Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 926 ggr
nightingale
8/3/17, 10:49 AM

Utfodring, när blir det farligt?

Hej!

Jag har en kanske lite dum fråga.

Igår var jag o vaccinerade min ettåriga kise, och hon som vaccinerar på djursjukhuset där vi går poängterade att hon kunde känna en liten liten fett-depå eller vad det kallas på min katt. Hon är även dietist så jag vet att hennes händer är känsliga för allt som har med fett att göra :)

Hur som helst, så började jag tänka över min utfodringsteknik. Jag har läst på flera ställen att om en katt inte får mat så kan den snabbt bli sjuk. Det resulterade i att jag alltid har skålar med torrfoder framme just för att de inte ska behöva gå utan.

Men är jag fel på det där? Det kanske inte blir farligt så med en gång? Jag fyller oftast på innan jag går till jobbet strax innan 8 o kommer hem kanske vid 17. Det finns egentligen ingen risk att maten skulle ta slut på den tiden, men OM den hade gjort det.. hade det varit farligt då?

Det står ju en tabell för hur mkt katten ska äta på sidan av påsen, men om jag går efter den (o delar upp så hälften ges på morgonen o hälften när jag kommer hem)så kommer de troligtvis vara utan mat en stund mitt på dagen.

Jag har kanske fått det hela om bakfoten 🤔

Tack på förhand :)

Charlotte, Memphis och Ringo.

Annons:
Fridaaaa
8/3/17, 10:56 AM
#1

Nej det är inte farligt den tiden. Är farligt när det kommer upp i dygn, ich inte bara i timmar.

jag har inte fri tillgång till mina :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nightingale
8/3/17, 10:58 AM
#2

#1 då ska jag sluta med det också! Så kanske han blir av med sitt lilla vikt"problem" :) tack för svaret!

Fridaaaa
8/3/17, 10:59 AM
#3

#2 Låter klokt! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ApanAnn
8/3/17, 11:04 AM
#4

Vi måltidsutfodrar till våra katter och hungriga pojken dammsuger rent sin skål ganska snabbt. Då får han snällt vänta till nästa måltid. Klagar katten kan du alltid byta över någon måltid till blötmat eftersom det fyller magen mer så hungriga katter blir nöjdare. Vi väger varje portion torrfoder och har justerat lite upp och ned för att hitta en mängd som funkar bra för kissarna. Tabellerna på foderpåsen stämmer inte alltid utan vi tittar på hullet.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

nightingale
8/3/17, 11:16 AM
#5

#4 ja det är lite det jag misstänkt att mina katter hade gjort också. ätit upp allt i ett nafs. De är matvrak båda två men den ena är tydligen lite mer aktiv :)

Men då ska jag prova att väga maten o se hur det går! Ska bli spännande faktiskt! Vill ju absolut inte att de ska bli några tjockisar så de blir sjuka av den anledningen heller.

 Det kommer nog bli mycket väsen från de två herrarna som gärna meddelar mig och alla andra i hyreshuset när det nästan börjar bli tomt i skålarna…!🐱🐱

ApanAnn
8/3/17, 11:22 AM
#6

Dela ut öronproppar och håll ut! Det gäller att vara mer uthållig än katterna… Du kan också titta på aktivitetsmatskålar där de inte bara kan gluffsa i sig allt. Budgetalternativ är t.ex. att servera lite torrisar i en tom äggkartong eller i toarullar så att de får klura lite.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
nightingale
8/3/17, 11:34 AM
#7

#6 det får jag nog göra ;)

ja det är också en idé! har en aktivitetsboll men den gillar inte "tjockisen" såklart.. men han lär sig kanske!

tack för alla tips!

ApanAnn
8/3/17, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den kanske är för svår för honom? Här bollade katthonan med aktivitetsbollen medan hungerkatten "hjälpte till" med att äta upp det som trillade ut… På bilden är några av våra hemgjorda leksaker. Vi började med de längre pappersrullarna med stora hål. Ganska enkelt för dem att klura ut. När det blev för lätt pluggade vi igen sidohålen med leksaksmöss eller papperstussar, Lakrisalröret är öppet i bara egna änden och också hyggligt enkelt att fiska ut saker från, de sticker bara in tassen. Svåraste "nivån": liten toarulle med torrisar i och med sidorna helt ihopvikta. Då krävs det våld och list! Men den var för svår och tråkig i början. De gav upp. Nu kan de hantera den och då är den bra för att sysselsätta liten hungrig katt. Ibland lekmatar jag med 5-10 gram och då lägger jag några kulor på hyllorna till klösträden och på lite olika ställen så att de får klättra och leta.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

flis
8/3/17, 5:01 PM
#9

Jag tror att många mätta katter ratar aktivitetsmatskålar. Åtminstone gör mina det men om de är lite hungriga då anstränger de sig för att få tag på maten.

nightingale
8/4/17, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 Tack för tipsen!

Har packat in hundgodis till hunden i toarullar o hon älskar det.. men har inte nått samma framgång med katterna.. men det är kanske en övningsgrej!

Jag gjorde en liten strut igårkväll med inspiration av dit pysslande :) o den var uppskattad (och ganska lätt) av båda!

ApanAnn
8/5/17, 12:50 PM
#11

Vilka finingar!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: