Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 805 ggr
Emlindholm
2017-08-10 23:40

Skabb..??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hämtade hem en liten kille för två veckor sen som verkar ha skabb. Han var/är innekatt. Fick honom dessutom veterinär besiktad utan anmärkningar när jag köpte honom. Är detta skabb? Ska självklart ringa veterinär imorgon. Men tänkte om någon visste på rak arm att det är det eller bara smuts

Annons:
Bill&Bull
2017-08-10 23:43
#1

Kliar han sig i örat? Har huvudet på sned?

||My Love For Animals Is Immortal||

Emlindholm
2017-08-10 23:50
#2

Han kliar till och från men inte huvudet på sne så ofta. Han brukar dock skaka på huvudet så öronen flaxar runt

Bill&Bull
2017-08-11 00:55
#3

Tycker inte huden ser så irriterad ut på bilden iallafall som den kan bli vid klåda. Så kan lika väl vara smuts eller svamp, men veterinären får ta prov på det och se vad det är :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Dimocarpus
2017-08-11 08:34
#4

Skabb kan utvecklas, föröka sig snabbt vid sämre immunförsvar hos värddjuret. Ja, det är skabb. Tänk på kletet kan utvecklas och bli kronisk hos värddjuret. Det kan inte se ut så där och klia och är frisk. Man kan ha video samtal med veterinären om du är försäkrad hos någon av de försäkringsbolagen som har bra samarbete med Firstvet annars boka ett video samtal själv med de, kostar från 300kr och kanske är värt det för att få ett vettigt svar och ev. recept på behandling.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Bill&Bull
2017-08-11 10:51
#5

#4 Min katts öra såg ut sådär men de va inte skabb utan svamp så helt säkert kan det inte vara förräns vet har undersökt. Jag råder ts att gå till veterinär fysiskt så dom kan ta prov på det och kolla i mikroskåp.

||My Love For Animals Is Immortal||

Dimocarpus
2017-08-11 12:29
#6

Det är också en bra idé! Nåt måste hon ju göra för katten behöver behandling.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Emlindholm
2017-08-11 13:19
#7

Har ej fått tag på tid i helgen. Tidigaste tid var på måndag. Så fram tills dess får jag bara hålla koll så han mår bra annars åker vi in till akutmottagningen. Mitt lilla hjärta

Upp till toppen
Annons: