Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1203 ggr
Linnea777
9/28/17, 3:17 PM

Haltande katt

Katten kom in på morgon och haltade på ena frambenet. Nu stöder han inte alls på foten och försöker röra sig så lite som möjligt. Han äter, dricker och tvättar sig så han mår bra förutom det. Kände snabbt på han ben och han fräste när jag kände på fotleden så det är där det gör ont. Troligen kommer vi bli tvungna att åka till vet men helst inte då han blir så sjukt stressad av att åka bil. Någon som vet vad jag kan göra eller vad det är som är fel? Är det möjligt att han bara har stukat sig och det läker av sig själv?

Annons:
Gronstedt
9/28/17, 3:26 PM
#1

Eftersom han uppvisar tecken på svår smärta är det inte värt att vänta - om det är en fraktur eller ruptur kan det läka fel om man väntar.

Scorpio97
9/28/17, 3:27 PM
#2

Ring en veterinär så får den personen avgöra om ni behöver åka in eller inte. Det måste inte vara något allvarligt, men det är bättre om en utbildad veterinär får göra den bedömningen. Speciellt när katten uppenbarligen har ont. Jag gissar dock att ni blir tvungna att åka in.


//Jessie

Dimocarpus
9/28/17, 3:29 PM
#3

Eller så kan det va tecken på artros. Det förekommer oftast hos äldre katter men har också sett fall av artros hos unga katter. Hoppas att det inte det för då behöver katten behandling på en gång. Håller tummarna att det inte är så allvarligt.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Maria
9/28/17, 4:35 PM
#4

Vår katt kom haltandes precis som din för några månader sedan och jag tvekade inte en sekund med att ringa veterinär. Han stödde inte på ena frambenet.

Min katt ät också otroligt rädd för veterinären och bilresan men vi kunde ju inte veta om något t.ex var brutet.

Nu var det inte så men han fick Metcam och återhämtade sig.

Tycker du ska kontakta veterinär snarast.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Siggis]
9/28/17, 5:15 PM
#5

Tycker definitivt att du ska fara in och kolla vad det är, katter är helt fenomenala på att dölja smärta så visar kissen att den har ont så är det allvarligt. En av mina katter kom lite haltandes, tänkte att det kanske var en stukning eller att en klo blivit intryckt. Visade sig vara tre frakturer och ett ledband som var trasigt, benet var tvunget tas bort. Trots detta hoppade han och lekte. Så absolut bättre att kolla än gång för mycket än en gång för lite. Håller tummarna för att allt går bra!

Linnea777
10/3/17, 6:18 PM
#6

Vi valde att avvakta då han började bli bättre mot kvällen och dagen efter haltade han fortfarande men använde benet bra. Och nu går han helt normalt igen:)

Annons:
Gronstedt
10/4/17, 9:40 AM
#7

#6: Så bra!

Upp till toppen
Annons: