Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1755 ggr
Theleonora
2017-08-19 14:58

Tica eller sverak

Kan man lita på katter som är tica registrerade? Eller ska man begära att de registreras i sverak? Vad är det för skillnad mellan tica och sverak? Om jag förstår det så är tica en internationell variant av sverak? Men varför kan inte katten då registreras i sverak likagärna?


Annons:
burmamys
2017-08-19 16:32
#1

Det finns flera internationella kattförbund, TICA, FIFE, WCF, och CFA. SVERAK är den svenska delen av FIFE och sorterar alltså under FIFE.

Det spelar inte så stor roll om katten är registrerad i TICA eller FIFE, så länge den är registrerad. Den största skillnaden är att de flesta utställningar i Svergie arrangeras av SVERAK dvs FIFE. Så om du vill ställa ut katten kan det vara bra att registrera om den till FIFE. Det finns blanketter på SVERAKs hemsida och jag har för mig att de vill ha betalt för att administrera ändringen.

Olika förbund kan också ha lite olika standard för rasen, så att katterna får lite olika utseende eftersom de har avlats mot lite olika ideal.

Det viktigaste enligt mig är att katten är registrerad och därmed uppfödd enligt förbundets regler, och att du valt en noggrann och duktig uppfödare, som är mån om katternas hälsa!

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: