Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 789 ggr
akjensdottir
8/9/17, 11:46 AM

Kattungar som äter väldigt olika

Jag har nyligen fått hem mina två ögonstenar, Astrid (helsvart) och Tage (svart/vit). De är nu 13 veckor gamla och mår finfint hemma hos oss. Men jag är lite fundersam kring deras matvanor. Astrid äter väldigt mycket mindre än Tage. Tänker att det inte är helt ovanligt att honor och hanar äter olika mycket, men jag tycker att det kanske är lite väl mycket. De får både blöt- och torrfoder från Royal canin, vilket är vad de är uppvuxna på. Enlig rekommendationerna ska en kattunge på 3 – 4 månader få 85g blötfoder och 37g torrfoder. Detta är vad jag försökt ge dem. Torrfodret lägger jag upp 37g i två skålar på morgonen och 37g på kvällen (delar 37 g på hälften vid varje måltid) och sedan får de dela på en portionspåse vid varje måltid. De har fri tillgång till torrfoder, men då Tage har en tendens att äta all mat han kan, så har jag valt att dela upp utfodringen på detta vis (ska även så småningom börja med foder från Mjau istället).

Till en början gav jag båda lika mycket och matade dem samtidigt. Ganska snabbt märkte jag att Astrid inte åt upp all sin mat och att Tage sedan åt upp det hon inte åt. Så istället började jag hålla mig i närheten när de åt, och ställde undan hennes skål för att sedan plocka fram den igen. Då förstod jag att hon gärna äter lite åt gången, dock åt hon inte upp all mat. Efter att ha varierat mängden mat lite olika, har jag kommit fram till att Astrid äter ca 25 g på morgonen och 20 på kvällen. Och fram till för kanske tre dagar sedan har det alltid varit 3-4 bitar torrfoder kvar i varje skål när jag ska fylla på dem. Det är svårt för mig att veta om de äter ”rättvist” mycket torrfoder, då de inte äter så mycket av det när jag och min sambo är hemma, men eftersom Astrid inte äter upp allt blötfoder de gånger jag ökar hennes portion lite så kan jag bara anta att de gör det.

MEN, för tre dagar sedan då. Jag la märke till att både morgon och kväll så har bara ena skålen med torrfoder varit uppäten (alltså cirka 18g). Funderar inte så mycket mer på det då båda katterna äter sitt blötfoder, även om Astrid tar lägre tid på sig än vanligt. Men i morse när jag skulle lägga upp blötfoder hade de bara ätit hälften ur ena skålen. Den andra skålen var kanske inte orörd, men det var ingen märkbar skillnad i mängd. Jag valde att idag lägga upp Astrids mat i två omgångar, 10g först, som hon får äta upp och sedan 15g. Men hon åt bara hälften av första omgången. Ställde fram maten tre gånger till henne innan hon började äta, och sedan ville hon inte äta mer. I ett svagt ögonblick missade jag när hon slutade äta, så Tage var snabbt där och åt upp hennes mat. Provade att lägga upp ”omgång 2” med mat, men hon rörde det inte alls. Visade henne med skeden att det var mat, då skickade hon på skeden men hoppade snabbt vidare.

Information som kan tilläggas är ju att när jag igår vägde dem så vägde Astrid cirka 1300g (hon hade svårt att vara still så jag kunde bara se ”13xx” när hon väl stod still) och Tage 1750g. Han är väldigt mycket större än henne, men har även en mer ”svullen”, ”kulaktig” mage.

Är det någon som har någon idé på vad som ska stå på? Eller hur jag kan göra annorlunda för att Astrid ska kunna gå som hon vill utan att Tage tar hennes mat? Tanken är att jag när de är chippade kanske ska satsa på en matautomat till dem. Dessutom undrar jag om någon tror det kan vara någonting tokigt med min lilla dam? Ska till veterinären på tisdag för sista vaccinationen, något speciellt jag ska fråga där?

Det är mina första husdjur och min sambo (som haft både hund och katt) tycker jag är lite sjåpig, men jag blir lite orolig.

Annons:
akjensdottir
8/9/17, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Skulle lägga upp denna bild på dem också.

MonicaLagerquist
8/9/17, 12:10 PM
#2

Jag skulle se till att det alltid fanns mat framme.

Skippa torrfodret helt och ge katterna fri tillgång till blötmat.

De växer för fullt och behöver sin mat.

Stolt ägare till fem La permer

akjensdottir
8/9/17, 12:17 PM
#3

#2 Jo, det är min tanke också, men eftersom Astrid inte får äta upp sin mat i fred blir det svårt att ha den stående hela tiden. Och hur löser jag att ha blötfoder stående hela tiden?

MonicaLagerquist
8/9/17, 2:53 PM
#4

Jag ger mina katter blötmat. Lägger upp en rejäl portion och när den är slut tar jag en ny ren tallrik och lägger upp nytt. Blötmat tål att stå framme många timmar.

Stolt ägare till fem La permer

akjensdottir
8/9/17, 2:56 PM
#5

Ja, okej! Tack för svaret! Jag får testa och hoppas på att Astrid får ha sin mat i fred om Tage får "mat i överflöd". 🙂

Björksätter
8/10/17, 1:42 PM
#6

Jag gjorde oxå så när jag gav blötmat. La upp två rejäla portioner på morgonen och det fanns ofta kvar en skvätt när vi kom hem från jobbet. De katter jag hade då åt oxå lite olika mycket men de höl sig fint i hull tyckte jag. Numera barfar jag och då får de 3 mål om dagen. Lite mer till honan än hanen då hon är smalare och större än honom och han lättare lägger på sig. De får mat under uppsikt och jag får ofta hindra hanen från att äta honans mat. Hon äter långsammare än honom. Men jag tycker inte det är nått problem att passa dem tills de ätit upp.

Annons:
akjensdottir
8/10/17, 2:58 PM
#7

#6 Jo, nu har jag testat detta sedan igår efter jobbet. La upp varsin portionspåse i vardera skål och till en början åt Astrid några tuggor och Tage tog resten. När det var tomt la jag upp mer och det var rent i morse när jag vaknade. Men till skillnad från tidigare tillfällen sprang ingen av dem fram till skålarna med mat, utan det tog kanske tog 10 minuter innan de började äta, så de är nog mätta på ett annat sätt nu. Så jag kommer ge det några dagar, och planerar att köpa varsin foderautomat till dem så att jag får bättre koll på hur de äter. :)

burmamys
8/10/17, 3:46 PM
#8

Instämmer med tidigare - kattungar växer och behöver massor med energi! En del behöver lite mer, och behöver därför äta mer innan de är mätta, och det gäller nog din Tage. Se till så Tage får äta sig mätt, så kommer även Astrid att få äta sig mätt. Så länge de är kattungar får de äta så mycket de vill. 😃

När de är omkring 8-9 månader kan du börja ha lite uppsikt så båda har bra hull. De kan fortfarande med största sannolikhet äta sig mätta även då, de flesta kan äta sig mätta vid varje måltid tills de är omkring ett år gamla. Om du märker att någon av dem börjar bli lite rund eller lite mager så får du anpassa mängden mat efter det, och, som du själv föreslår, kanske skaffa foderautomat åt dem. Själv gör jag som Björksätter, jag sitter med medan de äter. Det går rätt fort, alla mina äter upp på en gång, och så är det en gratis paus i vardagen! 

Kan tillägga att i början gav jag min kastrerade hane, som gärna ville "hjälpa" honan att äta upp, en liten liten matbit för att han väntade tills hon var klar när jag placerade mig emellan dem och på så vis hindrade honom från att ta över hennes mat. Han lärde sig snabbt att det lönade sig att vänta, och numera väntar han tills hon är klar även om jag inte är i rummet!😉

akjensdottir
8/11/17, 11:15 AM
#9

Tack så jättemycket för era tips! Även om jag tog  det första som skrevs på allvar är det skönt att veta att det är fler som gör så. Tack! :D

Upp till toppen
Annons: