Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 697 ggr
krocko15
2020-02-23, 14:46

Tarmprolaps katt

Min hankatt har under en ganska lång tid nu haft en liten del av tarmen utstickandes efter han bajsat, han är för övrigt pigg och leker mycket så han verkar inte ha så ont iallafall. Har provat ett bra tag nu med speciell mat och smörja området men blir bara tillfälligt bra sen sticker den ut igen. Någon som vet vad en operation skulle kosta och om det isåfall skulle vara mycket smärtsamt för katten?

Herveaux
2020-02-23, 14:49

Kontakta veterinär - nu!

// Harley Sajtvärd Star Stable Medarbetare Ridsport, Film, Hamster och Guldhamster
91Marran
2020-02-23, 14:51

Ring en veterinär och fråga. Ju tidigare du opererar ju mindre ont gör det.

krocko15
2020-02-23, 14:53

Har pågående kontakt med veterinär som menar att vi ska avvakta o fortsätta  behandla honom själva ett tag då jag just nu inte har råd med en operation tyvärr.

Kampfisk
2020-02-23, 14:56

Har du nyligen bytt foder? Sådant kan få katten att bli hård i magen, och då kan det bli sådär. Min katt blev så efter foderbyte, och det gav sig. Det blev bara när hon precis bajsat, sedan gick det in igen.

Är du orolig, ska du absolut kontakta veterinär. Har du försäkring på katten, så ingår ju Firstvet 😊

Låt inte en dålig gårdag, förstöra en bra idag ❤️
krocko15
2020-02-23, 15:10

Svar till #4 Kampfisk:

Tack för svar! Nej jag har inte bytt foder nyligen utan han hade problemet med tarmen ett bra tag och därför bytte jag foder. Detta fodret han äter nu är bra och gör att tarmen endast kommer ut efter han bajsat men jag hade ju önskat att den inte kommer ut överhuvudtaget. 

Får din katt fortfarande så efter den bajsar eller har det gått över helt?

Kampfisk
2020-02-23, 15:30

Det har gått över helt för henne 😊 hon led inte när det hände heller, det var väl mest jag som led eftersom hon envisas med att ha rumpan i mitt ansikte.. Men nu är allt normalt igen 😊 men jag rådfrågade också veterinär, så är du osäker så gör det du också. Men om det går in igen, så är det nog ingen fara 😊 det är som när vi är dåliga i magen, då kan vi ju få hemorojder 😊

krocko15
2020-02-24, 09:29

Tack för ditt svar Kampfisk! Skönt att höra att det gick över helt och hållet för din katt, och hoppas på att det är samma med min lille misse. 🙂

Jag ska kontakta en annan veterinär nu i veckan och se vad de har att säga om det. Hur länge hade din katt detta problemet?

Kampfisk
2020-02-24, 11:31

Inlägget är borttaget

Uppkatten
2020-02-24, 20:26

#8 Nej, nej, nej Kampfisk, du måste se till att lära dig om katter innan du börjar ge goda råd. Att ge katten olivolja/matolja påverkar inte avföringen alls, eftersom oljan tas upp av kattens tunntarm.

Och så sent som igår så svarade jag dig att kattens mag-tarmsystem inte är gjort för att katten ska äta/dricka mjölkprodukter. Det är inte bara laktosen man vill undvika utan även mjölkproteinet i sig. Varför lyssnar du inte när vi försöker öka din kunskap? OK, om du själv inte vill lära mer, men ge inte felaktiga råd till andra kattägare, och ffa inte till de som har kattungar eller katter med hälsoproblem.

Däremot har du rätt i att katter med trög mage behöver mer vätska: i form av vatten resp. blötmat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
OberonsMatte
2020-02-24, 21:52

I egenskap av Sajtvärd har jag tagit bort kommentar #8  eftersom det fanns ett par råd där som helt enkelt inte är lämpliga. I kommentaren råddes TS även att rådfråga veterinär och det håller jag absolut med om.

Jag har läst om ett fall med tarmprolaps där katten behandlades med kortisontabletter (som iallafall hade en förbättrande effekt eftersom prolapsen i det fallet verkade bero på något inflammatoriskt). Du kan alltid fråga om kortison kan provas i det här fallet också om veterinären inte föreslår det själv i nästa steg.

Sajtvärd Katter iFokus
Kampfisk
2020-02-24, 22:08

Hon ville ha tips, och det anser jag att jag gav. Jag frågade veterinär om detta innan jag gjorde det på min katt, så det är helt ofarligt. Men om ni löst min kommentar, så förtydligade jag väldigt starkt att jag inte är veterinär och att hon ska rådfråga en veterinär är angående katten. Vad jag än skriver så är det fel enligt er. Ni påstår att jag inte är påläst och är okunnig, men det är jag inte! Innan jag skaffade katt, så läste jag på som fan om katter. Och lika nu när jag har katt. Sluta se mig som en idiot hela tiden, det är ganska sårande..

OberonsMatte
2020-02-24, 22:51

#11 Jag hade faktiskt själv ingen koll på att mat/olivolja tas upp i tunntarmen och inte har någon effekt i tjocktarmen. Jag kollade upp det på veterinärsidor och såg att Uppkattens information stämde innan jag valde att ta bort kommentaren.

När det gäller medicinska frågor så är det särskilt viktigt att olämpliga/ felaktiga råd inte sprids vidare, oavsett vem som gav rådet från början.  Även enskilda veterinärer kan ha kunskapsluckor och ge mindre lämpliga råd ibland så de är inte heller allvetande.

Sajtvärd Katter iFokus
Upp till toppen