Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 9977 ggr
paow
12/24/10, 11:50 PM

"stänga" in katt på rum.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte börja med att fråga, vad anser ni om (vi tar som ex-) en tjej som går gymnasiet och bor i en etta/lånar ett större rum, skaffar en katt? - Lägenheten är inte speciellt stor, men hon bor ensam i den och ev, katten då. Alltså, hur stor bör man egentligen bo för att ha en katt?

Och så, mer till rubriken - jag kommer slänga in några bilder på mitt rum, och se vad ni tycker om själva "storleken" på rummet, är det alldeles för litet för att kunna ha en katt i (innekatt) osv. Men tänk också på, jag har inte sagt att jag ska ha en katt där, utan hör bara vad ni skulle tycka om det.

Kram! och GOD JUL!! Skrattande

obs, förlåt röran på rummet, försök att bara fokusera på utrymmet!

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

Annons:
Jourhemmet
12/24/10, 11:54 PM
#1

Jag tycker ABSOLUT att det är för litet för en katt att bo på. Det skulle vara djurplågeri att ha katten på så liten yta.

paow
12/24/10, 11:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 menar du mitt rum, eller första ex? :)

fler bilder på rum.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

paow
12/24/10, 11:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

andra "delen" av rummet.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

paow
12/24/10, 11:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

litet rum som för tillfället föreställer min garderob ´+ duschen på sidan

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

paow
12/24/10, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

paow
12/25/10, 12:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

"Lilla-rummet"

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

Annons:
Jourhemmet
12/25/10, 12:02 AM
#7

Jag menade ditt rum men jag tycker även om man bor i en liten etta så blir det för litet för en katt. Dom älskar ju att springa omkring och busa och då blir det för trångt.

katterna
12/25/10, 12:04 AM
#8

Jag tycker inte det är något fel att ha en katt i en etta. Så länge katten får utnyttja hela lägenheten och har leksaker, kryp in, klätterställning och allt sånt. Har du balkong är ju det ett plus, så katten får uppleva frisk luft och allt sånt.

katterna
12/25/10, 12:06 AM
#9

Du kan ju alltid gå ut i koppel med katten så att katten får springa av sig ute :)

paow
12/25/10, 12:08 AM
#10

#7 ok :)

#8 Precis, lite så jag också kan tycka, men intressant att höra olika åsikter :)

Kan tillägga att jag har altan utanför min "altan-dörr" som går att utnyttja på somrar eller andra varmare dagar. med nät runtomkring såklart.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

paow
12/25/10, 12:09 AM
#11

#9 ja självklart :)

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

katterna
12/25/10, 12:11 AM
#12

Men det låter ju helt perfekt :)

paow
12/25/10, 12:18 AM
#13

#12 så du tycker rummet är "stort" nog för en katt? (+ altan och promenad då) :)

Familjen har två katter (utekatter) som förövrigt gärna håller sig på mitt rum då det är svalaste rummet och där de alltid får vara ifred ;) fast de har tillgång till hela huset iof. Anledningen att jag frågar lite om de här är att jag har haft små funderingar (notera små) på att skaffa mig en egen katt nu när jag börjar gymnasiet och alltid älskat djur, spc katter. Och vill ha innekatt plus raskatt som jag tittat runt på längre tid.

Så kommentera vad du tycker! :)

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

Annons:
Jourhemmet
12/25/10, 12:23 AM
#14

Jag tycker i alla fall ditt rum är åt fanders för litet för en katt, även om du har altan. Det blir synd om katten. Varför ska du ha katten instängd i ditt rum?

katterna
12/25/10, 12:25 AM
#15

Rummet? Är det inte hela lägenheten den får vara på då?

paow
12/25/10, 12:41 AM
#16

#14 usch vad obehagligt det är att läsa dina kommentarer, du låter så arg, det är synd, för du verkar ha vettiga saker att säga men de låter så, "fel"? när du skriver de på ett sånt argt sätt, enligt min mening.

Jag har för 3, 4 gången? sagt att den var en liten tanke som slog mig, och inget som kanske ens blir av, så snälla ta till er det. :)

Varför jag skulle ha katten enbart på rummet, är för att, som jag skrev.. för jag vill ha en innekatt, tycker inte om att släppa ut katterna hur som helst, och jag tänkte kika lite här med er proffsiga vad ni tyckte om storleken på rummet, absolut inte något som jag bestämt mig för att göra, är ju trots allt en termin kvar + sommar innan jag börjar gymnasiet.

#15, bilderna är på mitt rum, så jag antar att du misstolkade och trodde det fanns mer yta? Tyvärr så finns det inte mer, men det är ändå inte långt ifrån en etta, dock visar bilderna inte direkt allt, men stor del.

Vill inte starta några arga diskussioner nu, utan det vara bara en fråga och ville ha era svar, helst på ett vettig sätt att säga dem på. Men som sagt, det är intressant mer olika åsikter :)

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

Destany
12/25/10, 6:41 AM
#17

varför kan du inte vänja katten vid de andra 2 katterna så alla de kan utnyttja hela huset.. det kommer vara rätt svårt att få katten att inte smita ut när du går ut o vad händer då om den möter på de andra katterna?

Sehvrin
12/25/10, 10:13 AM
#18

Jag tycker att min lägenhet på 28 kvm är lite för litet. Nu har jag visserligen två katter sedan i början av hösten, då Östgötakatterna behövde stödhem och det troligen gäller mindre än ett år eftersom det är en studentlägenhet och jag är färdig med mina studier till våren. Jag skulle dock aldrig skaffat egen katt till den ytan.

Sen så är det ju som andra säger att katter utnyttjar inte bara rummet i två dimensioner, utan tre. Jag tycker dock att du ska vänta med att skaffa katt tills du gått ut gymnasiet och skaffat ett större boende, särskilt om den kommer vara ensamkatt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Jourhemmet
12/25/10, 11:24 AM
#19

#16 Det är svårt att missuppfatta HUR man skriver saker här inne. Jag skrev det absolut inte på ett argt sätt. Utan jag endast påpekade att jag tycker att det är alldeles för litet att ha en katt på den ytan Skrattande

Charlie2006
12/25/10, 11:39 AM
#20

Jag tycker rummet är lite litet för en katt, men sen beror det nog på katten också. Min ena katt skulle inte ha några problem alls att bo på en sån yta, medans min andra katt skulle få fnatt. Själv kommer jag, om jag flyttar till en 1:a ta med min ena kisse. Dels för att jag inte kan vara utan katt och dels för att katten inte klarar sig utan mig ;).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
Cheapo
12/25/10, 12:21 PM
#21

Hur stort är rummet i kvadratmeter? Jag har bott tillsammans med min katt och pojkvän i en studentlägenhet på 22kvm, och det funkade bra (han fick koppelpromenader varje dag+mycket stimulans och lek), men mindre än 22kvm skulle jag nog känna var lite för litet, men det vet ju inte jag eftersom vi aldrig har bott mindre Glad Lycka till i vilket fall som helst Glad

[Emma--]
12/25/10, 1:05 PM
#22

Går det inte att vänja katterna att vara med varandra istället och se till så att bara dom andra katterna kan ta sig ut? 

Det är svårt att se hur stort rummet är. Men man kan ju annars bygga en hel del på höjden.

paow
12/25/10, 3:31 PM
#23

Jag ska kolla hur stor de är i kvadratmeter sedan.

Jag bor hemma, och familjens andra 2 katter är utekatter (inte jag som bestämt det..) så därför går det inte att utnyttja hela huset på samma vis eftersom vi är en stoor familj, med 3 småsyskon som bara släpper ut katterna när de vill, och finns noll garanti att de inte släpper ut den då, EV innekatten (minsta syskonet är 3år) Så sj kommer ja vänja katterna med varandra vilket fall som hellst, men de kan inte"bo" tsm. OM de blir en katt, så kommer ju självklart de göras om en del på rummet, ställningar osv. Men det är ju som sagt, bara en liiten tanke än så länge.

:)

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

prodigy
12/25/10, 5:21 PM
#24

Tycker också att det är lite litet, men, om du inreder med klätterträd så kan man ju även utnyttja takhöjden om man är katt. Men om jag var du skulle jag fundera på att kanske ha två katter, med tanke på att du kommer ha dörren stängd till övriga lägenheten. Kanske kan du ha en nätdörr så katten/katterna ändå kan "vara med" övriga familjen…

Lycka till. Glad

AgnetaB
12/25/10, 6:53 PM
#25

Du ska ju börja gymnasiet skrev du o då får du långa dagar innnan du kommit

 hem o ska läsa läxor duscha /äta mm. Jag menar att du hinner kanske ej

 med så mycket kvalitetstid med katten o då menar jag att den har varit själv

 hela dagen i det lilla utrymmet. Inte alltid så roligt heller att gå på

koppelpromenader i mörkret (vintertid)så ev kanske det ej blir så många sådana o då

 har fortfarande katten väntat på dig hela dagen. Jag menar att det är ju

skillnad om den har större utrymme om du ej är hemma.  Du låter ju

 ansvarsfull men tycker nog det känns lite litet o skillnad om du vore hemma

 om dagarna o kan aktivera den. Sedan kan ju mycket förändras när du

 börjar gymnasiet med nya kompisar/intressen som gör att du har ännu mindre

 med tid för annat är roligare, så jag tycker du ska vänta.

Ligonskrutt
12/25/10, 7:45 PM
#26

Hmm det är svårt att uppskatta rummets storlek på bilderna tycker jag. Dina föräldrar bör veta hur stort rummet är, annars kan ni gräva fram papper med planlösningen :)  Jag tycker nog ändå det ser ganska stort ut.

Spontant tycker jag det verkar ignorant av din familj ifall de inte kan gå med på att göra upp en deal om att se till att din ev katt inte smiter ut. Så svårt borde det inte vara att se till att den inte gör det, genom att "stänga in" den på ditt rum medan de andra katterna släpps ut tex. Kompostgaller innanför ytterdören tex+lyfta ut utekatterna när de ska ut bör minska riskerna för att din katt smiter?

Nu vet jag inte om en katt skulle trivas så, men kanske det går att ordna så att din katt kan vara i resten av huset när du är där. så att de andra i familjen kan säga till dej att lyfta upp katten i famnen när de andra katterna släpps in/ut.

En tanke jag får är att katten kan tycka det är jobbigt att vara instängd när den hör andra människor och katter utanför. Om den ska vara instängd på en liten yta kan en lugn, äldre katt passa bra, som kanske inte vill springa runt så mkt. vilka raser är du intresserad av? Vissa är ju lugnare än andra.

Jag tycker absolut att detta borde gå att lösa, men det kan kräva lite insatser av både dina föräldrar och dins syskon. Småsyskonen kan mkt väl lära sig att fråga dej eller dina föräldrar innan de släpper in/ut katterna. 

Lycka till! :)

IceJossan
12/25/10, 8:49 PM
#27

Tänk dig för både 2 och 3 gånger innan du skaffar en katt till.

Ditt rum är väldigt litet, men det kan funka om du bygger på höjden för katten, alltså sätter upp hyllor/brädor längs väggarna och på så vid göra rummet större för katten.

Ska du ta ut katten i sele så räkna med att du måste gå ut varje dag. Om katten får smak på att vara utomhus är risken stor att den anser att den inte får vara ute tillräckligt mycket. Detta kan resultera i att du har en missnöjd katt som skriker vid dörr och fönster och kanske till och med börjar protestkissa på exempelvis säng, soffa, mattor, kläder eller andra saker. Få in tidsrutiner för promenaderna, eller gå ut så fort katten vill.

Du kommer väl inte vara inne på ditt rum hela tiden du är hemma? Förutom när du är i skolan många timmar om dagen så kommer katten vara ensam så fort du går utanför ditt rum för att äta, umgås med familjen(?) och dina andra katter. Dessutom så har du knske kompisar du vill umgås med, de kommer nog inte bara vilja vara inne på ditt rum med din katt varje gång ni ska umgås. Det blir mycket mer ensam tid för katten än vad man tror, jag har varit i den sitsen många gånger förr.

Om du ska vänja din innekatt vid dina andra katter så att denne kan vara i hela lägenheten så kan du ändå inte räkna med att du kan hålla innekatten inomhus. Risken är stor att katten fattar att ute är intressant när de andra katterna går ut och in som de vill, och det är väldigt lätt att katten smiter ut om den förstår att det kan vara nåt intressant utomhus. Jag säger detta för att jag gång på gång på gång har varit i den sitsen med mina egna utekatter och de jourkatter jag haft hemma. Jag har haft 8 jourkatter (innekatter) ihop med mina egna, och av dem har 3st varit olidliga med att smita ut hela tiden och klaga vid dörren. De andra 5 har det funkat bra med, men tänk på att jag endast haft dessa katter hos mig under korta perioder tills de blivit adopterade, som längst i 5 månader. Som personal på ett katthem har jag även erfarenhet därifrån - det är många innekatter som bor i jourhem där de egna katterna är utekatter, och det är tyvärr vanligt att jourkatten protestkissar när den inte får vara ute när de andra katterna får.

Man vet aldrig innan hur det kommer fungera - det kan bli jättebra, men det är mycket troligt att det kommer bli väldigt komplicerat och besvärligt om katten ska bo permanent som innekatt instängd eller tillsammans med utekatter.

Så tänk verkligen igenom det här - kommer det funka för katten och för dig?

Annons:
IceJossan
12/25/10, 9:01 PM
#28

Min familj har alltid dörren öppen då oh då så fort temperaturen utomhus tillåter. Det innebär att det har varit mycket svårt att få dem att hålla ytterdörren stängd när vi haft jourkatt, och det har blivit mycket bråk om saken. Det räcker alltså med att man lämnar ytterdörren på glänt när man ska hämta posten eller nåt annat som ändå går snabbt att göra - det behövs inte många sekunders öppen dörr för att innekatten ska se sin chans och smita ut, om den är intresserad av att gå ut.

Xenom
12/25/10, 9:02 PM
#29

Det är som sagt svårt att uppskatta rummets storlek via bilderna, men jag kan väl säga att jag för tillfället bor med min katt i en lägenhet på 27 kvm vilket jag har dåligt samvete över. Det som gör det 'okej' är att jag snart kommer flytta till större, att jag är hemma nästan hela dagarna så att han får stimulans, samt att vi dagligen går på promenader i koppel. Men jag skulle verkligen rekommendera att man har större boende än mitt så att katten verkligen kan springa av sig. Jag skulle nog inte se det som den bästa idé att du skaffar katt i din situation, när det också kommer vara mycket rörelse utanför dörren som katten ej får delta i, så du kanske ska vänta tills du har ditt eget boende efter gymnasiet? :)

GoneRaven
12/25/10, 9:08 PM
#30

#29 Jag håller med. Även om en katt klarar av mindre hem som då är kattanpassade så är det bättre med att ha större och rymligare i längden.

IceJossan
12/25/10, 9:53 PM
#31

#29 Absolut, håller med.

Som sagt så kan det funka bra, men det är mycket riskerar att bli fel. Då är det bättre att vänta tills det verkligen passar.

Upp till toppen
Annons: