Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 692 ggr
[Sallybirma]
2017-09-13 09:40

Kattsnuva - köpa en till katt?

Hej,

Vi har en liten kattbebis på ca 14 veckor, blandras mellan helig birma och brittiskt korthår. Hon fick sitt grundvaccin hos säljaren, enligt vaccinationskortet. 

Hon har haft lite vattniga ögon till och från sedan hon flyttade hem till oss. Några gånger har det även varit lite mörkbrunt kladd, vi hjälper henne tvätta rent och ger även ögondroppar 1-2gånger om dagen, enligt veterinärens rekommendation efter besöket där för ett tag sedan. Veterinären sa också att med otur kanske det är kattsnuva hon dragit på sig trots vaccin. 

 Sista 3-4 dagarna har jag hört henne nysa någon gång per dag. Och jag blir givetvis orolig för att det är kattsnuva vi har hemma nu. 

Hon är pigg, äter (går upp i vikt väldigt bra och fort), leker, stollar omkring som vilket annan kattunge som helst. 

Nu till min undran… Jag är väldigt inne på att köpa en kompis till vår Sally men blir ju lite nojig nu… hur funkar det? OM hon nu dragit på sig kattsnuva - är det elakt att köpa en kompis? Eller är det lugnt om kompisen är vaccinerad enligt konsten regler?

Annons:
Fridaaaa
2017-09-13 09:42
#1

Köp inte en till katt förrän den andra katten är frisk :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
2017-09-13 09:45
#2

Det är ur alla synpunkter bäst att vänta med en ny katt till kisse är frisk. Så bråttom kan det inte vara! 🙂🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sallybirma]
2017-09-13 09:53
#3

Nejnej, det är absolut inte bråttom! :) Det är än så länge bara en tanke och önskan. Min sambo är inte heller riktigt med på det tåget.. än ;)

Kände ändå att jag ville slänga ut frågan och se vad folks erfarenheter säger. 
Veterinären menade på att det kan vara så att hennes ögon alltid kommer vattna, att dom kanske alltid behöver ögondroppar. Att bara framtiden kan visa. Hon kunde inte säga hundra alls att det var kattsnuva.

Och om det nu skulle visa sig att ögonen antagligen alltid kommer vattna och böka lite - skulle ni avstå från en kompis då?

flis
2017-09-13 13:18
#4

Om det visar sig att det inte är något smittsamt så blir nog kissen glad om hon får en kompis. :)

Silvestris
2017-09-13 14:33
#5

Se till att testa katten så att du får bekräftat (eller avfärdat) att det är kattsnuva. Om det är herpes eller calici är det ingen bra idé att skaffa fler katter då det är väldigt smittsamt. Om det däremot handlar om en bakteriell infektion kan man behandla med antibiotika och när katten är frisk är det inga problem att köpa en till.

Upp till toppen
Annons: