Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2634 ggr
Mojma
2017-08-16 11:47

Bengal hane sökes för parning

Hej! Jag undrar om någon här har eller vet någon som lånar ut sin hane i avel? Har en mycket fin & lovande hona. Skriv gärna om ni har eller vet någon ni kan tipsa om! Hälsningar Moa

Annons:
Splatter
2017-08-16 13:56
#1

Ta kontakt med uppfödaren du köpt honan av om det är din första kull, så får du säkert hjälp med att hitta en passande hane för din hona! :)
Det är jättebra att ha en mentor i början, ifall det uppstår problem eller komplikationer med graviditeten hos honan.

annzoo
2017-08-19 17:28
#2

Har katten stamtavla? Har du HCM scannat? Har du DNA testat för PRA och PK-def?

Mojma
2017-08-26 11:05
#3

#2 Jag är ute i god tid, och JA jag är 100% insatt SJÄLVKLART görs hälsotesterna, oroa dig ej. Om du inte läste korrekt, så handlade min teåd om hane, men tack för din så trevliga input ;) (suck)

annzoo
2017-08-26 11:55
#4

Ja om jag själv har en bengalhane som jag kan tänka mig att låna ut vill jag veta dessa saker. Jag är uppfödare av rasen

Honestyisdead
2017-08-26 20:30
#5

Har din katt stamtavla?

Mojma
2017-08-27 14:03
#6

Ja då förstår jag, framgick inte i svaret att det handlade om det o då kände jag bara att när man själv är seriös blir man trött på sura personer som förutsätter direkt att man ska avla på något knas! *tumme ner*. Jag ville vara ute i god tid o leta runt lämplig hane, eftersom om hon går igenom o blir lämplig, så vill jag själv inte heller ha en hane som inte är intressant / inte passar. Hellre ute i god tid med en plan än tvärt om som tyvärr ofta görs verkar det som

Annons:
annzoo
2017-08-27 15:03
#7

#6 Det är tyvärr många som har halvbengaler eller blandraser som letar renrasiga hanar att para sin hona med. Därför är det bra att vara tydlig då man annonserar.
Nu vet jag inte något din hona (stam eller liknande) eller vilken radie du söker hanar men tipset är annars att antingen skriva ett utförlig annons om kattens namn, hälsotester mm eller skriva till olika uppfödare som har hanar till utlåning och presentera dig och din hona och vad du letar. Är du med i en kattklubb eller rasring brukar de har avelshanelista. Min hane har jag ingen officiell annons ute på nätet iaf som många andra bengaluppfödare. Vissa uppfödare lånar heller inte ut till de som inte skaffat stamnamn så det är ju bra för dig att veta om du är ute i god tid redan.

Honestyisdead
2017-08-27 20:24
#8

#6 Om man seriöst letar brukar man berätta om sin katt samt vad man söker.

Du berättar ingenting och då får man oftast inte heller seriösa svar.

Mojma
2017-10-02 09:49
#9

Hej! Jag har bara inte varit aktiv. Jag ska scanna henne & testa för PRA, innan det blir aktuellt! PK-def är hon redan grön för via föräldrar. Jag är bara ute i god tid utifall hon skulle vara ok på sanning o pra. Tycker det är seriöst att vara ute i god tid snarare. Snäsiga svar kan man lämna hemma :) Kikar på annat håll. Tack för era svar ändå.

Honestyisdead
2017-10-02 10:49
#10

Det är ingen som har varit snäsig. Att du fått frågor är självklart. Du gav ingen som helst information.

annzoo
2017-10-02 12:51
#11

#9 ingen här har gett dig ett otrevligt svar. Söker du en hane så måste man berätta lite om din hona. Då folk kontaktar mig att få låna bengalhanar jag som jag lånat ut så berättar personen om katten. De skickar stamtavlan, hälsotester och bilder på katten mm. Ett tips som du kan tänka på är också vilket utfall du vill ha på kullen. Bär din hona på anlag som snö eller marble och vill ha det utfallet så välj en hane som bär eller har de mönstret/färgen du vill ha i kullen. Hoppas det går bra för dig och att du hittar din.hane.

Upp till toppen
Annons: