Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9340 ggr
Senixus
2011-01-31 22:54

Livslång Medicinering

Har just fått veta att jag eventuellt kommer att få medicinera min kisse livet ut. Tabletter förmodar jag.

Skriver redan nu.. innan sista 2 testerna är omgjorda… då jag oroar mig för om jag väljer rätt :(

Finns människor i min närhet som säger att det är bättre/humanare för 10-15 åriga katter att få somna in.. men om han blir helt återställd på livslång medicinering.. är det då rätt att avliva? Till saken.. han gillar inte att ta piller :/

Älskar honom sååååå himla mycket… vet inte varken ut eller in :(

Han misstänks ha antingen (och eller alltså) sköldkörtel förhöjd (inte i taket hög) + socker (14.. ska ligga på 8.. 30 anses spom diabetes).  Så om diabetes oxxå.. dietfoder… men största troligtvis har han sköldkörtel förhöjd.. läste på agria och det var saker som stämde MYCKET väl :( Så.. nån som har misse som medicineras dagligen? Nån som kanske har samma fel? Nån som varit med om liknande? Nån med förslag.. ideér? Tankar.. vad som helst? Svar uppskattas. Är så förvirrad just nu :/

Annons:
Imasy
2011-01-31 23:03
#1

Jag har tack och lov aldrig suttit i din sits, men jag känner mig faktiskt kluven hur jag skulle göra ang medicinering resten av livet.

En del av mig kan tycka det är fel att "plåga" katten/djuret, medans en annan del av mig säger att finns det hjälp så tas den.

Men det beror nog helt på varför man måste ge piller resten av livet. Hade det varit smärtstillande dagligen så hade jag nog tagit beslutet att låta djuret somna in. Men om det är diabetes som nu kanske din katt har, så mår de väl inte dåligt fysiskt av diabetesen?

IceJossan
2011-01-31 23:04
#2

Han ska inte bara leva, utan har livskvalitét, det är det viktigaste. Kommer han att ha det så är det ingen tvekan om saken.

Men om han bara kommer att leva, aldrig återfå sin tidigare livskvalité så måste du låta honom somna… Det är inte kvalité att bara vara vid liv…

Senixus
2011-01-31 23:33
#3

Har skulle ha precis samma liv som han alltid haft.. enda skillnaden.. ett piller. Men.. nu har jag läst på ett par sidor att 20% reagerar jättedåligt på den medicinen :(

Så jag måste få prata med en veterinär imorgon. Självklart så tar sig inte Strömsholm tid nu på natten :/ Fast det skulle man förstå i andra fall. Men nu vill man ju skrika PRATA MED MIG typ :(

Han skulle bli helt återställd på medicin mot sköldkörteln & han skulle må helt okej på dietfoder för diabetesen (om det är det han skulle behöva). Båda skulle han (enligt veterinärerna här i stan) bli helt frisk från med medicin/dietfoder livet ut.

Just det att han skulle bli helt frisk är ju det stora pluset som gör att det känns så svårt att avliva. Vem avlivar sin gamla älskade släkting eller vän om denna kan bli helt frisk på medicin och/eller dietförändring resterande liv?

Men samtidigt.. en katt som inte gillar piller :/ Och nu när jag läst att 20% blir så jäkla dåliga av medicinen :/ Måste ABSOLUT fråga veterinären om det imorgon.

AgnetaB
2011-01-31 23:39
#4

Jag har hört en del som sprutar sina djur varje dag o det verkar ju gå bra. Människor medicineras ju i många år innan de avlider o de verkar ju alla tycka är ok så varför ej till djur.

Är det medicineringen som du tycker är jobbigast?

Jag förstår det men jag är så dålig på att ge avmask medel också .Jag har sett en del som är så skickliga så jag skulle ha lärt mig av någon som är duktigt o sedan hade katten haft flera bra år kvar

Senixus
2011-02-01 00:10
#5

Det är väl 2 saker.. hur han skulle se på sitt liv med ständigt piller dag efter dag

Och hur han skulle se på mig med att jag ger honom pillret. Jag är enda ägaren. Det är sällan någon annan här.. mest jag som går till annat folk. Så han ser mest mig och de andra 3 missarna.

Är ju rädd att han kanske skulle känna sig olycklig med en matte som ständigt gav honom piller :/

Fast.. kanske skulle märka det. Han är en kärleksfull misse. Biter i kinderna som kärlekstecken när vi ska sova. När jag pussar honom så försöker han bita mig 'myspysen' Så skulle han sluta med det Och sluta med att komma upp till datorn.. ja då skulle han nog inte vara någon lycklig misse längre :/

Fast just nu är han en överätande/vattensörplande/överaktiv (för å vara han) gamal herre som därtill är gosig och data häckande. Är orolig för honom :( Så här överaktiv,ätande,sörplande har han inte varit så jättelänge.. kanske har hans värden inte varit så här höga så länge då eller.. har jag bara varit hemmablind.. för det är fullt möjligt.. jag vet. Men nu när jag ser det är jag mer orolig :/

Och… 20% som får biverkningar av medicin för sköldkörteln.. är 20% högt? Någon som har lite koll på sådant.. % som får biverkningar.. vad som kan anses mer normalt. Så man kan veta om det kan vara värt att testa medicin eller om det absolut vore att förstöra för Knutte? Jag vill hans bästa.. jag vill inte försämmra för honom ju :/ Och skulle det anses för stor risk så kanske jag får gå med mina våta kinder istället :( Så.. nån som har lite pejl på % och sånt?

IceJossan
2011-02-01 00:14
#6

Om det "bara" är 20% som reagerar negativt på medicinen så är det ändå 80% chans att han blir återställd. Jag skulle inte tveka. Märker du att det inte blir bra så gjode du iaf vad du kunde. Om du tar bort honom utan att prova tror jag att det kommer att gnaga dig något fruktansvärt att du inte gav honom chansen att bli frisk. Finns det hela 80% chans att han blir frisk så skulle jag inte tveka om det var min katt. Men självklart skulle jag ta reda på så mycket som möjligt av veterinären.

Min kära Ronny hade mycket sämre odds när han brutit och förskjutit sittbenet en hel centimeter när han antagligen blivit påkörd förra hösten. Men han är i stort sett helt återställd, har precis samma livsglädje som innan. En vdigt riskfylld operation skulle kosta upp till 30 000, oförsäkrad såklart… :( På veterinärens inrådan kunde vi ge honom smärtstillande och se hur bra det läkte, eller snarar OM det läkte bra. Ingen tvekan - får han livskvalitén åter så kn han leva i många år till. Vad är då ett par månader av hemsk smärta jämfört med ett helt liv till? Det var väl värt risken eftersom han faktiskt hade chans att läka - och det gjorde han ju.

Annons:
IceJossan
2011-02-01 00:17
#7

Jag tror att han vänjer sig vid att få piller. Du kan ju till exempel krossa tabletten och ge honom i mjukost eller smör som gottegott varje morgon?

Min ena katt är totalt omöjlig med att äta medicin i mat och tvångsmatning är inte att tänka på eftersom han får trettioelva starka ben som spretar överallt. Men när han skulle äta antibiotika (synulox som smakar illa) så krossade jag tabletten och blandade i smör. Han åt gladeligen kladdet morgon och kväll i 10 dagar, han som varit så omöjlig annars. Så det gäller att hitta det där extra gottegottet som funkar :)

Sabbekatt
2011-02-01 00:19
#8

Medicin, är det Felimazole du menar då?

Jag har haft en katt som fick den medicinen för hon hade också förhöjda sköldkörtelvärden och hon mådde inte dåligt av den. Däremot så var hon en ganska bestämd gammal dam och tyckte inte om att behöva bli itvingad tabletter 2 ggr om dagen.

Senixus
2011-02-01 00:28
#9

Tack Jossan Underbara människa. Nu känns det som att om vetterinärerna här säger attd et är värt att pröva med medicinering… jaa.. då är det det. För första gången i kväll kan jag säga så fäller jag lättade tårar. Jag har gråttit och kännt att.. 'nu är det slu' hela jäkla kvällen. Men.. nu känns det som det är värt att försöka. Tack Jossan. Att le är svårt ännu.. men du är värd ett leende :)

Min misse är nog nästan svårare att hitta någe gott till.. tror inte han gillar smör.. har för mig jag testat (hmm).  Mjukost kan vara värt ett försök dock.. det har ju lite annan smak. Att lägga i maten.. testat det med. Och alla många spretande ben.. mhmmm mig veta :/ men.. kanske att han vänjer sig.. vem vet. Men nu ska jag väl i alla fall pröva. Samtidigt som.. när jag skriver om piller hit och piller dit.. så kommer osäkerheten igen.. usch.. hatar verkligen detta. Men.. tror nog säkert att innan allt detta är över så kommer jag att ha prövat.. om jag känner migsjälv rätt. För som du skrev.. annars kommer det alltid gnaga i mig :/ Och när det gäller denna katt så kommer jag aldrig överleva det :(

Så.. måste ge honom en chans i alla fall. Tack Jossan.

AgnetaB
2011-02-01 00:38
#10

Jag tycker som #6 att det är ju 80% chans att han ej får biverkningar o jag tror också du skulle ångra dig om du ej provade o gjorde allt.

Skriv upp på en lapp alla frågor du har till veterinären o sedan får du fundera.

Ibland så hör man om att det bara är typ 1 % chans att djuret ska bli bra o bara det djuret är mitt så struntar jag i resten.

Jag känner också att finns det faktiskt medicin så kan du ju vara lite påhittig med den o göra lite olika med den. Som sagt vissa är väldigt skickliga o har gett mycket mediciner o kanske kan hjälpa dig.

Senixus
2011-02-01 00:40
#11

Dock tar jag ju fortfarande emot era tankar folket ;)

Har ni haft eller har ni djur ni medicinerar för resterande av deras liv? hur har det varit/är det?

Vad är skillnaden före efter. Har ni medicinerat både katt och annat djur? Vi hade hund i familjen förr som hade epilepsi från 7 år (levde till 14 år och medicinerades). Är det skillnad på att medicinera hund och katt.. eller är det bara jag som tycker? För om det inte är någon skillnad… ja då kan ju egentligen ingen i min familj säga någe.. vi medicinera ju en liten dvärgpudel i 7 år.

Tankar och erfarenheter tages gärna emot.

IceJossan
2011-02-01 00:44
#12

Glad att kunna stå till tjänst, verkligen :)

Mjukost finns ju i massor av smaker. Sedan finns det massor av olika slags pastejer, korvar, ostar och inte minst burkmatssorter.

Ragge som är så svårmedicinerad går faktiskt även att lura i tabletter om jag petar in småbitar i leverpastejsbollar OM jag är petnoga med att skölja fingrarna från tablettpulver. Då smakar det ju inte ens konstigt :P Det kanske funkar med små bitar av räkor också? Och även med burkmatsbitar.

Ta reda på vad han gillar redan nu, så slipper du slösa tabletter på sånt han ändå inte tycker är gott.

chilisalsa
2011-02-01 00:48
#13

Det finns dock alternativ vid giftstruma (hypertyreos), vilket det väl är om han äter som en häst och är överaktiv och kanske (på sikt) minskar i vikt ändå trots megaaptit. Har han inte minskat särskillt i vikt än är han kanske i bra skick för att operera bort sköldkörteln ?

Annars finns ju alternativet som vi  människor tidigare behandlades med innan tabletter fanns, men som fortfarande används. Att ge en engångsinjektion med radioaktivt jod som tar kål på de tyroxin-producerande cellerna så att ämnesomsättningen går ner till normalnivå.

Tabletter så länge såklart men de trycker bara ner tyroxin-nivån… därav regelbunden tablettbehandling.

http://www.ibl-inst.se/upload/Dokument/Kurser/BMASk%C3%B6vde/hypertyreos%20katt.pdf

http://thyroid.se/content.php?ArtID=134&CatID=6

Medarbeterare på Kost

Annons:
Senixus
2011-02-01 00:51
#14

Sabbekatt Vet ännu inte vilken medicin det kommer bli. De ska köra om testerna. Men det kan antingen visa på Sköldkörteln… eller sköldkörteln och diabetes.. båda prover visade förhöjt. Läste en del på nätet och såg att det kunde påvisas en del när det egentligen var sköldkörteln :/ inkluderande… sköldkörtel. så förmodar då att det är det.. jupp.. jag har för vana att ställa diagnos.. och dess värre för vana att ha rätt :( Så därav tar jag reda på om biverkningar på medicin.. om si och så % och gud vet vad jag kan innan jag ringer veterinären.

Föredrar att vara så insatt jag kan :/Vet att det brukar löna sig. Det lönar sig ju till o med när man ringer sin egen läkare :/

Missen hade 14 i socker.. normalt e 8.. 30 e garanterat socker (sa en sköterska där). Dessvärre minns jag inte värdet på sköldkörteln.. blev som i en dimma när veterinären berättade.. kom dit för å köpa mer foder.. var inte berred på att svaret kommit :/ men var typ 4 över det högsta normala :/ typ om det brukar vara 20 så var det 24.. eller om det var 24 och brukar vara 28.. tror jag.. men kan ha varit 8 mellan oxxå :/ Men de ville i alla fall ta om proverna sa han.. pga att (minns inte vilket) det ena värdet kunde vara felaktigt pga det andra värdet. Och som jag läste så borde väl det vara… sockret som kan vara felaktigt :/ Läste massa info på Agrias sida.. och de borde ju hålla sig till sanning och fakta tycker man.

Förlåt att det blir långt.. Mycket som snurrar i huvudet nu :/

chilisalsa
2011-02-01 00:59
#15

Han kan ju som du säger också ha lindrig diabetes vilket det myckna drickandet kan tyda på men överaktiv sköldkörtel gör också att de dricker onormalt mycket.

Högt blodsocker kan man ha om man har en infektion i kropen eller så också…

Medarbeterare på Kost

Senixus
2011-02-01 01:00
#16

chilisalsa Har kikat på dessa.. båda för dyra dessvärre :( jod grejjen verkar sååå superb annars. men jag kan verkligen inte trolla fram ca:10 000 till sådär :(

Operation är ca:10 000 det med.. och dessutom farligt för gammla herrar så den var redan borta före ekonomin dock.

Men jäkligt synd på joden kan jag säga :( jäkla soc att inte betala sådant. Lever på sc.. har i övrigt jääääkligt snäla föräldrar… men inte 'så' snälla :'( Så tabletter kan jag nog ordna med. Och.. mamma var inte omöjlig igår när jag sa… 1000 kr först nu när jag får pengar nästa gång.. sedan kommer nog mer innan den månaden är över & det har nog inte jag råd med… hennes ord… vi får väl skrammla… Och HON la ut 1700 sist vi var in på alla provtagningar. Så.. 10.000kr… näee kan dessvärre inte ordnas :'( Synd men sant. Men… Jäkligt bra ide dock.

Och insåg just nytt dilemma.. Igår… Idag insåg jag att han måste ju fan in INNAN nästa gång jag får pengar… och vart får jag 1000 kr från nu :/ Har lagt alla extra pengar på milt foder då han inte får behålla någe annat :'( Fan oxxå.

Nytt problem. Hmm.. Undrar om man kan tigga lite hos Diagonisan imorgon. Vet inte vad jag ska ta mig till nu ju :/ Nytt problem Suck. Och.. inte länge sen mamma la ut 1700.. tror inte hon lägger 1000 nu inte :( Får försöka komma på någe. Herren ska fan ha hjälp!

Senixus
2011-02-01 01:02
#17

Kräkningar. Sväljer överdrivet, Blåsljud på hjärtat, Dricker mycket, Äter mycket, Sockret. Tror nog inte på enbart nån diabetes nej :/ Det hade varit en önskedröm ;)

Enda jag vet nu.. jag vill komma igång med medicin för hans skull.. vill att han får må bättre NU ju :/

MonicaLagerquist
2011-02-01 10:01
#18

Vad äter katten för mat?Många katter med diabetes kan bli bra och slippa insulin om de äter blötmat istället för torrfoder.

Stolt ägare till fem La permer

chilisalsa
2011-02-01 11:10
#19

Speciellt om katten får torrisar med en hel del kolhydrater och pga hypertyreos äter onormalt stor mängd kan insulinproduktionen vara en begränsande faktor som gör att sockret blir för högt. Man ska komma ihåg att proteinet också kräver insulin för att metaboliseras och en katt har  förhållande vis sämre förmåga att producera insulin än en människa då en katt normalt inte behöver mycket insulin för sin naturliga kost.

Medarbeterare på Kost

Senixus
2011-02-01 12:47
#20

Har tydligen alltid get ett 'bra' hårdfoder som inte varit för mycket farliga saker i. Men finns 2 som är bättre. Och min misse är en hårdfoder misse.. om han endast fick burkmat så skulle han vara en vandrande pinne.. och det var en katt jag ville ha ;)

Men tror mer på Sköldkörteln. Fick ett bra tips i en annan tråd. Krossa tabletten o blanda ihop med nån god sörja.. smeta på benet o låta herren slicka i sig. Så tror jag ska testa den varianten i alla fall i början.. eftersom han har så ont i halsen/svårt att svälja. Tror det är bättre en att tvinga ned tabletten i början då.. tills svulnaden lagt sig. Och om det är ett efektivt sätt han acepterar.. ja då fortsätter jag nog med det. Men annars blir det till o pröva olika mjukostar att gömma den i. Har testat burkmat, leverpastej, smör & det är iiinte populärt. Skinka och ost i vanlig form gillas inte direkt heller :/ Jäkla bortskämd hårdfoder kisse man har 'hmm'

Annons:
AgnetaB
2011-02-01 12:57
#21

jag brukar göra så när jag avmaskar men ha koll för de avskyr ju att få något i pälsen så min slänger med tassen o kleten yr o allt hamnar ej i magen.

Kajsa77
2011-02-01 15:10
#22

Kan rek. pillpockets för att gömma medecinen i. Har inte hittat någon i sverige som säljer men jag beställer mina på amazon i usa. Finns i kyckling och fisk.

Jag förstår heller inte varför det skulle vara taskigt att låta en katt leva som äter medecin….katten har ju bara ett liv, och vill leva som alla andra.

http://www.amazon.com/Greenies-Pill-Pockets-Chicken-ounce/dp/B001FSJCPK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=home-garden&qid=1296565287&sr=8-1

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Senixus
2011-02-01 18:40
#23

Hittade idag nån 'spruta' typ på apoteket. Man drar upp vatten i den och har i tabletten.. sedan bara att spruta i. Blir som vanlig svälj reflex för katten. Så.. den verkade helt okej.. bara Knutte fått ned sina körtlar först. Som läget är nu har han för ont :/ Och jag kan inte tvinga honom att svälja massa vatten så när han har ont.

Att kleta någe på benet.. menar på överarmen på katten :/ skrev nog lite dummt. Och bara tunnt nog så att de måste slicka bort det.. men inte kan skaka av det ;)

Han ska fan int dö om han o jag kan hitta någe fungerande medicin sätt för honom att ha ett värdigt liv.. glööööm  det :p

Senixus
2011-02-01 18:57
#24

Ska jag erkänna vad jag hatar mest just nu? Att behöva vänta på att komma igång med medicin en vecka till för Knutte :( Att se att han mår dåligt (han berättar det så bra.. samtidigt som han säger 'Hej.. jag vill leva') Faan.. vill ju börja hellst redan för en vecka sedan.. så effekt redan hade börjat infinna sig :(

Älskar min Knutte Mannen <3

[Anunnaki]
2011-02-01 19:14
#25

Jag har inte läst alla kommentarer så jag slår kanske in öppna dörrar men jag tar risken.

Diabetes måste behandlas med medicin. Det räcker inte med någon specialdiet. För kanske ett år sedan var det en tjej som skrev här på forumet om sin diabetessjuka katt. Någon veterinär hade sagt att hon kunde ge katten dietmat och de här som skrev att det fungerar inte blev åthutade att inte vara så dumma. Hur som helst så blev den katten mycket sjuk av den livas.obehandlade diabetesen och måste avlivas.

Själv har jag haft en diabetessjuk hund. Hon levde i tre år och dog när hon var 13 år gammal. En spruta dagligen på morgonen men det var inget som brydde sig om efter ett par månader. Regelbundna tider med maten och koll på sockerhalten i hennes urin flera gånger per dag men det fungerade bra hos oss. Vi fick inte lämna hunden ensam när hon fick insulin för det fanns risk att hon skulle få känning av insulinet om hon inte åt tillräckligt. Kolla med din veterinär.

Om jag skulle stå här med ett diabetessjukt djur en gång till skulle jag fixa maten själv och inte köpa någon dietmat. Det finns en mycket bra site om diabetes på katter men tyvärr har jag inte länken kvar men googla. det var en engelsk site.

Personligen tycker jag att det är enklare att ge en katt en injektion än att ge den ett piller men med lite träning så går det som en dans att släppa ner ett piller i halsen på en katt och sedan hålla igen munnen på den några sekunder. Inget som jag skulle fundera att avliva katten för. För länge sedan hade jag själv hypertyrodea och måste medicinera. Senare har jag måst medicinera för motsatsen tidvis.

Imasy
2011-02-01 19:19
#26

De katter jag har som är omöjliga att få i piller, brukar jag lösa upp tabletten i pyttelite vatten och ge i spruta.

[Anunnaki]
2011-02-01 20:51
#27

Hittade länken till siten om diabetes hos katter. http://yourdiabeticcat.com/

Annons:
chilisalsa
2011-02-01 21:06
#28

#26

Intressant idé !

Vad använder du för sprutta då ?

Medarbeterare på Kost

Imasy
2011-02-01 21:12
#29

#28

Vanliga doseringssprutor som man får gratis på apoteket. jag tar bort "pinnen" man skjuter in medlet med, stoppar ner tabletten innuti sprutan och sätter tillbaka "pinnen". Sedan drar jag bara upp lite lite vatten, mindre än en ml, ställer sprutan upp och ner och låter den lösa upp sig :)

chilisalsa
2011-02-01 21:46
#30

Fyndigt ! Skrattande

Medarbeterare på Kost

[Anunnaki]
2011-02-01 22:27
#31

Läs länken om katter med diabetes som jag skrev i mitt förra inlägg. Det verkar som att katten kan bli frisk från diabetes om den får insulin plus bra mat och bra mat ska inte innehålla kolhydrater alls. Mycket läsvärt för alla som har katt på den siten.

Senixus
2011-02-02 00:20
#32

Han har för låga värden för att det ska räknas som diabetes.. han ligger på 14.. och 30 skulle vara solklar diabetes enligt en sköterska.. 8 är normalt värde. Så.. om det skulle vara sockret så skulle jag komma dit igen.. bestämma beroende på värde i långtides testen (vad den nu heter) om det räcker med dietändring (om han bara ligger i riskzonen.. aningen förhöjjt skulle jag tro) eller om det skulle bli tablett. Men sköterskan trodde tydligen mer på dietfoder (eller kanske försökte hon bara vara snäll?). Jag har aldrig köpt 'skit foder' åt mina missar.. och det visade sig att de jag kört mest med legat bra till.. inte så farliga. Så tydligen har jag haft tur där.

Nu är det förhoppningsvis så att hans socker var/är högt pga stress/sköldkörteln. För det vore ju inge kul för älskling om det nu skulle vara både och :( Dock om sockret är så lågt att man kan köra diet endast så är jag tacksam..  för ett piller åt gången räcker känns det som. Jag håller värkligen tummarna för det :/

Jo.. i en annan tråd har ett par sagt att sprutan de har för att ge piller på Apoteket är värdelös.. stämmer det? Är det någon som har positiv erfarenhet? Om negativ.. hur är det negativ erfarenhet? om positiv.. hur är det positiv? Funderar ju på å köpa den liksom. Tänker att ha en 'spruta' som man drar upp lite vatten i.. lägger i tabletten (i öppningen som man stoppar in i mun) och sedan sprutar in i mun. Vattnet ska göra att kattens sväljreflex kickar in och katten sväljer snabbt och enkelt.. Och det verkar för mig jäkligt logiskt. Om man sprutar in vatten i svalget så sväljer man ju. Så alltså.. hur skulle denna 'spruta' vara bra/dålig? Berätta gjärna tack.

[Anunnaki]
2011-02-02 00:39
#33

Eftersom katten inte har höga blodsockervärden är det kanske idé att prova med bra mat utan kolhydrater. Men jag skulle absolut kolla med en annan veterinär för att se vad han/hon säger. Det skadar inte med en second opinion för att inte utsätta katten för att bli onödigt sjuk.

Senixus
2011-02-02 00:52
#34

Jag har pratat med 2 olika veterinärer på den kliniken efter jag fått provsvaret + några sköterskor (vill alltid ha all info jag kan få). Men när jag tagit om de prover som ska tas om och fått dess värden så kan jag ringa till annan klinik som ligger inte allt för långt från här och vara 'undrande bara' och se vad de säger. Eftersom jag då har fräscha värden.. även på nått långsiktigt de skulle ta (senaste var ju bara på hur han låg just när han kom in).. så tror jag att jag kan få bättre svar även från andra veterinären jag då pratar med :)

Men.. fortsätter hoppas att om det blir livslång medicinering.. att det endast blir ett piller ;)

Annons:
tessa
2011-02-02 01:16
#35

Vad tråkigt att din katt är sjuk… men positivt om han kan leva ett "normalt" och gott liv med medicinering. Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden, men du skriver att han inte gillar att få piller. Det finns inget alternativ till medicin som är i annan form är tablett? Eller mer välsmakande preparat? Om det gäller mer än ett tablett, kanske det skulle fungera med en starkare styrka men mindre mängd?

Det kan ju också vara så att din katt vänjer sig vid medicinering efter en tid, samtidigt som du blir "smidigare" på att ge den =)

Jag hoppas att det ordnar sig för er! Personligen ser jag ingen generell anledning till att låta en katt somna in, om den med hjälp av "enkel" medicin kan få en fortsatt bra och sund tillvaro.

Lycka till!

chilisalsa
2011-02-02 01:49
#36

Appropå diabetes…

Ett enstaka värde säger inte speciellt mycket alls. För att det ska göra det måste man fasta kissen (ingen mat… bara vatten) i kanske 12 timmar innan provet tas, så kallat fastesocker. Sen räcker det inte med ett enda högt värde heller för att få diagnosen diabetes, utan kanske ett par med en tid emellan. Det är mycket som vid ett enstaka tillfälle kan ge ett högt värde. T.ex en infektion eller stress som är vanligt vid ett vetrinärbesök med resa och allt.

Det långsiktiga dom pratade om, brukar man i dagligt tal kalla långtidssocker, eller HbA1c (för människor). Det är, kan man säga ett medelvärde på hur sockret har varit ett tag bakåt i tiden (> 1 månad). Det är ett betydligt bättre sätt att se om man har diabetes eller ligger i riskzonen för att få det om man fortsätter med samma kost och livsstil som förut (motion, stress etc.)

Ett enstaka blodsockerprov mäter blodsockerhalten i blodet just nu, emedan när man tar långtidssocker mäter man hur mycket socker som fastnat på de röda blodkropparna. Värdena har alltså inget med varandra att göra och kan inte jämföras. Om det krävs medicinering är det långtidssockret man alltid tittar på för att ställa in rätt dosering…

Medarbeterare på Kost

Senixus
2011-02-03 13:41
#37

Det ska tas nytt prov på sockret.. eller 2 olika ska jag väl säga.. nu när vi tar prov på sköldkörteln igen. Så de får mer långsiktigt och hur han ligger då. Jämföra med det vi tog sist o.s.v

Sen kan jag ju kolla det när jag kollar hans sköldkörtel även i framtiden.. då jag måste in o göra det i alla fall en gång om året.

Och.. nu ska medicin ställas in först.. så blir ju ett prov till på den.. och anser de att det behövs.. nya prover vad gäller sockret då.

Jösses.. det är mycket nu.. stackars misse Knutt :/ Men när allt är klart & han får vara hemma ett år utan att behöva tänka tanken 'veterinär' så blir det jäkligt skönt.

Mona22
2011-02-03 17:54
#38

Det är absolut inga problem att lära en katt att man ger medicin. Jag gav Tyra antibiotika morgon och kväll i 2v och efter några dagar visste hon vad som gällde och väntade faktiskt på att man skulle bli klar Tungan ute

Allt efterssom man lär sig att vara smidig och snabb när man ger så vänjer de sig.

chilisalsa
2011-02-03 19:09
#39

#38

Det ligger väldigt mycket i vad du säger. Känner katten att du är osäker, blir den osäker… och övning ger färdighet för både husse/matte och kissemiss ! Skrattande

Medarbeterare på Kost

Senixus
2011-02-03 23:03
#40

Jo förhoppningsvis vänjer han sig. Han brukar ha förmåga att 'känna av' när det är tajm för medicin.. de gånger han har avmaskats och då han fick medicin för urinvägs infektion :/

Så han smet iväg.. Var bara att sätta sig vid datorn och pyssla med annat tills han trodde att jag glömt.. då kom han.  Men känns ju inte skoj det heller.. lura honom så.. och man riktigt märkte att han var sur. Fick köpa hans okejjande efteråt med… catnip drops.. vilket inte kommer gå ett helt liv morgon o kväll. Jag kommer kanske inte enns kunna ge det alls någe mer om han nu har så höga sockervärden.

Men.. jag tror han och jag fixar det här.. på någe vis. Han har livsgnistan kvar i ögonen.. han kommer fortfarande och vill gosa fast han inte mår bra. Så.. varför ska jag ge upp om inte han gör det. Det finns ingen orsak!

MajaBack
2011-02-03 23:24
#41

Min Knytte har behövt äta ruskigt mycket tabletter ett tag nu - hon har svår allergi som vi inte kommer underfund med vad den beror på. Jag hade samma oro som du, att hon skulle dra sig undan och inte vilja gosa, men så har det inte blivit. Tänker och hoppas att det kanske kan vara en liten tröst..?

För det mesta kan vi lura i pillren med maten, men vissa dagar går det helt enkelt inte. Vi har fått tips av veterinär av hur vi ska få i henne pillren då, för jag har en envis dam och det blir en hel del kamp. Men även när jag tvingat upp munnen på henne och sen hållit igen den tills hon svalt (under våldsamma protester) så kommer hon över det efter bara någon minut. Jämfört med hur grinig hon blir av kloklippning är det ingenting, hon förlåter med detsamma och är precis lika glad och kärleksfull som vanligt resten av dygnets 23 timmar och 55 minuter.

Dessutom tycker jag att både vi och hon har lärt sig hur det går till, så att det går smidigare för varje gång vi måste göra det.

Jag hoppas att din katt får må bra utan medicin såklart, men blir det så att ni måste så tror jag att ni fixar det!

Annons:
Senixus
2011-02-03 23:40
#42

Det lär nog bli ett måste. Han fortsätter att bli sämre. Jag riktigt ser det :(

Men nu vet jag.. På Måndag ska han ta nya prover.. Någon dag senare får vi svar.. sedan börjas medicinering.. en månad senare.. nytt prov för och se om nivåerna är bra eller medicinmängd behöver ändras någe. Sedan om ändring.. en månad.. nytt prov.

Om ingen ändring… ett helt år utan massa Veterinärer för mannen så länge det inte sker någon försämring (de sa att man tar om proverna en gång om året.. så jag förutsätter att det är så länge han fortsätter att må bra).

Men någon (i antingen denna tråd eller en annan) sa att den tablet hon gav sin misse för samma fel var väldigt liten.. så får jag samma sort så kanske det inte blir så svårt.  Och så har jag 2 knep jag kan tillgå vid behov :)

Kajsa77
2011-02-04 11:13
#43

Köp pillpockets, godis du gömmer medecinen i! Se #22

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Androjki
2017-04-18 01:33
#44

Senixus, så här sex år senare, hur gick det för din katt? Blev det livslång medicinering? Min katt (16 år) har nyligen fått diagnosen hypertyreos och ska behandlas med felimazole på obestämd tid och jag känner mig tveksam med tanke på att medicinen verkar farlig för människor bara av att man hanterar den. Vad fick du för info om detta och hur gjorde du? Jag känner än så länge att jag kan fortsätta ge medicinen en tid men är det för resten av hans liv så hoppas jag att han kanske istället kan få den där engångsinjektionen.

Vixxen
2017-04-18 02:03
#45

#44 Senixus har inte varit inloggad sen 2011 så chansen att få svar är nog rätt liten…

Androjki
2017-04-18 11:56
#46

Ajdå, det såg jag inte.

SilverRosen
2017-04-19 14:21
#47

Min bästa väninnas katt hade hjärt- och njurproblem som hon medicinerade i flera år. Den söta lilla bondkatten blev 22 år gammal!

Lyssna på magkänslan och allt är värt att prova innan man tar ett oåterkalleligt beslut!

micki78
2017-04-19 18:13
#48

Visserligen ett gammalt inlägg men min katt äter livslång medicinering, hon har hypertyreos och behandlas med felimazole. Alltså problem med sköldsköteln. Veterinären sa att med tanke på min katts ålder, då 18år att jag kunde låta henne somna in då hon tycker det är så jobbigt att åka till veterinären var tredje månad hela livet ut för blodprover, men jag tänkte aldrig i livet, inte utan att försöka! Hon var ju så pigg ändå, trots Hypertyreos, höga njurvärden och akut bukspottskötel. I dag 1år senare är jag glad att jag inte tog något drastiskt beslut, hon är 19år idag och trots alla sjukdomar pigg och glad för sin ålder. Jag hoppas jag får ha henne hos mig i många år till.

Annons:
Upp till toppen
Annons: