hon har hållt igång hela natten och nu ikväll beter hon sig som när hon började löpa första gången.

Jag ger ett piller i veckan. Ska jag ge oftare?
Kan det vara därför hon blivit så "skrikig"?

Hon är väldigt "pratig av sig om dagarna när jag är med henne.

Nån som har nåt tips och råd?

Bifogar en liten bild på min lilla busa =)

annzoo
2010-03-23 00:28
#8

#7 vissa honor behöver oftare… en av mina honor fick var 5e dag för att ej löpa igenom..hon löpte 8 dagar, vila 5..hon blev kastrat då hon var ca 1år.

Nu vet jag inte hur de fungerar med hittekatt men om katten ej har tex id-märkning borde de ej vara fritt fram och kastrera för kattens bästa?Skäms

mizzan
2010-03-23 02:55
#9

#8 Man polisanmäler henne som saknad och efter 3 månader om ingen ägare hört av sig så ska polisen höra av sig och då får jag behålla henne.

Kan jag avbryta hennes löp hon har nu och hur? Står att man ska ge en tablett om dagen på förpackningen då.
Kanske jag ska börja ge henne vart femte dag sen.

I slutet på maj blir hon min, men som hon håller på nu känns det väldigt långt iväg. Sitter uppe nu för hon har väckt mig med sitt skrikade konstant sen jag gick och la mig.

Jag ska även ID-märka henne när jag kastrerar henne tänkte jag.

tuska
2010-03-23 08:17
#10

Om inte katten är ID märkt skulle jag kastrera katten det är ju en förutsättning att du kan ha henne.  Det är jättejobbigt med löpkatter.

Det går att avbryta ett löp med 1 tab, dagligen i 3 dagar sedan behöver nog kissen en tabl. var 5:e dag fram tills dess du kastrerar henne, detta är bara en nödlösninhg,

annzoo
2010-03-23 09:31
#11

#9 Visst kan du avbryta löpet med det är inget jag skulle rekomendera. Större risk för bla livmoderinflamationer.

Men om katten inte är id-märkt (varken öra lr med chip) hur ska då den ev ägaren kunna bevisa att just den där katten är dennes? Skäms

Det blir mkt dyrare med en oplannerad kastrering pga livmoderinflamation än om man gör ingreppet plannerat. En vanlig kastrering kostar mellan 700-1300kr med ett oplannerat kan kostnaden skena iväg med 1000 lappar…

[Hilo]
2010-03-23 12:24
#12

#6 Sju år är ingen ålder för en katt.. Kan dröja länge innan problemen visar sig. Så ingen går säker, risken finns hos ALLA.

mizzan
2010-03-23 21:10
#13

#11 Jag vet inte hur det funkar om den riktiga ägaren dyker upp. Jag hoppas mest på att det inte blir så nu. Men eftersom hon var på väg till katthemmet så var det visst så det var tvunget att gå till. Hon har varit med i tidningen med och det var då jag såg henne för jag visste vem hon var som hade henne just då.

Jag har pratat med veterinären idag och hon sa att jag kunde ge henne 1 tablett om dan 3 dagar på rad o sen en i veckan.
Sen ska boka en tid för kastrering och ID-märkning i örat. Lika bra att göra båda sakerna på samma gång. En kastrering skulle kosta 900 där och sen ett par hundra till för ID-märkning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: