Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1135 ggr
Efedra
2017-09-24 20:08

Nykastrerad katt med bula under husen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min lilla misse kastrerades i torsdag och allt har gått väldigt bra, tycker att såret ser fint ut och hon har inte varit på och slickat så mycket, bara någon kort sekund när hon fått vara utan tratten för att få tvätta sig och hon lyckats finta oss. Hon äter och dricker ordentligt, går på lådan utan problem (både bajsar och kissar), vill hoppa på saker (men hindras såklart så gott det går), leker, gosar och är sig själv fullt ut, lite deppig (men tapper!) med tratten på bara. Men idag lade jag märke till att hon har som en pingisbolls-svullnad under själva stygnen, kanske några cm mindre än en pingisboll, och jag är världens hönsmamma och tycker att det är lite, lite rödare runt såret än runt resten av kroppen, lite mörkare liksom, som en liten, liten rodnad. Hon verkar inte öm när jag rör vid den, den känns inte varmare och bulan syns inte när hon sitter, bara när hon ligger. Vi ska ringa veterinären i morgon och rådfråga (hon är ju inte allmänpåverkad så det är ju inte akut) men tänkte kolla med er ifall ni kanske vet vad det kan vara? Hon är ju inte påverkad alls men katter kan ju dölja när de mår dåligt rätt bra, så det kan man inte lita på helt heller. Det är säkert bara jag som är löjlig haha, men hellre överförsiktig än tvärtom. Jag har försökt fånga bulan på bild, men det är lite svårt att få till det…

Annons:
Efedra
2017-09-24 20:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

(Är helt ny på sidan så vet inte ifall man kan skicka flera bilder på en gång, så här kommer fler en och en) Såhär ser det ur när hon sitter upp, jag tycker det är mörkare runt själva såret, mörklila/mörkrött liksom. Vet inte ifall läkningsprocessen gör att det ser ur så, eller om det är varningstecken för en infektion under själva huden (för jag tycker själva såret ser bra ut)

Efedra
2017-09-24 20:11
#2
Efedra
2017-09-24 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

(Och menar såklart bula under HUDEN, inte husen. Autocorrect i mobilen som gör sitt jobb när det inte behövs)

OberonsMatte
2017-09-24 20:29
#4

Jag tycker det ser fint ut. Bulan är förmodligen bara en reaktion på stygnen. Det är vanligt att det blir så och helt ofarligt.

Sajtvärd Katter iFokus

Stallmima
2017-09-24 21:31
#5

Ring och rådfråga veterinären och skicka gärna bilderna. Det är nog en reaktion på ingreppet och förmodligen går svullnaden ner. Men var gärna vaksam och kolla kissen så den inte blir påverkad, om hon äter och dricker är det ju bara ett gott tecken…..  🐱

jollycox
2017-09-25 16:12
#6

Svarar likadant som #4. Både min och mammas katt fick så när dom kastrerades i januari.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
[Devya]
2017-09-25 21:59
#7

Min kisse fick också en bula och ett år efteråt så finns den fortfarande kvar. Fick höra att det är ärrvävnad, kan det stämma? Oberoende så är det inget onormalt enligt veterinären.

Upp till toppen
Annons: