Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 922 ggr
Lyria
2017-09-05 21:04

Katter och löp?

Hej! En fråga; kommer katter igång med löp av att träffa en hane? Försöker googla, men hittar inte? Och OM honan inte löper, kan det ske en parning ändå, och kan den i så fall göra att honan blir dräktig?

Annons:
Dimocarpus
2017-09-05 21:19
#1

Om din katt har stamtavla så kan du fråga Sverak. Allt stor svart på vitt. Förutom löp ska man testa sin hona samt be hanen testas innan parning ske så att man dels slipper smittor med t.ex. Parasiter och dödliga sjukdomar både för din hona, hanen och kattungar. Dels också ärftliga sjukdomar måste se över och tester göras innan parning. Allt detta kanske du känner till innan? Annars är ett tips att läsa på, Ylva Sockelberg har skrivit en toppen bok om avel och uppfödning. Sen kan man också vända sig till den klubben katten tillhör om du är medlem samt rasringens förening.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Lyria
2017-09-05 21:29
#2

Den delen känner jag till, men har kontakt med en person som säger att honan inte behöver löpa utan att det räcker att hon träffar en hane. Får inte fram via Sverak vad jag kan hitta. Och även om det är möjligt med ägglossning om honan inte löper?

Katti
2017-09-05 21:55
#3

Det normala är att hon måste löpa, men löpet kan triggas igång av lukten av en hankatt. Ett knep man som uppfödare kan ta tiill (om man inte har egen hane, är att ta sand från en hanes kattlåda och lägga i honans. Det kan få henne att lättare gå i löp. Jag hade en av mina hanar här för att para en hona ganska nyligen. Precis när han skulle åka efter några dagar såg jag honom para även en annan hona (som inte visat att hon löpte). Hon var lite halvt om halvt med på det, men inte fullt ut. Hon blev dräktig med tre ungar. 

Jag tror att det oftast (eller alltid) är så att honan smygstartat ett löp och paras tidigt i de fall när man säger att hon parats och blivit dräktig utan att löpa. 

Hos katter utlöser parningen ägglossningen, så paras hon inte under ett löp så inträffar ingen ägglossning. Det innebär att hon ofta löper igen väldigt snart.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lyria
2017-09-05 21:59
#4

Tack snälla för bra svar!! Jag skickar det vidare 😀

Upp till toppen
Annons: