Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1130 ggr
Sigrid.pk
2017-07-30 23:26

Hjälp, ljög uppfödaren?

Idag hämtade jag hem en liten kattunge som hade fyllt tolv veckor i fredags. Katten verkar dock väldigt liten för en tolvveckorskatt och jag undrar om uppfödaren kanske lurade mig? Hon verkade inte direkt kunna sin sak(vi fick inte ens lite mat eller något litet med bekant lukt med oss). Hur mycket brukar en tolvveckorskatt väga? Jag är mycket orolig för den lilla missen vars revben känns tydligt. Jag troe ja tar henne till min närmaste smådjursklinik imorgon men eftersom hon mår bra annars, är mycket social, lekfull och orädd kanske jag bara nojjar mig? Kan någon ge mig tips råd eller svar på frågorna? Tack.

Annons:
OberonsMatte
2017-07-30 23:41
#1

Köp aldrig en katt som inte redan är veterinärbesiktigad, vaccinerad och id-märkt! Det är det minsta man kan kräva av den som låtit sin honkatt få ungar.

En kattunge måste vara minst 12 veckor vid överlåtelse, men bör även ha uppnått en vikt på minst 1 kg innan den lämnar mamman och uppfödaren.

Sajtvärd Katter iFokus

[PeterTM]
2017-07-31 00:11
#2

#0 Har du köpt katten av en registrerad uppfödare? Har du fått kattens dokumentation?

Sigrid.pk
2017-07-31 00:15
#3

#2 nej.

[PeterTM]
2017-07-31 07:47
#4

#3 Då är det ingen uppfödare, utan en helt vanlig oregistrerad privatperson utan uppfödarlicens. Man tar alltid en stor risk när man handlar från en sådan person eftersom du inte kan anmäla problemen.

MonicaLagerquist
2017-07-31 08:37
#5

#3 Tyvärr så finns det inget som heter uppfödarelicens.

Alla som tar kattungar på sin katt är uppfödare med allt vad det som gäller regler ansvar och lagar.

Man kan visst anmäla en sån uppfödare. Dock inte till något katt förbund.

Länsstyrelsen är den man får vända sig till.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2017-07-31 10:55
#6

Vad väger katten? 

Varför köpte du en katt från skitavel? Är den vaccinerad? Registrerad?

Är den en utekatt?

Annons:
Urhasten
2017-07-31 14:32
#7

Jag tycker det låter som att du planerar att göra det bästa för kattungens fortsatta liv. Gör en hälsokontroll hos veterinären. Om den är mager kan det vara mask, tand-/bettfel eller miljöbytet.

Tycker inte att vi ska hänga upp oss på hur uppfödaren varit oansvarig eller inte - lägg 100% fokus på att göra bättre ifrån dig genom att kastrera, ID-märka och hälsokontroll vid misstanke. Alternativt anmäla uppfödaren för vanvård av djur och sedan lägga 100% fokus på din nya familjemedlem. Samt vid köp av djur i framtiden att kräva mer av säljaren.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Spectabile
2017-07-31 15:11
#8

En kattunge måste vara minst 12 veckor vid överlåtelse, men bör även ha uppnått en vikt på minst 1 kg innan den lämnar mamman och uppfödaren.

Borde inte vikten bero lite på vilken ras/huskatt man köpt. Tänker, en stor ras väger mer vid 12 veckor jämfört med en huskatt vars föräldrar kan vara tämligen små? Är bara nyfiken och vill gärna veta

OberonsMatte
2017-07-31 15:34
#9

#8 Även katter som är relativt små som vuxna väger runt 1 kg vid 12 veckor. Gör den inte det är det bara att vänta någon/några veckor tills den är stor nog.  Det är bara positivt för en kattunges utveckling att vänta med flytten ytterligare några veckor och det gäller även kattungar som passerat 1 kg med råge.

Sajtvärd Katter iFokus

Spectabile
2017-07-31 16:26
#10

#9 Tack för svar 🙂 Då vet jag hur det ligger till 🙂

flis
2017-07-31 17:03
#11

Lycka till med missen och glöm inte bort att kastrera.

[PeterTM]
2017-07-31 19:12
#12

#5 Jag menar inte något annat än att uppfödaren är registrerad, det vara bara enkelt att få det till ett ord.

Sigrid.pk
2017-08-01 08:29
#13

Tack för alla svar. Nu har vi tagit katten till en vetrinär för första vaccination och hälsokoll. Hon mår bra men är lite underviktig så jag får bara fokusera på att få henne att bli stor och stark. Enligt vetrinären verkar hon inte vara så mycket mindre än 12veckor beteendemässigt så hon kanske bara är en undergödd och mycket liten katt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: