Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 593 ggr
luckiestgirl
2017-08-08 16:50

Tips rengöra sår med dränslangar? + ge tablett

Hej! Min katt har legat inne på djursjukhuset ett par dagar efter vad vi trodde var en påkörning. Det visade sig att han blivit biten av en räv eller hund. Han har massor av små sår runt bröstet och skadade lungor. Fick hämta hem honom idag och de har satt in dränslangar i alla sår så att sårvätska och var ska rinna ut. Såren ska rengöras flera gånger om dagen. Är det någon som har varit med om detta? Har du något tips på hur man enklast kan göra när man är ensam? Vet att jag kan fråga veterinären, men tänkte om nån har erfarenhet :) 

Han ska även få medicin i form av en tablett varje dag, har inte gett tabletter förut, har ni något tips på hur man får honom att svälja dom? Han har så ont i kroppen så det känns hemsk att hålla i honom hårt..

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

Annons:
Aleya
2017-08-08 17:07
#1

Rengöra sår gör man lättast om katten ligger och vilar och man försöker kök in det i en mysstund. Att man inte liksom våldar och sådant utan tar det bara försiktigt. Tabletter kan man ge i något gott eller så öppnar du munnen och stoppar tabletten så långt bak du kan och smeker på halsen. Bara en katt jag haft som protesterat på det sista sättet. Alla andra har varit ok med det bara dom får nått gott att tugga på efteråt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

luckiestgirl
2017-08-08 19:12
#2

#1 okej, tack för tipsen :)

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

kattöga
2017-08-08 23:43
#3

Vi har en katt som haft dränslang efter bett i svansroten (av annan katt) och som vi behövt hålla rent 3 ggr om dagen och se till att han inte kommer åt att slicka på såret. 
Han är inte den medgörligaste katten… tvärtom…! han har stor integritet och vet vad han vill, så det var inte lätt. Och då var det bara ett sår….

Jag vet inte hur jag skulle klara det om jag hade varit ensam med honom i början, nu hade jag tur att vi var två den första tiden. Så en kunde hålla honom så att han inte kunde smita medan jag gjorde rent. Mot slutet så gjorde det inte så ont så det gick bra när jag gjorde det själv.

Men jag var tvungen att göra det när han var "motad in i ett hörn" - i hörnsoffan. Och hålla honom med ena handen så att han inte kunde smita. Med andra handen gjorde jag rent dränslangen/-hålet. 
Jag rekommenderar att man använder saltlösning. Själv hade jag då klorhexidin - som är bakteriedödande, men också kan svida i öppna sår.,.. Så det var kanske inte det bästa. Men han hade lyckats slicka på såret några gånger och då kände jag att klorhexidin var det enda….

Att få i honom tabletter…. Usch, fy och bläh! Antibiotika, krossade jag till pulver och blandade ut med någon ml vatten, som jag sen sprutade in i munnen på honom. Antibiotikan smakade tydligen riktigt illa. Men tablettgivare, blanda in i annat gott eller bara trycka in i munnen på honom och smeka på halsen för att få igång sväljreflexen funkade inte, inte alls! Så det enda alternativet var att pulverisera tabletten och blanda in det i vatten ochspruta in den i munnen…. Under massiva protester från honom. Men det funkade! Och varje gång fick han något gott som belöning efteråt!

Metacam - som dämpar smärtan och är antiinflammatorisk - var lättare att få i honom, även andra gånger det har behövts. Med spruta, under protest, men det har tydligen smakat okej gott ändå, för det har inte varit en jättekamp att få i Metacamen i honom….

Likadant har det varit vid andra tillfällen då tabletter och mediciner har behövts, han är stor motståndare till mediciner! :) 

Det jag upplever med honom, är att trots att jag måste tvinga mig på honom och tvinga i honom medicinerna, så verkar det kännas lite, lite bättre när jag samtidigt försiktigt smeker honom med fingrarna någonstans där han gillar att bli kelad med, och pratar lugnande och "soft" med honom. Och framför allt direkt efter han fått i sig medicinen.

Att han sen tar tillfället i akt att springa iväg för att slippa min tortyr, det är en annan sak… men han har "accepterat läget" i alla fall…

Lycka till med hanteringen av den sårade lilla krabaten! Jag hoppas att han blir piggelin väldigt snart! Smärtlindrare och antiinflammatorisk medicin brukar ha en ganska så snabb verkan i alla fall, tack och lov!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: