Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 34446 ggr
Rajamaja
2010-05-31 20:24

Allergivänliga kattraser

Vad kan ni rekommendera för bra kattraser för dem som är allergiska mot div pälsdjur? Vissa djur går bra medans andra utlöser allergi direkt.

Vad bör man tänka på och så vidare…Vill gärna ha katt men sambon är dock allergisk mot vissa pälstyper.

Är tacksam för att hjälp vi kan få Skrattande

Annons:
MonicaLagerquist
2010-05-31 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tyvärr så finns det bara en ras som allergiker kan ha .Fast man måste diska dem regelbundet.

Och det är porslinskatter.

Sen finns det vissa kattindivider som vissa allergiker kan klara av bättre än andra.Men tyvärr så finns det inga garantier för att man alltid kommer att klara katten.Jag klara av mina La Permer bättre än vad jag klarar mina cornishar men jag måste medicinera dagligen.

Stolt ägare till fem La permer

Hawknestgrove
2010-05-31 21:53
#2

Rexkatter ska vara ok, så även sibirisk katt och så förstås sphynx…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MonicaLagerquist
2010-05-31 22:26
#3

#2

Jag kan tåla vissa rexkatter men inte alla så att säga att rexkatter (som för övrigt är en massa olika raser) är lite tokigt.Vet många som är allergiska ääven mot de nakna katterna.Det finns tyvärr inga allergifria katter men en del allergiker kan tåla vissa individer.

Stolt ägare till fem La permer

Hawknestgrove
2010-05-31 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

haha porslinskatter…… JUSt det, påminner mig om, att jag ska ta upp mina sommarkatter från källaren för säsongen….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Rajamaja
2010-05-31 22:51
#5

#1 Haha den var kul! Blev lite ställd först innan jag fattade poängen…hehe.

Ok, ja det är väl tyvärr så att man inte kan komma ifrån allergin helt och hållet. Man får väl helt enkelt testa sig fram. Vet bara inte vart man ska börja. Vilken ras man ska rikta in sig på osv. Nakna katter är egetligen inte i min smak och kanske inte mitt första alternativ jag skulle välja.

Hmm älskar ju norsk skogkatt, det är min drömras som jag har haft tidigare, och skulle bli överlycklig om det skulle kunna gå med en sån igen i detta fall. Vad tror ni om det?

Sehvrin
2010-05-31 23:19
#6

Har en klasskamrat som tål långhåriga katter bättre än korthåriga (hon äger en långhårig katt).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Rajamaja
2010-05-31 23:35
#7

#6 Vet du vad det är för ras hon har?

Sehvrin
2010-05-31 23:37
#8

#7 Vad jag vet så är det en huskatt (tidigare hemlös, så det finns inget om kattens bakgrund)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Rajamaja
2010-05-31 23:41
#9

#8 Jaja ok…då vet jag :)

MonicaLagerquist
2010-06-01 00:12
#10

#9

Jag tål som sagt mina långhåriga La Permer bättre än vad jag tål mina korthåriga cornishar.Du får helt enkelt hälsa på hos olika upflödare ev låna hem en kisse på prov.Vuxna kastrerade katter är oftas bättre än kattungar.

Stolt ägare till fem La permer

Rajamaja
2010-06-01 00:21
#11

#9 Ok, ska diskutera lite om möjligheterna här hemma.

dagdrivarn
2010-06-01 02:27
#12

Jag tror att det enda man kan göra som allergiker eller med allergiker i familjen är att prova sig fram.

Min fodervärd är superallergisk mot katt, men Maine Coon klarar han hur bra som helst. Mina Cornish rex som länge ansetts vara "allergivänlig" var han lika allergisk mot som mot sin pappas huskatter. Det var först ett tag efter att min sista CRX gått bort som han insåg att han kunde vara hos oss utan att bli sjuk. De har nu tre stycken Maine Coon :-)

Jag vet om en annan tjej som tål alla raser UTOM just Maine Coon och ytterligare en som tål britter men ingen annan ras, osv osv osv….

Så prova er fram är mitt råd ;-)

Lycka till och hoppas att ni hittar en ras som passar er!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Mainebusters
2010-06-01 07:23
#13

Vi är två kattallergiker här hemma. Plus att jag har astma. Har nu två coonisar, och det går hur bra som helst! Lyckan är väl att kunna ha katt och stoppa ner näsan i pälsen på dem och gosa.. Flört

Men skogisar tål vi inte, inte heller de husisar/bonnkatter som vi träffat på.

Annons:
Rajamaja
2010-06-01 11:45
#14

#12 och #13 Oj det var väldigt olika ser jag. Ja, jag får snacka med sambon och se vad han vill göra. Vi har pratat om att åka till ett djurhem som ligger ganska nära här och hälsa på katterna som finns där.

Sen funderar jag på om man är väldigt intresserad av tex norsk skogkatt som jag iaf är, om man inte kan be uppfödare om att få ha katten på prov mot en avgift eller annan övernskommelse, för att se hur det funkar med just den rasen. Är det nåt man kan ge som förslag tror ni? Eller brukar det vara problem?

MonicaLagerquist
2010-06-01 12:24
#15

#14

Att få låna hem en kattunge på prov kan vara lite svårt men att låna hem en vuxenkatt brukar vara lättare.

Ta kontakt med en uppfödare av den ras du är intresserad av.Åk dit och hälsa på.Ta med dig ett örngott och gnussa in det med kattlukt och sov sen en natt på det.

Stolt ägare till fem La permer

Mainebusters
2010-06-01 14:09
#16

Jag skulle aldrig sova på en filt där min katt legat… det gör man väl inte annars heller? Eller örngott i detta fall. Det räcker ju att ha katten omkring sig och att kela med den.

Detta med att sova på ett örngott med ingnodd kattdoft på, det är inget jag skulle rekommendera. om man nu mot förmodan skulle vara allergisk, kan det ge svår andnöd mitt i natten.

Rajamaja
2010-06-01 20:31
#17

#16 Jo så har jag väl också tänkt att det KAN hända.

Upp till toppen
Annons: