Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1137 ggr
lundsabin
9/16/17, 6:47 PM

Katt som kissar inne

Hej,

jag har inte skrivit här innan men behöver nu råd och hhoppas att någon kan ge mig det.

Jag passar just nu två katter åt några vänner som är tvungna att bo trångt ngra månader. Emellertid kissar den ena katten inne ibland, några få utvalda ställen, och jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med det.

Deras riktiga matt

Annons:
lundsabin
9/16/17, 6:53 PM
#1

…. min dumma dator! Jag var inte färdig

Deras riktiga matte tog över henne för ungefär ett år sedan från några som hon TROR hade lärt katten att kissa i duschen. När katten kom till sitt nya hem märkte de att hon gjorde det hos dem också, när de stängde dörren till badrummet kissade hon precis utanför dörren. Därefter satte de upp ett staket och då slutade hon. 

Hon får gå ut, gör det inte jättemycket men något varje dag. Hon bajsar i lådan, vi har två stycken, och någon gång har hon nog kissat där också. Men det är snarare regel än undantag att hon kissar på golvet (först var det i badrummet men då stängde vi dörren). Antingen utanför badrumsdörren eller vid ytterdörren. Hon har även kissat vid bakdörren, precis bredvid den ena kattlådan som står där.

Jag har torkat med såpa, jag har testat att spraya en spray som ska få dem att inte kissa där, allt utan resultat. Jag köpte en låda till och satte den på ett annat ställa.

Den andra katten är äldre, sköter sig utan problem. Hon är ganska dominerande mot den lilla, men lämnar henne för det mesta ifred. 

Förutom detta sköter den lilla sig utan problem, har blivit mycket socialare sedan hon först kom hit (och som hon var innan också), spinner och lägger sig intill då och då, både när vi sover och när vi sitter i soffan.

Vad kan vi göra?

Uppkatten
9/16/17, 8:13 PM
#3

Katter som kissar vid ytterdörrar gör det ofta därför att de är osäkra, och behöver sätta sin lukt ovanpå alla andra främmande lukter som kommer in via skor etc, har jag läst… I så fall gissar jag att Feliway doftavgivare för vägguttag skulle kunna vara bra… liksom kanske att ställa upp skorna på en hatthylla….? Och så att man gör ren där katten har kissat med ättika för att få bort lukten även för katten (så den inte börjar se platsen som en toalett)…. Det kan också vara bra att placera en matskål med t ex torrfoder i där man vill undvika att katten fortsätter kissa, eftersom de flesta katter inte vill kissa och äta på ett och samma ställe.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
9/17/17, 10:16 AM
#4

Hur många lådor är det?

Vad är det för typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Vilken sorts sand är det i lådorna?

Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

Var är lådorna placerade?

Hur många ggr per dag rensas lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
9/17/17, 11:57 AM
#5

Jag fastnade lite på det du skrev, att du tror att de tidigare ägarna lärt henne kissa i duschen, och att hon till en början ville kissa där, och när ni stängde dörren till badrummet så kissade hon vid badrumsdörren. Då kanske man bör ha en strategi som fokuserar på det? T ex ställa en låda med Kattsand i duschen och belöna när hon kissar i lådan, och så långsamt flytta lådan till där ni vill ha den. Om hon inte kissar fel egentligen, utan bara försöker göra så som de tidigare ägarna lärt henne, så måste nog strategin anpassas efter det.

lundsabin
10/16/17, 9:41 PM
#6

Tack för era svar! Nu har det gått ngn månad utan större förbättring. Den andra katten har fått åka tillfälligt till några andra för att se om hon ändrar sitt beteende. Jag har lagt ut tidningar där hon brukar kissa,  vilket hon tack och lov kissar på. Har även haft ett slags underlägg som egentligen ska vara till valpar, som hon har kissat på också. Har lagt tidning och underlägg i den ena kattlådan, och ställt den där hon helst vill kissa,  men hon går inte i lådan ändå.  Trösten är att hon ändå håller sig på tidningarna/underläggen. 
I början ställde vi kattlådorna när hon ville kissa men då kissade hon bara bredvid. Om det inte var så att hon ändå bajsar i lådan (och ibland av misstag samtidigt kissar….) skulle jag trott att hon var rädd för lådan.

Om jag skulle haft henne permanent skulle jag inte orkat med detta. När hennes ägare får tillbaka henne ska de bo på en gård på landet så förhoppningsvis ordnar det sig. Det enda som är tråkigt med det är att hon verkar trivas bäst som ensamkatt, har blivit mycket mer tillgiven, social och sällskaplig nu.

Annons:
OberonsMatte
10/16/17, 9:50 PM
#7

#6  Du svarade aldrig på frågorna:

Hur många lådor är det?

Vad är det för typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Vilken sorts sand är det i lådorna?

Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

Var är lådorna placerade?

Hur många ggr per dag rensas lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

lundsabin
10/16/17, 9:59 PM
#8

#7 Svar;

två lådor

En låda med huv utan svänglucka, en låda utan huv

I en låda sand, klumpbildande (har inte namnet nu), andra lådan har varit papperspellets, just nu tidningar

Lagret är några cm, kanske 3-4

En låda står vid altandörr till baksida (där hon kissar på golvet), en i hallen mot framsidan. Just dörrarna till badrummet och ytterdörren där hon kissade innan kommer hon inte till eftersom vi spärrat av med galler.

Lådorna rensas så fort de används, just nu högst en gång om dagen eftersom hon bara bajsar i dem.

annzoo
10/17/17, 7:14 PM
#9

En dum fråga är katten kastrerad?

Upp till toppen
Annons: