Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 11232 ggr
IceJossan
11/2/10, 11:31 AM

Avel - huskatt och raskatt

Eftersom vi nästan alltid kommer in på det här ämnet i andra trådar och får tillrättavisningar för det gång på gång, så startar jag nu en tråd som helt och hållet ska handla om just avel - huskatt som raskatt!

Åsikter, tankegångar, idéer, mål, positivt och negativt, påverkar på de hemlösa, osv… ALLT som har med avel att göra.

Varsågoda!

Annons:
grejs
11/2/10, 11:46 AM
#1

Här på forumet blir man ju hängd om man pratar om huskattsavel, medan alla raskattsuppfödare går med ryggen fri. Jag tycker inte man ska avla på huskatter eftersom det finns ett stort överskott av hemlösa katter och dessutom är huskattsavel så gott som alltid oseriös. Men bara för det kan man inte avsäga sitt ansvar som raskattsuppfödare för att det inte finns lika många raskatter. Såklart att raskattsuppfödningen också påverkar antalet hemlösa katter.

Om man tar en kull på sin huskatt och gör arbetet lika seriöst som de flesta raskattsuppfödare så är det väl inget fel med det, förutom att det redan finns massa huskatter i alla former och färger redan innan…

IceJossan
11/2/10, 11:55 AM
#2

#1 Håller med!

Linnea
11/2/10, 12:24 PM
#3

Att säga att alla raskatter borde tas bort är ju helt sjukt. Att man väljer raskatt beror nog inte bara på utseende utan även på att man kan veta ungefär vilket temperament katten har etc.

Samma anledning som varför många inte vill köpa blandrashudn trots att den bara ska vara sällskap.

I Sveruge finns inga riktiga vildkatter så då måste ju alla huskatter vara ättlingar till raskatter som korsats vilt med varandra i något skede. Eventuellt med inblandning med vildkatter som kanske fanns här förr. En huskatt är detsamma som en blandrashund. Dessa borde vi nog inte heller ha. De flesta "uppfödare" är oseriösa och det händer att raser med liknande sjukdomar korsas vilket inte alltid slutar bra. Mer rasavel och mindre buskavel hos alla djur! Att vissa raser har avlats sönder är såklart inte bra men man får väl hoppas att domare, föreningar och uppfödare också inser detta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Emma--]
11/2/10, 12:25 PM
#4

Det största problemet egentligen är väl att huskattsuppfödning sker i princip aldrig seriöst. Och med en sån mättnad marknad kan man ju undra om det skulle funka att sköta en sån uppfödning seriöst?

Men jag tycker inte det ska vara totalförbud bara för att man har en huskatt, men då tycker jag att det ska ske seriöst. Även om jag tycker man ska tänka någon gång extra varför eftersom det redan finns så många huskatter. 
Men har man hem innan och har tänkt igenom det noga så visst.

Sen tycker jag inte att raskattsuppfödningen ska behöva lägga ner heller som vissa tycker. Det är en seriös uppfödning och det är ett väldigt litet antal katter i jämförelse med huskatterna. Och inte ska raserna behöva minska eller försvinna bara för att det finns massor av hemlösa katter. Det är inte där problemet ligger. Och vill man ha raskatt så köper man heller ingen huskatt. 
MEN man måste väl börja kika på om inte den marknaden för sin egna ras börjar vara mättad. Vissa raser är väldigt populära att föda upp verkar det som.
Och det verkar samtidigt bara bli vanligare och vanligare med blandraskissar. Så på sätt och vis kommer det bidra till fler huskatter och fler hemlösa katter. Men det gäller ju vilken katt man än föder upp. Risken finns att den seriösa köparen inte är lika seriös som man trodde.

Elin8
11/2/10, 12:27 PM
#5

#3 #4 vad menar ni med oseriös avel? :)

Tasspuls
11/2/10, 12:27 PM
#6

#1 Men gör det något att det "redan finns en massa huskatter"? Om man skulle vilja starta en seriös uppfödning på huskatter så är väl det superbra.

Avel behöver väl inte alltid innebära avel på egenskaper som vi människor önskar, alltså tänker då yttre egenskaper? Många raskatter är ju unika och populära, MEN det behöver inte betyda att de har hälsan och det kan ofta komma i andra hand i avlen efter den "perfekta" katten. Raskattuppfödare vill gärna ta kullar på sina vackra katter med den perfekta stamtavlan och om denna katt då råkar ha någon liten defekt så blundar man gärna för det :/ Jag tror att det skulle bli en sundare avel med huskatter faktiskt, där inte utseendet betyder allt. Nä, hälsa framför rasstandard anser jag!

Annons:
Linnea
11/2/10, 12:32 PM
#7

#5 Tex att man tar en kull på sin huskatt bara för att få gulliga ungar som man sen kan ha svårt att hitta hem till eller att man har okastrerade utekatter som får kull efter kull.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Fridaybrew
11/2/10, 12:35 PM
#8

Men om man har en önskan att avla varför köper man inte då en raskatt?

Utifrån vad jag förstått här på forumet så är det en minimal andel av övergivna katter som är raskatter och hamnar på katthem. Raskatt och huskatt tillhör egentligen två skilda delar av kattmarknaden. Det är ungefär som att tro att Dolce Gabbana konkurrerar om jeansmarknaden med säg dressman eller GeKås. Visst de säljer båda jeans men kunderna som handlar på respektive ställe tillhör olika kundsegment.

Investerar man 5000+ kr så finns det dessutom incitament att bry sig mer än ett småköp på 100 kr. Betalningsviljan visar också på att man har disciplinen att ta stora kostnader och att katten får vård när den behöver det.

Därmed inte sagt att alla huskatter står utan försäkring och vård, däremot är de underrepresenterade sett till populationen av katter, när det kommer till att få behövd vård samt försäkrade.

Har man avelsdrömmar så är man väl seriös nog att få ihop vad raskatten kostar, klarar man inte det så har man inte råd med vad en kull kan kosta när det går fel. Säg 5000 kr är inte mycket pengar om man verkligen vill något, sen tillkommer mer kostnader.

/Fridaybrew

IceJossan
11/2/10, 12:36 PM
#9

#4 "Men har man hem innan och har tänkt igenom det noga så visst."

Fast där håller jag absolut inte med. För om man har hem till alla, så innebär det ändå att de katter som redan finns som lever ett fruktansvärt dåligt liv får vänta, bara för att någon med flit tillverkar kattungar som fyller upp de hemmen. Och det är ju inte bara några veckor de får vänta, de får vänta ett helt liv (hur långt det nu blir när de lever på så hårda villkor).

Så: Så länge det finns hemlösa katter tycker inte jag det är okej med huskattavel, eftersom det bara gör illa för de hemlösa katter som redan finns.

Jag tycker heller inte om raskattavel, som jag sagt tidigare. Många vill inte ha huskatt, de vill veta stam och allt annat sånt, men många gånger så skulle raskattköpare istället ha tagit sig an en nödlidande huskatt om de inte hade blivit övertalade att köpa raskatt = raskattavel påverkar antalet hemlösa, men i mycket mindre skala än huskattaveln.

Rafflan
11/2/10, 12:37 PM
#10

#7 vilka egenskaper är okey att vilja avla vidare på hos huskatterna då?

Elin8
11/2/10, 12:39 PM
#11

# 7 okej, för vi har en hona som blev dräktig, vi ska kastrera henne efter kullen, hon får sina ungar när som helst. Ni tycker säkert att vi är jätte oseriösa, men vi ska se till att sälja dessa katter för ett bra vettigt pris till människor som känns seriösa. Om vi misslyckas är katterna välkomna att stanna här hos oss. Det tycker jag också kan anses vara seriöst…

IceJossan
11/2/10, 12:42 PM
#12

Jag tycker även att det är fel med att "Köpa raskatt för att avla" - har man inget mål med aveln ska man hålla sig borta, tycker jag. Det är antagligen väldigt många som avlar på sina raskatter för att de tycker om det helt enkelt, inte för att utveckla rasen till det bättre.

Och i mina ögon är även det en smula oseriöst, även om de avmaskar, vaccar, märker, kastrerar och försäkrar innan flytt - för de är ändå framavlade för att det är gulligt, precis som de oseriöst framavlade huskattungarna är.

Det här med att avla bara för avlandets skull (utan direkta mål) är ju som vilken hobby som helst - gillar man att tillverka smycket så köper man grejer till det för att sen sälja de färdiga varorna. Lite så känns det ibland med raskattavel - det är en hobby att tillverka ungar som man sedan säljer.

IceJossan
11/2/10, 12:45 PM
#13

#11 Se till att avmaska och vaccinera ungarna innan flytt, och helst även ID-märka dem!

Ja sån avel är klart oseriös i mina ögon, eftersom dessa ungar föds utan orsak. Får de bra hem så innebär ju det att de ockuperar dessa hem för katter som behöver dem 1000 gånger bättre, alltså de nödlidande katterna som fötts till ett liv av svält och kyla. Men nej, istället för att de får bra hem så ska det födas fler ungar helt i onödan, så att de som verkligen behöver hem inte får några.

Annons:
Fridaybrew
11/2/10, 12:53 PM
#14

Förhoppningsvis så läser man på innan man köper raskatt om den rasen man intresserar sig för. Samt vad avelarbetet egentligen innebär.

Inte tusan köper man segelbåt för att segla jorden runt utan att veta något om båtar.

Så jag anser att det är helt ok att hellre köpa en raskatt om man har avelstankar, dock ska man lägga ner arbete på att läsa på om vad det innebär innan köp.

/Fridaybrew

Elin8
11/2/10, 12:57 PM
#15

#13 Ja vi tänkte avmaska och vaccinera dem, jag kan förstå det oseriösa, men jag känner ändå mig mycket mer seriös än dom som kastar iväg ungarna så fort som möjligt till vilken person som helst. Vi tänkte i alla fall anstränga oss för ungarnas skull!

Imasy
11/2/10, 12:57 PM
#16

#1

Såklart att raskattsuppfödningen också påverkar antalet hemlösa katter.

Hur då?

IceJossan
11/2/10, 1:21 PM
#17

#16 Jag kan tänka mig att #1 menar det som jag skrev längst ner i #9.

Visst påverkar det, även om det inte påverkar i alls så stor skala som huskattavel. Till exempel: Om det skulle vara väldigt ont om raskatter skulle nog de flesta kattälskare köpa huskatt istället för att stå på kö i flera år för att få raskatt.

tuska
11/2/10, 1:28 PM
#18

#15 Att avmaska och vaccinera kattungarna  är bra, glöm inte att ID märka dem med Chip.  Skulle de någon gång komma på villovägar hittas ägaren till din kattunge och den slipper att bli en hemlösing.

Du registerar nya ägaren med Id nummret, registeringen är gratis hos SVERAK.   Det är så jätteviktigt.

Silvestris
11/2/10, 1:40 PM
#19

Det stora problemet är att det finns människor som inte borde föda upp som föder upp. Sedan spelar det mindre roll vad för katt de föder upp.

Seriös avel handlar inte att vaccinera, veterinärbesiktiga, ID-märka kattungarna och ta betalt för dem. Seriös avel handlar om en långsiktig plan. Ett långsiktigt hälsoarbete kombinerat med att arbeta för att bibehålla rastypiskt temperament, en redan bra exteriör och/eller förbättra den.

En inte alls oviktig aspekt är ju just marknanden. Om jag inte kan få mina kattungar sålda pga. att marknanden är mättad kan jag inte föda upp mer. Skillnaden på mig och random huskattuppfödare är att jag behåller mina kattungar och fortsätter leta nya hem till dem även i vuxen ålder medan random huskattuppfödare får panik och slumpar bort kattungarna för ingenting. Intalar sig att de nog kommer hamna i ett bra hem (vilket de flesta säkert gör).

Eftersom jag inte vill att marknaden ska mättas, inte av ekonomiska skäl utan just för att jag vill ha goda hem som väntar på katterna, är jag väldigt noga med att inte ta kullar jag inte tror bidrar med något bra.

Marknaden ska tömmas på katter som kommer från oansvariga uppfödare som inte tänker längre än näsan räcker och fyllas på med katter som kommer från ansvariga uppfödare. Det är på lång sikt det enda som kan höja kattens status.

Men just nu sitter det ett dussin kattägare (säkert fler) ute i landet som tycker att just deras lilla Snuttan är världens mest perfekta och goaste katt så hon bara mååååååste få kattungar. Vem hon får kattungar med spelar ingen roll. I ett bättre scenario söker ägaren iaf upp någon hankattsägare och vet att hanen är en trevlig och till synes frisk katt men mer vanligt är att honan bara får gå ut och finna sin egen karl.

Även om Snuttans kattungar vaccineras, veterinärbesiktigas, ID-märks och säljs för 1500 kr/st har det aldrig handlat om seriös uppfödning. God omvårdnad, ja. Seriös uppfödning, nej. Det går inte att föda upp seriöst utan att ta hänsyn till marknaden. Just nu är huskattmarknaden mättad med ett överskott på i runda slängar 100000 hemlösa katter. Det är kanske inte läge att ge sig in i seriös huskattavel just idag.

IceJossan
11/2/10, 1:46 PM
#20

#19 Mycket bra sagt! Jag instämmer i precis allt och hoppas att alla andra också gör det!

Annons:
grejs
11/2/10, 1:51 PM
#21

#16

Jag menar precis vad # 17 skrev. :) När jag och min sambo ska köpa kattkompis till våran huskatt kommer det bli en devon rex. Men fanns det inte några raskatter skulle vi köpa en huskatt istället. Visst finns det de som säger raskatt eller inget katt, men många skulle nog köpa en huskatt om det inte fanns raskatter eller om de var ovanliga och kostade galet mycket pengar.

Elin8
11/2/10, 2:05 PM
#22

# 19 Jag tänkte också ta hand om katterna och se till att de får bra hem, jag tänker inte slänga bort dom bara för att vi inte hittat nåt hem åt dom. I de läget skulle jag behålla dom tills någon vill köpa dom, och jag är ju en vad ni kallar oseriös uppfödare, så jag tycker att du ska tänka lite innan du drar alla över en kamm, för de finns faktiskt folk som jag som har huskatter som också tar hand om ungarna hur seriöst som helst.

Jag har faktiskt läst på en hel del om katter och avel bara för att vara beredd på allt som kan hända, jag har lagt undan pengar för eventuellt kejsarsnitt och har redan nu skaffat seriösa köpare till våra små älsklingar.

tuska
11/2/10, 2:24 PM
#23

#22 Att få en kull "färdig" till nya ägare kan du samtidigt ta med dej din hona till veterinären för kastrering, man kan få ett bättre pris om man tar allt samtidigt, ett paketpris.

 Att kastrera mamma katt vid sista vaccinationen är en lämplig tid, då är ungarna 12 veckor.

Om din katt är en som går ut och in som hon vill kan hon komma i löp redan när ungarna är en vecka, för att hindra det så är P-piller bra att ge mamma katt  och hålla henne inne tills hon är kastrat.

Hoppas kattungarnas nya ägare tar ansvar över att kastrera sina sällskaps katter, informera dem hur viktigt det är.

[Emma--]
11/2/10, 2:33 PM
#24

#5 Delvis att man gör nödvändiga tester innan man tar kullen. Men sen även att man idmärker, vaccinerar och besiktar katten innan leverans. Så seriöst det bara går. Men jag tycker #19 skrev en väldigt bra förklaring.

#6 Dock krävs det inte mycket för att en katt ska få avelsförbud. Så registrerade uppfödare kan inte avla på katter med defekter.

#9 Nej jag tycker att man verkligen bör tänka sig för om ens huskatt kan föra något vidare. Inte bara att man ska ta en kull för att det skulle vara roligt.

Jag tror dock det du pratar om att det finns många som skulle ha köpt huskatt istället inte stämmer. Det är nog en väldigt liten grupp som skulle ta en huskatt istället för raskatten man ville ha egentligen.
Och det är som sagt inte där problemet ligger när det gäller problemet med hemlösa.

Och sen förstår jag inte varför man ska stoppa den enda seriösa aveln som finns.

Tasspuls
11/2/10, 2:46 PM
#25

Men om man hela tiden ska hålla fast vid att man inte får avla på huskatter så kommer ju deras status aldrig att öka. Man måste ju börja någonstans, så varför inte göra en "ras" av svenska huskatter? Om man sköter allt på samma sätt som raskattuppfödarna, veterinärbesiktar innan, väljer lämplig hane som också testas och sedan vaccinerar, id-märker ungarna osv och sedan säljer dem vid lämplig ålder för ca 1000kr.

Som mål har man då att ordna stamtavlor även till huskatter och att föda upp friska och trevliga katter. Varför skulle inte det vara okej? Det är ju det enda sättet att kunna få upp ögonen hos kattköpare att ställa krav på säljarna och öka statusen hos huskatten.

Dessa katter kommer att kunna locka ytterligare en grupp, de som önskar huskatter, fast från seriösa uppfödare. Förhoppningen att sträva mot är ju då att få ut information om att köpa även huskatter från "riktiga uppfödare" och på så vis konkurrera ut de oseriösa. Jag skulle iaf tillhöra gruppen som jättegärna skulle köpa en kattunge från en sådan uppfödare :)

[Emma--]
11/2/10, 2:52 PM
#26

#25 Frågan är vart man i såna fall ska börja eftersom huskatter är alla katter utan stamtavla?

Det är ju katternas status allmänt som måste höjas, inte enbart huskatternas. Och som det är idag kommer det inte att hjälpa om några gör det seriöst eftersom det fortfarande kommer finnas dom som gör det oseriöst. 

Varför då inte satsa på rasen europé t.ex?

Tasspuls
11/2/10, 2:55 PM
#27

#24 I en drömvärld ja ;) I verkligheten är det ju så att små defekter kanske inte syns på katten vid första anblick, uppfödaren vet dock att något kan vara fel, men blundar för det, dvs kollar inte upp det innan avel för "den linjen har ju alltid varit så frisk". I och med detta val bär sedan linjen på denna "osynliga defekt" vilket kan skapa problem, "men de är ju vackra".

Vissa kan säkert med bestämdhet hävda att en sådan uppfödare är inte seriös och det är mycket ovanligt att uppfödare resonerar så, men då är dessa personer troligen mycket naiva. Har man en vacker katt som man väntat ett år med att få para och sedan visar sig en liten "defekt" så väljer nog knappast många att strunta i aveln och kastrera katten direkt istället. Ungarna kan ju bli "lika uppskattade som mamman på utställningarna i framtiden".

Annons:
IceJossan
11/2/10, 2:56 PM
#28

#25 Bra tanke, men tyvärr tror at att vägen dit är extremt lång och näst intill omöjlig att nå som det ser ut idag.

Risken är att det blir mer "okej" för vem som helst att föda upp Svensk Huskatt om det dessutom blir en "ras".

Det positiva vore att det kanske kunde få folk att föredra Svensk Huskatt med stamtavla istället för de utan.

[Emma--]
11/2/10, 3:01 PM
#29

#27 Ja tyvärr finns det såna hemska människor också. Men man ska inte döma alla raskattuppfödare utifrån det. Jag känner ingen som inte låter hälsan gå först. 

Mycket kan antagligen snabbt upptäckas hos veterinären inför parningarna. Eller t.o.m på en uställning. Om det kommer fram något så lär ju inte den katten få vinna eller hur?
Min katt fick snabbt avelsförbud bara genom en veterinärsbesiktning.
Något jag lätt skulle ha kunnat avla fram katter utan stamtavla med.

Och då kan man heller inte blunda för defekten och fixa stamtavla till ungarna. Och då kommer man heller inte få vara registrerad uppfödare längre.

Tasspuls
11/2/10, 3:03 PM
#30

#26 Men hallå, ALLA raskatter började ju som "huskatter", utan stamtavla. Jag håller inte med om att alla katters status behöver höjas utan just huskatternas då det är dessa man kan få ovaccinerade gratis. Saken är ju att man måste börja någonstans, om några år efter "många" börjat med seriös huskattavel kanske man kan börja konkurrera ut de oseriösa, informationen måste ju spridas först. Målet måste ju  också vara att bli av med de hemlösa katterna, knappast imorgon eller om ett år, men kanske om 5 år eller om 10 år, annars blir det ju aldrig bättre. Om man ska lösa problemet på ditt sätt så skulle man väl behöva skjuta av alla hemlösa katter och hoppas på att huskatten utrotas och sedan bara ha raskatter, som kastreras innnan de säljs så att bara registrerade uppfödare kan avla.

[Emma--]
11/2/10, 3:09 PM
#31

#30 Så varför inte fortsätta med europé som väl var den "svenska huskatten"?

Sen undrade jag bara lite mer vart man ska börja. Jag tycker inte det är en dålig idé med en seriös uppfödning. Alla katters status måste höjas, men för att det ska hända måste det först komma fler lagar. 
För det finns dom som inte tycker det är värt att lägga ut pengar på katter. Absolut inte kastrera, absolut inte idmärka och vaccinera. Jag har blivit idiotförklarad x antal gånger för att jag betalat för mina katter. Och ännu värre, jag såg inte till att få tillbaka pengarna genom att ta kattungar på dom!

Så alla katters status behöver höjas, och jag tror inte lösningen riktigt än är att man ska börja med seriös avel på huskatter. Marknaden är för mättad fortfarande.

Tasspuls
11/2/10, 3:09 PM
#32

#29 Säg astmaliknande symtom exempelvis, som bara visar sig när katten anstränger sig. Detta märker ju troligen uppfödaren, men kanske väljer att blunda för det för det "märks" ju inte. Jag tror att sådana saker är vanligare än man tror. "Det är ju inte alls troligt att det ärvs vidare till kattungarna." Om man istället avlade enbart på temprament genom huskatter, då skulle just denna katt inte vara lika värdefull att avla på då inte utseendet blir lika viktigt.

Tasspuls
11/2/10, 3:15 PM
#33

#31 Ja, men resonerar man så så kommer man ju aldrig framåt. Då kommer det ju ständigt finnas ca 100 000 hemlösa huskatter som behöver hem. Om ingen engagerar sig att göra något handfast åt det så fortsätter det ju så i all framtid.

Anledningen till att folk tänker så som du beskriver är ju att det finns billiga huskatter att köpa/få. Kommer vi ifrån det så har ju katten vinnit enormt mycket i status. Så visst, antingen bort med alla huskatter och satsa på Européer eller låta huskatten också bli en del av en seriös avel.

Silvestris
11/2/10, 3:16 PM
#34

#25

Jag har propagerat för det i… jag skämtar inte om jag säger 10 år. Det händer ingenting. Absolut ingenting. De huskattuppfödare som säger sig vara väldigt seriösa är inte intresserade av att gå ihop, starta en förening och börja stambokföra katter. Jag kan inte tolka den totala passiviteten på något annat sätt.

Jag vet inte, men kanske en del av charmen är just att köra sitt eget race. Skita i alla andra, inga krav från något annat håll än sig själv?

Eller faktiskt, de behöver inte ens gå ihop och starta en stambokförande förening. De kan gå med i TICA och stambokföra där (jao, TICA för ett genetiskt register och tillåter avel och registrering av huskatter) och det finns minimalt med regler inom TICA men inte ens det händer.

Annons:
Imasy
11/2/10, 3:22 PM
#35

Fast är det inte så att alla raskatter härstammar från huskatten i grund och botten? Att en del huskatter hade en viss egenskap som man tog reda på och på så vis utvecklade en ras utifrån det?

Och en del raser är korsning av andra raskatter som i grund och botten kanske kommer från huskatten ?

[Emma--]
11/2/10, 3:26 PM
#36

#32 #33 Det är tragiskt om det finns dom som gör så. Men det kan man ju som köpare undersöka vidare också. Är det ett problem så lär man ju hinna märka det om man t.ex är på besök. 

Och samma problem kommer ju antagligen finnas även om det börjar avlas seriöst på huskatter. Även om det är temperament, så kommer folk ändå titta på kattens färger osv. Och då kommer samma oseriösa uppfödare som du tror är vanligt göra samma sak. 

Anledningen varför jag tror som jag gör är för att problemet med hemlösa katter är så stort. Vart kommer det att hjälpa idag om det finns några få seriösa?
Jag tror helt enkelt inte lösningen bör börja där. Alltså att avla mer.

Och man har ju ändå mött några som anser sig vara seriösa och brinner för huskatten. Minns speciellt en som födde upp raskatter och huskatter tills hon blev registrerad. 
Men mer än så hände ju aldrig. Hon födde upp dom, sa att hon ville höja deras status. Men hon gjorde inte ens samma arbete som med raskattskullarna.

Så jag förstår helt enkelt inte hur det skulle gå till att kunna få till ett sånt seriöst arbete samtidigt som man ska lyckas minska dom hemlösa huskatterna.

Silvestris
11/2/10, 3:34 PM
#37

#35

Alla härstammar vi från en amöba långt tillbaks i tiden.Flört Självklart härstammar alla raskatter från förfäder som inte varit raskatter utan oreggade katter. Vissa raser har utvecklats naturligt (tex. maine coon, norsk skogkatt, europeiskt korthår, sibirisk katt) och inom alla dessa raser utom norsk skogkatt kan man fortfarande mönstra in oreggade katter från rasens hemområde om de uppfyller rasstandarden. Det intressanta är dock att det hemskt sällan är nybörjarna som ägnar sig åt att avla med noviser utan det är ofta uppfödare med en längre tids erfarenhet och som sitter på mycket kunskap. När man avlar med noviser krävs det att man är extra försiktig och uppmärksam eftersom man ju faktiskt inte vet någonting om vad katten bär på.

Det paradoxala blir alltså att det bör vara "experter" som ägnar sig åt avel på oreggade katter men när det gäller huskatter är det ju hemskt sällan människor med lång erfarenhet och mycket kunskap som ägnar sig åt den typen av avel.

När "min" ras upptäcktes var det en icke-insatt kattmänniska som hittade en lockig katt. Började hon experimentera på egen hand? Nej, hon kontaktade uppfödare av cornish rex.

Så visst, man kan avla på oreggade katter men det krävs försiktighet och kunskap. Det är inget rookies bör ägna sig åt.

Jina
11/2/10, 4:03 PM
#38

#32 Men det är ju mindre chans hälsofel upptäcks hos huskatter där "jag vill bara ha en kull på mina söta katt"-mentaliteten råder. Ärligt, hur många huskattsuppfödare vet du som hälsotestar sina avelsdjur?

Tasspuls
11/2/10, 5:52 PM
#39

#38 Men det är ju just det jag säger att jag vill ska kunna uppnås. Att SERIÖSA ska avla på huskattter och konkurrera ut de andra…asch läs mina tidigare inlägg nogrannare, orkar inte ta om det.

Rafflan
11/2/10, 6:10 PM
#40

#39 håller med dig, seriös avel på huskatter! *tummen upp*

Och då ska man endast avla på friska djur med bra temperanent och skita i utseendet!

För när utseendet spelar roll tar det tyvärr lite på tempemaneten och hälsan :/

[Emma--]
11/2/10, 6:17 PM
#41

#39 Men vart ska det börja då? Ska alla huskatter kunna vara med? För som det är nu så finns det huskatter som egentligen kanske är norsk skogis, eller ragdoll osv. Finns även dom katter som kanske inte blivit registrerade just för att det finns ett avelsförbud. 

För jag tror ju hellre man ska rikta in sig på europén i såna fall istället för att komma fram med en "ny" svensk huskatt. Om man ska börja snacka om att göra huskatten till en riktig ras eller hur man nu ska uttrycka det.

Eller ska det bara vara att man gör ett seriösare arbete och testa djuren och idmärka dom osv? Alltså ingen stamtavla, men kanske härstamningsbevis? För det vore kanske en aning lättare.

Annons:
[Emma--]
11/2/10, 6:22 PM
#42

Jag undrar vad för hemska uppfödare vissa råkat ut för som bara ser på utseendet och inte temperament och hälsan.

Men som jag sa tidigare så tror jag folk kommer att tänka på utseendet ändå. Och en oseriös uppfödare kommer alltid vara oseriös vilken ras det än skulle gälla.
Och precis som att man själv ofta söker efter ett särskilt utseende hos sin katt så kommer antagligen uppfödaren också göra det.

Bland all uppfödning så är temperament och hälsa en viktig del. Och bara för att man strävar efter en viss standard så betyder det ju inte att man skiter i resten.

Rafflan
11/2/10, 6:41 PM
#43

#42 om du syftar på mitt inlägg så är det ju så att ras katter måste ju se ut på ett sätt, ha rätt temperament och bra hälsa. Och för att få allt kanske honan har jätte bra utseende, hyfsat temperament, och hanen har okey utseende men super tempement, perfekt för då komplementerar dem varandra. Men ska man verkligen avla på djur som bara har okey utseende  eller hyfsat temperament?

För det är ju det folk gör idag. Om honan har en svaghet väljer dem en hane som väger upp den svagheten, och frågan är ju om honans svagehet gör att hon ens borde gå i avel?

Detta gör man för utseendets skull, men även för att man annars skulle få för dåligt "avels bas" och bli tyungen att inavla då man har så få "perfekta" djur.

Så vad är okey att avla som inte är perfekt? mest tänker jag temperament då alla ras katter jag stött på vart jätte fina ras typiska men okey tempermanet, medans mina huskatter har super temperament ;)

Tasspuls
11/2/10, 7:07 PM
#44

#42 Jag vet inte vad du lever i för drömvärld när det gäller uppfödare. SÄg såhär tex, en uppfödare tar hem en underbart vacker katt från en uppfödare i USA, katten har även en mycket lovande stam. Detta kostar ju självklart massor med pengar. Sedan när uppfödaren har katten hemma märker hon att katten fräser, bits och springer och gömmer sig - för att senare kanske bara hålla sig undan. Vad gör uppfödaren då tror du? Avlar eller kastrerar?

Det kan självklart bli så med en ev huskattsavel att man även då vill avla på de finaste katterna OM de är friska. Men hälsa och temprament är lättare att hålla på om man inte ställer ut katten, vilket är min tanke.

Med marsvin finns det något jättesmart tycker jag. På utställning kan man självklart ställa rasmarsvinen i ras, men det finns även möjlighet att ställa dem i "pet" - i denna klass kan man även ställa ALLA oregistrerade marsvin. I den gruppen tittar man helt och hållet på hur marsvinet är skött - friskhet, hälsa, hull/muskler och temprament, men självklart också på tänder, tassar, ögon osv så marsvinet inte har något fel där. I denna utställningsklass får man alltså ett bevis på att man tar väl hand om sitt marsvin+att marsvinet har bra temprament. Kan inte det komma in i kattvärlden, så det blir tydligare att tempramentet spelar roll? Fanns detta att tillgå bland huskatter kunde man ju få enform av bevis på att katten verkade frisk och har bra temprament.

[Emma--]
11/2/10, 7:31 PM
#45

#43 Men lång ifrån alla djur är perfekta enligt standarden som finns. Så ibland får man använda vissa katter som har ett okej utseende. Men att seriösa uppfödare struntar i att temperamentet inte är på topp tror jag inte. 

Saken är den att det är ju väldigt individuellt hur temperamentet är. Sen vet jag inte vad du räknar med som är ett super temperament.
Många tycker att mina katter är osociala och tråkiga just för att dom inte vill vara uppe i famnen och dom går inte och stryker sig mot första bästa människa. Men för oss är dom jättesociala, men vi förstår ju även att dom kanske inte vill att man bär runt på dom.
Och vi förstår självklart att dom inte vill hälsa på allt och alla som kommer och hälsar på.

#44 Hamnar den hos en seriös uppfödare är det väl klart att den kommer att kastrera om katten visar sig vara aggressiv. 

Varför skulle hälsa och temperament vara lättare när man inte ställer ut katten? När man ställer ut katten får man ju även se hur katten reagerar i en sån situation. En katt som visar aggressivitet får inte vara med. Katten får väl även genomgå någon slags veterinärundersökning innan dom ens får komma in på utställningen om jag inte tänker helt galet.

På utställningar så hanteras djuren och dom tittar ju inte enbart på utseendet. 
Temperament spelar roll för katter.
Och man kan ju ställa huskatter också redan nu om man vill.

Det finns en standard hos alla raser, men det betyder inte att det är utseendet som betyder allt.

Rafflan
11/2/10, 7:36 PM
#46

#45 men men tyvärr bli folk som föder upp lätt för inriktae på utställnings poäng och titlar på sina djur. Det är det vi snackar om. Det går lätt över styr och går ut över djurens hälsa, som "springa in i väggen" katterna, och dem svanslösa hade väl nåt hälso problem också om jag inte min fel? Och när det blir så kan man väl inte ha avlat  på hälsan?

[Emma--]
11/2/10, 7:44 PM
#47

#46 Tyvärr ja, men det är ändå långt ifrån alla som medvetet avlar på katter med dåligt temperament. Eller som medvetet vet att katten inte är helt frisk och ändå avlar. 
Och det jag ville ha sagt med mitt är att det kommer antagligen alltid finnas oseriösa uppfödare och då spelar det ingen roll vilken ras det är. 
Är det någon som vet om en defekt och ändå skulle kunna dölja det skulle det inte spela någon roll vilken ras det är.

Så man kan inte dra alla över en kant. Att en katt har sämre standard är ju inget som kommer att vara sämre för hälsan. Och ibland kan någon katt med dålig standard ändå få fram kattungar som kommer ha bra standard.

Dom har haft problem och folk jobbar hårt med det idag. Alltså jobbar dom extra mycket för hälsans skull.

Sen finns det ju bättre och värre raser. Vissa borde väl egentligen inte ens få avlas på om man frågar mig.

Dagg
11/2/10, 7:53 PM
#48

Personligen tycker jag att alla katter är lika mycket värda och en raskatt är inte finare än en huskatt. Om man ska dra ned aveln och fixa lösningen på problemet med alla hemlösa kissar så borde man väl dra ned på aveln på ALLA raser eller ickeraser, eller vad ni vill kalla det för. Då skulle ju de hemlösa få en större chans till ett hem.

Och många raskattsuppfödare vill väl tjäna pengar på ungarna och vill att de ska ställas ut etc, blir inte det oxå fel då? Sjävklart tycker jag att kattens status måste öka och att det inte ska finnas några hemlösa stackars kissar. Men raskatterna har ju oftast högre status än huskatterna (av ingen anledning enligt mig), kanske borde det hittas ett sätt att få upp huskatten och raskatterna till samma status oxå.

Annons:
Imasy
11/2/10, 8:04 PM
#49

#46

Kanske ska tillägga då att en katt som inte har rätt temperament klarar heller inte av en utställning, eftersom du påpekar att uppfödare enbart går på utseende.

Men om man enbart går efter utseende, varför tror du då att alla dessa hälsoprogram finns och tester utförs?

En uppfödare som avlar på djur som kanske har visat positivt på tex PKD får troligen sitta kvar med alla sina ungar också, då ingen vill ha dem.

Så med alla krav som ställs på en avelskatt säger det väl sig självt att 100 % av de tilltänkta katterna inte passar för avel. Tråkigt för uppfödaren, men shit happends.

Silvestris
11/2/10, 8:20 PM
#50

#43

Hur ska du ha det? I inlägg 40 tycker du att det är negativt att avla efter ett specifikt utseende. I inlägg 43 ifrågasätter du om man ska avla på en raskatt som bara har okej exteriör?

Och visst får vi finna avelspar som kompletterar varandra och/eller förstärker varandras egenskaper. Vi vill bevara och/eller förbättra egenskaper. Har jag en hona med små öron försöker jag hitta en hane med större öron (min ras ska ha stora öron). Inte tusan diskvalificeras hon från avel för att hon har lite små öron. Om vi bara ska avla på de perfekta individerna har vi inte tillräckligt med katter att avla på för att avelsbasen ska hållas sund. Det duger att vara frisk, ha bra temperament och okej exteriör.

Min bild av uppfödare skiljer sig verkligen diametralt från din. Jag känner inte en uppfödare som tummar på temperamentet. Vi lever ju med våra katter, de är sällskapsdjur och vi uppfödare har valt den ras vi har valt för att vi gillar de rasspecifika egenskaperna. Både utseende och temperament.

Och ja, uppfödare med lite hjärna bakom pannbenet kastrerar även en import om den visar sig vara olämplig för avel. Vet du vad, det händer i verkligheten också. Jag känner en uppfödare som skickade tillbaks sin importhane till uppfödaren när det visade sig att han hade ett ruskigt temperament. Känner till ett flertal som har kastrerat importer pga. hälsoproblem.

Alla uppfödare vet att uppfödning är en hobby som kostar pengar. Vi vet att importer medför stora ekonomiska risker, men vi är inte så pengakåta att vi avlar på undermåliga djur bara för det. Det är dålig business att sälja kattungar med hälsoproblem eller dåligt temperament också eftersom vi enligt lag är tvungna att ersätta köpare för sådant. Vi kan tilldömas att betala tillbaks köpesumma, betala veterinärvårdskostnader och skadestånd.

Finns det röviga uppfödare? Jepp och de ska inte föda upp, men det är inte så att huskattuppfödare per automatik blir seriösa bara för att de skiter i utseendet (vilket de ofta inte alls gör).

Silvestris
11/2/10, 8:21 PM
#51

#48

Angående att tjäna pengar. Ja, jag skulle vilja tjäna pengar på min uppfödning men det gör man inte. Det landar som bäst på plus minus noll. Jag landar på minus alltid, trots friska katter och komplikationsfria förlossningar.

Dagg
11/2/10, 8:28 PM
#52

har som liiite svårt att tro på det faktiskt.. kan stämma för dig, men jag tror inte att det gäller alla uppfödare..

Jina
11/2/10, 9:03 PM
#53

Svarar på flera på en gång här…

Gällande temperament huskatt vs raskatt. Tänk vad olika erfarenheter vi har! De huskatter jag känt närmare har varit rädda individer som inte varit särskilt sociala (min nuvarande husis exkluderad), medan mina raskatter är trygga och sociala.

För övrigt har jag tre vuxna honor. En är fin, vunnit BIS flera gånger på utställning. De andra två är ok utseendemässigt. Inga fullpongare direkt, men båda har kvalitéer. Den fina har aldrig fått en enda kull, trots bra utseende och supertemperament. De andra har fått kullar, tack vare sina temperament och att de klarade hälsotesten, samt har bra mammor bakom sig. Tänka sig…

Jag har gått plus på bägge mina kullar förresten, OM jag inte räknar inköpspris av mödrarna, mödrarnas försäkringar, mat, eventuella veterinärkostnader etc. Då har jag gått minus så det skriker om det!

Dagg
11/2/10, 9:07 PM
#54

Men inköpspris, försäkringar, mat och eventuella veterinärkostnader är ju på mammakatt. Det ska ju ändå betalas med eller utan ungar så det tycker inte jag att man kan räkna.

Rafflan
11/2/10, 9:15 PM
#55

#49 nej ingen agressiv klara en utställning, men det krävs väl mer av en katt än att dne tycker det är okey att hanteras av främlingar?

Så man måste ha bevis på att "sprigna in i väggen katter" inte har problem med andningen, luftvägar osv innan dem får gå i avel? då borde man ju inte ha så många såna kvar godkännda för avel? *tummen upp för dem som avlar emot en bättre nos på dessa raser*

Och dem utan svans kollas också att inga kullsyskon födes med  problem pga svanslösheten?

Måsten man verkligen kolla sånt innan man får avla på djuren? tror inte det va :P
Så länge djuret kan leva och må bra så är dem godkänna i avel, men om vi jämför dem med kanske andra raser, så kanske dem kunde må bättre om dem inte såg ut som dem gjorde?

Man hälso kollar, men man hälso kollar inte mott dem får problem djuren får pga utseendet :P

#50 Min ÅSIKT är fel att avla efter utseende. Uppfödares MÅL är bra utseende, friska djur och bra temperament. Och jag ifråga satte att man använde en hona med okey temperment :P

Sen som dem sa är det ju lite vad man anser är okey temperament osv, då katter är ett sällskaps djur så tycker ju jag dem ska vara sociala mot människor. Men många katter är ju inte det. Jag behöver inte ha mina djur i knät, men vill ju ändå ha ett socialt djur om jag har det för sällskap :P

Kan inte du ta och räkna ut hur mycet det kostar med vaccination, avmaskning, märkning och reggning av stamtavlan + foder den korsta tid hos dig ungen äter foder, och sen förklara hur det kan bli 6.000:-?

Ca pris: Vaccination 200:-, avmaskning 200:-, id-märkning 200:- och registreringen kan väl kosta max 200:-? och så mat på det, kanske 500:-? 1.300:-/kattunge, vad går dem andra 4.700:- till?

Annons:
Silvestris
11/2/10, 9:19 PM
#56

#52

Jag är inte på något sätt unik. Eller jo, jag har än så länge sluppit kejsarsnitt, kostsamma behandlingar för infektioner/skador osv.

#54

Ja, en mammakatt du kanske inte skulle haft om du inte vore uppfödare. Alla de honor jag har idag (3 st) har införskaffats specifikt för avel. Hade jag inte varit uppfödare hade jag inte haft 4 katter (en hane ute på foder också). Uppfödare har merkostnader i form av fler katter, ofta dyrare katter (högre inköpspriser), högre försäkringspremier, högre veterinärkostnader (jag veterinärbesiktigar alla mina avelskatter extra som vuxna, sällskapskatter besiktigas i regel enbart bara en gång i sitt liv och det är innan de flyttar till sin nya ägare) osv.

Visst är kullkostnad en sak men vi uppfödare har uppfödningskostnader och när iaf jag sätter pris på kattungarna är det mina uppfödningskostnader jag försöker täcka. Min uppfödning är ett svart hål.

Dagg
11/2/10, 9:26 PM
#57

Tycker det låter hemskt att införskaffa enbart för avel. Meningen är ju att man ska älska sina katter och ha dem av den anledningen. Fast det är ju min åsikt och det är ju självvalt att avla och tycker ändå att de kostanderna är självvalda, tycker det lät väldigt hemskt iaf! Sen tycker jag att ni ändå inte kan räkna in de kostnaderna, jag betalar oxå för mina katter, min inte sitter jag och räknar minus på dem..

Imasy
11/2/10, 9:35 PM
#58

#55

Innan du ens har kattungarna i handen till försäljning är det en MASSA utgifter som ska ut.

För att nämna några så är det:

Inköp av hona.

Ev inköp av hane alt låna till en kostnad. Plus ev resekostnad till hane.

Diverse tester.

Medlemskap i klubb.

X antal utställningar som kostar i både mat, resa och anmälningsavg.

När ungarna kommer får du högre mat och sand åtgång. De ska vaccineras, id-märkas och veterinärbesiktas. De ska ha sina stamtavlor. Det kostar att annonsera. Dessutom är det ingen garanti att de flyttar vid 12 v ålder.

Nu har jag säkert glömt en hel massa saker, som försäkringar på ungarna tex, och bara där har du flertalet tusenlappar som bara flyger iväg.

Nu antar jag att du menar att det är perser/exotic du syftar på när du nämner en ras som "springa in i väggen katter". Så vitt jag vet så är det INGEN ras som har andningsproblem på det viset att de har någon form av hälsoprogram man följer för att få bukt med problemet.

Men det säger sig väl självt. Är katten inte ok i hälsan bör den väl inte gå till avel? En katt som har problem med andningen har kasne astma den får medicin för, och det är väl inget att avla på?

Men jag vet inte annars vad det är för typ av bevis du syftar på?

Silvestris
11/2/10, 9:36 PM
#59

#55

Som jag redan har förklarat är det inte bara själva kostnaden för kullen som räknas utan hela uppfödningen och nej, jag tänker inte lägga upp min kassabok till allmän beskådan men jag kan ge lite smakprov på min yngsta hona (uppfödd av mig och stannar för avel).

Parningsavgift=2400 kr

Resa till och från hane~1000 kr

Veterinärbesiktning+vaccination 1= 740 kr

ID-märkning+vaccination 2~750 kr

Registreringsavgift (bara registrering, stamtavla kostar extra)=23 USD vilket idag blir ca 160 kr

Redan nu är jag uppe i över 5000 kr och då har jag inte räknat med att hon har ätit och skitit under tiden.Flört Jag har inte heller räknat med blodgrupperingen (jag blogrupperar alla kattungar oavsett om de stannar eller säljs) eller PKD-testet vilket handlar om 80 USD (ca 550 kr). Jag har inte räknat in försäkringen (alla mina kattungar försäkras från 6 veckors ålder).

Och det här är en utparning som inte ens skulle gått att sälja för fullpris om det hade varit så att jag inte hade velat behålla henne.

Rafflan
11/2/10, 9:39 PM
#60

#57 håller helt med dig :O

jag skaffar ju mina katter för att jag vill ha katt, sen om någon av dem passar för avel så använder jag den ju kanske(om jag vill ha ungar), eller om jag vill ha en till katt så kanske jag skaffar en som passa för avel. Men främst skaffar jag ju katt för ajg vill ha katt :S

Sen håller jag med dig, mina katter kostar också i inköps pris, försäkring och veterinär kostnad. Jag ska kanske börja ta kattungar då så att jag kan jämna ut det priset?

EddaM
11/2/10, 9:44 PM
#61

Detta är ju ett ämne som vi kan prata om i evigheter men nyttigt med anser jag. Det finns en enda uppfödare av huskatt innom fife och det är ett dansk katteri som föder upp utställnings huskatter. De testar sina katter precis som vi gör med raskatterna och tar lika mycket betalt. Men om man avlar fram just utställnings huskatter ja…då kommer de få ett mer ras utseende helt enkelt. Och sedan tycker jag inte att det blir lika för alla om man gör på det viset.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Silvestris
11/2/10, 9:44 PM
#62

#57

Ja och jag tycker att möbeltillverkare borde kunna bygga ihop möblerna hemma i källaren så att de inte får merkostnader i form av lokalhyra…

Jag hade inte betalat för stamnamn, medlemsskap i en kattklubb och i en rasring om jag inte hade fött upp men de kostnaderna ska jag "bjuda på"? Precis som alla tusenlappar jag lägger ner på att testa avelskatterna, det är också sådant jag bara ska bjuda på eftersom de kostnaderna inte är knutna direkt till kattungarna jag säljer? Jag har fler katter än jag skulle haft om jag inte födde upp vilket medför merkostnader, men det ska jag också bara "bjuda på"?

Jag bjuder iofs på väldigt mycket eftersom jag inte går plus, pengar är inte min drivkraft.

Vad är det som säger att jag inte älskar mina katter för de de är bara för att den äldsta är köpt för avel och att de andra två har fötts upp och behållts för avel? Tror du inte att vi uppfödare som precis som du lever med katterna älskar dem? Att vi ställer högre krav när vi köper in katter innebär inte att vi kommer älska dem mindre. Jag köper inte en katt jag inte tror jag kommer kunna använda i avel eftersom uppfödning är min hobby och fyller jag mitt hem med katter jag inte kan avla på (vilket jag är på god väg att göra när jag nu har två kastrater) kan jag inte föda upp.

Annons:
Jina
11/2/10, 10:06 PM
#63

Nu kommer snabb uträkning på nuvarande kull

HCM-scanning mamman 425 kr (fullpris 850, men uppfödaren betalade hälften)

FIV/FeLV-test mamman 450 kr

Avgifter hane 1500 kr

Resa hane x 4 (krävdes 2 parningsresor) 1050 kr

Stamtavla 200 kr

Mat, Kollamasken, försäkring etc drygt 600?

Vaccinationer etc + resa veterinär = 1100 kr

= 5325 kronor och då har den här kullen varit rätt frisk :)

Jina
11/2/10, 10:08 PM
#64

Det var alltså endast kostnader direkt relaterade till kullen. Inget runtom, som klubbavgifter, mammans mat under dräktighet, mammans (dyrare) avelsförsäkring etc. Oh, just ja, jag köpte honan för avel.

Och det var alltså en enda unge i den här kullen. Hon bor kvar här ca 4 veckor till, och kommer alltså hinna äta och skita för lite mer pengar :)

tuska
11/2/10, 10:30 PM
#65

 #63   Avgifter hane….   det blir dyrare.

 Man betalar språngavgift och en tusenlapp minst per levande unge

Priset av en unge går till hankattsägaren

Yoda
11/2/10, 10:32 PM
#66

# 65. Det beror ju på vad man har för avtal och hur många ungar man får?

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Rafflan
11/2/10, 10:37 PM
#67

#63

**Dessa:
***HCM-scanning mamman 425 kr (fullpris 850, men uppfödaren betalade hälften)
*FIV/FeLV-test mamman 450 kr
*Avgifter hane 1500 kr
*Resa hane x 4 (krävdes 2 parningsresor) 1050 kr

Får du ta och dela på antal ungar för att få ut exakt pris/unge ;)

3.425:-/4=  857:- + 200 + 600 + 1.100= 2.757:-/unge

Sen undrar jag, kollar man HCM-scanning och FIV/FeLV-test innan varje kull? 

För om inte kostar första kullen 2.757:-/unge och i den reserande 2-4 kullarna 1.900:-/unge

MonicaLagerquist
11/2/10, 10:38 PM
#68

#65

Hur menar du då får man bara en unge ska hankattsägaren ha 9000 om jag säljer kattungen för 9000.

Ett sånt avtal skulle jag varken skriva på eller kräva att honkattsägaren som kommer hit ska skriva på.

Stolt ägare till fem La permer

Rafflan
11/2/10, 10:42 PM
#69

#68 hon mena nog att först betalar du språng avgiften på tex 1.500 och sen om det bara blir 1 unge betalar du tex 1.000 till till hanens ägare :)

Annons:
tuska
11/2/10, 10:51 PM
#70

 #68    1500 språngagift och 1000kr/ levande kattunge.

  Jag räknade med 5 ungar  varför jag gjorde det vet jag inte.

Då går det bort 1 unge till vad en hane kostar att låna.

Silvestris
11/2/10, 10:56 PM
#71

#67

Ja, FIV-/FeLV-test görs före varje parning om du parar utanför katteriet. Det är infektionssjukdomar som man vill ha färska resultat för. Om jag testar min hona, skickar henne till en testad hade och det inte tar skickar jag dit henne igen men kan man lita på de "gamla" testerna då? Hanen kanske har parat en annan hona?

HCM testar man för regelbundet eftersom det inte går att fritesta för denna sjukdom. Det blir i snitt kanske 3 ggr under kattens livstid, förutsatt att testerna varit normala. Tex. vid 1, 3 och 5 års ålder.

I mitt fall är nämnda kostnader faktiskt verklig kullkostnad och kattungekostnad eftersom det bara blev en levande kattunge.

tuska
11/2/10, 11:07 PM
#72

#71  Bara en kattunge det är inte vad man hoppas påSkrattande

        5 ungar då kan det hela gå ihop om inget oförutsett inträffar.

  Om hanen tar emot bara testade hon katter, då behövs inte testet tas om vid en ev. omparning. 

 hankattsägaren får visa testresultat på honor han haft innan man kommer för en omparning.

Dagg
11/2/10, 11:15 PM
#73

#62 att jämföra katter och möbler säger väl allt om vilken syn man har på katt. Flört

Rafflan
11/2/10, 11:19 PM
#74

#71 det jag hitta är snittet 4 ungar/kull, så du kanske får 1 unge första kullen, men 7 nästa kull osv. Och att man enbart får 1/kull verkar ganska ovanligt, oftast ligger det runt 4 st verkar det som ;)

[Emma--]
11/2/10, 11:54 PM
#75

En dyr hobby Tungan ute

Silvestris
11/2/10, 11:55 PM
#76

#72

Visst, hanen smittas inte om han bara paras med fritestade honor men hur vet jag det? Snackar vi en hane som ägs av min bästa kompis, då är det en sak men det är inte alltid man parar med sin bästa kompis hane.

#73

Du misstar fullständigt min liknelse. Folk tar för självklart att de som tillverkar vilka andra produkter som helst tar betalt för alla sina omkostnader men vi som "producerar" raskatter ska inte ta betalt för de omkostnader vi har. Det tycker jag säger allt om hur man ser på katten. Vi vill ha dem men inte betala vad det faktiskt kostar att föda upp katter på ett ansvarsfullt sätt.

#74

Ja eller så kanske det bara blir en kull, med en kattunge under hela honans avelskarriär. Mamman till kattungen jag tog som exempel kastrerades efter en kull. Det blir inga fler kattungar efter henne. Så i just det fallet blir det en väldigt exakt uträkning.

Men visst, man räknar ju med att det ska bli fler kullar och sätter pris därefter. Det är få uppfödare som sätter pris exakt efter vad varje kull har kostat utan man försöker sätta ett någorlunda jämnt pris.

Annons:
Jina
11/2/10, 11:55 PM
#77

#65 hur kan du säga så? Detta är kopierat från mitt Excelark för kullen Obestämd

Jina
11/2/10, 11:59 PM
#78

#67 Det ÄR pris per unge. En unge i kullen. Enkelt matematik.

Är någon väldigt intresserad kan i få en uträkning för förra kullen också, där var de dubbelt så många Tungan ute

Dagg
11/3/10, 12:32 AM
#79

Men varför inte lägga mer engergi på de stackars huskatterna istället då? Och jämföra möbler och levande ting går inte, man älskar inte en stol som man älskar en katt, förhoppningsvis inte.

Silvestris
11/3/10, 12:51 AM
#80

#79

Det är ingen som säger att möbler älskas som katter. Vad jag siktar på är framtagandet av dem. Det kostar utan tvekan en jävla massa pengar att föda upp katter ansvarsfullt, men det ska vi tydligen inte ta betalt för. Vi ska föda upp katter som någon slags välgörenhet för att stilla andras längtan efter katt. Sorry, det funkar inte så. Nej, man kan inte sätta en prislapp på ett liv men du kan sätta en prislapp på vad livet har kostat att föda upp. När du adopterar barn är det inte barnet du betalar för utan alla omkostnader runt omkring.

Jag är inte intresserad av att föda upp huskatter. Inte perser, inte siames, inte maine coon. Jag är intresserad av att föda upp devons för devons tilltalar mig. De har ett temperament som tilltalar mig, att de fäller minimalt är bra med tanke på min allergi och jepp… de ser coola ut. Det är helt unika katter.

Jag kan inte volontärarbeta i katthem pga. min allergi. Jag har inte heller tid att lägga ner det arbetet (jag jobbar, pluggar 100%, är mamma, maka och matte).

Jag försöker hjälpa genom att skänka mat, pengar osv. till katthem. Jag har propagerat för att huskattuppfödare ska organisera sig, jag har varit medlem på något slags försök att organisera sig på ett huskattforum men där gjorde de jäkligt klart att de inte ville föda upp på samma premisser som raskattuppfödare. De ville hålla sin uppfödning på "gulliga kattungar efter Snuttan nivå". De var inte så intresserade av information om genetik, sjukdomar, tester osv.

Så jag fortsätter stånga mig blodig på forum till ingen nytta.

Jag anser att jag aktivt arbetar för att höja kattens status bara genom min katthållning och min uppfödning. Mina katter tas jäkligt väl omhand och jag är förbannat stolt över min uppfödning även fast jag inte har fött upp en BIS-katt. Jag anser mig vara ett föredöme och jag vet att människor i min direkta närhet iaf tar intryck.

Därför klarar jag av att ta skit på forum.Flört

Rafflan
11/3/10, 1:00 AM
#81

#80 det är det jag försöker komma fram till, men tjänar pengar på katt uppofödningen, visst överskottet går säkert till försäkring , mat, sand osv till dem vuxna katterna, men man går + ;)

Dock ska uppfödaren vara intresserad/hobby, inte för att för pengar eller nåt annat.

Silvestris
11/3/10, 1:13 AM
#82

#81

Jag går inte plus oavsett hur du räknar och det vet jag betydligt bättre än du. Jag vet även att de uppfödare jag känner sitter i ungefär samma sits som jag, men det är intressant att det alltid finns andra som tycker sig veta så mycket bättre.

De två senaste kullarna jag fått har gett ett stycke kattunge vardera. Kattungar som har behållts. Har svårt att se hur det skulle ge plus i fickan. Min första kull på 4 gick jag 600 kr back på när jag bara räknade kullkostnader och den kullen var helt flawless. Inga som helst kostnader utöver det vanliga, tom. rabatterad parningsavgift.

Imasy
11/3/10, 1:16 AM
#83

#81

Fast vart kommer vinsten ifrån? Hur du än vrider och vänder på det så behövs det en hona och en hane för att ungar öht ska kunna tillverkas.

Dess två kostar tusentals kronor i inköp/språngavgift. Tester mm, innan du ens har ungarna i handen. Ska detta då vara gratis? Jag tror ingen som föder upp anser sig vara en välgörenhets organisation som kan läcka pengar som ett såll.

Annons:
Rafflan
11/3/10, 2:13 AM
#84

#82 om du läser längre upp tog jag utgifterna/kattunge, räknade på att det blir 4 kattungar, vilket verkar vara medel på antalet ungar. Och får man 4 ungar går man +

Men nu räknade jag på medel, finns ju dem som får fler eller färre än 4 ungar, och då ändras ju priset för att "föda fram" ungen ;)

Gick även in på en ufödares sida, så här såg deras kull statesit ut:
kull1 3 ungar, kull2 4 ungar, kull3 3 ungar, kull4 4 ungar, kull5 3 ungar,
kull6 4 ungar, kull7 3 ungar, kull8 4 ungar, kull9 4 ungar. kull10 6 ungar

4 ungar kostar varje unge att föda upp ca 2.757:-/unge, och 3 ungar kostar ca 3042:-/unge.

Men du får gärna berätta vad du gör med dina katter som får priset att stiga så mycket att du går back?

Och lägg inte till sånt som andra gör med sina katter utan att ta kullar, tex försäkring, mat, utställning, inköps pris, osv.

#83 honan förutsätter jag att du köper för att du vill ha katt, så det är hanen man hyr/lånar.

Läs högre upp där jag räknat på ca priset jag fick från en uppfödare.

Och som du säger själv, det är ingen välgörenhet, men dom ska inte gå att säga att dem går minus om dem får 4 ungar, varje unge kostar 2.757:- att föda upp och sen säljer ungarna för kanske 5.000:-, för då går man plus, även om extra pengarna går till mat till ens egan katter.

LaSadie
11/3/10, 3:20 AM
#85

När jag läste vad du anser är kostanden för en kattungekull så räknade jag ut vad kostanaden för vår senaste kull var på. 5 stycken kattungar som levde rövare här hemma och förgyllde vår vardag. Men den grundkostnaden som jag fick fram då jag räknade ihop det som har med kattungarna att göra, det vill säga även nya lådor och sand som inte klumpar i olika format, så fick jag en kostand på cirka 3500 kronor per kattunge. Och då har jag inte räknat in den extra mat vi fick köpa in och honans försäkring eller inköpspris. Vare sig man vill eller ej så skenar matkontot iväg en bra bit. Samt att vi hade var en liten tjej några veckor till innan hon såldes plus att hon skulle ombesiktas.

Jina
11/3/10, 9:43 AM
#86

#79 Vet inte om det var menat till mig eller generellt, men jag lägger energi på "en stackars huskatt" just nu. En mager liten krake som kom hit när hon var ungefär 2 månader. Här får hon bra uppväxt, hull på kroppen, nödvändiga vaccinationer etc och sedan har hon ett nytt hem som väntar

#81 Om jag gick plus, varför pumpar jag då in tusen kronor VARJE månad i katteriet? Det får jag inte gå ihop. Det är helt klart en dröm att det går runt av sig självt. Denna kullens intäkter sponsrar nästa kull etc.

#84 Säg att ditt kattri kostar dig 5000 i utgifter om året. Du tar en kull i år, där du får ett överskott på 4000 kronor. ´Likväl har du då gått minus med 1000 kronor.

Silvestris
11/3/10, 10:58 AM
#87

#84

Jag har i inlägg 59 skrivit ut vad det är som kostar. Helt utan att räkna in inköpspris och försäkring av avelskatter (avelskatter är ofta dyrare i inköp än sällskapskatter och det är dyrare med avelsförsäkringar än vanliga veterinärvårdsförsäkringar så även sådana saker som "alla" bekostar är dyrare för uppfödaren).

Du kan sitta och fantasiräkna på hypotetiska exempel hur länge du vill. Jag räknar på verkligheten. På de faktiska kostnader jag har.

Kan f ö tillägga att en merkostnad jag har relativt många andra uppfödare är att jag kastrerar alla sällskapskatter före leverans. Högre utgift men ändå tar jag inte mer betalt för mina sällskapskatter än andra gör.

Och räkna på att man köper parning på en hane… de flesta uppfödare måste någon gång köpa egna avelshanar (vem ska vi annars låna hanar av?). Jag har köpt två stycken som kastrerats efter de givit en kull var i mitt katteri, en av dem fick en kull hos uppfödaren han samägdes med. Sedan kastrerades de för att de inte gick att hålla fertila längre. Plusaffär? Verkligen.

Scully
11/3/10, 11:37 AM
#88

Sånt här kan man diskutera i dödagar och finns alltid folk som inte ger med sig utan ska alltid få till att vi som föder upp "tjänar" på det.

Visst om man endast räknar exakt det man lägger ut på kattungarna kanske man kan säga att man går med "vinst". Men nu är det ju så att vi håller på med en hobby verksamhet och där är det inte bara det som räknas, utan ALLA utgifter som rör katterna!

Mina kattungar är nu 2 veckor gamla, första kullen för katten och hittills har dom kostat mig.

HCM 1000 kr

GSD IV test ca 1000 kr

Parningsresa till hanen 32 mil gånger 4, då hon slutade med löpet så blev det ingen parning utan fick vänta tills hon började igen. Denna gång började hon precis då hanen var i stan på utställning, så blev BARA en resa på 32 mil *2 denna gång för att jag fick låna hem hanen. Så resak kostade mig 32*6 =192 mil. 192 mil * 12,50 l/mil = 2400

Foder ca 500 kr, måste köpa mer snart. Räknar med att det kommer kosta minst 1000 kr till innan ungarna har flyttat (Använder RC)

och detta är räknat till dags datum. Hon fick 4 ungar, så 1000 kr ska till hankattsägaren sen, samt alla andra utgifter som ni nämner tillkommer på detta.

Sen är man ju inte helt säker på att man får sålt alla ungar. Alla kanske inte håller rasstandarden så man kanske måste gå ner i pris på någon. Sen ska vi behålla en av dom, så där går en "inkomst" bort. Oftast är det ju så att raskattfolk gör en parning för att dom vill ha en avkomma, så oftast får man ju räkna bort en… ja jag skulle kunna gålla på i evigheter, men nu ids jag inge mer Flört.

Jag vill bara poängtera att man går ALDRIG plus när man håller på med avel om man inte gör det i större mängder, d.v.s minst 5-6 kattkullar/år.. om det ens räcker!

Tasspuls
11/3/10, 11:40 AM
#89

#47 Känner du verkligen så många uppfödare att du med säkerhet kan säga att de inte gör så. De lär väl inte dela med sig till andra ang detta.

#50 Det är ju skönt att höra att de även finns seriösa uppfödare som tar den risken, men uppenbarligen inte alla. Har också varit med om uppfödare som skyller vissa saker på rasen, ex ja, men hon är ju så slö för att hon är en Birma. "Hon ser inte dåligt då skulle hon ju gå in i saker" eller "Jag har aldrig märkt att hon blir flåsig i andningen när hon springer. Det är nog inte så farligt" osv. Naturligtvis ser de inte genom fingrarna med sådana fel som kan visa sig på tester, men annat kanske de blundar för. Avlar de med en katt med dåligt temprament behöver de ju inte ställa ut denna. Sedan har jag även hört om uppfödare som struntar i vissa tester för att "det är en sådan frisk linje som har testats i flera generationer, så nu gör jag det inte längre."

Linnea
11/3/10, 12:08 PM
#90

#57 Om man har EN katt, hund, häst eller annat djur som tar ungar på en gång eller två så är man ingen uppfödare.

En uppfödare har fler djur just för att kunna föda upp fler djur. Vissa kan leva på detta men de flesta inte. De som kan leva på sin uppfödning och arbeta med/ta hand om sina djur hela dagarna är det fel enligt dig? Älskar inte dom sina djur? Du vet det är skillnad på uppfödare och valpfabrik…

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Silvestris
11/3/10, 12:11 PM
#91

#89

"Hört om" ska alltid tas med en nypa salt. I kattvärlden har många "hört om" en massa saker som aldrig har hänt alternativt som har förvrängts när det har vandrat från A till B till C till D till E osv. Det florerar så mycket skitsnack att det snarare bör vara standard att inte tro på vad andra säger förrän man bekräftat att det stämmer direkt från källan.

Men som sagt, det finns rötägg. Överallt. Deras existens bland raskattuppfödare berättigar dock inte huskattuppfödning där nivån på seriositet generellt är mycket låg. Jag är inte emot seriös huskattuppfödning men till denna dag har jag inte sett bevis på att någon huskattuppfödare är villig att ta sitt ansvar fullt ut så för mig är seriös huskattavel i dagsläget högst hypotetiskt.

Rafflan
11/3/10, 12:14 PM
#92

#85 -88 Skaffar ni era katter bara för avel tycker jag är ganska hemskt!

Jag trodde man hade katt för att man ville ha katt?

Och dem som har sällskaps katter betala mat, sand, inköpspris,  utställning, osv själva, vad är för skillnade emot er? att ni sen tar någon kull då och då, och går i plus på det och dem pluspengarna går till mat och sand på era egna spelar ingen roll, ni går plus för kostnaden för kullen. Det kan ni inte komma undan om ni inte "ger bort" ungarna för skam pris.

Eller ska jag också börja ta ungar på mina katter så jag får extra pengar till mat och sand, försäkring, osv?

Silvestris
11/3/10, 12:26 PM
#93

#92

Jag skaffade min första katt för att jag ville ha en katt. Jag skaffade min andra katt för att jag ville ha en devon rex. Sedan skaffade jag en till katt för att min devon rex behövde sällskap när jag var i skolan. Sedan väcktes avelsintresse och sedan dess har jag specifikt köpt katter för att avla på, ja. Det innebär att jag har betydligt högre krav när jag köper katt. Nu räcker det inte med att det är rätt ras, att katten är söt och trevlig utan nu har jag även krav på stam och hälsa. Katterna ska fortfarande uppfylla de grundläggande "sällskapskraven" eftersom mina avelskatter lever som sällskapskatter i mitt hem. Du får tycka att det är så hemskt du vill. Hade jag inte fött upp hade jag nöjt mig med två katter. Jag hade inte haft fyra katter. Jag hade inte betalat extra dyra försäkringar. Jag hade inte ställt ut. Jag hade inte åkt land och rike runt (det kostar) för att köpa just den och den katten.

Gemene sällskapsköpare ställer inte ut. Inte heller betalar de avelspris för sina katter (det är idag ganska vanligt att avelskatter kostar avsevärt mycket mer än en sällskapskatt).

Sedan struntar jag i hur du tycker att man ska räkna. Jag följer Skatteverkets regler för hobbyverksamhet och momsregistrering. Enligt deras sätt att räkna går jag med brakförlust (och återigen, vilken kostnad i inlägg 59 tycker du inte är befogad att ta betalt för?).

Börjar du föda upp bör du rimligtvis börja räkna som Skatteverket också eftersom du då ägnar dig åt en hobbyverksamhet som du kan vara tvungen att skatta för (om du går med vinst vill säga, vilket du sannolikt inte gör om du räknar enligt Skatteverkets regler).

[Emma--]
11/3/10, 12:59 PM
#94

#89 Jag säger bara att man kan inte döma alla. Jag har bara mött en enda uppfödare jag är lite tveksam över hur seriös den är eller inte. 

Och det är utifrån vad jag själv har upptäckt och inte av vad jag hört.

Jag är säker på att det finns oseriösa uppfödare också som säkert skulle kunna blunda för defekter och liknande. Men många saker skulle vara svårt att komma undan med dessutom.

Och att tro att det skulle bli bättre om folk skulle börja avla på huskatter på ett mer seriöst sätt tycker jag är att lika mycket leva i en drömvärld som du tyckte jag gjorde. 

Dom oseriösa kommer antagligen alltid att finnas, och det spelar ingen roll om dom föder upp raskatt eller huskatt.
Att man bara ska avla på temperament och hälsa låter jättebra, men det kommer finnas idioter som inte kommer följa det helt ändå. 

Det jag menar är att en idiot kommer alltid vara en idiot vad den än väljer att avla på. 

En seriös uppfödare kommer att se till att katten är frisk och har bra temperament. Vad den än har valt att avla på.

LaSadie
11/3/10, 1:07 PM
#95

#92 Jag vet inte vart du får föreställningen att vi har köpt våra katter bara för att hålla på med enbart avel. Våra katter är våra familjemedlemmar och vi har köpt våra katter för att vi älskar dem och inget mer, avel är en bonus.
Men om man ska räkna ut vad en kattkull kostar så får man räkna med inköpspriset på honan och hennes försäkring då en avelsförsäkring kostar mer än en vanlig försäkring.

Mona22
11/3/10, 1:12 PM
#96

Jag skulle verkligen vilja veta hur man går plus på uppfödningFörvånad. kan någon berätta?? Mina utgifter ligger långt över vad jag kommer få in på denna kullen.

Men detta är min hobby och jag förväntar mig inte att tjäna pengar på det.

Jina
11/3/10, 1:23 PM
#97

#92 Men jag har redan sagt att jag gått plus på mina enstaka kullar. Dock går katteriet minus. Är det så svårt att förstå?

Jag hade två katter från början. Fick in en hona på foder. När hon blev äldre var situationen ohållbar, och jag fick omplacera en av de första katterna.Ett halvår senare köpte jag in en egen avelshona (ja, hon kostade mer än en sällskapskatt ur samma kull). Hade jag inte tänkt föda upp hade jag haft kvar mina första två devons.

Annons:
IceJossan
11/3/10, 1:31 PM
#98

#97 Det är sånt jag inte kan förstå - att omplacera en katt för att skaffa en annan…..

Tasspuls
11/3/10, 1:35 PM
#99

#91 Nej, nej…JAG har hört, direkt från uppfödaren inte på omvägar. Så det är inte ett rykte utan sant. Tyvärr. Jag har dock inget sagt om att det rättfärdigar oseriös huskattavel. Jag bara stör mig på att alla hyllar "uppfödare" och jag menar på att de minsann KAN prioritera utseende före hälsan ibland. Eller riskera hälsan eftersom de inte vill ha köpt en katt i onödan. Eller inte bry sig om temprament. Utseende före hälsa och temprament. Det gäller självklart inte alla, men jag tror ibland att vissa uppfödare blundar och inte vill se brister i sina vackra och/eller trevliga katter. Det är ju oroande, men vi (speciellt sambon) har inte blivit så förvånade när detta skett. Är fodervärdar nämligen.

[Emma--]
11/3/10, 1:43 PM
#100

#99 Om du vet någon som gjort så, varför anmäler du inte?

Linnea
11/3/10, 1:45 PM
#101

#98 Vet inte om du håller på med hästar men jag gör en jämförelse. Du tycker inte att man ska omplacera en katt för att ta en annan, är det fel av ett stuteri att sälja ett avelssto för att köpa ett annat för att det stoet inte passar som avelssto?

Du verkar inte förstå det här med avel.. Om alla stuterier hade behållt alla hästar som inte håller måttet längre så hade de inte haft råd/möjlighet att föda upp lika många hästar, vart skulle man då få hästar ifrån?

Med katter funkar det inte riktigt så eftersom det finns så många hemlösa men som sagt innan, de som absolut vill ha en raskatt köper inte en huskatt. Precis som att jag inte köper en icke renrasig häst eller hund för jag vill ha en renrasig.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Yoda
11/3/10, 1:56 PM
#102

# 97

Det finns fler orsaker till omplacering, oftast att kattgruppen inte fungerar med de katter som finns i hushållet.

I bland blir man helt enkelt tvungen att omplacera för katternas skull, men det behöver inte betyda att det inte fungerar med en annan katt.

Vi ska inte heller förmänskliga katter. Mina katter är mina familjemedlemmar, men jag vet också att de har det lika bra hos någon annan. Om någon skulle misstrivas här och jag skulle behöva omplacera skulle ingen gråta mer än jag, men jag vet samtidigt att katten får det bättre hos någon annan.

Jag ser inga problem att katter ibland får flytta när de "gjort sitt" inom uppfödningen. Får de komma till ett perfekt hem där de får stanna hela livet och det är ju bara perfekt! Det är ju egentligen inte värre än att sälja en kattunge man har kvar i några månader.

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

IceJossan
11/3/10, 2:00 PM
#103

#101 Då jag inte håller på med hästar har jag en smula svårt att referera till det. Jag själv skulle aldrig omplacera min katt för att skaffa en annan, det borde ju vara detsamma för hästar.

Jag förstår det här med avel, och jag tycker inte om det. Jag är som sagt emot avel "för avlandets skull". Djurfabriker är vad det är, framförallt när det är i stor skala såsom stuterier, katterier, kennlar… Vad är det för fel med att ta avkomma i mindre skala? Varför måste djuren vara som fabriker, till för att producera avkomma?

Silvestris
11/3/10, 2:10 PM
#104

#103

Men du, även om man föder upp i liten skala landar man lätt på fler katter än vad som egentligen är sunt och bra att ha hemma. Katter blir osams med varandra (vanligare än en del kanske tror när man har fertila katter) osv.

Annons:
Jina
11/3/10, 2:11 PM
#105

#98

Hur menar du? Katt 2 omplacerades för att hon inte gick ihop med Katt 3 (då hade jag dock hunnit ha Katt 3 ett tag). Ca 6 månader senare köpte jag in Katt 4.

Hade jag inte velat hålla på med uppfödning och avel hade Katt 3 omplacerats istället så Katt 1 och Katt 2 stannat.

Tasspuls
11/3/10, 2:13 PM
#106

#103 Jag kan verkligen hålla med om detta. Jag förstår varför, men det känns lite fel att hålla på och sälja katthonorna när de fått de kullar man vill ta på dem. Självklart förstår jag att om man ska ta några kullar om året så blir det ohållbart annars. Men då får man väl dra ner på aveln och bara ta en kull om året eller så, eller ha fodervärdar.

#94 Ja, du har rätt. Jag lever nog också i en drömvärld. Det går nog inte göra ett helt seriöst och bra avelsalternativ. Men man får ju drömma ;) Man får helt enkelt köpa sina katter från dem man litar på. Synd bara att de kan verka jättebra första gången man träffar dem och när man "kommer in i" verksamheten kan man märka att de inte alls är så seriösa de först gav sken av att vara :( Sådant vet man ju aldrig när man köper kattunge. Jag anmäler inte denna uppfödare för att jag är fodervärd till en av hennes katter som jag vill ta över sedan.

För er som vet: Vad ska man kräva av uppfödaren när man får ut en fodervärdskatt? Jag menar om jag tar över katten bara utan att betala något för den och skriva på köpeavtal och sådant, så är ju katten egentligen fortfarande hennes…eller?

Rafflan
11/3/10, 2:21 PM
#107

#106 håller med dig

IceJossan
11/3/10, 2:24 PM
#108

Jag förstår er uppfödares tankegång där, men jag tycker inte att det är rättvist.

Likaså när folk annonserar om att de ska byta ras och därför säljer de djur de har - för det är ju fel ras helt plötsligt. Djuren må vara älskade, men de verkar inte ha större värde än en sko!

Jina
11/3/10, 2:29 PM
#109

#106 Tar du en katt på foder är den inte din förrän den fått ett antal kullar. Därför skrivs inget köpteavtal.

Silvestris
11/3/10, 2:33 PM
#110

#106

När katten är färdig i avel och ska övergå i din ägo ska du kräva att 1) ägarändringar görs i alla register så att du står som ägare 2) att försäkringen skrivs över på dig.

[Emma--]
11/3/10, 2:43 PM
#111

#106 Ja klart man får drömma Tungan ute

Tyvärr ja. Tråkigt att "din" uppfödare gör så. Men det går ju att anmäla anonymt också. Dock kanske det finns en risk att h*n förstår ändå.

Annons:
Linnea
11/3/10, 2:47 PM
#112

#101 Du måste skilja på fabrik och uppfödning. Dessa två är vitt skilda saker.

En uppfödning har man när man har ett avelsmål, tar väl hand om sina djur etc.

En fabrik har man när man tar kull efter kull, ksnke flera per år på samma hona. Djuren ges ingen stimulans, kanske t.o.m är inlåsta i burar. Det finns inget avelsmål, man avlar alltså på det som finns. Inavel eller ej spelar ingen roll sålänge ungarna blir söta och går att sälja.

Det finns nog ingen som har seriös uppfödning som gillar att sälja ett djur men har du uppfödning som hobby eller t.o.m som näringsverksamhet så måste man offra vissa saker. Det är ju faktiskt så att när man säljer ett djur så kommer det ofta till nån som bara har detta djuret vilket innebär mer uppmärksamhet mm.

Är det dåligt?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tasspuls
11/3/10, 3:12 PM
#113

#110 Men jag vill ju inte överta den avelsförsäkring som uppfödaren har på katten, hon kommer ju att vara kastrat. Hur gör jag då? Hur vet jag att ägareändringarna görs? Uppfödaren kan lova saker som hon inte håller nämligen… :/

Dessutom har avtalet vi först skrev ändrats, så nu har vi bara en muntlig överenskommelse :/ Gud så skönt det ska bli när allt är ur världen!

IceJossan
11/3/10, 3:14 PM
#114

#112 Nej med "fabrik" menar jag att ta kull på kull på kull… Sen om man har en seriös avelsplan eller inte, samma eller olika honor, levnadsförhållanden, osv, det är inte det jag syftar på.

Mitt tänk har antagligen grunden i att det finns så enorm många katter som inte har det bra eller som är överflödiga (även många raskatter, ja). Det "tillverkas" så många att marknaden till stor del är mättad, även om "tillverkarna"s ägare har planer och mål eller ej.

MonicaLagerquist
11/3/10, 3:26 PM
#115

#113

Ägarändringen ska skrivas under av er båda två och om du misstror din uppfödare så be att få skicka in ägarändringen själv.Annars så kan man ta en kopia på köpeavtalet och skicka med ägarändringen så ägarändras katten på dig.

Du  ser nu vilket försäkringsnummer katten har och sen ringer du/mailar till bolaget och säger att du vil ta över försäkringen och berättar vilken försäkring du vill ha.

Är din uppfödare medlem i SVERAK så är hon skyldig att ägarändra katten senast 30 dagar efter köpet gör hon inte det anmäl henne.

Stolt ägare till fem La permer

Silvestris
11/3/10, 3:28 PM
#116

#113

Du lägger om försäkringen så fort den blivit överskriven på dig (om inte ägaren gör det åt dig). Ägarändring i tex. SKKs kattägarregister kan inte göras utan din hjälp. Du fyller i en blankett med dina uppgifter, ägaren skriver under och så skickar du in den. SVERAKs register antar jag funkar liknande.

Tasspuls
11/3/10, 4:38 PM
#117

#115 och #116 Tack för era svar. Men jag kommer väl inte att få något köpeavtal eftersom jag inte betalar för katten efter fodervärdsskapet? Men okej, ägarändring skall alltså skrivas på så blir katten min. Och då kan också försäkringen ändras som jag vill ha den. Tar detta tid, eller kan jag betala den nya avgiften redan min första månad som kattägare?

MonicaLagerquist
11/3/10, 4:47 PM
#118

#117

Köpeavtal eller överlåtelseavtal kan man skirva ändå.I rutan där det ska stå summan kan man skriva att katten är en foderkatt som övergått till dig.

Angående försäkringen så börjar den gälla så snart du anmält att du vill ha katten försäkrad och sen kommer det en räkning till dig.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
tuska
11/3/10, 4:48 PM
#119

Det är överlåtelsehandling i två exempar som ska skrivas, ett ska du ha ett ska uppfödaren ha. ägarändring av katten ska göras. Skrivas på av er båda det kan du skicka in till SvERAK själv samt även ändra SKKs ägar register.

Det med försäkring är lite lurigt, har katten fått sina kullar så ska man ha honan avelsförsäkrad tills sista kullen är tre år för att doldafelförsäkringen av ungarna ska gälla.

MonicaLagerquist
11/3/10, 4:52 PM
#120

#119

Man behöver inte alltid ha kattan avelsförsäkrad utan i de fallen då man säljer kattan så tecknar man en separat försäkring på kullen.

Stolt ägare till fem La permer

tuska
11/3/10, 5:49 PM
#121

#120  Nu hänger jag inte med. 

separat försäkring på kullen ??? 

Om någon unge visar ett dolt fel och mamma katt inte är avelsförsäkrad men va det när kullen föddes.  Hur får man då ut ersättning till den ungen med dolt fel ??

Jina
11/3/10, 5:58 PM
#122

#121 man tecknar en separat dolda fel-försäkrig för varje kull. iaf hos aria. om man tex säljer mamman el byter försäkringsbolag.

MonicaLagerquist
11/3/10, 6:00 PM
#123

#120

Nu hann Jina svara före mig eftersom jag håller på att fixa mat samtidigt.Fast jag har IF.

Stolt ägare till fem La permer

tuska
11/3/10, 6:05 PM
#124

#122  tack för inf.  Ska ta kontakt med min handläggare på Agria.

Kommer ev. att överlåta en katt sedan hon haft kull och har funderat mycket på hur det ska fungera med den dolda fel försäkringen om inte mammakatt är i min ägo.

Scully
11/3/10, 7:32 PM
#125

#92 Man är ganska hjärtlös om man skaffar djur bara för att ha dom som avelsmaskiner, det måste ju du oxå förstå. Tycker det är lite på sandlådenivå du är på nu!!

Det som skiljer oss uppfödare och vanliga kattägare är att vi kollar lite mer på utseende och stamtavla å så då vi vet vilken ras man vill avla på. Sen är det ju inte alltid det blir som man tänkt det (Har förlorat två avelstikar p.g.a det). Att man skaffar en katt som visar sig bli nog bra för att använda i avel är ett stort plus då man brinner för intresset.

Tror dock det är svårt att förstå då man inte tänker i dom banorna..

Nu lägger jag ner denna diskussion iaf då jag tycker det börjar barka åt skogen.. speciellt den här delen. Jag vet vad jag tycker och vad jag står för, sen får du ha din åsikt i det hela så bäst du vill!

Annons:
Josefa
11/3/10, 8:06 PM
#126

Å jag tycker att alla kattuppfödare ska hålla upp några år. Så slipper alla stackars uppfödare förstöra sin ekonomi, och samtidigt så kommer livsvillkoren för de hemlösa katterna att förbättras.

MalinL
11/3/10, 8:08 PM
#127

#124 Ja du tecknar bara en separat dolda fel försäkring på de ungar hon har fått. Det har jag gjort på mina avelshonor som flyttat och det har funkat bra (har Agria). Glad

MonicaLagerquist
11/3/10, 8:11 PM
#128

#126

Förklara för mig hur hemlösa katter får det bättre om jag slutar att föda upp.

Stolt ägare till fem La permer

Silvestris
11/3/10, 8:20 PM
#129

#128

Det undrar jag också. Jag kommer inte börja ta hand om hemlösa katter för det. Knappast de som köper katt av mig heller. Det är ju devons de vill ha.

Skulle alla som gillar katter köpa sig en perser om det bara fanns perserkatter att tillgå? Nä, jag trodde inte det.

MalinL
11/3/10, 8:25 PM
#130

Kan intyga att man som raskattuppfödare verkligen inte går plus. Har fört bokföring sedan jag började föda upp och har gått minus varje år. I år har jag gått så mycket back att jag knappt vågar tänka på det. Obestämd

Ingen uppfödare jag känner går plus på kattuppfödning. Dock är det ju inte därför man föder upp, det gör man (förhoppningsvis) för att man älskar sin ras och vill bidra till dess utveckling på ett positivt sätt.

Josefa
11/3/10, 9:13 PM
#131

#128 och 129

Tänk det förväntade jag mig inte heller. Det är väl ni för fiina för.

Hade det varit svårare att få tag på "fina" raskatter så skulle fler tagit sig an katter som verkligen behöver hem. Fast det förutsätter förstås att människorna inte bara ser till sina egna behov, utan tar sig an en katt för att den behöver hjälp.

MonicaLagerquist
11/3/10, 9:17 PM
#132

#131

Jag kan inte ta hand om hemlösa katter pga allergi.Lägger jag ner min uppfödning kommer det däremot att innebära mindre pengar till de katthem som jag nu stöder.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Emma--]
11/3/10, 9:21 PM
#133

#131 Varför handlar det alltid om att man ska ha "fina" raskatter och att det är därför man inte har en huskatt?

Mona22
11/3/10, 9:22 PM
#134

#131 Så man är för fiin för att man valt raskatt. Jaha. det var ju trevligt.Jag är definitivt inte för fiin för att ha en huskatt. vi har faktiskt haft flera stycken men nu råkar det vara så att jag är lite allergisk mot dem, men visst kan jag skaffa en så jag inte är för fiin.. Att jag blir sjuk på kuppen gör väl inget.*ironisk*

Det går faktiskt stöda hemlösa på andra sätt. Jag vet många uppfödare som ger en slant till katthemmen inkluderat mig själv.

Jina
11/3/10, 9:25 PM
#135

#131 Nej jag vill inte ha en huskatt. Är jag fin då? Ja, visst, fine. Om jag vill ha ett päron köper jag inte ett äpple istället, för att det finns äpplen som ligger och ruttnar för att ingen vill köpa dem.

Jag har tagit in en kattunge. Hittekatt. Troligen dumpad av sin "uppfödare". Underbar värld vi lever i.

Josefa
11/3/10, 9:35 PM
#136

#132

Men vänta nu. Du går ju back när du avlar på katterna. Då skulle det innebära att hade kunnat skänka mer till katthemmen om du lade ner aveln. Oops

MonicaLagerquist
11/3/10, 9:41 PM
#137

#136

Lägger jag av med min uppfödning så kommer jag inte att hålla på med katter öht dvs inga pengar till katthemmen.

Stolt ägare till fem La permer

Silvestris
11/3/10, 9:41 PM
#138

#131

Det handlar inte om att vara för fin för (jag har haft två huskatter och har just nu en blandras som jag f ö fött upp själv). Det handlar om att jag inte vill ha vad som helst. Jag gillar devons. Det är den typen av katt jag vill ha och det handlar inte bara om utseende.

Varför vill den som köper en schäfer ha just en schäfer? Varför köper de inte random hund från Hundstallet? Skulle du köpa en perser om det var de enda katter som fanns att köpa?

Man har vissa preferenser för de man ska dela sitt liv med. För att det ska bli så bra som möjligt för alla parter.

Josefa
11/3/10, 10:10 PM
#139

#137

Jaha, så du menar att man inte kan skänka pengar till katthem om man inte har katter då. Tänk så mycket pengar du skulle ge katthemmen om du lade av med katter öht.

#138

Ja jag hade tagit en perser som farit väldigt illa och ingen ville ha, om jag bara hade perser att att välja på. För det är verkligen ingen ras som jag direkt önskar mig. Men hur det än är, så är det en katt.

Annons:
MonicaLagerquist
11/3/10, 10:15 PM
#140

#139

Så du menar att jag ska lägga av med det som jag brinner för och lägga alla pengar på hemlösa katter.Ursäkta men det där tyckte jag var ett väldigt onödigt inlägg.Det gör mig väldigt lessen faktiskt.

Stolt ägare till fem La permer

tuska
11/3/10, 10:36 PM
#141

 Josefa jag tycker att du kan vara enormt oförskämd och rent av elak  i massa inlägg du gör både här inne och på hittis.

Du sårar ibland många och jag förstår inte varför du gör så stup i ett.

 Du gör ett enastående arbete med små hittisar och jag tycker du någon gång kunde tänka …. Herre gud om det bara fanns  seriösa kattuppfödare så du slapp allt arbete med alla dina kattungar.

Jina
11/3/10, 10:45 PM
#142

Jag är faktiskt förvånad över att ingen hoppade på mig för att jag inte vill ha huskatter. Tragiskt, men sant.

Josefa
11/3/10, 11:12 PM
#143

#140

Nja, jag svarade på ditt inlägg 137 som jag tolkar som "får jag inte hålla på med min kattavel, så ska minsann inga andra katter få ta del av mina pengar ".

#141

Jag menar nog inte så illa som många tolkar det jag skriver. Har kanske en aning rå jargong. Får skylla på att jag växt upp i Bjuv. Ni har väl hört Anna Anka när hon snackar i TV.

Silvestris
11/3/10, 11:59 PM
#144

Ska vi lägga oss på sandlådenivå föreslår jag att vi alla slutar lägga pengar på katter öht och skänker pengarna till välgörande ändamål till tredje världen eller likande. Läkare utan gränser. Kooperativ utan gränser osv.

Då kan vi förändra världen.

Tasspuls
11/4/10, 10:22 AM
#145

#144 Varför skulle detta vara sandlådenivå!!!??? Det är väl en fantastisk insats man gör att ge pengar till behövande i tredje världen! Eller? Själv gör jag just så, jag prioriterar människor före djur och det är stolt över.

Josefa
11/4/10, 11:17 AM
#146

Tycker att det redan finns så många som skänker pengar till de behövande MÄNNISKORNA i världen. Ändå blir de som behöver hjälpen mest utan. Däremot skor sig de höga hönsen i länderna på människors givmildhet.

Då ger jag hellre pengar till behövande djur i närområdet, så man kan se att djuren blir hjälpta. Eller ännu hellre hjälper djuren själv. Då vet man vad som blir gjort.

Annons:
Linnea
11/4/10, 11:31 AM
#147

För att fortsätta med det här med uppfödning. Om det enbart hade varit den vanlige kattägaren som hade fått kattungar ett par tre gånger i livet så hade vi inte haft så pass friska katter vi ändå har. Nu räknar jag inte med såna katter där man medvetet avlat fram udda kroppar som uppenbart inte kan vara bra, typ platta nosar. Varför? Därför att den kunskap som behövs om genetik, nedärvning och rasspecifika sjukdomar inte finns i tillräcklig utsträckning hos den vanliga kattägaren.

För att få fram friska katter som är rastypiska (utseendet är viktigt, en viss ras ska se ut på ett visst sätt) och har bra temperament så kan man inte para vilka katter som helst. Det spelar ingen roll om båda har champions på utställning eller något annat. De måste komplettera varandra, ingen är perfekt. Man måste vara insatt i hur nedärvning fungerar. Man kan inte bara hoppas på det bästa. Därför behövs uppfödare, oavsett vilket djurslag man pratar om, ännu viktigare är detta för hästar och hundar som ska användas till olika arbeten. Där måste även hållbarhet vägas in.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Silvestris
11/4/10, 5:47 PM
#148

#147

Inte minst är det viktigt att besitta kunskap om tex. blodgrupper (fel kombinationer orsakar sönderfall av de röda blodkropparna hos kattungarna=död eller i bättre fall ramlar bara svanstipp eller öron av), infektionssjukdomar och ärftliga sjukdomar. Ärftliga sjukdomar och defekter finns det gott om bland huskatter också, det dokumenteras bara inte eftersom ägarna/uppfödarna inte besitter tillräckligt med kunskap.

Och hur många gånger har jag inte sett "skeppskatter" eller "manxar" annonseras ut på Blocket? Huskattuppfödare som tycker att det är coolt med svanslösa katter och katter med flera tår. Fullständigt omedvetna om att det är defekter som kan orsaka lidande hos katterna.

Den där osunda defektaveln förekommer inte bara bland raskatter.

Silvestris
11/4/10, 5:53 PM
#149

#145

Ja, det är en oerhört bra insats att hjälpa människor i tredje världen. Sandlådenivån handlade om Josefas inlägg om att vi uppfödare borde skita i våra uppfödningar och istället lägga pengarna på hemlösa katter. Med det resonemanget kan vi lika gärna skita i att lägga pengar på hemlösa katter och istället hjälpa svältande barn i Afrika och Asien.

Varför inte sälja huset, flytta till en liten etta och skänka pengarna till välgörenhet när vi ändå håller på?

#146

Och ändå är det långt kvar. Trots alla pengar som skänks. Och visst landar en del av pengarna i fel fickor, därför väljer man organisationer som arbetar på plats och som garanterar att pengarna går direkt till folket och inte till de höga hönsen. Ekonomiskt bistånd på statsnivå är bland det sämsta man kan ägna sig åt. Att stödja projekt nere på gräsrotsnivå ger direkta resultat.

Och ska vi snacka ekonomiskt slarv så är det oerhört vanligt i svenska katthemsföreningar. Dåliga ekonomiska prioriteringar är vardagsmat.

Cathy
11/4/10, 8:57 PM
#150

Detta är alltid ett väldigt hett ämne här. Det och inne och ute katter. Bra tråd. Flört

Tasspuls
11/4/10, 9:10 PM
#151

#146 Ja men visst, skit i människorna och rädda katterna Gråter Fy så fruktansvärt du resonerar! Tur att inte alla resonerar som du. Man kan ju faktiskt personligen engagera sig i människor också, då vet man att pengarna kommer fram.

#149 Vad menar du med din sista meningen? Vem har sagt något om det?? Man ger väl så mycket man vill och känner för (och kan). Självklart ska vi leva gott också! :) Personligen anser jag att alla som har lite "överskott" borde skänka till välgörenhet. Men hur mycket och till vad bestämmer man självklart själv.

MalinL
11/4/10, 10:35 PM
#152

#151 Jag tror att du missförstått totalt, från början till slut. Jag förstår precis vad Silvetris mfl. menar, synd att inte du också gör det.

Signe-Jonna
11/4/10, 11:24 PM
#153

#151 Bara för att man hjälper katter behöver det väl inte innebära att man skiter i att hjälpa människor? Det är en löjlig myt som inte har någon verklighetsförankring! De flesta som bryr sig om djur bryr sig också om människor. Däremot finns det väldigt många som inte bryr sig om någotdera utan bara tänker på sina döda ting och att samla på sig prylar.

Annons:
Tasspuls
11/4/10, 11:39 PM
#154

#153 Det var ju skrivet enbart till Josefa, som verkar anse det i sitt inlägg, så något "man" har jag inte skrivit i inlägget.

#152 Jag förstår visst hur bra som helst. Var bara den sista meningen hon skrev i inlägget jag refererar till som jag inte förstod.

Linnea
11/5/10, 10:42 AM
#155

Bistånd till fattiga hjälper i de flesta fall inte. För pengarna köps mat, eller så får de den gratis, från biståndsorganisationer. Istället för att köpa den billiga överskottsmat skulle man hjälpa dom att köpa mat producerad i det egna landet. Så länge inte detta görs så kan inte bönderna leva på det dom odlar och sen måste man ge dom bistånd..

Nej sluta ge dom mat säger jag. Hjälp dom att bygga upp ett hållbart jordbruk, varifrån de kan sälja sina grödor och därmed slippa biståndspengar. Och om ni undrar är det inte bara nån konstig idé jag fått. Finns andra som kan mer om saken som också säger det här.

På det sättet bistånden sköts idag kommer folket aldrig att kunna försörja sig själva. Man underminerar hela jordbruket, vilket nästan alla i fattiga länder lever av.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Josefa
11/5/10, 11:11 AM
#156

#151

Ja jag lägger då mycket hellre pengar på de utsatta djuren än de utsatta människorna. Och DET skäms inte jag för. Det är människor som är orsaken till människors elände och det är människor som är orsak till djurs elände. Så är det bara. Att du hellre ger till människor tycker jag är helt OK. Du gör vad du vill med dina pengar, men du ska f.. inte förfasa dig över att andra inte känner som du gör.

#Silverstris i inlägg 149 + flera andra

Vet inte om du missuppfattar på vilje eller om du verkligen inte fattar varför jag svarat som jag gjorde. Kan vara en ide att läsa alla inläggen ibland för att hänga med i svängarna. Men jag ska förklara hur jag tänker.

Uppfödarna hävdar att de minsann inte gör någon förtjänst när de avlar på katter, utan de går ojojoj går back på varenda kull de tar. Då undrar jag varför de inte lägger av med aveln: Så kommer både deras ekonomi att bli bättre och en del av de hemlösa katterna kommer att få en bättre tillvaro. Och då menade jag inte att pengarna skulle skänkas till de hemlösa katterna, utan att iaf en del av de hemmen som de avlade kattungarna lägger beslag på skulle gått till de hemlösa.

Då skriver Monica L….. att det minsann är tack vare att hon håller på med sin kattavel som hon har möjlighet att skänka pengar till katthemmen. Och DET förstår jag inte riktigt, eftersom uppfödarna hävdar att de går back på kullarna de tar. Då borde hon ju ha svårare att skänka pengar om hon avlar än om hon inte gör det. När jag påpekar det så skriver hon att "Får inte hon hålla på med sin avel så ska minsann inte katthemmen heller ta del av hennes pengar".

Hoppas ni förstår varför jag skrivit som jag gjorde, annars är det bara att beklaga.

Men att oja sig över att man går back när man avlar är bara löjligt. Man går back om man bara har en katt också. Man går back med vilken hobby/fritidssysselsättning man än har. Spelar man fotboll eller golfar eller rider eller går ut och super på helgerna går man också back. Det är inte meningen att man ska kunna försörja sig på sin hobby.

[Emma--]
11/5/10, 11:25 AM
#157

Saken är väl den att dom som avlar brukar väl räkna in i princip alla kostnader kring deras hobby? Kanske t.o.m dom kostnader som vi "vanliga" människor också har. 

Så beroende vad dom räknar in kanske det helt enkelt är så att dom går mindre minus än oss "vanliga"? Det låter väldigt fel att skriva såhär, men jag hoppas ni förstår mina funderingar.

tuska
11/5/10, 11:32 AM
#158

 Ja men du då josefa  går inte du back om någon på din verksamhet ?   man kan ju inte säja att detta är din hobby att rädda småkatter, det blir ett sätt att leva.

Tänk vad jag undrat hur du får alla dessa ungar du hjälper att överleva sålda och om du fixar med allt på ungarna innan de levereras.

Får du det att gå ihop ?  

 eller är det välgörenhet som du sysslar med?

Vad kostar varje ungarna dej ?Har varit nyfiken länge men passar nu på att fråga.

Linnea
11/5/10, 12:14 PM
#159

#156 Varför man inte lägger ner aveln? Tja, man kanske brinner för det man gör, för rasen och för att föra den framåt. Vet du nån hobby som lönar sig? En hobby har man vanligtvis för att man tycker det är kul..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Imasy
11/5/10, 12:57 PM
#160

Visst kostar väl kattuppfödning/katthobbyn en hel del pengar. Men skulle jag kasta ut alla mina katter, visst jag skulle ju ha mer pengar kvar varje månad iom att katterna inget kostar mig längre.

Däremot så skulle jag troligen skaffa en annan hobby att sysselsätta mig med. Kanske jag skulle börja fotografera mera? Kameror och utrustning kostar multum det också, och där skulle jag kanske inte ens få in en endaste krona som jämnar ut mina utgifter ens lite grann?

Annons:
MalinL
11/5/10, 3:37 PM
#161

Citerar #156:

Uppfödarna hävdar att de minsann inte gör någon förtjänst när de avlar på katter, utan de går ojojoj går back på varenda kull de tar. Då undrar jag varför de inte lägger av med aveln

Vad är det du inte fattar? Vi uppfödare håller på med avel för att det är vår hobby, livsstil etc. Inte i något vinstdrivande sysfte. Vi går inte med vinst och vi försväntar oss inte att göra det heller. Det är inte därför vi håller på, vi håller på med uppfödning för att vi tycker att det är kul och för att vi brinner för vår ras!

Det man möjligen kan hoppas på som uppfödare är att någon gång gå +-0, men då ska man ha en väldig tur.

ala02
11/7/10, 9:34 AM
#162

Säg att man lyckas med att få bort huskatt, då finns ju bara raskatter kvar. Eftersom generna är kvar sen 80-talet så finns det ju också anledning till att raskatter testas för rasspecifika sjukdomar. Vi som inte vill ha raskatter får då ingen möjlighet att skaffa katt. Det är bara två generationer sen 80 talet så det är inte helt fel att fortfarande ha synpunkter på hur avel bedrivs med raskatter. Sjukdomar finns och det hjälper inte att blunda för det.

Hoppas att de som nu bedriver seriös avel, vinner gehör i längden så det blir bättre urval, men visst finns det osämja även i den branschen. Vet ju åtminstonde en Maine Coon uppfödare som inte anses avla på rätt katter, fast de har stamtavla och ingen specifik sjukdomshistoria, däremot fel utseende. Korta framben på nakenkatter avlar man på i USA, det hoppas jag verkligen inte kommer till Sverige.

Jina
11/7/10, 12:29 PM
#163

#162 Hur menar du? Givetvis har alla katter kvar gener från 80-talet, men vad har just 80-talet med saken att göra?

Ditt scenario är inget jag ens funderar över eftersom det aldrig kommer hända. Men SKULLE det lyckas, skulle jag rekommendera Europén till dig. Fast det kanske är negativt med stamtavla och hälsotestade föräldrar när den ser ut som en bondkatt.

Silvestris
11/7/10, 1:11 PM
#164

#162

Ja, gener från 80-talet är kvar och det är bra. Vi uppfödare kan inte uppfinna nya gener och stoppa in i genpoolen utan vad vi gör är att försöka bevara den genetiska variation som finns i populationen (vi kan även göra utparningar med andra raser och bredda den genetiska variationen men sett till populationen "alla katter i hela världen" kan vi inte göra annat än bevara den genetiska variationen). Vi kan försöka sålla bort skadliga gener, men huvuduppgiften är ju att bevara den genetiska variationen eftersom det är grunden till sunda och friska katter.

Hur man sedan kan se det som något negativt att alla buskavlade katter med okänd härstamning och noll hälsokoll försvinner är för mig en gåta.

OT: Vissa människor har gener från neandertalarnas tid i sig!Förvånad Bra? Dåligt? Skitsamma?

ala02
11/7/10, 2:09 PM
#165

Problemet är att avla med för lika gener oavsett om det är hus eller raskatt. Det problemet man hade på 80 talet ställer till det än. Europé är väl huskatt egentligen, men börjar man jaga egenskaper där också så blir det samma där till slut. Det är ett snobberi bland vissa raskattägare som ställer till det. Glädjande nog är vi i Sverige på väg bort från det. Men huskatter har inte större problem än raskatter med genrelaterade sjukdomar, tvärtom.

En stamtavla garanterar ingenting, mer än att visa på icke släktskap de senaste (2?) generationerna, test för sjukdomar beror på rasspecifika problem man haft/har med raskatter. Sällan det ens behövs på huskatter. Naturligtvis finns det fall där kattsamlare råkar ut för detta (inavel) men det gör ju inte problemen med raskatter obefintliga.

Jag skulle inte vilja ha en raskatt, mest för deras egenskaper som uppfattas bra på utställningar inte är intressanta för mig.

Problemet är alltså med för lika gener, nära släktskap, när det fanns på 80 talet så dröjer det innan det får genomslag på rasen med nogrann uppföljning. Det sköter de flesta bra, och vi kommer slippa dessa sjukdomar till slut. Men faran är om man tror att det inte finns problem. Orsaken till att man har tester är inte helt fel att ha koll på, papper i sig hjälper inte.

LaSadie
11/7/10, 2:15 PM
#166

#165 Senaste två generationerna? Snarare så är det inom NFO att man vill ha 0% i de senaste fem generationerna och under 5% i total. Det är såklart svårare i de mindre raserna men de är inte de två generatiorna som du påstår.

Sen verkar det inte finnas i huskattsvärlden någob vilja att testa för specifika sjukdomar. Som vi har inte testat vår huskatt för HCM vilket troligen är lika utbrett hos huskatter som raskatter. Men om en huskatt dör så är det mer: "Sak samma. NEXT!"

ala02
11/7/10, 2:36 PM
#167

#166 Påstår inte att det är 2 gånger, därav parantes och frågetecken.

Det finns vilja i huskattsvärlden, som är samma som övriga världen, problemet är att folk skiter i det. Jag menar rasspecifika sjukdomar, förhoppningen är att alla huskatter vaccineras och undersöks som jag gjort med mina regelbundet.

Annons:
LaSadie
11/7/10, 2:40 PM
#168

#167 Som jag tolkade inlägget så var det mer närmsta generationen=2 generationer.

Vilja och sedan skita i det rimma inte rätt. Om man har viljan så ska man testa för sjukdomar som många påstår att bara raskatter har.

ala02
11/7/10, 2:55 PM
#169

Det är för många som struntar i det menar jag, men det finns de som gör det. Har jobbat som frivillig med katter i bara tre år men har lärt mig en del. Dessutom erfarenhet från drygt 250 huskatter som samtliga blivit utsatta för en del problem, inavel en av dessa. Vi råkade ut för både kattsnuva och kattpest men de är inte rasspecifika sjukdomar, de drabbar alla.

I första inlägget skrev jag att problemen fanns på åttiotalet, alltså är det två generationer senare som finns nu, 10 år per generation kan väl stämma? Tror inte bara raskatter har problem men om du läser tråden "Utställning - rätt eller fel" så finns de som ställer ut som säger samma sak. Nu blir det väl kanske kortare mellan kullarna men förhoppningsvis får de väl leva efter avslutad avel. Katt kvar problem kvar.

MonicaLagerquist
11/7/10, 3:04 PM
#170

#169 Inte för att jag förstår hur du menar att vi bara är två kattgenerationer från åttitalet.En katt paras ju oftast vid ett års ålder så efter ytterligare ett år har du en ny generation så på tio år har du med andra ord ungefär 10 generationer.

Stolt ägare till fem La permer

Jina
11/7/10, 3:26 PM
#171

Det är rätt få raskatter som får kull när de är 10 år. Den ynnesten är för de okastrerade huskatterna, som får kull efter kull, år ut och år in.

LaSadie
11/7/10, 4:35 PM
#172

#169 I min Mim stamtavla dyker det upp 80 tals katter först i femte generationen (eg. i fjärde men katten är född 5 demcember 89). Så hur kan det vara bara två generationer från 80 talet?

Silvestris
11/7/10, 4:58 PM
#173

#165

Ja, det är ett problem att avla med "för lika gener" och det är därför stamtavlor är så bra. Då har du koll på släktskapet och kan undvika just det! Det är den viktigaste funktionen en stamtavla fyller och det är inte kattskit.Flört

Att huskatten har färre problem med ärftliga sjukdomar och defekter än raskatter är spekulationer. Det finns ju ingen som dokumenterar hela huskattpopulationen. Inte heller finns det något slags samarbete mellan alla som föder upp huskatter så hur ska de ha koll på vad andra råkar ut för hos sina katter? Huskattuppfödaren har med lite tur koll på sina katter och de katter h*n säljer, men inte mer än så.

Är det några som låtsas som att problem inte finns så är det väl de som föder upp huskatter. De "behöver" inte testa för huskatten har ju inga rasrelaterade sjukdomar… sedan har de såklart ingen aning om mormorsmormorsmor till avelshonan var en perser med PKD eller om farsan som försvann i skogen dog akut av HCM.

Närmsta katt från 80-talet jag hittar i min yngsta devon-honas stam återfinns 5 generationer bak så 80-talet ligger betydligt längre än 2 generationer tillbaka i tiden.

Det är ingen som blundar inför problem, men det är inte så att raskatter generellt är sjukliga och klena. Något man ibland kan få för sig när man lyssnar på "sådana som kan" (men som såklart inte ägnar sig åt den klandervärda raskattaveln).

[Emma--]
11/7/10, 5:05 PM
#174

och tänk bara situationen om den här blandrasaveln fortsätter. Folk som avlar hit och dit på sina raskatter utan att göra nödvändiga tester. Och sina huskatter för den delen. Eller dom som medvetet avlar trots att katten har avelsförbud, för jag misstänker att det inte är helt omöjligt.

Det finns väl delvis en risk att katter kommer råka para sig med "fel" blodgrupp? För det är väl så egentligen att dom flesta huskatter brukar ha samma? Och när man då börjar blanda hit och dit kommer det väl antagligen bli olika blodgrupper även bland huskatterna. Ni som vet mer om det här får gärna rätta mig om det blir helt galet.

Och sen alla dom här problemen som kan finnas hos vissa raskatter. Utan tester vet man ju inte hur mycket det kommer att spridas. Och förstås så lär det säkert redan finnas vissa problem bland huskatter också. Alla problem är ju inte bundna till en särskild ras. HCM ska väl helst testas hos alla katter även om det inte är ett problem för rasen? 

Det tar säkert lång tid för att det skulle bli vanligt med tydliga problem, men helt omöjligt borde det väl inte vara.
Och det är antagligen svårt att veta hur det ser ut bland huskatterna idag.

Annons:
ala02
11/7/10, 6:23 PM
#175

#170 ,171

Kanske raskatter har kortare liv vad vet jag, men om en katt lever i tio år så är det för en nu 10 år levande katt två generationer bakåt till 80-talet. Hoppas även raskatter har ett liv efter avel.

Så det finns inga problem med raskatter? Varför är det då så viktigt med tester, vanlig veterinärsbesiktning borde då räcka. Säger inte att jag kan saker men nog vet jag att katter kan bli sjuka, är det en slump att Maine Coon drabbas och testas för HCM? Förmodligen är det genetiskt betingat och därför nödvändigt att testa, men vad vet jag.

I tråden jag hänvisade till förut var det fler rasspecifika sjukdomar som räknades upp. Ni läser in saker som jag inte skriver vilket bevisar försvarställningen ni går in i. Jag har skrivit att vi är på rätt väg i Sverige. Precis som med huskattsägare så kan man inte dra alla raskattsägare över en kam. Blir det bättre för raskatterna om man trycker ner huskatten och dess ägare ?

Kan meddela att mina två hanar är kastrerade, samt ena jourkatten, honan är däremot för ung än, men de är innekatter så det lär inte bli något där.

[Emma--]
11/7/10, 6:29 PM
#176

#175 vad exakt räknar du in i ordet generation? Blir det inte nya generationer efter varje kull. Alltså först blir det kattkull nr 1, och sen har vi en kattunge från den kullen som får en kull. Då får man ännu en generation. osv. Eller tänker jag helt galet? Tungan ute

tuska
11/7/10, 6:35 PM
#177

#176 Du tänker inte galet, det är så man räknar generationer.

[Emma--]
11/7/10, 6:36 PM
#178

#177 tänkte väl. haha

MonicaLagerquist
11/7/10, 6:48 PM
#179

#170 Generation har inte med att göra hur gammal en katt är.

Generation är benämningen på släktled. Mor- och farföräldrar, föräldrar och barn är exempel på tre vanliga generationer.

Stolt ägare till fem La permer

LaSadie
11/7/10, 6:51 PM
#180

#175 Om du tänker att det ska finnas 80-tals katter så är det nog svårt. Katten borde vara runt 20 år då. Katter födda på mitten av nittiotalet är runt 15 år. Vare sig det är ras eller huskatter så kan det finnas få. Hade en huskatt som dog vid 15 års ålder. Min yngsta honas släkting, en Norsk Skogkatt är 12 år. Klart det finns äldre. Men katter dör av ålderskrämpor som människor.

Kanske för att man testar Maine Coon så de har upptäckt HCM. HCM är genetiskt betingat och det finns även fall som uppkommer utan att kattföräldrarna är drabbade.

Om man testade huskatter tidigt så kanske man skulle sett fler fall bland huskatter. Om en [hus]katt dör är risken stor att de bara grävs ner och och inte skickas på obduktion som många raskattägare gör. Visst finns det bra undantag och att det finns ansvarstagande kattägare men om man betalar 5 kronor tassen så kanske man inte ser värdet.

Silvestris
11/7/10, 8:10 PM
#181

#175

Visst har vissa raser specifika ärgftliga sjukdomar. HCM är dock inte en av dem. HCM förekommer hos så gott som alla katter och man beräknar att normalfrekvensen (även för huskatter) är omkring 5%. Inom vissa raser där vi testar och för statistik ligger vi under 5%, inom vissa raser (dock få) ligger frekvensen över 5%.

Sedan är det lätt att missta hälsoprogram för hälsoproblem. Inom aby och somali testar man för PRA och PK-brist och just för att man testar för det har man inte ett problem med sjkdomarna. Man kan undvika att föda upp sjuka individer genom att hålla reda på vilka som är drabbade, bärare och fria. Voilá.

Huskattuppfödare som vill tas på allvar för att vara seriösa ska ägna sig åt samma hälsoarbete som raskattuppfödare och nej, en vanlig veterinärbesiktning duger inte. Det är basic, minimum. Ska man vara seriös i sitt avelsarbete testar man för blodgrupp, vissa infektionssjukdomar och för generella ärftliga sjukdomar (tex. HCM) samt för specifika vid behov (dvs. om det visar sig att man har ett visst problem i sina linjer).

Annons:
Mona22
11/7/10, 8:32 PM
#182

#181 just där har vi stora skillnaden på hus och raskattuppfödare. Bra skrivetGlad

ala02
11/7/10, 9:00 PM
#183

#181

Det är precis det jag försöker säga; specifika vid behov, om man har problem i sina linjer.

Det är problem att en del rasuppfödare lever i sin värld där alla eventuella problem är undantag, medans man ser på huskattsägare som en stor klump okunniga människor som inte begriper nånting. För mig är det att sticka huvudet i sanden. Ungefär som inläggen i den tråd jag refererade till, tror det var inlägg 153 och 154. Två olika siameser, genast börja man spekulera i att 153 inte var rastypisk och förmodligen möjligtvis oriental. Det snobberiet vänder jag mig emot när det gäller rasuppfödare. att sedan jag tycker den är mycket finare än 154 spelar ju ingen roll. Men jag har ändå rätt att tycka det. Precis som de som tycker tvärtom får tycka det. När det gäller generation så bör ju farfar till min katt ha levt på 80 talet. Alltså ligger inte problemen så långt tillbaka. HCM kan ju också hoppa över en generation. Utan kontroll så kan det lätt uppstå igen. Nu hyllar jag rasföreningar för att de noggrannt följer stamtavlorna, men det finns oseriösa "uppfödare" bland siameser också. Vet om en som hade nio stycken i en liten tvåa, plus fem huskatter. Nu tror jag inte det är typiskt på något sätt men det existerar, h#n kunde nog lura en och annan att köpa billiga siameser.

Silvestris
11/7/10, 9:42 PM
#184

#181

Jag tycker också att diskussionen borde ligga kring seriösa resp. oseriösa uppfödare men tyvärr är den sistnämnda gruppen enormt överrepresenterad bland huskattuppfödare. Jag känner inte till någon huskattuppfödare som blodgrupperar, testar för FIV och FeLV samt HCM-scannar. Även efter att jag sakligt delgett information om varför man iaf som allra minst bör blodgruppera och FIV-/FeLV-testa får jag efter "ett tags funderande på saken" svaret att nä… det verkar inte nödvändigt.

När det gäller generationer så handlar det som sagt inte om hur gamla katterna blir utan hur många generationer man lyckas producera på given tid. Tar vi min yngsta devon-hona som exempel så föddes hennes morfarsfarfarsmor 1988 så från 1988 har denna hona gett upphov till 5 generationer katter.

På de fem generationerna har min ras gått från problem med patella luxation, hudproblem och en ärftlig muskelsjukdom (primär myopati) till en mycket frisk ras. Hur och varför? Tidig okunskap ledde till mycket inavel vilket i sig ledde till hälsoproblem, men genom att bryta inavelsdepressionen med utparningar och en mängd importer har problemen reducerats enormt.

Det finns inga tester för myopati men genom att inte inavla, dokumentera kända bärare, möjliga bärare och ta bort dem ur avel har sjukdomen försvunnit från Sverige. Senaste (och de enda) fallen hade vi under tidigt 90-tal. På 20 år har vi alltså lyckats göra fantastiskt mycket.

ala02
11/7/10, 9:54 PM
#185

#184

Härligt, det är ju enda vägen att gå.

EddaM
11/8/10, 12:16 PM
#186

Huskatter drabbas utav HCM i samma utsträckning som raskatter men som sagt, det testas inte mot det o en dag är katten sjuk eller död o ägarna tar bort den på ett eller annat sätt utan att bry sig om varför den dog eller blev sjuk. Även andra genetiska sjukdomar finns hos dem. Så att säga att de drabbas i mindre grad är fel, vi ser det bara inte så ofta.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

MonicaLagerquist
11/8/10, 12:39 PM
#187

Många huskatter dör ute,matte/husse tror att katten rymt men den har istället dött.Den katten kommer ju självklart inte att obduceras.

Sen är det väldigt många huskattsuppfödare som tycker att de är väldugt seriösa som avmaskar och säljer till bra hem.Ja men resten då?Hälsotester noggrant utvalda partners vaccinering id-närkning och besiktning av kattungarna vart tog det vägen?

Stolt ägare till fem La permer

ala02
11/8/10, 2:38 PM
#188

#186, 187

Det är för mig generalisering det ni påstår, om ingen kollar hur vet ni att det är lika vanligt som det var hos till exempel Maine coon med HCM (bra att det verkar försvinna)? att de går och lägger sig och dör på grund av genetisk sjukdom om man inte vet det är också en uppgift tagen från luften. Men vill man tro på det så gör man väl det.

Vaccinering, idmärkning och undersökning är något som man gör som seriös huskattsägare. Dessutom kastrerar man sina katter. Jag har ingen aning vad alla huskattsägare tycker, jag är inte språkrör för dem. Det finns bortåt 100 000 hemlösa katter, det skulle det inte göra om de vore sjuka. Tvärtom så pekar det på en stark överlevnadsförmåga. Tyvärr med mycket lidande som följd. Det finns de som försöker komma åt okunskap och informera så mycket det går. Det finns även de som inte bryr sig. Osämjan kattägare emellan gör att vi lägger ner energi på tjafs istället för att verkligen göra något. Har själv varit aktiv i en förening som hämta katter från när och fjärran men la inte ner någon energi på information till allmänheten. Att slå sig för bröstet och tala om vad jag kan och hur dumma andra är hjälper inte. Samma sak med raskatter, bara för att mina är friska så är det inte säkert att alla är det. Tror inte ni vill jämföras med de som inte sköter sig. Blandraser kan väl inte vara så roligt för er att det växer fram. Ser ofta annonser där olika raser blandas, att de ska kallas huskatter gör inte saken bättre. Nån gång lär ju någon sålt dessa raskatter till en oseriös person.

Annons:
Silvestris
11/8/10, 3:43 PM
#189

#188

Förklaringen till hur vi vet att HCM är lika vanligt hos huskatter som hos raskatter (generellt) kallas forskning. Det har forskats en hel del kring HCM hos katt och man har då undersökt stora grupper katter, även huskatter. Just HCM är en sådan sjukdom som en katt bara kan dö knall och fall av. De kan vara till synes helt friska ena minuten, sedan får de en propp och dör omedelbart. Det har hänt. Det är såklart inte det vanligaste sjukdomsförloppet men det händer. Något vanligare är att katter med HCM får en propp som sätter sig och blockerar blodflödet till bakkroppen och så blir katterna förlamade. Händer det en katt som är ute i skogen har den mycket dålig prognos för den lär inte ta sig hem och tar den sig inte hem och kan tas till veterinär dör den.

Det är alltså inte uppgifter tagna från luften.

ala02
11/8/10, 4:36 PM
#190

Då är det bättre att hänvisa till forskning än till folk som inte bryr sig om "varför den dog eller blev sjuk". Där lär man inte hitta svaren. Men nog om detta nu.

Imasy
11/8/10, 5:50 PM
#191

Jag kan väl säga att för två år sedan dog min huskatt knall fall mitt framför ögonen på mig. I efterhand så har vi misstänkt att det kunde bero på HCM, men jag obducerade aldrig honom.

Sweetelle
11/11/10, 1:00 AM
#192

Har inte läst hela tråden.

Jag var inne här på katter i fokus en sväng i somras då jag precis fått hem min katt och blev då ganska bränd av den otrevliga attityden här. Samma attityd verkar förekomma ganska tydligt här i tråden.

Det påpekas att det är oseriöst med huskattsavel, ofta på grund av att man inte vaccinerar och tar hand om djuren på rätt sätt.

Jag är en stark anhängare av lantrastanken. När det gäller lantraser vill man att djuren skall vara bra mödrar/föräldrar, sköta sig på ett naturligt och vara starka och friska.

Om man vaccinerar, håller katterna inomhus, hjälper till med förlossningar osv känns det ju inte alls som att aveln är sund.

En frisk katt skall kunna ta hand om sina ungar själv, hon skall komma till dem på eget initiativ och inte behöva vara inlåst för att ta hand om dem.

Katterna skall utsättas för bakterier, sjukdomar och andrea påfrestningar och ändå överleva det för att vara lämpligt avelsmaterial.

Någon i tråden ansåg att om man är seriös i sina avelstankar bör man ju kunna vara beredd att betala 5000 kr för en rasren katt. För min del handlar det inte om pengar utan om att jag tycker att rasaveln är oseriös, jag skulle aldrig få för mig att köpa en rasren katt av det enda skälet att aveln är så "seriös" att katterna antagligen har en värdelös genuppsättning.

[Emma--]
11/11/10, 1:05 AM
#193

#192 Så du tycker alltså man ska strunta i vaccinering och riskera att katterna får kattpest och kattsnuva?

Och hur ska man veta att föräldrarna är starka och friska?

Tycker du även man ska riskera att honan föder ungarna nånstans där man aldrig ser dom? Eller att det är värt risken att mamman blir ihjälkörd eller något sånt så att ungarna förlorar sin mamma? Eller att hon hinner bli dräktig igen och får en till kull som tär ordentligt på mamman och även medför risken att hon struntar i sina ungar? Och risken att OM det går fel med födseln så kanske honan dör för att man inte har koll. Och om jag inte har helt fel så är man skyldig att hålla koll när det är dags för honan att få sin kull.

IceJossan
11/11/10, 1:12 AM
#194

#192 Du har en stark poäng där. "Starkast överlever" heter det ju, men det finns inte mycket som är så idag, eftersom man ska rädda allt och alla till varje pris. Då överlever även de som "inte borde", som har sämre immunförsvar eller annat avgörande.

Dock blir det ju så annorlunda när dessa djur är ens älskade familjemedlemmar, klart man räddar dem och ger dem behandlingar som behövs, och kanske även avlar vidare på dem för att "det bara var en svår med behandlingsbar infektion". I det vilda hade de inte överlevt och inte fört vidare sitt sämre immunförsvar.

ALLT är på gott och ont, verkligen.

Silvestris
11/11/10, 1:19 AM
#195

#192

Men hur vet du hur det ser ut med tex. förlossningar på mödernet om du inte har en suck om kattens bakgrund? Självklart är det superviktigt att avelskatter är friska, har komplikationsfria förlossningar, reproducerar sig naturligt osv. Varför tror du att vi raskattsuppfödare inte bryr oss om det? Att jag sitter med mina honor när de föder kattungar har inte att göra med att de har svåra förlossningar utan det har att göra med att jag vill övervaka så att jag kan kontakta veterinär om någonting går fel. Ett felläge av en kattunge kan innebära att honan behöver snittas. Det har inte med dåliga gener att göra utan det är skit som händer (jag har sluppit tack och lov).

Att släppa ut en katt som har kattungar är ansvarslöst. Det spelar ingen roll om honan är en duktig mamma som kommer hem regelbundet. Hon kan råka ut för en olycka, bli sjuk och inte kan ta sig hem osv.

Att mina avelshonor är goda mödrar med sunda förlossningar är ingenting jag tummar på. Helvete, man är en idiot om man tycker det är kul att åka in och snitta honor på löpande band eller om man diggar att föda upp kattungar för hand för att honorna är dåliga morsor.

Annons:
Sweetelle
11/11/10, 1:36 AM
#196

Svar till alla som svarat mig: Ja, jag tycker att man skall strunta i vaccinationer och dylikt på alla katter man tänkt använda i avel, för det är enda sättet att härda en ras. Däremot anser jag att man kan och bör ta väl hand om (vaccinera, springa till vetrinär osv) med katter man inte skall avla på. Man kan ju säga så här angående om jag vet om föräldrarna är starka och friska - antingen har föräldrarna så starka gener att de fixat att få ungar utan stöd/hjälp av vettiga ägare (då måste de vara starka) alternativt är det nån som hållt på att skydda katterna från det naturliga urvalet, men det kan jag ju aldrig göra något åt.

Jag tycker inte det är fel att hålla koll på sin hona när hon får ungar, för att kunna rädda (särskilt honan) om något går galet, dock är frågan om man avlivar ungarna om det blir för krångligt så att inte dessa riskerar att föra sina gener vidare.

När det gäller det här med att hålla honan inne medan ungarna är små så kan jag förstå oron för att honan blir påkörd, det händer självklart ibland, men om en normal utehuskatt lever ca 9 år behöver det ju vara ganska stor otur för att hon skulle bli påkörd just under de två kritiska månaderna hon har ungar. (Visst hon skall ta hand om dem tills de är 12 veckor, men de sista 3 veckorna är inte kritiska för ungarnas överlevnad.)

Om en hona lägger sina ungar på ett sådant sätt att de fryser ihjäl, alternativt är hemifrån så länge att ungarna inte mår bra av det är hon inte lämplig som avelsmaterial.

Min gamlamormor (ca 90 år vid tillfället som var för säkert 20 år sedan) älskade djur och hade vid något tillfälle fått hand om en hona som fick ungar. Mamman ville inte riktigt ta hand om sina ungar så hon låste in mamman i samma rum som ungarna för att hon skulle ta hand om dem. Detta gjorde att ungarna växte och mådde fint, men kan ju knappast ha vart bra för framtiden.

Lite nyfiken är jag på hur ni som vakar över katten sista dygnen gör. Tar ni ledigt från jobbet och låter bli att sova eller hur gör ni?

LaSadie
11/11/10, 1:49 AM
#197

#196 Med ditt argument ska man skita i vaccinering av barn för att "härda" människor. Logiskt NOT! De som ska vaccineras är främst avelsdjur (och andra såklart) eftersom sjukdomar som mamman har kan föras över till kattungarna.

Sweetelle
11/11/10, 1:59 AM
#198

#197 Vissa människor anser att man kan jämföra barn och djur rakt av - det gör inte jag. För mig är det extrem skillnad på ett barn och ett djur.

Däremot tycker jag att det är tveksamt av människor att välja att skaffa barn när de själva bär på ärftliga sjukdomar eller defekter.

Med ditt sätt att jämföra människor och katter tycker du att:

a) En människa som lider och inte kan bli frisk skall avlivas

eller

b) Ett djur som lider och inte kan bli frisk inom en snar framtid skall fortsätta plågas?

För övrigt är jag väldigt tveksam till vaccinationer av barn och har noga funderat över varje vaccination som mina barn fått motta.

Fridaybrew
11/11/10, 2:21 AM
#199

Hur vet du att du är genetiskt perfekt då du har gett dig själv tillåtelse att fortplanta dig själv?

Tydligt att du saknar förståelse för hur DNA fungerar. För faktum är att alla har anlag för en hel uppsjö av defekter, åkommor och sjukdomar vilket innebär att ingen skulle få fortplanta sig då ingen är perfekt.

Födde du hemma eller i det onaturligt rena sjukhusen som de flesta andra som lurar det naturliga urvalet.

Åter till katter för många är tillför de en massa livsglädje till sin familj vilket inte kan värderas, barn kan inte heller värderas katt=barn=ovärderliga. Vidare är det inte naturligt att ha husdjur så om man har den naturalistiskt (sent på natten stavfelsredigerat) tankesätt som du väljer så ska du inte ha med andra djurraser att göra. Vilket gör att du inte ska ha katt.

/Fridaybrew

Sweetelle
11/11/10, 2:41 AM
#200

#199 Katter är inte ovärderliga. De är djur. Det är skillnad på djur och människa.

Jag är inte genetiskt perfekt och har aldrig sagt att jag tycker det är ett krav att vara genetiskt perfekt, varken vad gäller djur eller människor, endast att det är tveksamt att föra kända defekter och sjukdomar vidare (både vad gäller djur och människor).

Numera vet jag att jag bär på anlag som är dåliga och ärftliga och har just därför vid 29 års ålder steriliserat mig för att inte riskera att bli gravid. Skulle jag trots detta bli gravid skulle jag troligen göra abort.

Varför skulle det inte vara naturligt att ha husdjur? Det är inte naturligt för de flesta arter, men för människan så har det varit naturligt att ha husdjur sedan hunden började domesticeras för 10 000 år sedan.

Det heter för övrigt inte "naturliglistisk" utan naturalistiskt.

LaSadie
11/11/10, 2:57 AM
#201

#198 Människor är djur som alla andra. Visst är det skillnad i intelligens mellan katt och människa no doubt about it. Men vi är djur, men drifter och sjukdomar. Det var logiken i det påstående som jag reagerade mot, inte hela katt=människa=samma förutsättningar.

För ditt otorligt konstiga a och b alternativ svara jag A. Jag är för aktiv dödshjälp. Den som har en dödlig sjukdom och vill dö innan man tynar bort eller liknande. Ett djur som har en dödlig sjukdom och man ser att den inte trivs ska man göra det mest humana och avliva.
Jag tycker du ska ta och se Bullshit avsnittet om vaccination. Vaccination är till för att ta bort chansen att härda barn och låte de åka på ibland livshotande sjukdomar. Men hey, det naturliga urvalet ansåg att ungen inte var tillräckligt härdad för att överleva.

Fridaybrew
11/11/10, 3:04 AM
#202

Saker kan värderas på flera olika sätt, känslomässig värdering samt monetär värdering är två vitt skilda värderingssätt. Det behöver faktiskt inte skilja i värdering när det kommer till känslomässig värdering, en katt kan tom vara mer värd än en människa. ta din katt som du knytit an i flera år o ställ det mot en helt främmande person på andra sidan jorden. Försvinner en så kommer du sörja den ena mer än den andre.

När det kommer till monetär värding så är den enda skillnaden det slutliga värdet. Visst skiljer det sig drastiskt. Men även här så är pengar väldigt relativt för en rik person som kraschar sin ferrari så behöver det inte ens röra personen i ryggen att 3 000 000 kr blev helt värdelöst. För någon annan kan 500 kr mindre i lönekuvertet vara skillnad från att ha råd med hyran eller mat. I andra världsdelar där kan 50 kr rädda liv. Så även här kan katten värderas lika mycket som en person. iom att värde är relativt.

Vidare till detta med anlag, om man inte testar för anlag då vet man inte och man har skygglappar är det bättre än en som testar och får reda på vad för anlag som finns och sedan anpassar sitt avelsarbete utifrån det? Jag tror knappast att huskattsavlarna har större koll på sina katters anlag än raskattsuppfödare.

Tack för påtalandet av stavfelet, hade bråttom här på kvällskvisten =)

/Fridaybrew

Annons:
Sweetelle
11/11/10, 3:07 AM
#203

# 201 Ja, människor är djur som alla andra det innebär inte att samma regler skulle gälla för människor och djur i ett mänskligt samhälle.

Självklart funkar vaccinationer på samma sätt på djur som på människor, jag anser dock att det inte är samma sak.

Jag äter djur, men jag äter inte människor. Antar att du är vegan med ditt synsätt, det är dock inte de flesta människor.

För att förtydliga mina alternativ: Om en katt blir påkörd över bakdelen, skulle du då sälja ditt hus och hem för att kunna ge katten ett värdigt liv? Skulle du göra det med din man? Skulle du avliva en av dem? Vilken?

Jag vet inte om du har barn, men om du fick barn och han/hon visar sig vara allergisk mot dina katter, skulle du då lämna bort barnet eller katterna?

Om du skulle dra lott är du ovanlig, det är inte normalt att säga att det är familjemedlemmar på samma villkor. Djur är djur.

Sweetelle
11/11/10, 3:15 AM
#204

#202 Självklart är det precis som du beskriver det så att allt kan värderas olika för olika individer.

I praktiken kan jag värdera en brädbit högre än en människa i japan, om måttet är hur mycket förintelsen av objekten skulle bekymra mig. Med ditt resonemang där allt är relativt blir det ju helt onödigt att ens använda begreppet "värde".

När det gäller tester av anlag så undrar jag om du och en eventuell mor till dina framtida barn, skulle testa er för alla anlag innan ni skaffar barn? Eller om du tycker att alla människor borde göra det? (Tänker på den starka önskan att jämföra människor och djur).

Imasy
11/11/10, 9:14 AM
#205

Men varför måste vi "härda" katterna? Är det inte bättre att alla vaccineras så vi får bort sjukdomen helt?

Jag vill då inte förlora mina djur bara för att man vill "härda" katterna när det finns ett gott skydd redan.

Sweetelle
11/11/10, 10:07 AM
#206

#205 Ja det är ju en bra fråga. Katter som inte kan äta själva kan ju sondmatas. Varför låta de som inte kan äta själva dö, när det går att få dem att leva ändå.

Imasy
11/11/10, 10:16 AM
#207

#206

en katt som får sondmatas har väl troligen ett allvarligare fel, och då är det väl kanske mer humant att avliva den.

Men varför ska friska katter inte vaccineras just för att de ska "härdas"? Har du något vetenskapligt underlag till att de blir immuna mot pest/snuva/mfl om de blir "härdade" genom icke vaccinering?

På oss människor har vi ju vaccinerat bort flera sjukdomar som fått hemska följder, så att de är näst intill obefintliga i Sverige idag. Varför kan man inte göra lika dant med djurens sjukdomar?

Vi har ju kommit långt vetenskapligt, och eftersom det finns vaccin för tex hund, katt och kanin, varför ska de då inte användas till sitt syfte? För det fanns väl en anledning till att man uppfann dessa vaccin? Om det nu gick att "härda" en art, då borde man väl ha gjort det redan då då, och struntat i att forska fram vaccin?

[Emma--]
11/11/10, 10:22 AM
#208

Tror du ärligt att om katten får en kull helt själv utan problem så är den frisk och stark och har parat sig med en frisk och stark hane?

Och varför är det bättre att riskera att kattpest kommer bli vanligare? Katten kanske inte hinner få kattpest medans den har kullen, men risken finns ju att katten någon gång kommer att bli smittad om den är utan vaccination. 
Så det är ett naturligt urval om en kattunge smittas av kattsnuva eller kattpest i samband med flytt till ett nytt ställe? Då den blir extra utsatt pga stressen över att säras från mamman och syskonen, och inte ha det där grundskyddet.

Och när det gäller skillnaden mellan människor och katter när det handlar om just vaccinationer så är det inte någon skillnad. Vi är olika arter, vi har olika intelligens osv. Men annars så väljer du i såna fall att skydda dig själv och barn bättre än katter.
Borde inte vi härdas lika mycket i såna fall?

Silvestris
11/11/10, 11:09 AM
#209

#196

Det verkar som att du har fastnat i någon slags naturromantisk, Darwinistisk fälla.

Att två katter är friska och har lyckats reproducera sig betyder inte att de är friskare och bättre än andra katter. De kan ha taskigt immunförsvar men haft tur och aldrig utsatts för något värre än mask. Tur och slump påverkar evolutionen mer än många vill tro.

Kärnvaccinen som används till katt skyddar mot kattpest och kattsnuva. Problem med kattpest har människan skapat genom att domesticera katten och se till att det lever många katter på en relativt liten yta (jag snackar nu ändå om utekatter). Katter är solitära djur som i sina naturliga habitat sällan träffar andra katter annat än under parningssäsong. Tamkatten, även om den är ensam katt i familjen och går ute, lever i en miljö med jättemånga katter. I Sverige finns uppskattningsvis 1,5 miljon katter. Under sådana omständigheter får smittor grogrund och sprids. Samma med FIV och FeLV, det är smittor som får grogrund för att katter träffar andra katter. Ingen katt överlever FIV. Få överlever kattpest (även bland katter där det naturliga urvalet har verkat) om de inte får veterinärvård. Det har inte att göra med att det är svaga individer, det handlar om att virusen är förbaskat dödliga. Smitta ner alla katter vi har med FIV eller kattpest och försök få en livskraftigt kattpopulation efteråt, gör det. Det går inte. Du kommer ha så få individer kvar att du kommer få problem med inavel istället. Något som ingalunda är positivt om man vill ha djur med starkt immunförsvar.

Men det är hemskt intressant att se att du tycker att sällskapskatter ska tas väl omhand meda avelskatterna ska behandlas som skit. Vi kanske rent av ska ta och anordna kamper med katter så att vi ser vilka som verkligen har lynnet för att överleva i det vilda?

Är det inte bara bättre att vi sparkar ut alla djur och låter dem klara sig själva? Inget kel, inget gos, ingen mat, ingen vård, inget skydd mot väder och vind? Djuren kommer ju fara väldigt illa men de måste ju bli hemskt starka…

Annons:
Jina
11/11/10, 12:34 PM
#210

Vänta nu. Om min hona måste snittas, anser du att jag bör avliva kattungarna?

LaSadie
11/11/10, 1:12 PM
#211

#203 eftrsom våran diskussion är så OT nu så väljer jag att inte svara på din frågor utom den som jag känner är viktigast. Jag är absolut inte vegan, älskar kött Skrattande

Sissi
11/11/10, 3:17 PM
#212

#196 Förstår inte hur du tänker??? Obestämd

Man kan INTE härda sig mot smittsamma sjukdomar, det var det absolut dummaste jag hört.

/Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

IceJossan
1/3/11, 6:20 PM
#213

Putt!

Det kanske är dags att vi sparkar igång den här tråden igen istället för att förstöra andras trådar.

GoneRaven
1/3/11, 6:23 PM
#214

#35 Det stämmer :)

ala02
1/4/11, 3:37 PM
#215

Man kan inte vaccinera bort virussjukdomar. Viruset lever därför kvar och kan muteras till en form som vaccinet inte hjälper emot. Därför är det bara en tidsfråga tills nya vaccin måste tas fram.

Sehvrin
1/4/11, 4:00 PM
#216

#215 Fast de har ju lyckats utrota ett virus, smittkoppor (förutom ett par prover i ett par laboratorium) och är på god väg att utrota polioviruset. Sedan beror det lite på hur snabbt viruset muterar om det klarar av att lura immunförsvaret hos någon som är vaccinerad eller ej, så man kan inte dra alla virus över en kam.

Men att virus kan mutera är inte en orsak till att inte vaccinera, för man minskar ju risken för individen och om en individ är immun mott en variant av viruset är det ändå inte säkert att den är immun mot den muterade varianten.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
ala02
1/4/11, 5:06 PM
#217

Det är skillnad på utrota och neutralisera. Jag vaccinerar mina katter, men därmed så eliminerar jag inte risken för framtida virus. Alltså kan man inte tro att varken hus eller raskatter kommer att klara sig ifrån virussjudomar i framtiden.

Det vi alltså gör är att med dagens kunskap, skjuta problemet framåt. Det är just det motståndare till vaccinering är emot. De tycker vi ska ha en naturlig utveckling där den bäst lämpade överlever, survival of the fittest.

Om nu jag personligen ska klargöra mina ståndpunkter så är jag inte darwinist, utan tror på att  överleva just nu, även för djur. Med de medel som står till buds. Jag skulle dock inte bli förvånad om det visar sig slå tillbaka, men då tror jag vetenskapen gått framåt och kan hantera det då.

Silvestris
1/4/11, 7:53 PM
#218

#217

Det beror helt på vilket slags virus det handlar om. Vissa är mer benägna att mutera än andra. Självklart går det inte att skydda sig för framtida sjukdomar annat än att hålla sina katter på ett sunt sätt. Dock går ju en sjukdom fortfarande att utrota med vaccinationer. Skulle viruset mutera är det ju en ny sjukdom som uppstår, även fast den är besläktad med den första. Vaccinet mot den ursprungliga sjukdomen kan då även ha en viss effekt mot den nya sjukdomen men inte lika stor som mot ursprungssjukdomen.Flört

dagdrivarn
1/4/11, 9:03 PM
#219

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen!

När det finns över en miljon katter och raskatterna endast representerar ca 10% av det totala antalet katter och är samma summa som det uppskattade antalet hemlösa katter så förstår man att det inte går att jämföra.

Bortsett från detta så är resonemanget som huskattsuppfödarna med flera har om att sluta föda upp raskatter av olika sorter för att "sorten" huskatt är överrepresenterad och det inte finns hem nog åt dem helt uppåt väggarna galet.

Jag skulle bra gärna vilja se samma sak hända i bilbranschen t ex… säg att Volvo tillverkar bilar helt utan någon som helst koll på marknaden, så mycket att de har varenda lager varenda bilaffär varenda litet skrymsle fullknökat av Volvo-bilar, trots detta fortsätter alla möjliga fabriker och även privatpersoner som tycker att kan de så kan väl jag också, hur svårt kan det vara att bygga en bil, att fortsätta producera fler Volvo för just deras fabrik eller privata tillverkning är ju så fin och gör så fina volvo-bilar.

När så då de andra bilföretagen och även privatpersoner säger åt dessa att sluta upp nu, ser ni inte att bilarna står och bara rostar sönder, ingen vill ha dem, det finns FÖR MÅNGA av dem, sluta producera tills dess att efterfrågan på dem ökar igen.

Då slår genast alla volvotillverkare tillbaka och säger då till alla de andra biltillverkarna som Porsche, Mitchubitchi, Toyota, Saab, Hundai, Audi, Renault med flera, att de ska minsann sluta tillverka sina bilar så att Volvo kan få sina sålda. Och inte klaga förrän de har upphört med sin produktion.

Hur många här inne om ni bortser ifrån allt som har med katter att göra, lutar er tillbaka och tänker igenom detta. Hur många av er tycker att detta resonemang låter vettigt?

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

dagdrivarn
1/4/11, 9:06 PM
#220

Glömde tillägga att 99% av alla dessa Volvo-tillverkare tycker också att både ABS-bromsar, Krockkuddar och bilbälten är extra utgifter så de säljer sina bilar mycket billigare mot att de struntar i dessa saker, köparen får själv bekosta detta och sätta in i efterhand om de vill ha det. Besiktning sker inte heller inte inte heller finns någon bakgrundskontroll av att delarna som används i bilen är av god kvalitet.

(Hur många skulle köpa denna bilen? Är det så att vi är mer noggrann när i val av bil än i val av livskamrat?).

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Maine]
1/4/11, 9:34 PM
#221

Ska man jämföra katter med produkter? Förbrukningsvaror? Jag jämför inte katter med några andra djur heller, eftersom djurhållningen är olika. Att jämföra katters livsstil med kornas, nej..

IceJossan
1/4/11, 10:14 PM
#222

#219 har en enormt sann poäng, även om det i praktiken är väldigt fel att jämföra djur med produkter - baktanken är faktiskt rätt..

[Maine]
1/4/11, 11:18 PM
#223

Jag tycker att det är att gå för långt då man jämför döda ting, frukter, människor och andra djur med katter. Är det svårt att argumentera utan dessa tro?

Annons:
IceJossan
1/4/11, 11:22 PM
#224

#223 Jovisst, det är en helt annan sak, men slutpoängen är densamma - huskattsmarknaden är mättad, inte raskattsmarknaden.

IceJossan
1/4/11, 11:26 PM
#225

Men visst påverkar det varandra, en hel del raskatter får ett hem istället för en hemlös huskatt. Jag har (som jag antagligen nämt ovan) stött på det flera gånger: Folk som tittat på katthemskatt men som av en slump blev med raskatt istället. Om raskattaveln skulle minska (framförallt aveln på de raser där marknaden börjar bli mättad) så skulle fler välja hemlös katt istället. Men visst, många andra skulle vänta på sin specifika raskatt istället för att ta en huskatt.

[Emma--]
1/4/11, 11:28 PM
#226

Det kan väl även hjälpa att få lite avstånd från det man själv brinner för och tycker. Att då se det från ett annat håll även om exemplet är döda ting. För poängen kommer ju fram även om det kan finnas massor av andra detaljer kring hur all avel borde skötas.

[Maine]
1/4/11, 11:30 PM
#227

#225 ja, jag håller med där, det finns raser som börjar bli mättade, tror jag..

IceJossan
1/4/11, 11:32 PM
#228

#226 Precis, många gånger måste man ta avstånd ifrån känslor och åsikter för att få perspektiv på saker och ting och se logiken.

Dagg
1/4/11, 11:34 PM
#229

Tycker att det är trist att folk ska se raskatter som så mycket "finare" katter. Tänk om folk kunde se kattens gemensamma värde i stället..

GoneRaven
1/4/11, 11:36 PM
#230

#229 håller med dig, tänkte skriva om det men du hann före Glad

Annons:
Dagg
1/4/11, 11:37 PM
#231

#230 Haha, roligt att vi tänkte så lika :)

GoneRaven
1/4/11, 11:40 PM
#232

#231 ja faktiskt Glad inte alltid man har det så.

IceJossan
1/4/11, 11:41 PM
#233

#229 Håller helt och hållet med!

Silvestris
1/5/11, 2:20 AM
#234

#223

Det handlar ju om att inse att det finns en marknad för huskatter och en för respektive kattras. Om devon rex-marknaden mättas och jag inte får mina kattungar sålda kan jag inte fortsätta föda upp devon rex eftersom det kostar pengar och en förutsättning för att jag ska kunna fortsätta föda upp är att jag får tillbaks en del av det jag investerar. Får jag inte mina kattungar sålda får jag ett djupt hål i plånboken och ett hem fullt med katter vilket innebär att jag inte kan föda upp fler katter. Det är precis det som har hänt på huskattmarknaden. Tillgången överskrider vida tillgången.

För nej, de som köper katt av mig vill inte bara ha en katt. De vill ha en devon rex. Jag lovar att iaf 80% av dem hellre skulle stå utan katt helt och hållet än att köpa en annan slags katt. Jag skulle inte köpa någon annan slags katt än devon rex. För en katt är inte en katt. Olika raser  har olika egenskaper och jag är inte ett skit intresserad av en siames eller en perser eller vilken random huskatt som helst. Jag vill ha devon rex.

Om jag slutar föda upp devon rex påverkar det huskattmarknaden… 0 och ingenting.

[Maine]
1/5/11, 2:43 AM
#235

#234  Det kan jag inse utan en massa jämförelser med andra saker..

Silvestris
1/5/11, 3:04 AM
#236

#234

Men hel del andra gör det inte. Därför är det ibland smart med liknelser som kanske är mer lätta att greppa.

I ungefär varenda sådan här diskussion brukar alltid någon hävda att om man slutar föda upp raskatter kommer som hade köpt raskatt istället ta hand om en hemlösa huskatt och det är helt enkelt inte sant eftersom det handlar om olika marknader.

dagdrivarn
1/5/11, 7:50 AM
#237

Självklart kan man inte "jämföra" djur med döda ting, men här handlar det ju heller inte om någon jämförelse alls inte av djur mot bilar utan det är en omskrivning av handhavandet kring djuren i ett perspektiv som allmänheten kan förstå, när det finns så otroligt många som bara inte förstår (vill förstå är väl mer rätt), så måste man försöka sätta det hela i perspektiv som folk förstår.

Jag har jobbat med IT och support i en herrans massa år, jag har snabbt lärt mig att enda sättet för allmänheten att förstå it-begreppen är att göra om skrivningar inom områden och perspektiv, som de kan relatera till.

Ett av de största problemen när det gäller katter upplever jag egentligen är att man inte vill förstå hur det ser ut/hänger ihop, skygglapparna är stora som skyskrapor och de flesta går direkt i försvarsställning istället för att stanna upp och fundera över det hela.

Vilket är oerhört tråkigt för kattens skull.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Annons:
dagdrivarn
1/5/11, 8:01 AM
#238

Motsatsen finns ju också, jag har träffat på lika många som tänkt skaffa raskatt men som snubblat över någon hemlös stackare och tagit hem denna istället. Alt. fått ta över från någon kompis/granne/bekant som tröttnat.

Så jag TROR att i dessa fall är det nog fler som tar in husisar än som snubblar över raskatter.

Själv brukar jag alltid rekommendera köpare av en ensam katt att se till att denne får en kompis och då gärna en husis från ett katthem och jag vet enormt många uppfödare som rekommenderar detta till sina köpare.

Sen finns det givetvis otroligt oseriösa uppfödare av raskatt också, skulle egentligen inte vilja kalla dem uppfödare utan snarare kattproducenter. Och jag vill absolut inte säga (ifall någon tror det) att raskattsaveln är felfri, absolut inte, det finn många fel och brister hos dem också alla har vi våra egna svagheter att brottas med det tror jag alla vi som är raskattsuppfödare är mer än villiga att erkänna. Men vi samarbetar, vi arbetar i stort som grupp, vi diskuterar problem och försöker hitta lösningar. Inom huskatts aveln tenderar var och en se om sitt eget i första hand.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Maine]
1/5/11, 8:57 AM
#239

#237  Har också jobbat med sånt tidigare, men då använde jag inte rundsnack, utan förklarade hur det går till istället. Glad 

Enligt "som vet" så har de flesta skygglappar, men man kan faktiskt ha olika åsikter. Därmed inte sagt att jag inte håller med i frågan, men visst kan man tycka som man vill.

#238  Vad är en oseriös kattproducent för dig inom raskattsaveln?

dagdrivarn
1/5/11, 12:13 PM
#240

1. Ibland måste man ta till jag har fått flera jobb just pga min förmåga att översätta tekniskt snack till sånt somallmänheten förstår. Jag skulle vilja se dig beskriva t ex vad en drivrutin är eller vad en defragmentering är helt utan omskrivningar, så att även de utan någon form av datorvana verkligen kan förstå VAD det är för något.Du menar alltså om jag förstått frågan rätt att oseriösa raskatts uppfödare inte skulle finnas utan att det är ENDAST huskattsuppfödare som missköter sig???

Vad är det du egentligen vill fiska fram med frågan om vad en oseriös kattproducent är för mig???

Det handlar inte om vad jag personligen har för åsikter och vart jag personligen drar gränsen för vad som är seriöst och oseriöst. Alla har vi fåra gränser och vad som för mig är helt oseriöst kan för andra vara ganska ok. Vi har alla olika toleransnivå.

Oavsett mina åsikter och var min gräns går så finns det uppfödare där ute som HAR ett registerat stamnamn, men som inte lägger ner någon som helst energi på annat än vad de verkligen måste (dvs. registering, vaccinering och id-märkning) och som inte gör någon större urskiljning, som inte bryr sig om att testa, som tar den hane de har och använder samma hane 2-3 gånger vardera på sina honor alltså upprepar samma parning bara för att de råkar ha hanen hemma. Det finns uppfödare som snarare fokuserar på kvantitet än kvalitet, de som inte bryr sig om att skaffa kunskaper om varken sin ras eller avel i övrigt och som bara tar fram kullar. Ibland kan det också handla om att en del i ren okunskap eller pga dåligt mentorskap gör tokigheter vilket de egentligen inte skall lastas för men som trots detta ofta kan få en stämpel på sig då de pga detta tar tokiga beslut osv. Dessa borde i stället få vägledning, stöd och hjälp. Inte många uppfödare oavsett var deras personliga gräns går skulle anse dessa för att vara seriösa.

Observera nu att jag pratar i allmänhet INTE om någon enskild uppfödare ifall nu någon skulle få för sig det.

Egentligen förstår jag inte alls vad frågan har med saken att göra?

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Maine]
1/5/11, 12:28 PM
#241

#240  "skulle vilja se dig beskriva vad en drivrutin är.. " vad är det för struntprat? Bara för att du har jobbat som IT-tekniker, tror du att alla andra bakom tangentborden är helt okunniga? Det där var lågt tycker jag.

Så här skrev du i #238: Sen finns det givetvis otroligt oseriösa uppfödare av raskatt också, skulle egentligen inte vilja kalla dem uppfödare utan snarare kattproducenter

Inte så konstigt att jag då frågar vad du (inte vem) anser vara en oseriös raskattuppfödare? Det var DU som tog upp det, inte jag..

För övrigt så tycker nog jag att det är relevant. Det är ju en tråd där man får yttra sig om avel från båda håll och det innebär ju uppfödares beteende med.

[cala02]
10/30/11, 11:15 AM
#242

Sitter nu med tre vanvårdade perser, efrtersom de inte har papper, eller rättare sagt ingen visste vilket papper hörde till vilken katt av ett femtiotal katter så kan jag konstater att de inte är raskatter längre. Alltså vanliga huskatter eftersom man inte kan bevisa vilka deras stamtavlor är. De kan ju ha blivit korsblandade vilket gör dem till huskatter.

Då får jag börja om från början;

Sitter nu med tre vanvårdade huskatter som ser ut som perser. Nu måste de kastreras så ingen tar dem och använder för oseriös avel. Typiskt huskattsägare alltså som blir kattsamlare. Eller? Kan det inte finnas seriös avel som går överstyr? Eftersom det då blir huskatter.

Bakgrunden till just dessa katter är mer tragisk än att katagorisera dem som vanvårdsfall också. Vi är nog alltför snabba att dömma innan vi ha all fakta. Tyvärr är vi också allt för långsamma för att se igenom faktiska omständigheter och nya fall uppstår. Kontentan är att det inte går att dömma, i alla fall inte över nätet när man inte känner till fallen utan förlitar sig på "säkra" källor.

[Emma--]
10/30/11, 11:38 AM
#243

#242 fast dom det finns papper på borde ju gå att hitta genom idmärkningen? Tråkig situation hur som helst.

[cala02]
10/30/11, 12:18 PM
#244

Ingen id märkning tyvärr.

Annons:
Josefa
10/30/11, 12:24 PM
#245

Då är det inte ens helt säkert att föräldrarna är helt renrasiga heller.

MonicaLagerquist
10/30/11, 12:25 PM
#246

#244

I det här fallet är den nog bäst att helt enkelt kastrera alla katterna och sen hitta bra hem till någon som vill ha en perserkatt till sällskap.

Stolt ägare till fem La permer

[Emma--]
10/30/11, 12:25 PM
#247

#244 alltid lika tråkigt med oseriös avel i alla fall. För då lär det inte finnas stamtavla alls till dom utan idmärkning antar jag.

[cala02]
10/30/11, 12:45 PM
#248

#245

Nej tyvärr, sen kan de ju vara hur fina som helst, men det går inte bevisa.

#246

Jo vi blir tvungna till det då vi redan märkt att folk vill ha dem direkt, okastrerade.

#247

Nej det finns väl på deras föräldrar, sen har det spårat ur. Om jag förstått det rätt.

Men katterna är ju lika fina och förtjänar lugn och ro i ett hem så smånigom. Ville bara visa att allt är inte svart eller vitt. Inte ens bakgrunden till vanvården.

mitzerl
5/1/12, 9:17 PM
#249

Okej, diskussionen får väl fortsätta här då. När folk skriver så befängda och naiva saker i tråden: http://katter.ifokus.se/discussions/4f9f05fed4ebea2ac00009bb-akut-hjalp-nu?discussions-1 så måste man ju få svara. Och får man inte längre svara i tråden så får jag väl svara här.

Blir lite konstigt egentligen att svara på ett inlägg i en helt annan tråd, men jag gör som medarbetarna säger!

Gia91an skriver i inlägg #35 i ovannämnda tråd:

"För de "finare" katterna tar ju också vildkattungarnas hem… -.-'

Det är ju lite som att resonera att ingen i Sverige får skaffa barn för det finns redan så fattiga barn i världen som behöver hjälp…."

Det handlar om tillgång och efterfrågan. Om det går dåligt för pitbullavlarna så är det de som får minska ner aveln, inte pudeluppfödarna. Om LG har svårt att få sina dvd-spelare sålda så är det de som får minska produktionen, inte Samsung eller de andra märkena. Om det går dåligt för äppelodlarna så är det ju inte päronodlarna som skall lastas för det. Och har ett land i världen en kraftig befolkningstillväxt så är det ju inte Sverige som skall börja med barnbegränsning.

Så varför skall ex Cornish Rex-uppfödarna behöva sluta med sin avel bara för att det går dåligt för en annan ras/kattsort?

Sen skriver du: "Ja eller, abortering eller vad det nu var… men DET tycker jag är oansvarigt…"

Är det alltså mer ansvarsfullt att utsätta både kattmamman och ungar för risker? Och kanske låta honan lida till döds i födslokomplikationer? Det låter som att du är lite naiv vad gäller avel, du kanske tror att det bara är att para katterna och sen går allt jättebra alla gånger. Förlossningar är ingen lek, kan jag tala om. Det är riskfyllt för både människa och djur.

Rafflan
5/1/12, 9:31 PM
#250

Argumenetet att huskattungarna inte ska få födas då dem tar hem för hemlösa huskatter håller inte för då borde man inte avla raskatter heller, för finns inga raskatter kvar att välja på måste ju ALLA ta en huskatter och då finns det massor med fler hem ;)

Då borde man endast avla på raskatter som är allergi vänliga, för allergiker kan ju sällan ta en huskatt pga sin allergi.

Sen bör man inte avla på huskatter då utbudet är större än efterfrågan.

Det e väl lite min åsikt i det hela. Jag avlar inte, alla mina katter har kastrerats när dem blivit könsmogna och aldrig haft ungar. Oavsett om det var ras eller huskatter ;)

mitzerl
5/1/12, 9:50 PM
#251

#250 Jag rekommenderar dig att läsa #249. Jag har förklarat det med tillgång och efterfrågan utförligt där.

Annons:
kattvalp
5/5/12, 4:33 PM
#252

Jag har inte läst tråden men jag tycker attityden kring huskattsavel är jättetrist.. Jag startade en tråd förut ang. att ta en kull på min hona och jag ville främst veta mer om hälsorisker och genetik men tråden överöstes med inlägg om hur mycket kattungar det finns som saknar hem ute i Sverige.. Det leder ju till att man söker råd nån annanstans istället för man orkar inte läsa om hemlösa katter för 1000e gången(även om jag nu skrev att det var OK med diskussioner i min tråd).

Som sagt så tar ju även raskatter upp platser för andra kissar. Det finns ju faktiskt en stor efterfrågan på katter som liknar raskatter(ex är långhåriga) men som inte kostar 7000kr.

IceJossan
5/5/12, 5:26 PM
#253

#252 Håller med, även om det inte stämmer helt och hållet. Många skulle vänta flera år med att få tag på rätt raskatt istället för att köpa huskatt, men det ÄR många som lika gärna kan tänka sig köpa huskatt.

Supinesophie
5/5/12, 5:55 PM
#254

#253 Det kan ju vara så att det även finns folk som efterfrågar seriös avel, och det hittar man inte inom huskattaveln. De som bryr sig mycket om katter tar nog oftast en katt från katthem om de vill ha en huskatt, medans den delen av kattägarna som inte bryr sig så mycket om katter vill ha en gratis kattunge från t.ex. en bondgård eller från någon oansvarig kattägare som itne kastrerat sin honkatt. Så, vem är det egentligen som tar hem från hemlösingarna? Jo, de som köper huskatter från andra ställen än katthem.

Och raskatter är som sagt en helt annan marknad. Jag ville ha en siames för temperamentets skull, jag kände inget behov av en till huskatt så om inga raskatter hade funnits skulle jag nog inte skaffat en katt till.

Exoticas
5/5/12, 6:27 PM
#255

Min åsikt:

De som anser att raskatt aveln ska stanna och att huskatt avlen ska bomsas anser jag inte direkt sätter samma värde på alla katter. De som faktiskt väljer att köpa en raskatt sätter enligt mig inte heller samma värde på alla katter. Samma sak när man ställer frågor om vad ens huskatt är lik osv och får svaren din katt är en hus katt ingenting annat osv.

De flesta djur jag har hemma har jag tagit för omplacering. Har totalt skitigt i ras och fastnat för personligheter och att de behöver ett nytt hem.

Att man ska sluta avla på just huskatter och blanda raser tycker jag är ganska fel, dock förstår jag även de som har den åsikten. Hur har alla raskatter kommit till. Era raskatter är alltså också egentligen "bara" huskatter i grund!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Supinesophie
5/5/12, 6:37 PM
#256

#255

Varför görs man alltid till rasist när man är emot huskattavel? Det är inte katterna och deras avkommor jag inte gillar, det är den oseriösa aveln där man skiter i hälsan och bara kollar till utséende (och personlighet om du säger så..)

De flesta huskatter kommer till oönskat eller till resultat av okunskap och de får en DÅLIG start i livet jämfört med vad raskattungar får.

Så om man vill ha en huskatt så köp från katthem för alla andra köp kommer leda till att oseriös avel stöds och att kattstatusen sänks ---> FLER HEMLÖSA

kattvalp
5/5/12, 6:37 PM
#257

#253 Jo det är klart det finns sådana.. Själv tycker jag det är lite galet att folk är så otroligt noga med hur katten ska vara, tycker det nästan är sjukligt i vissa fall. Man är sjukt noggrann med allt från beteende och temperament till päls, färg och storlek på kroppsdelar där man mäter varje centimeter av katten, teckningen ska var helt symmetrisk osv osv. Det känns som man designar katten precis som man gör med en bil eller nån annan pryl. Jag är uppväxt med att katterna "blir som de blir" och sett det som en helt naturlig grej, precis som att ens barn blir olika individer. Sen den rasaveln som man bedriver trots att katterna(det är visserligen mycket större inom hundvärlden) lider av det bara föratt det ska avlas 100% efter utseende och rasstandard är ju bara så galet…

#254 Det är klart det finns en marknad för raskatter. Men det finns också en hel del människor som inte vill ha en "vanlig" huskatt utan vill ha en katt med ett visst utseende(tex långhår eller maskat) utan att behöva lägga 7lax för det eftersom man är totalt ointresserad av utställningar med mera.

Jag var i den sitsen själv för några månader sen, vi letade länge innan vi köpte vår huskatt från blocket.

Jag har bara svårt för hela rasstandardgrejen. Det finns delar av rasaveln som är jättebra, men det finns också negativa sidor.

[Emma--]
5/5/12, 6:40 PM
#258

Jag älskar alla katter, men vill inte ha huskatt av olika anledningar. Eller snarare så vill jag ha raskatter av olika anledningar :) #255 men i det resonemanget tycker jag att raskatter ges ett sämre värde. Varför skulle det innebära att man inte ger dom samma värde bara för att man väljer raskatt?

Annons:
[Emma--]
5/5/12, 6:45 PM
#259

#257 jag betalar en sån summa för hälsotester och sådant. Aldrig ställt ut mina katter :)

kattvalp
5/5/12, 6:48 PM
#260

#259 Jo, det är ju alltid en risk. Men som tur är så är ju katter överlag väldigt friska djur jämfört med ex illrar eller hundar.

[Emma--]
5/5/12, 6:52 PM
#261

#260 jo men det finns ju vissa saker alla katter bör testas för :) sen kanske man inte kommer upp i 7000 som kostnad.

Supinesophie
5/5/12, 6:52 PM
#262

#257

De allra flesta som köper raskatt har den som sällskapskatt. (det där med utställning håller inte förresten, för man ställer ut även huskatter)

Jag är en av dem som köpt raskatt till sällskap och jag gick inte och köpte en blocket-blandning som var lite billigare (trots att jag var arbetslös). Anledningen? För att jag ville göra ett bra kattköp och ha tryggheten att det finns ett enormt avelsarbete bakom och att föräldradjuren är testade mot sjukdomar. Jag betalade alltså för avelsarbetet, den otroligt speciella lilla kattungen PLUS stamtavlan, vaccination*2, veterinärbesiktning, chipmärkning och EU-pass.

Så, varför skulle det vara positivt om jag skulle köpt en huskatt som var likadan med samma temperament för 3-tusen kr billigare som endast var avmaskad? Vad skulle jag fått på köpet där? Skulle det ha ökat kattstatusen?

cosmonita
5/5/12, 7:05 PM
#263

#255 "De som anser att raskatt aveln ska stanna och att huskatt avlen ska bomsas anser jag inte direkt sätter samma värde på alla katter. De som faktiskt väljer att köpa en raskatt sätter enligt mig inte heller samma värde på alla katter."

Håller inte med alls.

Jag tycker att huskattsavel som den ser ut idag inte ska finnas eftersom den gynnar inte katten som djur överhuvudtaget. De som avlar på sina huskatter säljer oftast sina ungar utan grundskyddet i form av vaccination, veterinärbesiktning mm. Att sälja en katt billigt till den första som lovar att ta hand om den främjar att katten bibehåller den låga status den har nu.

Om alla huskattungar som såldes hade genomgått vetterinärbesiktning, vaccinerats två gånger och avmaskats där det behövts och uppfödaren tog betalt för dessa åtgärder skulle kattens status kunna öka. Ju fler huskattsuppfödare som gör det desto mer gynnsamt är det för kattens status. Tyvärr tror jag att det är mer upp till dem som ska köpa kattunge att de efterfrågar vaccination och vet. besiktingt och är villiga att betala för det. För det är efterfrågan som skapar marknaden.

Jag har haft huskatter i över 20 år så min kärlek till huskatter är djup och genuin. Alla mina huskatter har varit härliga individer. Men jag har nu för första gången beslutat mig för att köpa en raskatt och jag måste å det bestämdaste dementera att jag som du påstår "inte sätter samma värde på alla katter". Du bör inte generalisera som du gör.

Mitt val att köpa raskatt har grott en längre tid. Har renrasiga hundar som väldigt väl motsvarar sin rassatandrad vilket känns bra dvs jag fick de hundar jag förväntade mig. Men det som avgjorde för mig var när jag förra året förlorade min huskatt 7 mån gammal i diverse förmodligen medfödda åkommor och "uppfödaren" inte verkade bry sig nämnvärt eftersom hon inte svarade på mina mail.

Exoticas
5/5/12, 7:42 PM
#264

#256 Det kan ju ske med raskatter också? Då är det människor som föder upp huskatter som inte bryr sig som du är emot och inte aveln. Jag vet ganska många personer som ser ganska seriöst på sin huskatts avel. En enda enkel lag skulle kunna hidra det du ser som ett fel på all oseriös katt avel, eftersom att du inte bara ser dåligt på huskattaveln. Att alla katter som säljs osv måste Kastreras, få sina sprutor och idmärkas.

#258 Raskatterna placeras ofta på pedistal jämnfört med huskatter.

#263 Åter igen så är det inte bara huskatter det handlar om, det finns raskatter som far lika illa. En upphittad katt kan inte ses som någonting annat än huskatt, vilket innebär att man inte vet den "riktiga" statistiken över hur många raskatter som far illa och blir bortglömda samt folk tröttnar på.

Det jag känner är lite irriterande är att man här på katter.ifokus inte läser om baksidorna av raskattaveln och de fel som finns där. Utan oftast handlar det om huskatt aveln och de fel som finns där!

Det är ganska mycket fiffel på raskatt marknaden, en dam som säljer ragdoll ungar ljuger om vaccination och kan ta till en finare fader i stam om det ökar värdet det minsa lilla. Hon kan även skita i att chippa en kattunge i kullen för att spara pengar, det är ändå ingenting som köparen kollar upp. (Så har hon iaf yttrat sig med egna ord!)
En familj som föder upp siameser som även gör samma sak, vaccinerar inte utan fixar falska papper osv. 
Alla raskatt uppfödare är inte seriösa lika så är inte alla huskatt uppfödare seriösa!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Jina
5/5/12, 7:46 PM
#265

"Raskatterna placeras ofta på pedistal jämnfört med huskatter." Utveckla?

Annons:
Jina
5/5/12, 7:48 PM
#266

#264 Tycker förresten du ska anmäla dessa puckon till deras förbund.

kattvalp
5/5/12, 7:50 PM
#267

# 262 Jag förstår inte riktigt dina frågor. Positivt? För vem? Du får väl köpa vilken katt du vill, precis som jag och alla andra utefter våra egna preferenser.

På vilket sätt vore det positivt för mig om jag gick och la ut mer pengar än jag ville på en katt när jag inte känner behov av att göra det? Jag känner att katter överlag är friska djur så jag ser inget superstort behov av ett gigantiskt avelsarbete bakom(till skillnad från när jag köpte iller då det kan skilja flera år i livslängd beroende på stam).

"På vilket sätt höjer det kattstatusen?"

Att folk är villiga att betala säg 2-4 tusen för en huskatt är väl mycket positivt? Är inte det vad ni förespråkar, att folk ska betala mer än 100kr för katterna? Det finns även huskattsuppfödare som vaccinerar och registrerar sina katter osv, hur kommer det sig att de fortfarande ses som oseriösa?

Det känns som så många redan bestämt sig för att raskattsuppfödare är förmer och resten är hemska, hemska djurplågare som alla dränker sina katter eller slår ihjäl dem om de inte får dem sålda.. Långt ifrån alla gör så, faktiskt.

Vill inte heller låta hård men att alla ska blodgruppera, testa, vaccinera, registrera, vet.besiktiga, försäkra katterna osv är ju en utopi.

cosmonita
5/5/12, 7:52 PM
#268

#264 Syftar du på mitt inlägg? Jag känner inte att någonting av det som du skriver har med mitt inlägg att göra

Det finns säkert fiffel på raskattmarknaden också. Men det är inte det stora problemet för katten i dagens läge. Det stora problemet är nog huskattsaveln. Jag tror att raskattsuppfödare som beter sig dåligt blir ganska fort upptäckta genom uppmärksamma köapre och olika nätverk inom rasen.

Supinesophie
5/5/12, 7:57 PM
#269

#264 Registrerade raskattuppfödare har regler som SKA följas, men säkert finns det någon som inte gör det. Men de som inte gör det har ingen rätt att vara med i sitt förbund och borde därför inte räknas in i skaran raskattuppfödare.

Vad har huskattuppfödare för regler att följa? Att kattungarna ska vara 12 veckor innan de flyttar. EN regel som dessutom struntas i ofta.

Du tror väl inte seriöst att den procentuella andelen oseriösa uppfödare är lika stor inom raskattaveln som inom huskattaveln?! (räkna alla som tar en kull på sin honkatt som uppfödare)

[Emma--]
5/5/12, 10:43 PM
#270

#264 håller med #265, utveckla gärna. Förstår inte varför jag som väljer raskatt inte ger katterna samma värde.

MonicaLagerquist
5/5/12, 10:48 PM
#271

#267 Självklart ska en huskatt kosta.Men då ska den vara vaccinerad X 2 ID-märkt besiktigad och försäkrad innan den flyttar från uppfödaren.Att betala en massa pengar för en katt som i bästa fall är 12 veckor och på sin höjd avmaskad höjer inte huskatternas värde.

Stolt ägare till fem La permer

kattvalp
5/6/12, 2:35 PM
#272

# 271

Jag tror någon som betalat runt 3000kr är redo att ta hand om sin katt och inte kommer slänga ut den - och det är ju det som är det största problemet med huskatter, inte att de blir sjuka. Jag vaccinerade, besiktade och försäkrade min katt själv och jag är nöjd - har världens finaste katt som är frisk och som inte kostade mig 6-7 tusen kr.

Och ett tillägg till#262, att huskatter också ställs ut är ju inget som kan användas som argument föratt bortförklara hysterin kring rasaveln eftersom det sker på helt olika förutsättningar. Huskatter måste vara vara kastrerade, exempelvis.

Får jag fråga vad som är så oerhört positivt med tex en rasstandard och exteriör? Vad tjänar katterna på det?

Har inte ett flertal raser snarare avlats sönder (främst hundraser) pga dessa rasstandarder och utställningar? Rent biologiskt brukar man ju säga att desto större genpool, desto större är chanserna att djuren håller sig friska men ändå vägrar majoriteten blanda in andra raser i sin egna, trots att det skulle förbättra hälsan hos vissa raser.

Nä många rasförbund känns som lite "klubben för inbördes beundran".. Bara deras egna värderingar är de rätta, typ.

Annons:
Mona22
5/6/12, 3:57 PM
#273

#272 Men om man kan sälja en huskatt utan att ha gjort någonting med den för 3000 så kommer ju fler att göra det. Allt för att tjäna pengar. Hur gynnar det huskatterna när det föds upp ännu flera katter i en redan övermättad marknad. Men genom att visa att även huskatter är värda att vaccineras,märkas osv , DET höjer statusen.

Har du någongång funderat på VARFÖR raskatter är dyra? Det är inte bara stamtavlan man betalar för…

Supinesophie
5/6/12, 4:03 PM
#274

#272

Så du tycker att det är bättre att blanda två raser på random/släppa ut sin hona och se vad det blir, än att bedriva planerad avel av raskatter? Angående rasstandard så är det inget en uppfödare behöver ta hänsyn till. Det är ingen som straffar en uppfödare som föder upp "inkorrekta" katter, t.ex. Perser som inte har intryckt ansikte. Det är upp till varje uppfödare att inte låta utséendet kompromissa hälsan. (tyvärr är inte alla så bra på det, och särskilt inte inom hundvärlden)

Huskattuppfödare kan också strunta i hälsan och bara avla på utséende, t.ex. para en birma och en ragdoll utan att testa HCM och blodgrupp eller genom att avla på en vit katt utan att tänka på att ungarna kan bli döva. Dessutom riskerar huskattuppfödaren att sprida sjukdomar som alla raskatter testas för innan parning (fiv och felv) men som inga huskatter testas för innan parning.(aldrig vad jag har hört om iaf)

Blandrasuppfödare har ofta som enda mål att få fram söta kattungar som de kan sälja dyrt utan att behöva lägga ner några pengar själva.

Och angående genpoolen så ökas den genom import samt genom utparningar (alltså para med en annan ras)

Exoticas
5/7/12, 3:22 AM
#275

#266 har gjort utan resultat!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

[Emma--]
5/7/12, 7:42 AM
#276

#275 svara gärna på #265 & #270. :)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: