Tips eller delade erfarenheter kring kräkningar/hårbollar
Har en semilånghårig katt som under en längre period kräks x flera varje vecka. Ibland är det hårbollar som kommer upp och ibland är det bara foder och/-eller vätska.
Har varit hos veterinär och tagit prover som varit bra. Har testat på inrådan av veterinär olika specialfoder för känsliga magar men som inte hjälper. Ska nämnas att katten kammas dagligen för att kamma bort lös päls.
Därför tänker jag att prova foder som är anpassade mot hårbollar och skulle behöva er hjälp/tips där ni också har varit med om liknande och där det har blivit bättre genom foderbyte eller någon annan åtgärd.
Därav tar jag gärna emot tips eller tankar i ovan nämnda.
Har du testat kattgräs eller maltpasta på tub?
Rekommenderar ett bad som bästa sättet att få loss massor med lös päls, de flesta katter kan lära sig tolerera det med tid och tålamod. Jag försöker bada mammas långhår en gång i halvåret då hon har mycket problem med hårbollar. Har även börjat raka henne under magen för att minimera mängden päls. Hon tolererar dessutom borstning mycket bättre i ren päls, ett bra schampo balsam och balsamspray kommer kan långt på.
Vad använder du för borstar?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Detta är en liten argbigga (men ack så go) på 7 år och att ge sig på att försöka börja bada henne är inte aktuellt.
Hon gillar dock att bli kammad så jag kammar henne varje morgon tills jag inte får något "utbyte" längre.
Tror att det är något foder som kan behövas som är lämpad för hennes mage och att pälsen inte virvlar runt i magsäcken utan där fodret hjälper till att "transportera" pälsen vidare till tarmarna.
Vilken kam använder du?
Sajtvärd Katter iFokus
Har ni gjort bukultraljud? Det är inte helt ovanligt med kronisk enteropati, pankreatit, sjukdom i gallblåsa/gallgångar i den åldern. Jag skulle inte bara kolla efter olika foder som funkar utan utreda vidare med fler blodprover (B12, folsyra, TLI) och bukultraljud.
#4 Instämmer!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.