Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 868 ggr
[Elelli]
8/9/20, 8:35 PM

Vad fick er att välja namn?

Jag har aldrig haft ett speciellt tema även om jag älskar böckerna Sagan om isfolket och alltid velat ha namn därifrån så har det (tyvärr) aldrig funnits något som passat till någon katt. Vi har haft katter som hetat Ida, Viggo, Totte, Lucifer (förvisso isfolket), Maja, Nilla, Signe, Zelda, Sigvard, Kalle, Samson, Aslan och nu Elton då. Så jag är nyfiken på vilka namn ni valt till eran katter och varför?

Annons:
sofha11
8/9/20, 8:47 PM
#1

Mina två katter har fått behålla namnen som deras uppfödare gav då namnen växte på en från att man såg dom första gången. Min hona heter Raven och det tänkte jag byta men nu känns det som en självklarhet att hon ska heta det.

Lona
8/9/20, 10:19 PM
#2

Min katt hette Sippan - hennes förra ägare som mer eller mindre dumpade henne hos mig  kallade henne Ljusblå (han hade en spindel som hette Brun, tyckte väl att det passade ihop…😛)

Ljusblå blev Blåsippan som blev Sippan, det låg inte så mycket tankeverksamhet bakom egentligen.❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uppkatten
8/9/20, 10:27 PM
#3

Har inte valt namn - katterna hade redan namn.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
8/10/20, 7:43 AM
#4

När jag för första gången såg den gamla tecknade vuxenfilmen Fritz the Cat så så jag att om jag skaffar katt någon gång så ska han heta Fritz. Så blev det. Nästa katt fick också namn som slutade på tz. Moritz. Sedan kom Lorentz och Lakritz. Däremellan en Greta😄

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
8/10/20, 12:27 PM
#5

Oberon är älvornas kung i Shakespeares "En midsommarnattsdröm" och enligt gammal folktro. 

I stamtavlan har Oberon samma namn som sin pappa (Blue Bical) med tillägget "Jr" (junior)  eftersom han är en avbild av sin pappa. Uppfödaren kallade honom därför Junior, men jag ville att han skulle ha ett ståtligare namn.

Sajtvärd Katter iFokus

MsHisingen
8/10/20, 2:00 PM
#6

Hade tre kattnamn på vänt ett par år innan jag väl skaffade katt - tre hjältinnor  🙂 Katnis, Sookie och, den coolaste - men mest ospecifika,  Modesty Blaise (Modesty, Mamsell, prinsessan?).  Fick hem min lilla tjej… och de passade inte. Kändes inte alls rätt när jag försökte. Så började fundera på goda saker och kallade henne Salmiak ett par dagar (jättegulligt, eller hur), men efter ett par dagar började Lakrits smyga sig in för att Salmiak inte satt.  Skrotade Salmiak (och Lakrits) och från ingenstans kom Agnes. Vet inte hur, vet inte varför,  men det passade. Tjej nummer två skulle ju passa ihop med Agnes tänkte jag, så testade Signe och Sigrid, men efter en vecka eller två så var det Sonja som kändes mest rätt, numera går hon mest som Sonjis.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Annons:
Chinesecrestedlover
8/10/20, 3:37 PM
#7

Har ingen katt tyvärr…men när jag valt namn till mina hundar så har jag valt lite extra krångliga namn, vill att de ska ha ovanliga namn (jag tycker dessutom att det är jättekul när folk uttalar fel, moohahaha😈, rolig bonus). 

Först ut var Cain som jag tyckte var enkelt att uttala osv. (och då valde jag inte det för att garva åt andra, haha😉). Valde det helt enkelt för att han hette Hurricane i stamtavlan och då tyckte jag det var självklart att han skulle heta Cain. Insåg dock snabbt att det inte var så lätt att uttala som jag trodde…eftersom folk hela tiden sa fel, det blev allt från "Kaa-inn" till "Kajjn". 

Sedan kom Sookie…som oftast får heta "Zooo-ki" eller dylikt hos veterinären (hint, hint… det är fel uttal). 

Sedan ville jag 😈-vlas ordentligt😃 men mamma gillade inte riktigt det namnet jag tänkt först på min lilla plutt (sparar det till en framtida hund), så det fick bli det andra valet och det med enklare uttal;  Ianto…men som ändå alltid får heta helt fel saker hos veterinären osv. som t.ex. "Lann-to", haha. 

När jag valt namn på andra djurarter så har jag haft andra anledningar än så ovanligt som möjligt osv. och ibland har de fått behålla de namn de haft då de flyttat hit som omplaceringar. Därmed kan de ibland heta lite märkliga (och opassande saker) som ex. min sköldpadda, Balthazar…där jag lagt till (a) på slutet och som jag kallar Zara…för ja, det visade sig vara en dam och inte en herre som förra ägaren trodde😂

/Chinesecrestedlover 

ps. alltid velat skaffa nakenkatter men det har tyvärr inte blivit av ännu…p.g.a. en viss reklam jag såg för hundra år sedan så skulle jag vilja döpa den ena till Gillette (the best a cat can get)😂 ds.

91Marran
8/10/20, 3:56 PM
#8

Våra två hade redan namn och vi ville inte byta. Sambons pappa tyckte att vi skulle döpa dem till skrik och panik. För att de var så skygga i början. De kom hit som femåringar. De heter Ettan och Tvåan.

Mvh
Mig

Chinesecrestedlover
8/10/20, 4:08 PM
#9

#8 Skrik och Panik 😂 Det skulle vara två galet passande namn för kakakduor eller nåt, haha. https://www.youtube.com/watch?v=g8LBnZOjHqA

[Vandrar]
8/10/20, 4:11 PM
#10

Namn har bara poppat upp genom åren och jag går  på känsla vilket visat sig passa in bra på deras personligheter.

Nuvarande heter :

Philippa

Tudor

Noah

Walter 

Dom som gått bort av sjukdom och ålder genom åren :

Winston

Milla- Fick namnet från katthemmet.

Madicken

Curry

Salamandra

Mowglii

Goliat

Eliah

Mose

Kia- Flyttade bara hit och fick behålla namnet ägarna innan gav.

Percy

Det blev några Bibliska namn men samma där inget planerat dom bara kom och så fick dom heta så 🐱

Valpen123
8/10/20, 6:20 PM
#11

Vår äldsta katt heter Musse och har ingen historia bakom sitt namn. Vår yngsta katt heter Max och när vi skaffade honom så ville vi ha ett namn som passade till Musse. Tror det var så att jag kollade på någon namngenerator via internet och Max kom upp som förslag och alla gillade det. Sen var det ändå jag som fick sista ordet för att han är min katt.

cattisa
8/10/20, 7:58 PM
#12

Min förra katt hette Trassel i alla offentliga papper, men kallades ofta Katten eller Gumman av tidigare ägaren. Hon var en svart och vit mycket prydlig liten prinsessa, och Trassel passade inte alls. Vi gjorde en lista över ca tio tänkbara kattnamn när hon kom hem till oss (vuxen) och läste upp dem för henne i lugn takt. Vid namnet Lisa reagerade hon varje gång, inte på något annat namn.  Hon fick heta Flisa och reagerade på sitt namn hela livet. ❤️

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Ajax1
8/10/20, 10:03 PM
#13

Vi döpte vår katt till Wim. När vi kom på första veterinärbesöket sa veterinären , här kommer den rena katten… Jag fattade ingenting utan stod där som ett frågetecken. Sen berättade han att Wim är ett skurmedel 😂 nästa katt (nuvarande) fick såklart namnet Ajax!

Annons:
Kattpatrullen
8/11/20, 3:12 PM
#14

Vilket fint sätt att välja namn Cattisa :) Som att hon fick välja själv, vilket ju är ytterst passande för en katt.

jollycox
8/11/20, 6:00 PM
#15

Min första katt hette Simba. Jag hade då en gammal bok med namnsdagar för hundar och på min födelsedag var det Simba.

Min andra katt hette Nino Quincampoix från filmen Amélie från Montmartre. Jag tänkte alltid att jag nån gång skulle skaffa en hona som skulle heta Amélie. 😉

Min nuvarande katt heter Elverion i stamtavlan och cirka ett halvår innan jag köpte henne så kom jag på att Elvira är ett fint namn och sen påminde det ju om hennes stamtavlenamn så då fick hon heta det.

Mammas katt(syster till Elvira) heter Elumir i stamtavlan och när vi funderade på namn så ville vi inte ha en till som började på E så då tänkte jag typ Luma men att det ändå skulle låta som Luna och mamma ville ha ett lätt namn för alla att säga och komma ihåg. Min morfar har svårt att komma ihåg vad Elvira heter, han brukar säga Evelina. 😂

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Chinesecrestedlover
8/11/20, 7:24 PM
#16

#15 Haha, det känner jag (nästan) igen… Min morfar sa när jag hade skaffat Cain "Vad är det för j@vla namn?". Det är inte lätt alltid, om han funnits kvar gissar jag att mina nuvarande hundars namn inte heller skulle "gått hem". Han hade nog föredragit något enkelt och vanligt 😂

TccT
8/11/20, 9:51 PM
#17

Zeb. Zeb Macahan såklart. Har man redan ett bra namn utan katt finns tyvärr bara en lösning. En till sibbe🙂 Cain. Cain Velasquez som varit tungviktsmästare i UFC. Slumpen är lustig ibland. Han var störst i kullen😀

cattisa
8/13/20, 9:19 PM
#18

Till nuvarande katten hade vi arbetsnamnet Nisse, men det passade inte alls när vi väl träffade honom på katthemmet. Han fick namnet Kurre istället. Delvis efter Kurre Hamrin fd fotbollsspelare och delvis eftersom det är ett bra kattnamn som vi tyckte passade honom. Katten är dessutom duktig på att spela fotboll - med alla fyra fötterna! 🐱

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

spontaneous
9/2/20, 7:40 PM
#19

Uppfödaren jag köpte henne från hade sina kullar under ett alfabetiskt system. Så hennes kull var "kull I" och jag fick då välja vilket namn jag vill som började på den bokstaven. Så det fick bli Iris.

Calcifer
9/3/20, 11:27 AM
#20

Elrond, eller egentligen Lord Elrond, fick sitt namn efter många om och men när jag såg honom ligga majestätiskt i sitt katträd. Hade funderat på Calcifer, Smaug, och en del andra namn först. Men han är rätt majestätisk i sig själv så namnet passar perfekt. Nox Solo fick sitt namn för att han är svart, och Nox är besvärjelsen i Harry Potter som är motsatsen till Lumos, som tänder trollstaven. Svart = Nox. Solo är från Han Solo. På första bilden jag såg på honom var han mer brun och då tänkte jag Chewie, som i Chewbacca från Star Wars. Men när jag väl hämtade honom hade han blivit en svart tussboll, och då kändes Nox mer rätt.

Tidigare har jag haft en katt som hette Gandalf, en katt som hette Amanda Young (från Saw), en katt som hette Tobin (som i Tobin Bell, en skådespelare från Saw) och Remus (som i Lupin, även det från Harry Potter). Det fanns två kattungar i Nox's kull, ena var grå och ena mer brun/svart. Den gråa kändes inte alls som "min" men hade jag valt honom hade det blivit Totoro som namn.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Namiko
9/3/20, 2:00 PM
#21

Jag hade en period där alla mina djur fick namn på T. När jag skaffade katt så blev den ena döpt till Tesla efter Nikola Tesla och hennes syster fick heta Tira, helt enkelt för att jag tyckte att det lät bra tillsammans.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

s8x2n6
9/10/20, 7:24 PM
#22

Vår första katt hette Sushi innan hon kom till oss, men morsan är inte så förtjust i sushi och tycker det är lite sisådär med matnamn på djur, så katten fick byta namn till Susja istället (uttalat på finska, så "Sosja" på svenska). Mot slutet fick vi veta att hon hetat Susita innan hon hette Sushi, så vi kallade henne då 50/50 för Susita och Susja sista åren.

Andra katten kom från en barnfamilj, där hon fått namnet Guldros. Hon är inte guldig, inte ens gul. Grå-svart tabby är hon, så vi tyckte väl inte namnet passade så jätte bra 😂 Först tänkte vi döpa henne till Rosie, fast jag för mig själv inte gillade det så. Kom själv på Rosita men ville inte säga det, då jag har en kompis som heter det. Men sen kom ett sms från mamma där hon också kommit på "Rosita" och vi tyckte om det mycket båda två. Så fick hon det namnet 😁

Tredje katten försökte vi komma på egna namn. Vi skämtade om att döpa katten (som då inte ens var vald) till Mörri. Sen på nåt vis förvreds det till Merisa, för att matcha Rositas namn, och det var från början ett skämt… men det skämtnamnet var ju inte så knasigt ändå! Så fick plutten bli Merisa.

Sen nu i vintras skaffade mamma en till katt - en sibir. Han fick heta Aslak, vilket då är ett samiskt namn som mamma tyckte passade bra. Hon kollade igenom valpnamnsböcker och hittade det där. Aslan var ett alternativ också, men mycket, mycket vanligare. Aslak tycker jag är riktigt fint och lagomt ovanligt ☺

Så helt enkelt har vi döpt om katter för vi inte gillat namnen dom kom med, eller bara för att få katten att kännas lite mer som "vår". Både Merisa och Aslak är från uppfödare, så det är inte så att de kopplat sina namn till sig själva innan de kom till oss. Susja och Rosita har vi hållt oss nära deras tidigare namn när vi döpt om dom!

S
9/16/20, 10:41 AM
#23

#0: Hej! Mitt femåriga barnbarn Majken fick välja namn och hon döpte min kattunge till Zebra pga ränderna 😍

Ary
10/2/20, 11:30 PM
#24

#0: När jag skaffade katt så hade jag först tänkt adoptera från Livbojen, men då var man tvungen att skriva under på att man aldrig fick omplacera utan deras tillstånd och lämna in papper på rekommendation från veterinär om man skulle avliva. Blev inget. Den kissen hette Indie, vacker katt fint namn.

Så katten jag köpte fick heta Indie. Funkade inte alls. Det var ingen Indie. Hon var en furie, for omkring som Ronja rövardotter, eller rent av som en tasmanian devil, seriefiguren. Förkortat till Taz. Så det fick hon heta. Mamma insisterade på att hon var tvungen att ha ett riktigt namn hos veterinären så där heter hon Tessan. ;)

Upp till toppen
Annons: