Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 766 ggr
[Siggis]
2017-08-08 00:51

Plaqueoff animal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina unga katter har inte tandsten än men luktar litegrann ur munnen, så hade velat ta hand om tänderna deras i förebyggande syfte. Att borsta tänderna har alltid varit en kamp närainpå omöjlig på båda två, speciellt tänderna längst inne. Hittade plaqueoff på Apoteket och vore ju perfekt om det fungerade, men tänkte höra om någon av er har någon erfarenhet av detta eller om ni har något annat tips som kan underlätta vid tandvården?

Annons:
Honestyisdead
2017-08-08 00:58
#1

Bäst är att ge ben. Tex råå kycklingvingar eller lanmrevben.

Tyst
2017-08-08 15:19
#2

Jag har gett min plaqueoff, när han börjat lukta blä i munnen.
Min katt är väldigt uppfostrad och går med på i stort sätt allt men tandborstning har alltid varit ett big nono, det är enda situationen då han sprattlar för att komma bort, morrar och fräser åt mig. Titta i munnen går dock bra, bara tandborstningen som är problem

Kan inte uttala mig om det är pga plaqueoff som han inte har tandsten, eller om det är bra mot just det men jag märker att han luktar bra i munnen när man använt plaqueoff i maten.

Kajsas matte
2017-08-09 15:45
#3

Mina katter är inte särskilt förtjusta i att få plaqueoff i maten, men min veterinär har rekommenderat att ge dem foder för Maine Coon eller Brittiska korthår. Jag brukar köpa Royal Canins foder och det äts med stor förtjusning. Jag ger inte varje dag men 2-4 ggr i veckan. De här fodren består av ganska stora kulor som gör att de rengör tänderna när de tuggas. Jag personligen skulle aldrig våga ge mina katter kycklingben eftersom de kan splittras och sticka hål på tarmarna. Lammben vet jag ingenting om, men jag tror inte det skulle gå hem hos mina bortskämda katter. Fast det kanske är jättebra?

burmamys
2017-08-10 11:25
#4

För att förebygga tandproblem kan du antingen ge katten råa ben, kycklingvingar är de som är lättast att äta för katten eftersom de är minst, men även lammrevben kapade i 10 cm bitar brukar gå bra när katten fått lite vana vid att äta ben.

Det är ingen risk att benen splittras i magen så länge man ger RÅA ben!😎 Tillagade ben ska man däremot aldrig erbjuda då de blivit spröda och kan splittras och skada tarmarna.  Däremot kan katten bli hård i magen av för mycket ben, om den redan äter ett helfoder. Ge en halv kycklingvinge per vecka (dela dem innan du fryser in dem) och ge en rå äggula om han ändå skulle bli hård i magen.

Om katten inte vill äta råa kycklingvingar kan du ge lite större bitar av segt kött, så katten får tugga för att få loss bitar, det borstar också kattens tänder. Tänk på att max 10% av kosten får vara "annat" om du ger katten ett helfoder.

Ett annat alternativ är att ge kelp. Plaque Off har som aktiv substans just kelp, Ascophyllum Nodosum, men färg och smak avslöjar att det finns andra tillsatser, och så är det mycket dyrare än att köpa rent kelp. Djurapotekets frystorkade kelp är betydligt billigare och innehåller mer kelp per gram än Plaque Off.

Kelp liksom Plaque Off innehåller en hel del jod, även där bör du vara försiktig så du inte överdoserar. Kolla hur mycket jod kattens foder innehåller och anpassa efter det.

Du kan även använda tops med lite Bucacat tandkräm för hund och katt, och sakta vänja katten genom att till en början bara dutta lite tandkräm på en tand, och så gradvis börja borsta lite mer, och på fler tänder. 

Här finns mer info:

http://burma.ifokus.se/articles/5930396ace12c41bd3000031-forebygg-tandproblem-hos-din-katt?discussions-1

Lycka till!🙂

Wellcraft
2017-08-10 17:18
#5

#3 Torrfoder vårdar absolut inte tänderna, tvärtom är torrfoder dåligt på tänderna. Hur stora torrfoderkulorna än är.
Råa ben splittras inte, hur tror du annars alla utekatter som käkar råa ben skulle överleva?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2017-08-10 17:32
#6

#3 Tillagade ben splittras. Inte råa. Det går utmärkt att ge råa kycklingvingar.

Torrfoder ger tandsten. Det rengör inte tänderna.

Eller blir du ren om tänderna om du äter knäckebröd? Nej precis.

Annons:
Upp till toppen
Annons: