Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 30503 ggr
Tizzla
2010-08-31 01:54

Vilken vattenfontän är bäst?

Vill gärna höra erfarenheter från er som har vattenfontän till katt.

Har lite funderingar på att köpa en men har inte kollat alls på vad som finns ännu. Jag vet att jag har läst någonstans att någon modell är besvärlig att göra ren…hoppas på lite tipsFlört

Annons:
Maxima06
2010-08-31 11:02
#1

Drinkwell får inte samma beläggning som catit fontänerna. Har en drinkwell 360 som jag är mkt nöjd med och den stora catit fontänen som jag är mindre nöjd med då den är jobbig att ta isär och man inte kommer åt att diska den överallt och få bort all kalk som fastnar..pumpen blir full av kalk och stannar ibland.

Annars vet jag att många rekommenderar en keramikfontän.

Allihopa finns här: www.zooplus.com/shop/cats/cat_bowls_feeders/cat_fountains

JohannaEkroth
2010-08-31 15:52
#2

Min Cat-It står i källaren sedan många år. Usch! Skrikandes

Har dock inte provat någon annan, men vet folk som är nöjda med Drinkwell.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Tizzla
2010-08-31 18:46
#3

Tack för era svarGlad

Det verkar som ni är överens ang Cat-It…så en sån blir det nog inte då.

Hoppas på fler svar och åsikter!

Cindy
2010-08-31 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Utan tvekan svarar jag Drinkwell Platinum, som jag själv haft i flera år nu och är supernöjd med. Den är tystgående, har stor vattentank och är relativt lätt att göra ren, jämfört med andra fontäner.

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
2010-09-01 01:12
#5

jag har en catit. Ok, den är lite knölig att ta isär,men jag är nöjd med den. OCh man måste ta isär impellern och göra ren den. Den  är väldigt stryktålig! Haft min i tre år nu, det enda som är lite sumt, så är det de där filtrena, som är svåra att få tag i.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Cindy
2010-09-01 01:29
#6

#5 Man måste plocka isär och göra rent pumpen i alla vattenfontäner, annars kleggar de igen och bränner sönder. Precis som med akvariepumpar!

Vänliga hälsningar
Cindy

Annons:
Hawknestgrove
2010-09-01 01:34
#7

ja den blir lite  läbbig. OCh jag tar isär allt och gör rent tre ggr/vecka

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
2010-09-01 01:48
#8

Verkar lättare att diska en skål…Obestämd Men jag tror mina katter skulle gilla en fontän!

Tack för att ni delar med er!!

Tufvans
2010-09-01 13:17
#9

Vi har provat fyra olika fontäner.

Cat-it (gamla modellen) http://www.tassalogen.com/shop/details.php?productid=616&display=10&umenuid=69

Denna gillade vi inte speciellt. Vattnet rinner dåligt över kupan och den blir lätt ofräsch. Den fick gå till de sälla jaktmarkerna.

Catit Fresh & Clear http://www.tassalogen.com/shop/details.php?productid=725&display=10&umenuid=69

Bättre än föregångaren, håller sig fräschare, men katterna verkar inte vara överförtjusta. Kan iofs bero på att vi har andra de gillar bättre. Den är kvar eftersom någon gillar den.

Fresh flow http://www.tassalogen.com/shop/details.php?productid=698&display=10&umenuid=69

Denna gillar både vi och katterna. Hyfsat lätt att rengöra och håller vattnet fräscht. Katterna gillar backen vattnet rinner på.

Pet Mate http://foderbilen.se/vattenfontan-pet-mate.html

Absoluta favoriten. Fräsch och lätt att rengöra och katterna älskar den. Vattnet rinner i två steg ned i skålen vilket är väldigt intressant tycker våra katter. Glad

/Anette

Tizzla
2010-09-01 15:38
#10

Ahhh…du hade testat många du…tack, tack för infon!Glad

Kan inte se att det är någon som tipsat om keramikfontän (har inte kollat supernoga på länkarna ännu så jag kan ha missat). Någon som har en i keramik?

Andra får väldigt gärna fortsätta tipsa också…vill ha så många åsikter som möjligtFlört

Maxima06
2010-09-01 15:47
Tizzla
2010-09-01 15:51
#12

Tackar tackar…ska kolla där lite senare! Hittade ingen gammal tråd här om fontäner…men på SKS kollade jag aldrig.

Hawknestgrove
2010-09-02 15:59
#13

Nu ska jag i alla fall tala om, att jag körde min gamla Catit i diskmaskinen nu, på skonprogram 40 gr. Ångrar bara en sak….. att jag inte provat förut…. Så enkelt att få den ren!!!! Givetvis så diskade jag INTE impellern…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Cindy
2010-09-02 17:54
#14

#13 Vad smart! Och plasten höll? Jag har 50 grader som lägsta temp i min maskin, synd.

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
2010-09-03 00:48
#15

ja den höll….men testa med något annat i plast i din maskin med 50 gr så vet du!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Thiah]
2010-09-03 02:29
#16

Jag älskar våran vattenfontän för att den får katterna att dricka mera. Men jag hatar den för att den måste städas så ofta (det var lättare att diska vattenskålen varje morgon) + att den inte går i diskmaskinen. Vi har en fresh flow? (heter dom så?) och för katternas skull är den ju super.

Sabbekatt
2010-09-03 10:51
#17

Haha, jag köpte en Drinkwell Platinum till mina 2 katter i onsdags.
De har fortfarande inte druckit ur den när den är i gång.Tungan ute
Ni som har vattenfontäner, gick era katter fram på en gång och drack ur den?

Maxima06
2010-09-03 11:32
#18

#17 Mina var lite avvaktande i början, nu sitter de och väntar medans jag diskar dem.."är du inte färdig snart".

Tizzla
2010-09-03 17:19
#19

Har ingen diskmaskin…men det var bra att veta ändå…kanske skaffar en någon gångGlad

#17 Bra fråga! Tror mina katter kommer vara som dina i början… Kommer alla katter igång att dricka ur en fontän eller finns det katter som totalvägrar??

Hawknestgrove
2010-09-03 19:47
#20

Thiah får den inte plats? För kör du på skonprogrammmet, så går det att diska den för själva fontänens skull… Som sagt, urnöjd med att jag kan köra min i skondisk, för det tar ju mindre vatten och energi dessutom än att blaska för hand….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[Thiah]
2010-09-03 23:40
#21

#20 jag har 65grader i alla mina program tyvärr. Men rum får det nog för jag har en super stor diskmaskin Glad

Hawknestgrove
2010-09-06 14:38
#22

oj…… ja då går det ju inte…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tufvans
2010-09-07 01:15
#23

#17 Vi har turkisk van och turkisk angora som är små vattenälskare. Innan vi skaffade fontäner så ropade de för att matte/husse skulle komma och sätta igång kranarna och sedan satt de med hela huvudet under dem och drack. Så de var framme direkt och supernyfikna på fontänerna och tvekade inte att använda dem.

Loviz
2010-09-19 03:34
#24

Jag har en Cat-It å kör den i 60grader i diskmaskinen å de funkar galant… om bara fontänen va lika bra….

Vi har jätte problem med att själva kupolen inte tömmer sig på vatten när de behövs, vilket göra att motorn låter jätte mycket och de finns inte alltid nog med vatten åt katterna. Å så lyckades jag tappa kupolen i diskhon en gång så den är spräkt men funkar fortfarande.

Är inne på att köpa en ny. Vad hade ni valt?

Jag funderar på en DRINKWELL®360 eller en DRINKWELL®PLATINUM. Såg att nån rekomenderade pet mate tidigare. Den kostar ju nästan hälften av en Drinkwell, är det något som har betydelse?? (ibland är inte billigare så bra men ibland är det minst lika bra hur är det i de här fallet?)

Mycket tacksam ifall någon vill dela med sig av erfarenhet!

Tizzla
2010-09-19 05:40
#25

#24 Jag har ju ingen egen erfarenhet av fontäner…det var därför jag startade den här trådenFlört Men jag har nu läst igenom varenda tråd och vartenda omdöme jag har hittat om de olika modellerna…dock inte lusläst specifikationen om dem ännu.

Resultatet OBS! Av det jag hittat och läst:

Cat Mate, Drinkwell 360 och Lucky Kitty de som enbart fått positiva omdömen! Av dem är Lucky Kitty den jag hittat flest omdömen om (= lite säkrare resultat?).

Cat-It har fått väldigt negativa omdömen överlag (den nyare modellen något mer positiva) och i övrigt verkar det ganska jämnt (Fresh Flow/Drinkwell Platinum/Fresh Flow Titanium/DeLuxe Fresh Flow).

Någon tycker att en modell låter mycket medan en annan som har samma modell säger att den inte hörs alls. Skillnad på fontänerna, hanteringen eller hörselnObestämd Någon skriver att en modell är svårdiskad en annan tvärt om…svårt att veta vad man själv kommer tycka!

För min del är jag inne på Cat Mate eller Lucky Kitty…har inte någon "krankatt" så jag tror inte de uppskattar en stråle…Obestämd Det är ju ganska stor prisskillnad på dessa…vilket osöktOskyldig för mig in på nästa fundering…

Vad säger ni erfarna om filter/inte filter? Måste man diska dem lika ofta även om de har filter så känns filterbyte var 3:e-5:e vecka som en onödig utgiftObestämd De jag har tittat på kostar ca 30-40kr/st…

Som jag har uppfattat det utan att ha läst så mycket om själva fontänerna så finns de i lite olika storlekar…och då kommer nästa fråga: Har någon någon åsikt om hur stor man bör ha till 4-5 katter? Dvs ni som har flera katter: Hur mycket vatten får det plats i era fontäner och hur ofta måste ni fylla på utan att fontänen ändå måste diskas?

Hawknestgrove
2010-09-19 19:21
#26

jag har 4 katter och kör min catit i diskmaskin varannan dag. OCh nu kör jag utan filter. MEst på grund av att zoobutiken där jag bor inte har fått hem filter. Den rymmer ju 3 liter och jag brukar få fylla på vatten på kvällen dag 2, alltså kvällen innan jag diskar den. Hum problem att tömma sig? Då har du fått fel på den lilla pluppen med fjäder. Har du tagit isär  den? OCh gjort rent även där? det är också reservdelar som emellanåt behöver bytas ut. Min har som sagt funkat prickfritt i 3 år och då köpte jag ändå min begagnad….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Loviz
2010-09-20 22:09
#27

Tror inte det är den lilla fjäderna som de är fel på, ett tag satte jag ett spännband runt själva sladden till motorn för de kändes som att den gjorde så att inte kupolen låg rätt, å ibland känns de som att filtret hamnar lite snett å osakar samma problem. Vi har haft den sen i våras å detta var ett problem från början. Jag diskar den då och då i maskinen, annars för hand och är noga med det så de borde inte va skit där vid.

#25 Vi har 3 katter och vår fontän rymmer 3 liter. Vi får fylla på den kanske var 3:e var 4:e dag(diskar ur den när jag fyller på). Jag hade inte köpt en som rymmer mindre om jag hade 4-5katter.

Vi har 3 långhåriga katter och två fåglar som flyger fritt i köket så vi behöver rengöra den varje gång den fylls på, annars står de i bruksanvisningen att man ska rengöra en gång i veckan, men det tycker inte jag räcker.

Annons:
Tizzla
2010-09-21 11:09
#28

Minst 3 liter då…tack LovizFlört

Hawknestgrove
2010-09-21 18:34
#29

just den lilla fontänen(impellern) är det väldigt noga med att man tar isär och gör ren ordentligt. Ananrs så blir det dålig fjutt i strålen. sen får man vara noga med att se till att sladden ligger rätt och att du trycker ner den med den gröna pluppen.OCh filtret ska ligga rätt det med. Har du provat att köra utan filter?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

JorgenDiok
2016-12-29 22:59
#30

Skulle säga den första jag provade var den bästa jag gav dem hittills, halvdann stråle på den senaste. Här är bild på det första exemplet:  http://www.kissekatt-webshop.se/vattenfontaner/drinkwell-vattenfontan-vit-360-3-8-l.html   lite bättre med fler strålar imo. :P

Bananbullar
2016-12-30 18:33
#31

Hur rengör ni motorn? Har en Pet Mate, men har inte klurat ut hur man rengör den ordentligt 😎


Silvestris
2016-12-30 18:43
#32

Raindrop fountain i porslin är överlägsen av de jag har provat. Få delar, inga skrymslen och skrån som är svåra att rengöra och den låter inte nämnvärt.

#31

Jag diskar motorn med diskmedel och varmt vatten. Sköljer den i kallt vatten. Sedan låter jag den köra i 70%-ig alkohol 20-30 minuter. Sedan får den köra i kallt vatten i 20 minuter. Jag byter vatten emellanåt.

Upp till toppen
Annons: