Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1360 ggr
Lizelda
2017-08-03 15:26

Innekatt till utekatt

Om en månad så beräknas jag få hem en eller eventuellt två katter. Ev en hane men i alla fall en hona. Honan är en pensionerad avelskatta (om det heter så) som varit innekatt hela sitt liv. Kommer inte ihåg exakt ålder men 5-7 år tror jag. Gått ute i kattgård rätt mycket men fortfarande en innekatt liksom. Kastrerad och chippad givetvis.

Jag bor på landet i ett stort hus och vill gärna kunna ha dörren öppen utan att oroa mig för att aldrig se henne igen och med en drös hundar så är det väldigt smidigt om man efter ett tag kan göra sig av med kattlådan. Är det genomförbart att vänja om efter så många år? Hur gör man i så fall? Ska inte vara utekatt hela tiden men det vore väldigt praktiskt att inte oroa sig över att lämna dörren öppen en varm sommardag.

Allmänna tips till en nybliven kattägare är inte heller fel! Född och uppvuxen i en kennel med hundar men tyvärr aldrig haft katt. Har god kontakt med kvinnan som har katten nu (svärmors svärmor) så har givetvis massvis med uppbackning därifrån men det är ju inte fel att få tips ändå :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[[eskils_]]
2017-08-03 15:42
#1

Om honan är fd avelskatta kan man väl anta att hon är en raskatt. Vilken ras? Gissar att det är skillnad mellan raserna på hur intresserade de är av att bli utekatter.

(För det är väl ingen normal människa som nuförtiden bedriver avel på huskatter, som det redan finns ett sådant överflöd av….)

Maria
2017-08-03 15:56
#2

Kan du inte bygga en egen kattgård?

Jag har två katter som har tillgång till en inhägnad trädgård men det är sällan de gör sina behov ute. Den ene katten tror jag aldrig har gjort det så det är tveksamt om du kan komma ifrån kattlåda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flis
2017-08-03 16:54
#3

Vill verkligen den som säljer katterna  att de ska skolas om till utekatter?

Det bästa för katterna är att näta in ett område där de kan vara trygga, då kan du slappna av och inte vara orolig att något ska hända dem.

MonicaLagerquist
2017-08-03 17:26
#4

Har du kollat med nuvarande ägare att hon vill sälja till dig om du ska ha katten ute.

Av mig skulle du inte få köpa i vart fall.

Stolt ägare till fem La permer

Björksätter
2017-08-03 20:10
#5

För att hundarna inte ska komma åt lådorna kan du ju köpa en byrå el liknande som du gör ett hål i stort nog för katten att gå in genom och sen ställa lådan i den. Då får katten vara i fred, du slipper så mycket sand på golvet och hundarna kommer inte åt bajset.

Honestyisdead
2017-08-04 01:06
#6

Jag förstår inte varför ni skaffar en innekatt om ni vill ha en utekatt? Och att ta bort lådan är aldrig ett alternativ. 

Låt då hellre katten flytta till ett hem som kan och vill ha den inne där den är trygg.

Annons:
micki78
2017-08-04 11:07
#7

En inhägnad på tomten som nämnts tidigare vore ju perfekt om du ska skaffa katt! Att låta katterna gå ute fritt medför stora risker för katterna.  En inhägnad är ju perfekt då.

Lizelda
2017-08-04 13:24
#8

#1 Det är en norsk skogkatt.

#2 Har funderat på att hägna in en av balkongerna eller göra en kattgård ute men ville veta om det fanns några andra alternativ också :)

#3 Har inte pratat om det då jag inte såg någon anledning till det om det ändå var kört.

#4 Löjligaste jag hört. Jag tänker inte propsa på att katten ska vara ute om den skulle må dåligt av omställningen men att säga att du aldrig skulle sälja till mig för att jag frågade är nog det löjligaste jag hört.

#5 Tänkte sätta hasp på toalettdörren så katten kan gå in men inte hundarna :)

#6 Jag har inget emot att ha en innekatt, det var bara en fråga då jag inte har någon erfarenhet av att vänja om från inne till ute och därför inte har koll på huruvida det skulle fungera eller inte.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

MonicaLagerquist
2017-08-04 13:39
#9

#8 Jag säler inte katter till folki som tänker ha katten fritt gående ute.

Det är det väldigt få uppfödare som gör.

Det är inte ett dugg löjligt.Det är ett ansvarfullt kattägande.

Stolt ägare till fem La permer

Lizelda
2017-08-04 15:33
#10

#9 Fast det var inte det jag sa.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Ominous
2017-08-05 22:36
#11

En katt som varit inne så länge blir extremt ovan vid alla faror, och löper väldigt mycket högre risk än normalt att bli påkörda eller gå vilse. Oftast blir ungkatter trafikvana(eller påkörda) och lär sig, har hon gått inne så har hon inte blivit trafikvan och inser inte faran. 
Jag skulle absolut inte ta risken, speciellt inte med en katt som varit inne såpass länge.

Jag har två katter som går ute i rastgård, den ena hade rastgård hos uppfödare och den andra hade inte. Den som inte hade rastgård går ALDRIG ute och skulle nog aldrig göra. Katten som växte upp med rastgård brukar ibland kissa ute, några gånger i veckan iallafall. Jag tror det är svårt att lära en katt gå ute när den alltid haft låda, men det är bara min erfarenhet och gissning. Kan fortfarande gå, men tror inte man ska räkna med det iallafall.

Tycker det låter lite som fel katt för dig tyvärr. Tror det finns många katter som hade trivts hos dig, och jag skulle rekommendera en som hade passat din livsstill bättre. Det blir nog både du och katten lyckligare av. :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Dimocarpus
2017-08-06 10:54
#12

Mina är innekatter och får gå ut i koppelpromenad. Jag har och kommer alltid ha innekatter med koppelmöjlighet och frihet att springa i en säker trapphus då vi bor i lägenhet just nu men hade vi bott i ett hus, hade jag garanterat byggt en stor rastgård där de får gå ut. Aldrig i livet att de får vara ute katter av många anledningar.  

Hade jag haft en katt som är van utekatt från början av någon anledning så skulle den få fortsätta att vara det men då ska miljön ute vara så säkert att det inte finns bilar, rovdjur, råttgift eller andra fertila katter i närheten då får den gå ut annars är det rastgård som gäller och koppelpromenad. 

Man älskar sin katt väldigt mycket men den är inte alltid en ängel. Det kan innebära att de bajsar i sandlådor (barn leker ju där!!!!), förstöra andra rabatter, markera revir (det gör katter) på olämpliga ställen så som folk tomt, utemöbler osv. Jag tar då inte mitt ansvar om jag släpper ut min utekatt och har ej koll på vad den gör hos grannarna. Som vi alla förstår, alla uppskattar inte katter och vissa är tom rädda eller allergiska. 

Det finns folk som matar katter av välvilja men har inte en aning om att det blir helt fel av okunskap.  Katten kan vara borta hos de i dagar, tom månader för att maten är så god där just nu. Då kommer jag dö av oro för att katten inte kommit hem  och måste leta som en galning. Det är lika med försvunna barn för mig och jag skulle må väldigt dåligt.

Katter är vanedjur, har den varit inne hela livet så är det inga problem att den fortsätta att vara det. 

Kan förtydliga, mina uppfödare hade inte förbjudit mig att ha utekatter om de är kastrerade men jag ser verkligen absolut ingen anledning att släpa ut dem oavsett fertila eller kastrater. Det är nästan jobbigt att ha en aktiva katter inomhus då de vill ut jämt ut för att träffa tjejer och markera sitt uterevir men istället får jag leka mer, vara fyndig i aktiviteter och gå ut oftare i koppel. Nästan mer krävande men det är värt det för jag vet åtminstone att de mår bra hemma med mig.

Jag har ju skaffat katter för att jag vill umgås med de och inte låta de gå fria. För det gör man ju inte med hundar. Varför med katter?  

Lycka till och jag hoppas att du fått perspektiv hur det kan gå för en katt och vad är ett ansvarsfullt kattägarskap innebär.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[[eskils_]]
2017-08-06 11:31
#13

Jag tycker det är tråkigt för katten att hon inte får stanna i sitt hem, där hon bott i så många år. Ska hon kastas ut bara för att hon inte får ungar längre? Tyder på en mycket egoistisk ägare. Eller ägaren kanske är allvarligt sjuk och ligger på sjukhus. Är det därför katten måste flyttas?

Tycker också det låter olämpligt att placera katten i ett hem där det inte finns någon kattkompis, bara "en drös hundar". Eller vet ni att hon kommer bra överens med de hundarna?

Och bara tanken att hon inte längre skulle få tillgång till en kattlåda, som hon är van vid… 🤐

Är man kattägare sätter man förstås kattens behov i första rummet.

Annons:
Honestyisdead
2017-08-06 11:41
#14

#13

Är man uppfödare kan man inte behålla alla. Då är det väl perfekt att omplacera till släkten?

[[eskils_]]
2017-08-06 11:45
#15

#14 Då är det väl lämpligare att omplacera ungarna till goda hem, inte att kasta ut en 6-årig katt från hennes hem. Kattägande är ett livslångt åtagande, man sviker inte sin kompis.

Honestyisdead
2017-08-06 11:46
#16

#15. Har katten ungar?

Lizelda
2017-08-07 12:15
#17

Jag har INTE tänkt utsätta katten för något den mår dåligt av, det var därför jag frågade. Inte så orimligt.

Katten trivs inte i flocken och är van vid hundar. Ser inte problemet att omplacera till släkten när hon ändå inte har någon användning för den och det ändå inte funkar i flocken.

#15 Tror du att hon har kvar alla ungarna? Det är en seriös uppfödning med flera avelskatter, då säljs katterna. Det är inte nån liten buskavel där katten råkade bli dräktig och de plötsligt satt med fem ungar och då bestämde sig för att göra sig av med mamman.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Honestyisdead
2017-08-07 12:21
#18

#15 Vet du vad en uppfödning går ut på? Ja sälja ungarna och få fram friska djur. Så så klart säljs ungarna. Annat hade ju bara varit knäppt.

Du måste väl också inse att en uppfödare inte kan behålla alla katter som går i pension. Då är det uppfödaren jobb att hitta bra hem.

Så var snäll och sluta med onödiga kommentarer.

Ominous
2017-08-07 17:25
#19

Det bästa för en avelshona är att få några kullar och sedan kastreras, inte maximera antalet kullar och ta kull tills hon inte orkar mer. Självklart är det svårt att behålla alla avelshonor och att omplacera pensionärer är inte konstigt, även om det är något jag själv tycker känns "fel" och lite hemskt. Men då är det ju perfekt att ha släkt man kan placera till, då stannar ändå katten i närheten.

I wish I could write as mysterious as a cat

Lizelda
2017-08-07 20:18
#20

#19 Föder själv upp hundar och att sälja en pensionerad avelstik till någon främmande människa är inte otänkbart men bara om den inte fungerar i flocken/skulle få det bättre någon annanstans. Inte bara för att den inte kan få fler valpar. Men till en släkting hade jag absolut kunnat tänka mig det.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[[eskils_]]
2017-08-07 20:49
#21

#18 Vad jag har skrivit i tråden kan sammanfattas i citatet: Är man kattägare sätter man förstås kattens behov i första rummet. Den uppfattningen står jag för.

Om du har en annan uppfattning, så får det stå för dig.

Men när du säger åt mig att "sluta med onödiga kommentarer" så måste jag göra dig besviken. Jag tänker ingalunda sluta skriva vad jag vill på den här kattsajten, så länge inte värden eller Medarbetare protesterar.

#19 Förstår att du tycker det känns fel.

(Detta är min sista kommentar i just den här tråden.)

Upp till toppen
Annons: