Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 12553 ggr
Hallonet
9/2/08, 7:17 PM

Kattraser!

Hej! Är lite inne på att skaffa katt, men jag undrar vad det finns för raser som inte fäller så mkt päls/inte alls? Har ni några exempel? Visa gärna bilder!

Annons:
MonicaLagerquist
9/2/08, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har ju cornish rex och väntar hem en La Perm.Dom raserna fäller just inte alls utan "dammar" bara lite.Lägger in en bild och sen får du kika på min hemsida för fler bilder.

www.blåkatten.se eller www.xn--blkatten-b0a.se

Stolt ägare till fem La permer

sandras-tiger
9/2/08, 8:20 PM
#2

Vår huskatt fäller inte så mycket förutom vid sommaren. Fast vi borstar honom också förståsOskyldig

Hallonet
9/2/08, 10:11 PM
#3

okej tack!

Bombay
9/3/08, 12:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vår Bombay fäller nästan inget, ifall den alls gör det :-D

Bara stryka av den med sämmskin så glänser pälsen så fint.

sandras-tiger
9/3/08, 2:19 PM
#5

#4 oj vilken svart fin "panter"Skrattande

Bombay
9/3/08, 8:18 PM
#6

#5 Tackar!Skäms

Annons:
Hallonet
9/7/08, 12:26 PM
#7

#4 hur "långhåriga" är bombay-katter??? Som vanlig bondkatt eller kortare eller längre??

Bombay
9/7/08, 3:41 PM
#8

Dem är lite kortare, dem har ingen underhudspäls. Att klappa henne är som att klappa på en sidenduk och pälsen blänker.

Hallonet
9/10/08, 10:18 AM
#9

okej då vet jag :D

hellokiller
9/10/08, 1:24 PM
#10

korthåriga huskatter brukar väl inte fälla så mycket? Beror ju på vad den har i sig. Min huskatt har manx + skogskatt och skogskatten är dominerande och hon fäller rätt mycket

SagaLina
9/10/08, 9:46 PM
#11

Jag har devon rex och de fäller inte heller överdrivet mycket, dock är de ovanligt välpälsade.

Annars så ska ju borsten furminator vara bra och sägs minska hårfällningen med 90% har jag hört, väntar hem en från ebay själv nu

Singo-Torpet
9/12/08, 2:50 AM
#12

ragdoll hörde ja inte skulle fälla så mycket men ja har 2 och en maine coon och ja har en del hår hemma =)

men ja levre så gärna med hår, bättre än utan Cool

Elega
9/12/08, 1:01 PM
#13

Jag har en Schäferblandras, tre huskatter och en Ragdoll och har inget katthår hemma, bara stora tussar schäferpäls i alla hörnen i lägenheten om jag inte dammsuger varje dag ^^

Så Ragdoll är ju en fin semilånghårig raskatt som inte fäller mycket och korthåriga huskatter fäller ju inte mycket heller.

Annons:
Hallonet
9/12/08, 8:17 PM
#14

Tack för alla tips! Bilder?

virre1
9/13/08, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har två cornish rex

virre1
9/13/08, 12:50 PM
#16

Cornish rex tappar nästan ingen päls

Bombay
9/13/08, 1:34 PM
#17

#11 Vore skoj ifall du kunde meddela om hur bra furminator fungerar(eller ett videoklipp), har funderat på en själv till vår huskatt.

Hallonet
9/13/08, 8:21 PM
#18

jag kanske är efter men vad är en furminator xD ?

Bombay
9/13/08, 11:39 PM
#19

#18 gör en sökning på youtube så ska du få se vad det är.. Tycker den verkar vara för bra för att vara sann, så vore skoj ifall någon har testat en sån.

Mona22
9/14/08, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#13. våran korthåriga huskatt fällde massor Flört. så det är inte helt sant Skrattande

annars så skulle jag rekomendera Cornish/Devon rex och Norsk skogkatt.

rexen fäller knappt och efter skogkatten blir det tussar som lätt plockas upp Glad

Annons:
Hallonet
9/14/08, 9:22 PM
#21

okej tack :D

MonicaLagerquist
9/14/08, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Nu har mitt nytillskott flyttat in.Hon hårar i princip inte alls och är i övrigt helt underbar.

Hon är av rasen La Perm.

Stolt ägare till fem La permer

Hallonet
9/14/08, 9:33 PM
#23

Okej :D Söt söt :D

Mona22
9/14/08, 9:54 PM
#24

#22 ååh en krullis Skrattande. tycker de är så otroligt charmiga de där permarnaKyss

Hallonet
9/21/08, 12:34 PM
#25

*putt*

MonicaLagerquist
11/14/09, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Fem La permer och en cormishbaby.

Stolt ägare till fem La permer

Scilla
11/15/09, 7:11 PM
#27

De katter jag haft som hårast absolut mest är korthåriga huskatter. Ragdollens päls samlades i tussar och var lättare att samla ihop och ta bort. Abessinierna småhårar lite ibland om man inte kardar dom vid fällning, men det blir inte dammkorvar av pälsen som det blev från husisarna.

Annons:
kaninsnobben78
11/16/09, 1:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

vilka söta katter ni har? jag me ha svarta katter två svarta

Hyrrokkin
11/16/09, 4:33 AM
#29

Vad förvånad jag är över att ingen nämnt sphynx som ju helt logiskt inte fäller ett endaste hårstrå ;)

Sphynxen är en väldigt livlig ras, mycket energi och leklust måste man vara beredd på , ingen soffprydnad där inte ;) De är även väldigt värmesökande och kryper gärna in under tröjor och täcken för att söka värme :)

Själv har jag skogis och birma och båda raserna fäller, så jag hade inte rekomenderat dem om man är rädd för att ha hår på kläderna eller dylikt. Dock upplever jag att det är lättare att städa långhår än korthår då korthårspälsen ofta är så vass och "sticksig" att det tränger in genom tyger på ett annat sätt än långhårsull gör, som mer lägger sig .

Sedan kan man ju också nämna att om man kammar sin katt ofta och på så sätt samlar upp den lösa pälsen så blir det inte lika mycket päls i resten av huset/lägenheten ;)

Tufvans
11/16/09, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Vi har turkisk van och turkisk angora. Båda raserna saknar underull, vilket gör att pälsen är lättskött. Vanen fäller en del, åtminstone periodvis, men det är också olika från individ till individ. Angoran fäller väldigt lite, vi blev förvånade då vi köpte vår första angora. Så är man sugen på en semilånghårsras, med enkel pälsvård och som endast fäller lite, kan jag varmt rekommendera turkisk angora.

På fotot S*Tufvans Archimedes, en hane vi fött upp och sålt.

EddaM
11/16/09, 3:15 PM
#31

Hade jag köpt en korthårig katt i framtiden hade det blivit en Burma, de fäller väldigt lite och känns som silke att klappa. Sedan har de fantastiska kroppar och de är väldigt charmiga.

Mitt tips till dig är att gå på en kattutställning o titta på de olika raserna o prata med ägare o uppfödare. Fråga om du får klappa o hålla katterna. Ta med dig hand sprit så du inte för några smittor vidare mellan katterna.

Själv har jag ett gäng skogisar hemma o en LH Huskatt men de fäller och i perioder ganska mycket så i det avseendet kan jag inte rekomendera dem. Men på alla andra sätt kan jag det då skogisar är helt underbara =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Pernillab
11/16/09, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

hej har ingen sett/hört/ägt rasen Somali ?

alltså underbaraste rasen, liknar en räv, är sjukt kelig, vill vara med hela tiden och fäller nästan inte hår alls ! min puff, han har väl typ 2 ggr i året det byts päls såklart men jaa…

det är en fruktansvärt älskvärd ras och jag är helt nerkärad i honom :)

rekommenderar starkt rasen Somali.  det är ju typ en systerras till Abbessinier, Abbisen är ju korthårig men S är lagomlånghårig och svansn är jätteburrig och så har de stooora öron :)

Julialex
1/9/10, 7:13 PM
#33

Egyptisk Mau har kort päls och min katt fäller knappt alls vad jag har märkt :) Fast hon har fortfarande inte levt länge nog för övergången mellan vinter och vår så det kanske blir värre då?

http://julialex.blogg.se

Alecey
8/11/10, 3:42 PM
#34

Det vad någon som nämnde att norsk skogskatt fäller men bara tussar som är lätta att plocka upp. Jag har en vit nork skogskatt och jag har vitt hår överallt. Varje dag innan jag lämnar huset måste jag använda tejprulle för att få bort det mesta av håret på mina kläder och då får jag inte ens av mig allt. Så ifall du inte vill ha en katt som fäller så ska du inte ha en norsk skogskatt. Jag tycker dock att det är värt det för han är så söt så att jag vill äta upp honom. Väldigt härligt temperament har han med! :)

lycka till!

Annons:
Alecey
8/11/10, 3:43 PM
#35

om du vill ha en katt som INTE fäller* :)

Upp till toppen
Annons: