Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6769 ggr
Amm0
5/9/10, 11:46 PM

Kattmamman löper.

Nu har "min" kattmamma börjat löpa. Hon ropar hela tiden och gnider sig på golvet. Kattungarna är 7 veckor nu och för det mesta instängda i kattrummet tillsammans med mamman. Även fast jag börjat släppa ut familjen i lägenheten mer och mer så borde det väl vara väldigt frustrerande och jobbigt för kattungarna att vara instängda tillsammans med mamma som ropar efter pojk?

Vad kan jag göra för att lätta lite för alla? Jag menar, det är ju jobbigt för mossan också! Kan man göra något, eller måste jag vänta till ungarna är 12 veckor, då det blir kastrering?

Annons:
MonicaLagerquist
5/10/10, 12:12 AM
#1

Jag skulle bryta löpet med ett piller om dagen tills hon slutar löpa och sen ge ett piler i veckan fram tills dess att det blir kastration.

Stolt ägare till fem La permer

Silvestris
5/10/10, 2:21 AM
#2

Du kan kastrera henne nu. Varför vänta tills kattungarna är 12 veckor (om de äter fast föda)?

tuska
5/10/10, 7:23 AM
#3

Jag skulle avbryta med p-piller du märker redan efter första pillret att hon dämpar sej, ge 1 piller i 3 dagar. sedan en i veckan.

Att kastrera när hon har ungar kan göra henne väldigt irriterad, ungarna försöker väl fortfarande att få sej någon gossestund med henne fast hon ingen mat har i tuttarna, ungarna är stora och envisa nu och kan göra mammakatt illa i OP ärret. Jag skulle absolut vänta med den åtgärden tills de flyttat

Amm0
5/10/10, 1:11 PM
#4

tuska: Även du tycker alltså att jag ska ge henne p-piller trots att man hört att det kan vara skadligt för katten?

Jag vill lägga till en sak i det här med att kastrera nu, man ska ju inte sära på ungarna från mamman förrän efter 12 veckor heller. Även allt annat du skrev stämmer ju. Jag tycker det vore helt fel att kastrera nu.

tuska
5/10/10, 1:21 PM
#5

Att ge piller en kort tid är vad jag anser du ska göra, jag själv ger mina kattmammor piller 7 dagar efter födseln för att jag vill på inget vis få mamma katt i löp under den tiden som hon har bebisar. 

 P-piller är inget man ger år ut och år in istället för kastrering, men att ha en kattmamma i löp är inte vad ungarna behöver. Skulle hon gå fritt nu så parade hon sej fort och gick till sina ungar igen.

Amm0
5/10/10, 2:58 PM
#6

tuska: Okej, tack för råden!

Annons:
Silvestris
5/10/10, 4:48 PM
#7

Och jag är som vanligt motvalskärring. Jag tycker inte att man ska ge p-piller, i synnerhet inte för att avbryta ett löp så länge alla mår bra. Även om det är ett jäkla jalmande mår en hona i regel inte dåligt av att löpa ett löp. Inte heller brukar kattungarna ta skada. En del har fått kattungar som blivit taskiga i magen när mamman börjat löpa… jag har min femte kull nu och jag har aldrig haft dåliga kattungemagar och då får mina kattmammor löpa när de löper.

Jag har nu en 3 veckor gammal kattunge och hennes mamma började löpa när kattungen var 1½ vecka gammal. Nemas problemas. Kattungen fortsatte gå upp sina 15-20 g/dygn. Ärligt talat var jag lite nervös eftersom kattungen var ensam i kullen och honan började löpa så tidigt, men det gick alldeles utmärkt.

Läser man bipackssedel till iaf de p-piller jag ibland (sällan) använder står det: Perlutex vet skall inte användas till sexuellt omogna djur, vid dräktighet eller till djur som ger di, eller till djur med tumörer, diabetes mellitus, akromegali, sjukdomstillstånd i vagina, uterus, lever, bukspottkörtel eller mjölkkörtel… Perlutex vet. skall inte användas under dräktighet och laktation.

Eftersom båda de varianter av p-piller som finns ute på marknaden innehåller samma verksamma substans finns inga skäl att tro att det är lämpligt att ge Promon till en digivande hona.

Jag skulle säga, ge p-piller under digivning om det finns medicinsk indikation för det. Inte annars.

Amm0
5/10/10, 6:14 PM
#8

Som vanligt är det bästa att höra med en veterinär. Här är det delade meningar om allt, t.o.m. medicinska saker. Det är konstigt tycker jag. Inte bra, enligt mig.

Men tack för alla åsikter, råd och erfarenheter :)

tuska
5/10/10, 6:20 PM
#9

 Visst är det delade åsikter. 

Att avbryta ett löp när det finns kattungar är ordination jag fått av veterinär.   Jag har haft en löp hona när hon hadde ungar och det vill jag inte vara med om en gång till, hon struntade totalt i ungarna och blev irriterad på dem.  Det är väl olika på honor oxå hur hårt de löper och hur lång tid de löper.

Silvestris
5/10/10, 6:23 PM
#10

#9

Och i den situationen finns det medicinsk indikation att avbryta löpet eftersom kattungarna kan ta skada.

Att avbryta ett löp bara för att katten löper är inte en medicinsk indikation och man vet inte hur en hona tacklar löp och kattungar innan hon utsatts för det.

Upp till toppen
Annons: