Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 563 ggr
Noa-Nisse
8/13/17, 8:29 PM

Nytt tillskott

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Är bara tvungen att visa vårt nya lilla tillskott till familjen! Vi hämtade Sansa (som hon blivit döpt till) idag och hon är bara sådär helt ljuvlig som bara en kattunge på 12 veckor kan vara. Helt orädd, nyfiken, väldigt framåt och sist men inte minst väldigt väldigt söt såklart. 

Efter 2 timmar i vårt hem så la hon sig tillrätta med min hund! Helt underbart.

Har precis ordnat med försäkring till henne. 
Nästa sak som ska ordnas med är vaccinationer, ID-märkning och kastrering. Hon har inte blivit vaccinerad än. När ska det ordnas isåfall?  Fixar ID-märkning samtidigt tänkte jag. Eller är det smartast att ordna ID-märkningen samtidigt som kastreringen? När kan jag som tidigast kastrera?

Hade en han-katt tidigare men han blev inte kastrerad fören vid 1,5 års ålder och jag  vet om att man kan göra det innan.

Skickar med bilder på underverket :D

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
Noa-Nisse
8/13/17, 8:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

:)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Ominous
8/13/17, 8:51 PM
#2

Vaccinering borde redan vara gjort då det ska helst ha skett till vecka 12 för säkrast skydd. Genom att köpa en kattunge som inte är vaccinerat har du satt hennes hälsa på spel, kattsnuva är verkligen inte att leka med. Får hon det nu är det otaliga kostnader, lidande och kanske död som väntar henne. Ni bör alltså ta henne så snart som möjligt för vaccinering, helst imorn!

Det är bra att du frågar och försöker ta reda på det nu, men det borde du verkligen ha gjort innan du skaffade en kattunge. Okunskap skapar lidande och katter är oskyldiga varelser. 

ID-märkning kan du göra samtidigt som du vaccinerar, oftast finns det som paketpris dessutom. Då sätter de ett chipp i katten som du sedan registrerar på djurid och sverak, veterinären kan nog hjläpa dig att förklara hur du gör. 

Kastrering rekommenderas från 4mån av veterinärförbundet. Innan var det 6mån, så om någon säger det är det gammal rekommendation. Du kan alltså göra det efter 40mån, jag skulle rekommendera att göra det mellan 4mån till 6mån, en hona som börjar löpa kan lätt börja kissa på fel ställen vilket kan vara ett beteende som är svårt att få bort helt.

När du kastrerar henne kan du även lägga till en öronmärkning, vilket är en annan sorts idmärkning än chippningen. Fördelen med tatueringen är att vem som helst kan kolla i kattens öra och söka upp id-numret och hitta dina kontakt uppgifter, för chippet krävs det en avläsare. Jag rekommender att ha båda, det brukar dessutom inte kosta extra då de båda ingår i paketpris. Du kan dock inte tatuera utan att söva, så därför måste det vänta till kastrering. Du bör dock inte vänta med att idmärka tills dess. Små kattungar kan vara både snabba och nyfikna och ta sig ut och sedan komma bort.

I wish I could write as mysterious as a cat

Noa-Nisse
8/13/17, 9:17 PM
#3

Hej! Tack för svar. Okej då vet jag att det går redan vid 4-6 månader. Hon kommer från landet där det var många andra katter. Men nu blir hon vaccinerad. Får ringa till veterinären imorgon helt enkelt :)

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Upp till toppen
Annons: