Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 24365 ggr
makkeosv
2/25/12, 11:27 PM

Hjälp min katt flåsar som en hund!

Det är så att jag köpte en ny leksak till min 7 månader gamla katt. Det är en sticka med ett snöre längst ut och en låtsasmus på toppen! han blev helt galen när jag börja leka med han med den.. Han flyger upp och kastar sig och grejer. När vi hade lekt i typ en kvart eller nåt så va han hur trött som helst och flåsade exakt som en hund och hans hjärta slog jättesnabbt och hårt. När jag slutade leka med honom så la han sig på vardagsrummet halvdöd typ med tungan ur munnen som en hund! Jag gick till han och gosade med han men han gick därifrån 2 meter o lade sig ner. Jag försökte sitta jämte han 4 gånger men han gick någon annanstans och la sig hela tiden haha! Nu har han sovit hela dagen och vart trött men han har velat leka en gång till men då gjorde ja inte det.. Fick höra att man inte kan leka med katten för mycket för de kan va farligt! Stämmer de att katten kan få hjärtattack av för mycket håll igång?

Låter ytterst osannolikt faktiskt

Annons:
Supinesophie
2/25/12, 11:38 PM
#1

Tror inte det är nåt att oroa sig för. Alla kan bli utmattade, han kanske inte har bästa konditionen? Flört Fortsätt att leka med honom (edit: några gånger om dagen), men kanske inte så mycket att han blir helt slutkörd, så kommer han träna upp kondition och muskler finfint tror jag :)

OberonsMatte
2/25/12, 11:41 PM
#2

Om katten börjar flåsa bör du ta det lite lugnare och leka kortare stunder i taget. Det är inte nyttigt för katter att stressa upp sig så. Låt honom fånga bytet ibland så att leken inte bara leder till stressfylld frustration.

Sajtvärd Katter iFokus

makkeosv
2/25/12, 11:46 PM
#3

#1 Jag ska leka med honom men jag ska tänka på att han vill fånga den också! Haha!

#2 Haha, missade nog detta att katterna ska fånga bytet så jag lät han inte fånga den i ungefär 15 minuter innan han fick den om inte ens då, usch vilken elak husse jag känner mig som nu :( Men det är ju roligare att han springer efter musen och hoppar och stojjar istället för att få tag i den då blir de ju tråkigt och han tröttnar väl på den då när han vet att den bara är en leksak?

mandyosv
2/25/12, 11:47 PM
#4

#3 HAHAHA!!! Gud vad korkad du är xD hade jag vetat att du gjorde så hade jag sagt till dej

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

line84
2/25/12, 11:51 PM
#5

Tycker att det är uppenbart att katten ville vara ifred när den var så trött. Du borde låta den vara istället för att flytta efter tills den återhämtat sig lite. För övrigt håller jag med #2.

[Anunnaki]
2/26/12, 2:20 PM
#6

Känner mig osäker på om TS förstår att en katt inte är en leksak. Dessutom kan jag inte förstå av vilken anledning som alla HAHA finns med. Det är ju knappast något att skratta åt när man inte behandlat sin katt väl.

Annons:
Supinesophie
2/26/12, 3:51 PM
#7

#6 Fast det var ju inte som att katten tvingades till något? (förutom att han inte fick vara ifred sen kanske)

[Anunnaki]
2/26/12, 6:43 PM
#8

# 7 En katts lek från kattens sida sett är ju att låtsas att jaga möss mm och då är ju själva fångandet en viktig del i det hela. En ungkatt kan förstås bli sprallig av att något rör sig och inte komma sig för med att sluta.

En katt som sprungit runt som TS beskriver är nog på gränsen för att åtminstone svimma vilket inte är bra för katten. Katter har inte så mycket uthållighetskondition för när de jagar sitter de och väntar på bytet och när det är dags tar de några snabba språng.

En grannes innekatt sprang en gång uppför hennes trappa lite för fort och svimmade när den kommit nästan ända upp. Sedan rullade den i mer eller mindre medvetslöst tillstånd nerför hela trappan och det tog flera minuter innan det vaknade. Katten var helt frisk.

AgnetaB
2/26/12, 7:22 PM
#9

Kan ej sådant flåsande också bero på hjärtproblem el?

mandyosv
2/26/12, 7:37 PM
#10

TS tror inte katten är en leksak. pinnen med musen på är en leksak som ts lekte med sin katt med. Tycker inte ni det är bra att han frågar om kattens flåsande? han slutade ju leka när katten började flåsa.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Anunnaki]
2/26/12, 8:01 PM
#11

# 10 Men om TS lekte tills katten flåsade hade katten sprungit för länge. Det hindrar ju inte att det var bra att TS frågade.

# 9 Samma sak slog mig också. Ett veterinärbesök är tycker jag på sin plats för att kolla hjärtat. Jag har faktiskt aldrig sett en katt flåsa.

Jourhemmet
2/26/12, 8:14 PM
#12

Två av mina katter flåsade när dom var yngre och hade busat mycket. Katten är dessutom sju månader och vid kastrering så lyssnar ju veterinären på hjärta och lungor Flört

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lena
2/26/12, 11:27 PM
#14

Ber TS att tänka på tonen i sina inlägg. Det är inte tillåtet med personangrepp på forumet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mandyosv
2/26/12, 11:35 PM
#15

#14 Är det inte ett personangrepp för #6 att anklaga TS för att inte behandla sin katt väl?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

makkeosv
2/27/12, 2:06 AM
#16

Blir inlägg på min egna tråd borttagna bara för att jag säger vad jag tycker? Okej gott folk, jag misshandlar inte min katt. Jag undrade bara tyvärr fruktansvärt mycket varför min katt flåsade när jag lekte med honom. Jag ville inte att folk skulle komma och säga att jag tror att leksaken är katten och katten är leksaken (?).

Fridaybrew
2/27/12, 7:53 AM
#17

Våra katter flåsar också efter lite intensiv lek, de unga katterna är tokigt hetsiga och ger sig inte utan kör full rulle, de äldre katterna 3-6 år vi har tar det mer piano och väntar ut sitt tillfälle och gör små korta språng.

Vi kör med laserpekare lite då och då vilket dom älskar. dock kan man inte leka allt för länge då de unga kör slut på sig själva. Man märker när man bör ta en paus. Dock tycker jag det är lite nyttigt att de iaf flåsar lite, men att man inte kör på när man ser att de flåsar mer intensivt och vill egentligen bara lägga sig ner och vila.

Sen har vi massa andra leksaker sisådär 100 ikea möss och vippor till förbannelse =) Så de får sin beskärda del av att hantera ett byte också då laserpekaren aldrig fyller det behovet (man kan ju inte fånga pricken riktigt lol)

Läs av katterna helt enkelt kör tills tungan kommer ut och avsluta då sen kan du leka igen ett par timmar senare eller så.

/Fridaybrew

Jourhemmet
2/27/12, 9:17 AM
#18

När min ena katt fick leka med Da bird kunde han också flåsa. Och jag lovar, jag kan se skillnad på en leksak och en katt Tungan ute

makkeosv
2/27/12, 11:32 AM
#19

#17 Haha va roligt dina katter verkar ha de :) Jag har för mig som jag hörde när jag va liten att när man lyser med en laserpenna så letar katten efter den i flera år sen, kan det vara sant?

ryttarensofia
2/27/12, 11:46 AM
#20

Min förra katt som jag hade för ca 4 år sen gjorde också så efter en liten lekstund, han la sig på golvet och flåsade. Men det hände inget efter det. Han lekte vidare och la av när han själv ville. Jag brydde mig inte om honom utan han fick busa av sig lite på egen hand. Tror inte det är farligt om den ligger och flåsar.

Kraam från Ryttarensofia!

Annons:
Jourhemmet
2/27/12, 12:58 PM
#21

#19 Har jag inte märkt. Däremot har jag en katt som blev beroende av Da bird. Var till slut tvungen att lägga undan den och det var för ca: 3 månader sen. Han letar fortfarande efter den och kan sitta väldigt långa stunder under hatthyllan och skrika för det var där jag bla la den. Jag måste flera ggr i veckan lyfta upp honom så att han får se att den inte ligger där.

teachingbirds
2/27/12, 9:23 PM
#22

#19 Det kan vara en bra idé att avsluta laserpennleken med att dra in den under soffan tex, och när katten letar där så hittar den en utplacerad "riktig" leksak, som den då alltså fick fånga. :)

[nataschaj]
2/27/12, 11:05 PM
#23

skulle aldrig använda laser te något djur. finns ju vättigare saker än å använda såna saker.

Lek lungt och i kattens nivå, så ska de ju vara bra, vill den vara ensam, så låt den vara de.

mandyosv
2/27/12, 11:13 PM
#24

Till er som har en leksak förutom laserstråle som katten letar efter.

Låt katten ha den och "döda" den, en katt leker inte med en leksak för resten av sina liv. Låt dem få den och låt den göra slut på den

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Niiinah92
2/27/12, 11:22 PM
#25

#23 varför skulle inte en laserpekare vara bra för? Min jourkatt Flora som fortfarande är rätt skygg och tillbakadragen vägrar leka med mig eller någon leksak. Däremot om jag så bara plockar upp den lilla laserpekaren så kommer både hon och Spencer flygande från andra rummet, de hör direkt om det är den jag plockar upp. De älskar denSkrattande

Jenna_Nord
2/27/12, 11:45 PM
#26

Min katt har flåsat två gånger i sitt liv och det har varit de gånger som vi varit tvungen att åka länge med henne i bil. Hon var inte alls van vid detta och dreglade + flåsade något fruktansvärt som en hund. Var jätterädd att hon inte skulle klara sig. Och jag tror hennes flåsande berodde på stress helt enkelt.
Så din katt kanske kände sig just lite stressad av allt lekande och frustrerad över att inte fånga råttjä*veln ;)

Mvh Jenna

Imitra
2/28/12, 2:12 AM
#27

min katt flåsar för övrigt också när han busar med sin kattkompis här hemma. har gjort det hela livet och inte har det varit något fel på honom enligt vet.

Ta inte åt dig när folk låter sura ts.

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Annons:
cassiocat
3/8/12, 10:10 AM
#28

Det låter mycket allvarligt: det låter som hjärtsvikt! En av de vanligaste orsakerna till att katter andas med öppen mun är dels hjärtsvikt, vilket är jätteallvarligt och dels stress. Svar från Veterinären.nu "Min katt har sin tunga ute och dregglar.jah frågade min mamma och hon sa att han svettas eftersom vi har så varmt i våranlägenhet- 23grader.ä kan det vara så? Han äter som vanligt och går på lådan utan problem. M.V.H. Madeleine Milicevic  Svar från en veterinär  Hej Madeleine! Nej, katter dregglar inte av den orsaken. De vanligaste orsakerna till att katter andas med öppen mun är dels hjärtsvikt, vilket är jätteallvarligt och dels stress. Om din katt inte andas med öppen mun utan bara dregglar kan det bero på ex, en dålig tand, illamående,något som irriterar i halsen eller en förgiftning. Som du ser är vissa av de saker jag nämnt allvarliga så misstänker ni något av detta bör ni åka till veterinär direkt. Tror du det beror på dåliga tänder eller något i halsen ska ni boka en tid hos er egen veterinär. Tror ni det beror på illamående kan ni läsa våra råd vid magtarmbesvär här: http:// veterinaren.nu/artiklar/katt/matsmaltningsapparaten/ akut-mag-tarminflammation-katt/216 Lycka till! Svaret skrivet av Anna Olverling Se veterinärsvar från Agria Flåsande kattunge hej! Min katt är röd och varm om nosen och tassarna! den flåsar med öppen mun och tungan utanför. katten är 14 veckor, en hane.. den äter dricker och leker som vanligt fast han lägger sig och flåser efter eär ni vaken?n stund.. den är en innekatt. skulle vara så tacksam för svar, är så närvös.. Svar från veterinären Om en ung katt flåsar och fort blir trött kan man misstänka att den har ett hjärtfel.  Hos unga katter förekommer ibland medfödda hjärtfel. Därför bör Din veterinär undersöka Din katt så snart som möjligt. Den kan vara något annat som fattas katten!

chilisalsa
3/8/12, 11:50 AM
#29

Det enda man måste tänka på med laserpekare är att aldrig peka på katten, det kan skada ögonen om den tittar in i lasern. Gäller även oss tvåbeningar…

Jag skulle aldrig köpa ev automatisk laserpekare där man har noll koll på om den tittar in i lasern.

Ty en sån här http://www.kattsaker.com/kattleksaker/laser-katt-frolic-cat-laserpekare/2701007886

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
3/8/12, 6:11 PM
#30

min tanke också, att det kan vara värt att kolla upp hjärtat. Jag vet att lille Arne flåsade ett par gånger på den tiden han var utegående katt, men det var när han hade varit ute mitt i stekheta sommarvärmen och sprungit hem. Plus den gången när han blev biten av huggorm i läppen. Såjag finner det inte normalt, att en katt flåsar av att leka inne vid normal rumstemperatur. kolla kisse. Nu är Arne snart 13 år och busar runt med både laserpekare(automatisk) och Mee och Pipis så det står härliga till här, det är till och med så tavlorna hamnar på sned, men inte 17 flåsar den gamle herrn för det…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sallythecat
7/25/18, 12:23 PM
#31

Min honkatt är runt 8 månader och flåsar som en hund. Detta är bara vid lek eller om det är varmt ute. Jag tror inte det är något att oroa sig för. Jag har läst att det ofta slutar vid ålder 1,5 år.

Rafflan
7/27/18, 12:08 AM
#32

#31 den här tråden är gammal, dock ska en katt INTE flåsa som en hund, antingen är den stressad, eller så har den problem med hjärtat/lungor :/

[Devya]
7/27/18, 5:31 AM
#33

#32 Min mammas katt gjorde så efter att ha lekt med en mus utomhus. Han hoppade upp i luften och var som besatt av att leka med sitt byte och höll på i 20min (stackars mus). Han hade inga hälsoproblem eller dylikt utan levde ett bra liv tills han var en bra bit över 20 år. Så visst kan katter flåsa som en hund utan att det är något fel alls.

jollycox
7/27/18, 8:09 AM
#34

Min förra katt brukade flåsa efter mycket bus. Han dog plötsligt och oväntat när han var nästan 7 år, troligtvis pga hjärtat. Jag håller med #32, det är inte normalt. Jag skulle göra en grundlig undersökning om jag fick en katt som flåsade igen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Rafflan
7/27/18, 11:53 AM
#35

#33 kollade man lungor och hjärta, mm, på den? den kan ha haft hjärtproblem, astma, eller liknande även om den blev gammal.

Upp till toppen
Annons: