Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1396 ggr
j_ulie
9/21/17, 4:32 PM

Ersättning sjuk katt

Finns det några skyldigheter eller ersättningskrav på säljare när det säljs vanliga bondkatter? Igår hämtade vi hem en kattunge. Ett köp utan avtal eller liknande. Vi betalde 1000 kr för henne och säljaren berättade att hon behandlats för ögoninfektion med receptfri salva och blivit bra. Vi märkte idag att hon var irriterad i ögat och besökte veterinär som konstaterade att hon fortfarande har en infektion. Vi har alltså lagt ut 700 kr idag på vård och medicin, dessutom ska hon tillbaka på återbesök. Jag ska kontakta säljaren och be om att få pengar tillbaka men undrar om det egentligen finns några skyldigheter eller om vi helt enkelt för skylla oss själva?

Annons:
Fridaaaa
9/21/17, 4:42 PM
#1

Tvivlar på det, eftersom ni valt att köpa en katt utan avtal och utan besiktningspapper.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dimocarpus
9/21/17, 4:56 PM
#2

Du kan alltid försöka men eftersom det inte finns något tydligt avtal nedskrivet som man gör med t.ex. raskatter. Om säljaren hade gjort rätt för sig så skulle hen vaccinerat katten minst två ggr, id-märkt samt besikta katten senast sju dagar innan du tar över katten, då har hen alltså uppfyllt mininum kravet. Plus med restriktion om kastrering när katten blivit äldre eller säljs kastrerad. Tyvärr kryllar det av sån försäljning av katter och det kallad buskavel och du kan få en katt som inte är helt redo för försäljning. En ansvarsfull och seriös uppfödare hade tagit tillbaka den katten och byta ut mot nån annan till dig om det finns, alternativ du fått vänta till nästa kull. Om ni inte har blivit för bunden till katten, lämna tillbaka den, kräver pengar tillbaka skulle jag göra samt påpekat tydligt att aldrig mer stötta buskavel. 😊

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

j_ulie
9/21/17, 5:24 PM
#3

Lite det jag misstänkte. Just när det kommer till uppfödning av katt vet jag att jag bara kan skydda mig från sånt här genom att köpa en raskatt eller ev. katt med intyg och köpekontrakt. Det jag tänkte är att katter väl faktiskt räknas som varor och undrar hur det bestäms regelmässigt i konsumentlagen. Jag är medveten om att jag stöttar buskaveln genom att köpa en katt på det sättet. En avel jag egentligen är helt emot, så där har jag ingen ursäkt. Jag vill inte lämna tillbaka henne för jag tvivlar starkt på att hon där får den vård hon behöver. Nu är hon åtminstone vaccinerad och kommer såklart kastreras.

Dimocarpus
9/21/17, 5:40 PM
#4

Du kan ringa till konsumentverket och se om du har någon rättighet men jag tvivlar på att du har rätten på din sida då detta är ett "svart" köp. Men gör ett försök och uppdatera oss som inte har koll på sånt. Kanske finns det hopp, inte vet jag. För alla katters skull så hoppas jag att konsumentverket är på vår sida. 

Jag förstår, oftast är man redan bunden vid första ögonkastet och svårt att lämna tillbaka det. Det utnyttjar de flesta busavel uppfödare och försöker tjäna pengar på det genom att bara ge billigaste maten och gos och säljer katten som om den är en vara, inte värd något. Det är de som tjänar pengar, inte raskattuppfödare (med tester som måste göras innan parning, vaccin, bra foder, id-märkning och kastrering osv. 

Lycka till med din katt och jag är hundra på att du kommer vara en underbar kattägare som tar väl hand om den katten som hade turen att hamnat hos dig. Det är bara göra rätt vid nästa köp och kolla upp noga varje uppfödare innan och läsa på om katter.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

OberonsMatte
9/21/17, 5:58 PM
#5

700 är ingenting när det handlar om veterinärkostnader, så skaffa en veterinärvårdsförsäkring (om det inte redan är gjort) så att ni inte får en chock den dag katten blir sjuk eller skadar sig på riktigt.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
9/21/17, 6:08 PM
#6

Köper man en ovaccinerad och obesiktigad katt tycker jag att man faktiskt får "ta" att katten kanske inte är fullt frisk. Se det som läropengar och förhoppningsvis är det inte ett elakt kattsnuvevirus kattungen drabbats av. Vaccinerades hon trots ögoninfektionen eller fick hon sina första sprutor hos uppfödaren?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Dimocarpus
9/21/17, 6:09 PM
#7

Precis, kolla upp bästa försäkring för din katt så slipper du hemska kostnaden i framtiden.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Fridaaaa
9/21/17, 6:11 PM
#8

Det man får tänka på nu med försäkring är att den sjukdomen inte går på försäkring nu.

Men ja försäkring är superviktigt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Belzebubble
9/21/17, 7:20 PM
#9

Raskatt eller inte. Begär alltid besiktning. Du köper inte en bil eller ett hus utan att undersöka det först, och i lagens mening är en katt också en vara. Du kan hävda att du köpte "varan" som var felaktig. Säljaren kan hävda att felet uppstod efter försäljningstillfället. Utan avtal och besiktningspapper blir det svårt.

Silvestris
9/21/17, 8:03 PM
#10

Det beror på. Om det i det här fallet handlar om en enskild kull och ägaren till honkatten inte regelmässigt föder upp katter gäller Köplagen. Om honkattsägaren regelmässigt har kattungar räknas denne som näringsidkare och då gäller Konsumentköplagen, då har säljaren större skyldigheter än när Köplagen gäller.

I det här fallet har ni köpt en obesiktigad kattunge som ni vet har haft ögonproblem, då blir det svårt att hävda att ni ska ha ersättning.

flis
9/21/17, 8:17 PM
#11

Sjuk katt kan du få även om du köper raskatt från etablerad uppfödare. Min hade ögoninfektion och uppfödaren var snäll och skickade en öppnad tub ögonsalva som jag inte använde utan gick till veterinär och fick medicin. Att den katten gick igenom veterinärbesiktningen och friskförklarades är för mej en gåta. Men jag lärde mej läxan att kolla bättre innan köp även om det är en raskatt.

vendelay
9/21/17, 8:20 PM
#12

Jag kanske har missat det i all text men tänkte bara fråga. Du skriver att ni inte hade något "avtal". Innebär det även att du inte fått något kvitto på köpet av katten? För i så fall kan du inte ens bevisa att personen har sålt katten till sig och då finns det inget att kräva ersättning för 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[catsi]
9/22/17, 9:53 AM
#13

Besiktningsunderlag från veterinär betyder inget egentligen eftersom många symptomer uppkommer efter ett tag som t ex lindrig kattsnuva, öronskabb, dålig mage osv. Underlaget är övergripande tittande, lyssnande och genomkännande…inget mer. Jag vet för jag har varit med om allt…

Annons:
annzoo
9/22/17, 7:51 PM
#14

Ta inte och försäkra henne nu då hon är sjuk för då lär du få restriktioner på ögon och det kan bli dyrt i framtiden. Vänta tills kattrn är friskförklarad och veterinärbesiktad sedan teckna försäkring

Honestyisdead
9/22/17, 9:26 PM
#15

#14 Man måste väl uppge det ändå och kan få restriktioner?

Silvestris
9/23/17, 5:14 PM
#16

#14 Det är jätteviktigt att försäkra snabbt. Katten är skyddad för olycksfall från dag 1. Restriktion för sjukdomar i ögon kommer katten få även om man väntar med att försäkra till senare. Ju tidigare man försäkrar ju snabbare kan man också få restriktionen lyft.

tlover
9/23/17, 7:20 PM
#17

(Har inte läst hela tråden)

Det är köplagen som gäller (eftersom det är mellan två privatpersoner och av det jag snabbt läste mig till borde du kunna be om pengarna tillbaka

"Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller. Om du köper en vara i befintligt skick kan du därför inte räkna med att varan är felfri. Men varan kan ändå anses felaktig om:

  • varan inte är som säljaren har sagt

  • varan är i mycket sämre skick än du kunde förutsätta, till exempel utifrån vad varan kostar

  • säljaren har låtit bli att berätta för dig om fel av mer allvarlig karaktär som hen kände till"

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/

Däremot så är ju köplagen inte tvinagnde så du kan inte kräva om pengarna tillbaka

l'm back

Honestyisdead
9/23/17, 8:02 PM
#18

#17 Då krävs ju i det minsta kvitto. Och att "varan" katten är besiktigad innan köp. Gissar jag.

tlover
9/23/17, 9:35 PM
#19

#18 nja jag tycker att "om varan inte är som säljaren sagt" stämmer in i detta fall. Det är ju inte ett företag som ts köpt från så det är ju inget krav på att säljaren ska ge kvitto. Men köplagen är ju som sagt inte tvingande. Men det är nog enklare att få ersättning med den i ryggen

l'm back

OberonsMatte
9/23/17, 9:54 PM
#20

#19 Säljaren berättade ju att kattungen haft ögonbesvär och skickade t.o.m. med en salva. Då kan det inte komma som en total överraskning när kattungens öga var irriterat igen dagen efter.

Sedan är jag uppriktigt nyfiken på vad för slags behandling man kan få för 700 kr på ett akutbesök? Där jag bor kommer man nog inte ens innanför dörren för den summan.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
tlover
9/23/17, 10:48 PM
#21

#20 Fast säljaren påstod ju också att det var bra nu

l'm back

OberonsMatte
9/23/17, 11:20 PM
#22

#21 Ja, hon trodde väl det… Allvarligt talat så tycker jag bara att det är småsint och sniket att kräva betalt av säljaren p.g.a. en förmodat lindrig ögoninfektion som blossat upp igen i samband med flytten. Det skulle jag tycka även om det handlade om en raskatt för tusentals kronor.  Köper man en kattunge som precis haft en ögoninfektion (behandlad med receptfri salva) finns det ju ingen som kan garantera att det inte kommer tillbaka.

Sajtvärd Katter iFokus

tlover
9/23/17, 11:27 PM
#23

#22 Många gånger så är det också en känsla, hos köapern el säljaren som spelar in. Jag värdesätter inte jag bara informerar vad jagen säger sen får ts göra vad h*n vill med infon.

l'm back

annzoo
9/24/17, 12:34 AM
#24

#15 #16 inte om katten är friskförklarad och du har veterinärbesiktningsintyg på att allt är ok. Ni kan ju kolla med ett random försäkringsbolag om ni vill.

Honestyisdead
9/24/17, 4:48 AM
#25

#24 Jag har ju haft med försäkringar att göra.  Du får frågan om det varit problem innan. Du kanske väljer att ljuga, men det är något jag verkligen avråder från. 

En besiktning i den här frågan väger väldigt lite jämfört med historia. Kommer det fram i efterhand att man ljugit när man försäkrat är det väldigt kört.

Kolla du med random bolag…

Silvestris
9/24/17, 7:10 PM
#26

#24

Jodå, även om katten är friskförklarad brukar den beläggas med reservation för de organ som varit drabbade. Reservationen kan lyftas senare, efter hur lång tid kan bero på vad det handlar om för sjukdomstillstånd.

Har varit med om detta några gånger under de 14 år jag fött upp katter. Senast förra året, hos Agria.

Upp till toppen
Annons: