Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3832 ggr
TccT
6/13/15, 11:18 AM

Påkörd katt.

Är det polisen man ska ta kontakt med eller är det någon annan som går lika bra? Råkade göra det hemska att köra på en katt igår. Den dog inte utan sprang in och la sig i några buskar. Fick rådet med polisen som kom efter ett tag och hämtade den. Hoppas chippad/tatuerad. Men syntes medans jag väntade att det nog inte gick bra även om låg fart. Hoppas verkligen att inte göra det en gång till men undrar ändå.

Annons:
Marinas Mix
6/13/15, 11:23 AM
#1

Antingen polisen eller om man har möjlighet att själv ta hand om katten och köra den till närmsta djursjukhus.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

ElisabethB
6/13/15, 11:24 AM
#2

Om Polisen har hämtat katten är de skyldiga att kolla om katten är id-märkt och registrerad samt att isf kontakta ägaren. Så du har som jag tolkar ditt inlägg gjort rätt!

Självklart är det en hemsk känsla att köra på ett djur och speciellt ett djur som mycket väl kan vara någons familjemedlem, men du har gjort vad du kan och nu får vi hoppas att Polisen gör sitt jobb..

En katt är ett litet djur och man är chanslös när ett djur kommer ut när det är för sent för att bromsa - för sent för att väja. Har själv råkat ut för viltolyckor och jag tyckte själv att det var något av det värsta jag varit med om. Jag kommer inte säga att det kommer att kännas bättre, men jag kan inte se någonting fel i ditt agerande. Du har försökt göra skadan så liten som möjligt utifrån den situationen som uppstod.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

fml
6/13/15, 11:26 AM
#3

MEN HALLÅ. DU MÅSTE JU KOLLA NOGA, OM DE DÄR VA MIN KATT HADE JAG VARIT FÖRBANNAD PÅ DIG!

Honestyisdead
6/13/15, 11:34 AM
#4

#3 Släpp inte ut din katt så slipper du den risken. En katt som springer ut från en buske rakt framför bilen går det inte veja för. 

Angående chip så ska polis eller veterinären kolla upp det.

Uppkatten
6/13/15, 11:37 AM
#5

På vissa håll i landet finns en välfungerande djurambulans som kan hjälpa till. Ta reda på vad som gäller just på din ort.

#3 Det förstår du väl att TS inte avsiktligt körde på katten? Det var ju en olyckshändelse, och en hemsk upplevelse för TS. Katter ska inte hållas utomhus i miljöer där det är farligt för katter att vistas. Det är kattägaren som har ansvaret för sin katt, och det handlar om sekunder när katter ger sig ut på vägen. Det finns inga bromsar som räcker till i den situationen.

Katter har själva inget som helst trafikvett. Därför är trafiken den vanligaste dödsorsaken för katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ElisabethB
6/13/15, 11:44 AM
#6

#3 Att "skrika" och gorma åt stackars ts som inte verkar ha menat något illa och mycket väl kan ha blivit chockad av händelsen gör inte att ts kommer agera bättre om det blir en - Vilket vi verkligen hoppas att ts slipper - nästa gång. Då ts antagligen kommer vara lika rädd/chockad/förtvivlad…

Jag kan inte hitta ett ord i #0 som tyder på att ts ville köra på katten. Citera gärna vad jag har missat!

Alla djurägare har ansvar för sina djur! Vill du inte riskera att din katt blir påkörd ska du inte släppa ut katten på egen tass!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
TccT
6/13/15, 11:56 AM
#7

Man kan ju inte bara åka vidare för det var "bara" en katt. Nu hade polisen en ledig bil men dom kan ju vara upptagna. Hade inte lämnat den men fått problem annars. Avbokade i och för sig tandläkaren som jag skulle till. Jaja, gjorde det jag kunde i alla fall.

TccT
6/13/15, 12:17 PM
#8

#3 Trevligt inlägg. Bra inlägg tydligen oxå.

MonicaLagerquist
6/13/15, 1:12 PM
#9

#7 TS åkte inte bara vidare. H*n skirver ju så här.

". Fick rådet med polisen som kom efter ett tag och hämtade den. Hoppas chippad/tatuerad. Men syntes medans jag väntade att det nog inte gick bra även om låg fart. "

H*n gjorde helt rätt.Ringde polisen och väntade tills de kom och tog hand om katten.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
6/13/15, 1:17 PM
#10

#9 Du svarar TS  själv….. 

Bra gjort TS!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
6/13/15, 1:17 PM
#11

#9 TS och #7 är ju samma person…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TccT
6/17/15, 9:09 AM
#12

Fick samtal igår och hon var som tur var chippad. Hon hade varit inlagd och dom hämtade ut henne just då. Så hon klarade sig iaf men måste vara inne x-antal veckor. Jag var ju inställd på att ha kört ihjäl henne så fick såklart YES i huvudet. Dom frågade om bilnr, försäkringsbolag, persnr, om vittne fanns och om jag kunde ha sett katten? Varför fråga efter dom uppgifterna när man hämtar sin katt? Kan det ha med deras ev egna kattförsäkring att göra? Kunde ha frågat mig om färgen på mina kalsonger så hade jag svarat på det när jag hade yes i huvudet bara. Någon som vet ifall man kan bli tvungen att stå för veterinärkostnader om katten t ex är oförsäkrad? Blir inte klok när jag försöker googla runt.

[H1Z1]
6/17/15, 11:00 AM
#13

Det kan vara ifall dem vill ha möjlighet att göra en anmälan. Så är det i alla fall när man krockat med någon. Visst är det hemskt att katt blir överkörd :( Själv haft polisen indragen och har lämnat djupa sår i mig men, detta var ju en olyckshändelse och du smet ju inte så det borde ju inte vara för anmälan, kanske bara rutin. Jag hade inte varit orolig men det är kanske som du säger att det är för kostnaderna.

Annons:
Wony
6/17/15, 11:07 AM
#14

Nu har jag tack och lov sluppit få någon katt påkörd och vi har inte heller kört på någon - men jag kan tänka mig att det är rutin att ta in så mycket info som möjligt. Kan tänka mig att särskilt försäkringsbolag kan vara intresserade.

TccT
6/17/15, 12:32 PM
#15

Var bara så glad att hon inte dog ändå och var märkt så tänkte inte på att fråga varför dom uppgifterna behövdes. Börjat fundera först efteråt dumt nog. Annars hade jag ju vetat.

kattöga
6/17/15, 12:38 PM
#16

#12 Det är försäkringsbolaget, som katten är försäkrad hos, som vill ha uppgifterna. Här kan du se vad t ex Agria begär vid såna ärenden.

Skönt att katten har klarat sig och hoppas att den blir pigg och kry snart igen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wony
6/17/15, 12:54 PM
#17

#15 Det förstår jag! Jag skulle vara riktigt orolig om jag körde på ett djur, särskilt någons eventuella husdjur. Men jag tycker det är riktigt bra av dig att göra så gott du kunde i situationen, det är långt ifrån alla som bryr sig så mycket!

indra-bus
6/17/15, 8:52 PM
#18

Man får ju inte veja eller tvärnita för en katt. De var konstiga frågor.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

ElisabethB
6/17/15, 9:01 PM
#19

Man får inte väja eller tvärnita för en katt om det innebär att andra trafikanter riskerar att krocka med en. Däremot vet vi inte hur det har sett ut vid det aktuella tillfället.. Är man ensam på vägen får man väja och tvärnita i princip hur mycket man vill..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

indra-bus
6/17/15, 9:05 PM
#20

De stod de i min körskolebok i alla fall.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
ElisabethB
6/17/15, 9:11 PM
#21

Ok, vad jag menar är att om man är ensam på vägen så händer det ingenting och knappast någon polis som bryr sig om att skriva ut böter heller. Tror inte man får väja för rådjur heller om man ska hård dra lagen. Visst - om olyckan är framme så är man vållande, men tack och lov är det väldigt sällan man måste välja (iaf i de trakterna jag kör bil)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Wony
6/17/15, 9:19 PM
#22

#18 Så om du kommer i låt säga 20-30km/h i ett villaområde och en katt springer ut framför din bil. Skulle du då inte bromsa/väja om du har möjlighet? Bara för att det står så i boken? Tror de flesta inte vill köra på något djur, oavsett storlek eller djurart, och kan man undvika det är det väl ganska självklart. Däremot får ju inte bromsning/väjning medföra någon risk för andra.

indra-bus
6/17/15, 10:29 PM
#23

Nej de vill såklart ingen vill. Men de går omöjligt att bedöma på den  sekunden. Man måste följa trafikreglerna. Du kan köra på någon på trottoaren. Bilen kommer över på fel körbana oav.  Sen spelar de ingen roll  om du kör i 30 du hinner inte stanna. Om en katt springer rätt ut i vägen.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Wony
6/17/15, 10:36 PM
#24

#23 Kanske inte hinner stanna, men man kan hinna sänka hastigheten avsevärt, och katten har då en betydligt större chans att klara sig. Frågan är - hinner DU tänka "jag ska följa trafikreglerna" på den sekunden? Om ja, grattis. I så fall är du en av människor som lyckas med det.

Min poäng är att man allt som oftast agerar instinktivt. Och jag betvivlar starkt att någon människa hinner tänka rationellt och logiskt att "det är bara en katt, jag kör på den för jag får inte väja"

[[pimey]]
6/17/15, 11:27 PM
#25

Jag har dessvärre kört på 2 katter en i hög hastighet en i låg och båda gångerna stannade jag inte, varför? Jo den i hög hastighet (90-100 km/h) var på E4 det gick för snabbt och var alldeles för farligt. Andra gången i drygt 30-40 km/h men då hade jag min son som då var 1 år i bilen och en bil bakom och jag tänkte inte riskera min soms liv och den andra bilen för en katt. En katt dog den andra vet jag inte då den försvann in i skogen. Ser och hör alldeles för ofta hur kattägare kastar över ansvaret på bilägaren men det är helt hållet kattägarens ansvar sim väljer att öppna dörren och låta sin katt springa ute på fri fot. Utekatter som dör eller bli skadade orsakas till största delen av trafiken och man kan välja att gå ut med katten i sele eller bygga en rastgård eller näta in sin balkong INGEN katt har det minsta trafikvett

indra-bus
6/18/15, 8:05 AM
#26

Jo de är omöjligt att bedömma om man blir en trafik fara. Hoppas du inte har körkort.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[[pimey]]
6/18/15, 9:39 AM
#27

26# menar du mig nu? Klart man kan bedöma om man är en trafikfara om man har en bil bakom sig samt färdas 100 km/h på E4 med massor av trafik från båda hållen! Kan man INTE bedöma faran vid de tillfällena då vill jag inte se en sån människa i trafiken! Och den människan kan inte ha tagit körkortet. en bilist har inga rättigheter bara skyldigheter och det är min skyldighet som bilist att se till att dem som färdas med mig är säker samt de andra i trafiken! Mindre djur får man inte bromsa för om inte trafiken tillåter dvs katt, hund, grävling, hare, räv. När man kommer till större djur som rådjur då måste man försöka väja eller dylikt

Annons:
[angel62]
6/18/15, 10:14 AM
#28

Ja polisen kontaktar man. Även djurambulansen finns i vissa län. Tragiskt detta att köra på ett djur. De kommer så fort ibland. Och det är många bilister som kör alldeles för fort ibland också. Har ett projekt som heter Protect The Animals PTA ,  som handlar om djur, vi värnar om djur och ger tips för vad man kan göra för att hjälpa djur.så är ni intresserade att kika in så välkommen.   www.protecttheanimals.cybersite.nu som är hemsidan och kika gärna in på facebooksidan också Protect The Animals-PTA

indra-bus
6/18/15, 10:17 AM
#29

#27 Ja menade inte dig, De är svårt att bedöma trafiksaäkerheten även om man just då är själv på vägen. De du skriver är de jag menar. Man får inte veja för småvilt heller. Man kan inte skylla bilisten om man om ens katt blir påkörd därför tycker jag att frågorna som  de som ägde den påkörda katten ställde var konstiga. Släpper man ut en katt i trafiken så får man ta risken att den blir påkörd.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

kattöga
6/18/15, 12:53 PM
#30

#29 Men det är ju kattens försäkringsbolag som ställer frågorna. (Se  #16)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

indra-bus
6/18/15, 1:23 PM
#31

Frågorna är ändå  konstiga.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

kattöga
6/18/15, 1:27 PM
#32

#31 Ja, det kan man tycka. ;) Men jag tror att det handlar om regleringar mellan försäkringsbolagen och för att säkerställa att inte bådas (kattägarens och bilägarens) försäkringsbolag betalar ut pengar för en och samma olycka.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wony
6/18/15, 1:40 PM
#33

#32 Ja, precis. Man måste se till att ersättningen betalas ut på rätt sätt, av rätt bolag och att alla uppgifter finns om ärendet. Försäkringsbolag behöver ofta ordentligt med uppgifter om det inträffade för att kunna ge ersättning.

[HundochKatt]
6/18/15, 1:41 PM
#34

Peppar, peppar så har jag aldrig kört på en katt eller ett annat djur (förutom fåglar) under mina dryga 33 år med körkort. Oavsett vad som står i trafikreglerna så är det ändå de instinktiva reflexerna som styr när man är ute i trafiken. Och peppar, peppar så har jag nog haft en himla tur där. Har jag behövt bromsa för ett djur så har jag varit ensam på vägen, eller haft väldigt långa avstånd till den bakomvarande så även den hunnit reagera.

Annons:
indra-bus
6/18/15, 3:17 PM
#35

Ja så kan de ju vara.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

ElisabethB
6/18/15, 6:22 PM
#36

Oavsett vad du tycker om frågorna indra-bus, så tycker jag att din kommentar att du hoppas att någon annan inte har körkort är ogenomtänkt och konstig. Om det är mig du syftar på har jag traktorkort, körkort AM/B, truckkort upp till 10 ton samt tävlingslicens inom bilsport. Därigenom har jag kört motorfordon och motorredskap sedan jag var 14 år och aldrig skadat någon annan människa i trafiken. Jag har erfarenhet av de situationerna jag skriver om och tack vare att jag reagerat ibland i strid med gällande lagstiftning har det gått bra. Däremot har jag frågan till dig vem man krockar med om man är ensam på vägen? Jag kan heller inte se vem man kör på på trottoaren när man kör över på mötande bilars körfält där det heller inte finns någon trottoar.. Och om man väljer att gå en promenad på t.ex. E18 nattetid utan reflexer tar man en risk, i synnerhet när det finns cykel/promenadväg bredvid vägen… För att nämna några exempel ur verkliga livet..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

indra-bus
6/18/15, 7:35 PM
#37

Du skriver att man skall strunta i de som står i boken. De kan komma en bil  som du inte ser på vägen om du står på fel körbana.. vejer du kan du köra in i en trädgård  med barn, Bromsa hinner du inte om en katt rusar ut på vägen..  Har man körkort så vet man att man inte får de . Du skriver att man reagerar instinktivt hur farligt kan inte de bli?  Man har inte alltid tur.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Honestyisdead
6/18/15, 7:40 PM
#38

#36 Katter tar ofta promenader mitt i natten. Om en katt rusar ut plötsligt framför dig och du har bil bakom och bredvid dig,  hur gör du då?

ElisabethB
6/18/15, 8:03 PM
#39

Till att börja med så har bilarna lysena på om det är mörkt ute :) Och har jag en bil bakom och en bil bredvid så antingen kör man rakt fram eller ner i diket.. Men sannolikheten är större att det handlar om en älg eller ett rådjur isf..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Honestyisdead
6/18/15, 8:06 PM
#40

#39 Säkert en fin sak att offra sitt liv för ett främmande djur. Tror dock inte dina nära skulle hålla med. För ner i diket i 110-120  Kan bli döden för dig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: