Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 708 ggr
PetraN
2017-09-10 11:30

Stressad katt

Vår katt är nästan 20 år. Hon har nästan hela tiden varit ensam katt i hemmet. Sedan några dagar har hon börjat reagera på sin egen reflektion. Hon morrar och har attackerat sin spegelbild flera gånger innan jag hunnit hindra henne. Speglar har vi inte många men däremot vinkyl, vitrinskåp etc. Hon gav sig t om på en vit plastbalja jag hade ställt på golvet. Vi väntar barn i 7:e månaden. Upplever att det startade när hon gick förbi en spegel i framtida barnrummet. Kan graviditeten ha med detta att göra? Kan jag göra något för att bryta hennes beteende? Vill inte att hon ska vara stressad i sitt eget hem.

Annons:
AnnaFagerell
2017-09-10 11:40
#1

Jag skulle kollat upp hennes syn och hörsel. Det är en riktigt gammal katt. Troligen inget annat än ålder som spökar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Uppkatten
2017-09-10 11:42
#2

Vad jag förstått så är det inte helt ovanligt att gamla katter blir "dementa". Ring och diskutera med din veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

PetraN
2017-09-10 12:02
#3

Ja, får ringa veterinären i morgon. Tycker det är märkligt att det kom i samband med att vi gjorde om ett rum till barnrum och ställde upp ett skötbord på annat ställe. Att förändringarna stressar henne. Lite orolig vad hon kommer tycka om bebis i huset. Hon är väldigt egen och omplacering är ju inget alternativ i hennes ålder. Känns lite sorligt. Tror ni avstressande spray kan hjälpa?

Uppkatten
2017-09-10 12:09
#4

Det är inte helt ovanligt att katter har svårt för ommöblering i hemmet. Och en äldre katt kan gissningsvis ha svårare att "orientera" sig om saker o ting förflyttas där hemma, och kan p g a ålder/sviktande hälsa känna ett särskilt stort behov av trygghet. En Feliway-adapter i vägguttaget är aldrig fel, det är bättre än spray i fall som detta. Oroa dig inte för relationen mellan katten och bebisen redan nu. Ofta går det bra. När bebisen blir lite större och mer rörlig kan det vara bra att se till så att katten har kryp-in och lugna vrår där katten får vara ifred.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

AnnaFagerell
2017-09-10 14:10
#5

#3 tycker jag tyder på åldersbekymmer på kissen.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PetraN
2017-09-11 17:08
#6

En liten uppdatering efter att ha talat med veterinär. Hon sa att det inte fanns mycket jag kan göra. Det låter som att hon är senil och det kanske triggats igång av förändringarna här hemma. Men tanke på hennes ålder rekommenderade hon oss att fundera på att kanske ta bort henne om hon fortsätter vara stressad. Idag har hon hittat två nya fiender i hemnet :'(

Annons:
Uppkatten
2017-09-11 17:55
#7

I det läget tycker jag att du skulle kunna prova en Feliway doftavgivare i vägguttaget, bara för att se om den ger någon som helst hjälp. Det finns också ett kosttillskott som heter Zylkene som man kan strö över kattens mat (köps t ex på apoteket), och som sägs vara naturligt rogivande. Du har en väldigt gammal katt, och det kan mycket väl vara så att hon är/börjar bli senil. Jag har själv inte haft någon katt med de symtomen, men tänker att om hon mår OK i övrigt så tycker jag inte att det är fel att prova Feliway + Zylkene, samt att man ger katten lite tid att anpassa sig till ommöbleringen etc. Skäm bort henne lite extra och ha extra koll, så att det inte är någon annan sjukdom på gång som ger de här uttrycken. Håller tummarna för att det blir så bra som möjligt ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

PetraN
2017-09-11 21:34
#8

Ok, veterinären verkade inte tro det skulle hjälpa när jag frågade. Men inte fel att testa. Tänkte vi ska ge det en vecka nu och se hur det utvecklar sig. Men jag märker att hon är väldigt orolig och avvaktande i de utrymmen hon hittat "fiender". Men när hon ligger vid oss framför tvn på kvällen är hon ju lugn och verkar må som vanligt.

annzoo
2017-09-11 21:42
#9

En katt men sämre syn och hörsel kan ju regera starkt på ommöblering. Då katten är äldre så kan de vara en bidragande orsak men kan ju givetvis vara annat också. Du har inte funderat på en hälsokontroll på henne?

Upp till toppen
Annons: