Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1554 ggr
[catsi]
2017-09-24 07:40

Firstvet.se

2200 kr kostade mitt veterinärbesök senast. Då var katten orkeslös, inga symptomer. Gick lika ovetandes ut från Evidensia, men fick penicillin (chansning)

ÄR NI NÖJDA MED FIRSTVET? Ni som provat?

Annons:
[RagdollGbg]1
2017-09-24 08:46
#1

Jag och min ena katt provade firstvet för första gången för ca 2mån sedan. Det gällde en relativt enkel sak och vi har 3 kostnadsfria firstvet-besök per år med vår försäkring så vi provade. Det vi sökte hjälp för var att jag hittade en (mkt stor) fästing på honom som jag tog bort. Det var en bula med märke som jag fotade som fv fick se och som vi diskuterade. Alltså inga öppna sår, större skador eller akuta saker. Jag är nöjd med allt; bekvämligheten att slippa åka, att vi fick tid snabbt och att det var smidigt. Min personliga åsikt är att fv fungerar som en vägledning, men inte som ersättning till en veterinär man får träffa i verkligheten. (fv kan ju inte röntga, ta prover, "känna&klämma")

OberonsMatte
2017-09-24 09:34
#2

Nä, om katten verkar sjuk måste ju veterinären  i stort sett alltid åtminstone ta tempen, känna igenom magen ordentligt och ta blodprov för att kunna fastställa diagnos och inte missa något viktigt.

Sajtvärd Katter iFokus

Dimocarpus
2017-09-24 11:28
#3

Jag är jätte nöjd med firstvet.se då jag får svar på mina frågor hemifrån och helt kostnadsfritt. Både via cam och ställa fristående frågor som andra får nytta av också.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

OberonsMatte
2017-09-24 11:43
#4

#3 Vad var det för frågor?

Sajtvärd Katter iFokus

Dimocarpus
2017-09-24 11:45
#5

Frågor om olika läkemedel och vad de har för biverkningar och fördelar, allt kostnadsfritt då mina katters försäkringar ingår. Jag är jätte nöjd, kommer inte byta till försäkringsbolag som inte samarbetar med de.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

OberonsMatte
2017-09-24 11:52
#6

#5 Agrias telefonveterinärer är kostnadsfria för Agrias kunder, så det är ju ungefär samma sak.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Dimocarpus
2017-09-24 12:09
#7

Nästan men jag uppskattar att man kan ha videosamtal med veterinären så att hen ser hur min katt mår öga mot öga. Jag kan också lättare visa via camen om eventuella skador till veterinären live. Det ser jag som bättre än via telefonen.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

OberonsMatte
2017-09-24 12:40
#8

#7 Fast ser man på katten att den är uppenbart skadad eller sjuk måste man (i stort sett alltid) ändå ta sig till en veterinär som kan undersöka och behandla på riktigt.  Det ska nog vara väldigt lindriga symtom eller skador för att en telefonveterinär ska våga ge en rekommendation som inte innebär veterinärbesök.

Är man tveksam kan man ju även ringa till sin egen veterinärklinik och beskriva symtomen eller skadan och få svar på om  man kan avvakta, behöver boka en tid eller behöver komma in akut.

Sajtvärd Katter iFokus

Dimocarpus
2017-09-24 13:01
#9

Absolut men fördelen är att det finns skador som veterinären kan besvara och se direkt om jag behöver åka in eller ej. 

Man kan få recept utskriven direkt från videosamtalet, om det inte mindre skador där man inte vet om man behöver åka in eller ej så är det väldigt bra att veterinären kan avgöra genom camen om man behöver åka in akut, boka en tid eller inte alls behöver åka in. 

För min del har det varit bra att lära mig mer om läkemedel om dess biverkningar och fördel. Så att jag kan känna mig trygg i det jag ger till min katt. Att en veterinär är dessutom någorlunda insatt i barf till katt på firstvet.se är för mig tacksam. Jag har nämligen två barfkatter och föredrar så naturliga hjälpmedel som möjligt till mina katter och där kunde de möta mina behov och hjälpt mig med t.ex. förstoppning hos min katt.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2017-09-24 13:03
#10

Man kan visa avföring via camen som man kanske inte kan eller vill ta med sig till veterinären. Och det tycker jag gör en fördel för avföring säger en del om kattens hälsa. Färsk avföring direkt i camen, det är super det!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: