Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1287 ggr
Siggebus
2017-08-07 07:44

Nät till uteplatsen.

Halloj. Här kommer ytterligare en tråd om hur man kan näta in en balkong/uteplats men det jag vill fråga om är inte hur man gör för det har jag ganska klart för mig .
Ska flytta inom samma hus från 2:a våningen med inglasad balkong till markplan med uteplats utan inglasning. Vill ju så klart kunna ha altandörren öppen och inte vara rädd att min innekatt smiter 🙂
Nåväl - uteplatsen är bra utformad - balkong ovanför som utgör tak samt en heltäckande vägg på varje sida. Så det är ju bara i framkanten jag behöver näta in.
Framför finns nu ett staket som tidigare hyresgäst satt upp (vanligt trädgårdsstaket med ribbor) men det ska jag byta ut för det är mer eller mindre ruttet. 
Jag behöver sätta en träribba högst upp mot balkongen och skruva i den på var sida mot de befintliga trästockarna som på var sida håller sidoväggarna. 
Sen är det bara att näta in…MEN nu kommer frågan: 
Det är ett hyreshus så jag vill göra nätet och konstruktionen så osynligt som möjligt. På min balkong tillverkade jag en träram som jag fäste riktigt bur/voljärnät i och den nätramen satte jag i spåret där balkongrutorna går i så jag kunde öppna en ruta och dra för nätramen.
Här blir det liksom HELA den öppna framsidan på ca 3.70 meter brett och ca 2 meter högt (från staketet och upp) som ska täckas så jag känner att det syns lite för mycket med för många reglar.
Så VAD kan man näta med? Kattnät vet jag men är det svårt att få det sträckt?
Vill det ska bli så osynligt som möjligt och om det fladdrar för mycket syns det kanske mer? Har funderat på det kattnätet som är ståltrådsförstärkt i så fall för jag är livrädd Milton ska komma ut.
Sen har vi då voljärnät som jag använt till balkongen och känns väldigt stabilt och säkert men det brukar säljas i mindre mått så då måste jag sätta upp reglar på den fria ytan framåt för att ha något att fästa längderna i och då ser man ju det tydligt.
Ett annat tips är rådjursnät och det finns i perfekt storlek på rulle. Har hittat på Granngården som är 2X 20 meter och då skulle jag kunna sätta upp i ett enda stycke. Men hur hållbart är det? Jag har inte riktigt fått klart för mig vad det är tillverkat av? 
Tacksam för råd och tips

Annons:
Vixxen
2017-08-08 02:22
Siggebus
2017-08-08 07:25
#2

Japp - funderar även på det ståltrådsförstärkta nätet för det bör väl vara hållbart.
Men sen undrar jag ändå över rådjursnätet som är näst intill osynligt pga sin färg.
Någon här som använder det och vet hur pass starkt det är?

Björksätter
2017-08-08 08:55
#3

Vi har rådjursnät i vår kattgård. Det har suttit i 3 år nu och håller bra. Katterna klättrar i det ibland och det har inte påverkats av det.

Uppkatten
2017-08-08 09:01
#4

Jag använder murputsnät och det fungerar jättebra! Har haft en och samma in-nätning i ca 20 år nu, och räknar med att kunna ha samma in-nätning i flera år till. På ett par ställen (där det var svårt att fästa murputsnätet bra p g a hur balkongen är gjord) så har jag "förstärkt" med rådjursnät, sedan ca 4-5 år tillbaka. Såvitt jag kan bedöma så fungerar det också bra, men om rådjursnätet skulle fungera för en tung/aktiv katt som försöker klättra vågar jag inte svara på. Jag har dock inte hört något negativt från de som använder rådjursnät…? De kattnät som jag själv har provat har emellertid haft usel kvalitet, de skulle jag inte rekommendera till någon (minns inte vilket märke… men de gick sönder jättefort/jättelätt + var svåra att montera.)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Siggebus
2017-08-08 18:53
#5

#3 Låter jättebra! Jag får väl åka ut där de säljer och känna på det - "slita" lite i det i smyg 😎
#4
Murputsnät är ju väldigt likt det voljärnätet jag har nu på balkongen i en ram för den ena glasrutan. Det är absolut jätte-hållbart och jag känner att jag kan lita på det. Kruxet är att ska jag ha sånt igen så måste jag sätta två extra "stolpar"/reglar uppifrån och ned i den öppna framsidan. För jag tror inte det finns ett så brett nät som täcker hela ytan på en gång. (ca 3.70 brett och ca 2 meter högt).
I värsta fall om jag inte gillar rådjursnätet så får jag väl kanske göra så ändå med extra stolpar att fästa längderna i. Det får bara inte se alltför klumpigt ut för då kanske någon klagar. Men å andra sidan så är varken hyresvärden eller vissa av de andra hyresgästerna så noga med hur det ser ut på huset 😉

Upp till toppen
Annons: