Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 742 ggr
[Siggis]
8/5/17, 4:31 PM

Carnilove foder för steriliserade katter

Hej! Detta med foder är en riktig vetenskap, försöker hitta ett bra foder utan spannmål ( eller så lite som möjligt i alla fall) till mina katter ( 2 och 1 år gamla) båda är kastrerade och innekatter. De äter just nu Brit care missy, vilket innehåller mycket ris så vill hitta något bättre. Kollat på Carnilove lamm och vildsvin, och undrar ifall något här vet mer om fodret ser ut näringsmässigt? Bra eller dåligt? Ifall det är dåligt, har ni något bättre foder att rekommendera? Råprotein (%)39,00 Råfett (%)13,00 Vatten (%)10,00 Aska (%)8,50 Kalcium (%)1,00 Fosfor (%)0,85 Vitamin A (IE/kg)23 000,00 Vitamin D (IE/kg)940,00 Vitamin E (mg/kg)650,00 Koppar (mg/kg)11,00 Selen (mg/kg)0,23 Järn (mg/kg)48,00 Omega 3 (%)0,25 Omega 6 (%)2,30 köttmjöl från vildsvin (35 %), köttmjöl från frigående lamm (24 %), gula ärter (19 %), kycklingfett (med tokoferoler som konserveringsmedel, 6 %), äpplen (4 %), kycklinglever (3 %), tapiokastärkelse (3 %), laxolja (2 %), morötter (1 %), linfrö (1 %), kikärter (1 %), hydrolyserade kräftdjursskal (en källa till glukosamin, 0,026 %), broskextrakt (en källa till kondroitin, 0,016 %), bryggerijäst (en källa till mannanoligosackarider, 0,016 %), cikoriarot (en källa till fruktooligosackarider, 0,012 %), yucca schidigera (0,01 %), alger (0,01 %), psylliumfrö (0,01 %), timjan (0,01 %), rosmarin (0,01 %), oregano (0,01 %), tranbär (0,0008 %), blåbär (0,0008 %), hallon (0,0008 %).

Annons:
tiger tok
8/6/17, 7:41 AM
#1

Ser ok ut. Men känns som att dem sista 9 ingredienserna är onödiga?

Dimocarpus
8/6/17, 10:15 AM
#2

Konserveringsmedel och stärkelse behövs inte. 

Som barfare skulle jag nej, inte ge allt det där till min katt. 

Har du hört talas om barf, råfoder? Det finns ett helfoder som heter MUSH vaisto cat,  http://www.mushbarf.com/sv/produkter/vaisto-cat. Katter är ju strikta köttätare och behöver rått. Funderat på erbjuda det istället för massa torrisar med ingredienser som man har svårt att veta ursprung av. 

Kolla igenom det först och skulle du vilja erbjuda det istället. Fasa in det väääldigt försiktigt så att magen inte får en chock.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Siggis]
8/6/17, 10:56 AM
#3

Det där med barf verkar intressant, men problemet är att det inte finns att köpa någonstans i närheten av var jag bor. Är bitarna mjuka eller hårda? Vill gärna ha hårda bitar för tändernas skull ( serverar givetvis blötmat utöver)

Dimocarpus
8/6/17, 11:03 AM
#4

Det är mjukt för att det är mald kött med ben. Det du kan göra för tuggmotstånd och tandhygien är att lära de att tugga ben (ej bärande) men så som kycklingvingar, halsar, revbenspjäll, lammben för de lite erfarna och större katter. 

Man kan ge ett par gånger i veckan beroende om de blir förstoppade av kalk. Alla katter är olika. Jag har en som inte kan få för mycket kalk då blir han förstoppad medan den andra har inga problem alls. 

Du kan lära dig att göra en egenbarf. Finns konsulter som skräddarsyr recept åt din katt att börja med. Har du kollat in artiklarna på barf.ifokus.se för att se hur det känns att börja? 

Jag skaffade en andra handsfrys till mina för att enkelt barfa och att det alltid finns resurser hemma. Allt handlar om kunskap, har man den så blir man trygg. 

Om du tycker att det är bökigt så kan man köpa MUSH via bud, de kommer nästa dag men då ska man ha plats för alla påsar mush. Beställer man t.ex. över 1000kr MUSH hos zoo.se så blir det gratis frakt.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Siggis]
8/6/17, 11:08 AM
#5

Att få dem att tugga ben ( eller äta rått kött) är en stor match. Den yngsta gillar älgköttfärs och har blivit bortskämd med det nu medan han läker efter en operation. Den andra rör inte ens rått kött, kräsna som attan. Men ska kolla litegrann på det där, kanske fungerar att köra en kombination av barf och torrfoder?

Dimocarpus
8/6/17, 11:12 AM
#6

Så länge det du blandar är helfoder så går det. Läsa och och gå in på MUSH hemsida, där finns mycket info att ta del av och lära sig om barf. 

Allt handlar om tid och tålamod. Det går. Min dam var skeptisk till barf i början och nu älskar hon det och äter ben (hela) som en proffs.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
[Siggis]
8/6/17, 11:13 AM
#7

Tack så mycket. Ska absolut kika 👍

Upp till toppen
Annons: