Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 849 ggr
Cheapo
2017-09-23 18:59

När skyddar vaccinet?

Hur lång tid tar det från det att katten fått sin första vaccinationsspruta mot kattpest/snuva som den är skyddad? Mina har grundskyddet men har tyvärr slarvat och inte gett dom på ett par år (dåligt jag vet, men skyller på att de enbart är innekatter även fast jag vet att det inte är något skydd). Är de skyddade direkt efter första sprutan eller är det först efter andra eller tredje det börjar verka?

Annons:
ApanAnn
2017-09-23 20:55
#1

Är de grundvaccinerade går det ganska snabbt att "väcka" immunförsvaret igen.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

ApanAnn
2017-09-23 20:59
#2

För katter i lågriskmiljöer är det helt ok att bara köra vart tredje år: http://www.sva.se/globalassets/redesign2011/pdf/djurhalsa/hund/grundvacc_2009.pdf

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Dimocarpus
2017-09-24 00:22
#3

Frågade min veterinär på firstvet.se. Det tar mellan 2-4 veckor för att det ska börja ge effekt. Men glöm inte att vaccin mot kattsnuva inte är 100% utan din katt kan fortfarande bli smitta och smitta andra. Men det blir betydligt lindrigare om katten blir smittad av kattsnuva och är vaccinerad.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: