Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1739 ggr
gickan87
2017-07-30 10:59

Hur skulle ni göra?

Var och tittade på en kattunge igår, bodde hos ett äldre par. Hon var ganska blyg och tillbakadragen, deras hund använde henne tydligen som boll ute då kärringen skämtade om att hon (katten) var genomblöt när dem kom in. Kändes väldigt olustigt att vara där över huvudtaget. Hennes syster var däremot mycket mer framåt, kändes som dem höll på mer med henne? Kände bara att nej, nej när jag var där. Hon passar inte hos oss. Men har under natten grubblat och tror absolut att hon kan blomma ut hos oss. Men hjärnan säger nej, hon är vid leverans endast avmaskad. Inte vaccinerad, chippad eller undersökt. Hur skulle ni göra? Magen och hjärtat säger hämta henne, rädda henne. Hjärnan säger att det kan bli problem och sluta illa :/

MVH Erika :)

Annons:
Aleya
2017-07-30 11:06
#1

Nej. Ta inte en katt från dessa människor. Då får dom ju bara vatten på kvarnen och kommer skaffa fler kattungar i framtiden för att dom blir ju av med dom oavsett hur lite dom gör med katterna. Skaffa istället från ett katthem om du ska ha blandras och vill att allt ska gå rätt till.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
2017-07-30 11:10
#2

Nej, nej, nej!
Sån här avel ska inte stödjas även om hjärtat skriker att du kan rädda ett litet pälsknyte. Som #1 skriver kommer det säkert leda till att puckona tar fler kullar.

Vänd dig till en seriös uppfödare eller katthem.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kattöga
2017-07-30 11:10
#3

Trots all info om BYB-uppfödning av huskatter (finns "miljoner" trådar om det på bara detta forum)…. men personligen skulle jag ha svårt att lämna en lidande katt hos ägare som inte bryr sig om denne! Jag har räddat ett antal djur (av olika slag) från sitt lidande i hem där de inte haft det bra - och jag har aldrig ångrat det! Dessutom har jag fått de allra bästa vännerna i dessa djur.

Till ägarna har jag sagt att djuren mår dåligt hos dem och att de inte bör ha djur alls eftersom de inte kan ta hand om djuren! Men då har jag också VETAT att djuren har lidit illa hos ägarna. Då, på den tiden, anmälde jag inte dem, eftersom jag inte visste att man kunde göra det (om man över huvud taget kunde det då), nu skulle jag ha gjort det!
Dessutom var inte djuren till försäljning, men jag råkade på dem av andra anledningar och kunde övertala ägarna att överlåta dem till mig.

Men ja, självklart måste man vara beredd på allt… 

Och jag vet att mothuggen kommer nu (som alltid). Men, ändå, jag kan inte låta ett djur lida om jag vet att det gör det…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Scorpio97
2017-07-30 11:12
#4

Håller med #1 och #2. Jag förstår att du vill rädda kattungen, men stöd inte sån avel, snälla.


//Jessie

OberonsMatte
2017-07-30 11:14
#5

Varför var du ens där och tittade? Man bör alltid försäkra sig om att kattungen kommer att vara vaccinerad, veterinärbesiktigad och id-märkt och det gör man innan man tittar på katten. När man sett och träffat en kattunge är det svårt rent känslomässigt att säga nej tack.

När dessa kattungar är sålda kan det här paret fortsätta i samma spår och snart ha ytterligare några kattungar det är synd om..

Sajtvärd Katter iFokus

Stallmima
2017-07-30 11:16
#6

Jag skulle tagit den på en gång.

Annons:
Honestyisdead
2017-07-30 11:18
#7

Ta den INTE!

Varför ens titta på en katt som säljs av klåpare?

Stöd inte skitavel. Den måste bort!!

Så länge ni köper katter för att "rädda" dom fortsätter dom födas och det tar aldrig slut. Tänk längre.

Isolede_Aurora
2017-07-30 13:39
#8

Jag skulle rädda katten. Har gjort likadant själv med en kattunge som skulle avlivas. Men det är min åsikt.

Honestyisdead
2017-07-30 14:57
#9

Varför vill man vara en del av skitavel?

KarateZingo
2017-07-31 11:44
#10

Det beror väl på om katten var deras egen uppfödning

Dimocarpus
2017-07-31 11:57
#11

Jag tycker du ska fråga varför de inte vaccinera och varför katten verkar skygg, varför varför, få denna person att tänka och se vad hen svarar. Sätter lite press är bra, berätta hur du vill ha en katt och låter förvånad över att hon inte har gjort det som man ska. Lämna inte utan att sätta tankar i denna huvud. 

Undrar hur det skulle gå med kattens status om den synen på en katt. 

Svårt situation men det gör verkligen ont i mig att de inte ser hur katten mår.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Halvdansken
2017-07-31 12:12
#12

Har du inte möjlighet att köpa från nåt Djurskydd/katthem eller liknande? Då är katterna undersökta av veterinär, chippade, vaccinerade, och oftast ingår sterilisering i priset.
Där vi köpt våra i Danmark kostar en kattunge 1200:-, men då vet man också att man får en kontrollerad  katt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Isolede_Aurora
2017-07-31 12:12
#13

mitt hjärta blöder verkligen när jag tänker på den stackars lilla kattungen:(

Annons:
OberonsMatte
2017-07-31 12:23
#14

#13 Fast det enda som hjälper är att bli arg på att den här typen av avel verkar kunna fortsätta i all oändlighet p.g.a. att det finns alltför många ignoranta kattägare som inte kastrerar sina katter och alltför många kattköpare som inte tycker att det är så viktigt hur aveln och uppfödningen gått till. Det är genom att se sambandet och själv vägra att vara en del av det samt sprida kunskap som man verkligen gör en god gärning.

Sajtvärd Katter iFokus

Isolede_Aurora
2017-07-31 13:19
#15

14# jag förstör ditt resonemang men jag hade ändå inte kunnat låta bli att rädda katten från idioterna. Har själv räddat en katt som skulle avlivas. Där fick de inga pengar för katten heller så de tjänade varken till eller från på att jag tog den.

Isolede_Aurora
2017-07-31 13:19
#16

*förstår

Honestyisdead
2017-07-31 13:32
#17

#15 Dom tjänade på att dom slapp avliva och märkte att det går att bli av med katterna.

Så jo det bidrog.

Isolede_Aurora
2017-07-31 13:43
#18

17# och jag skulle göra om samma sak igen. Älskar den katten över allt annat.

Honestyisdead
2017-07-31 13:59
#19

Tyvärr hade du och flera det. Därför blir vi aldrig av med problemet. Så länge ni inte inser allvaret förblir det ett stort problem och det gör mig ärligt talat arg. Börja ta ansvar!

Du tror du räddar en katt samtidigt som 5 andra föds till samma skit. Bra jobbat..

Du hade älskat en seriöst avlad katt också. Man älskar sina katter.

Isolede_Aurora
2017-07-31 14:14
#20

Kattkomando syd är en fantastisk organisation som hjälper katter!jag skänker pengar till dom varje månad. de gör verkligen skillnad och räddar herrelösa katter.

Annons:
Isolede_Aurora
2017-07-31 14:15
#21

19# vi har inte samma åsikt och det är så det är.

Honestyisdead
2017-07-31 14:19
#22

#21 Tyvärr ja. Hade alla tagit sitt ansvar hade vi blivit av med problemen. Du bara spär på istället och bryr dig inte ens. "Det är så det är" Jo tjena.

Du ser till så fler katter får lida. Förstår du ens det?

Isolede_Aurora
2017-07-31 14:23
#23

#22 jag orkar inte bråka på internet. Jag har en annan åsikt än dig, vi är olika.

Honestyisdead
2017-07-31 14:51
#24

Det är inget bråk och handlar inte om åsikter. Det jag skriver är ren fakta. Jag ställde en fråga i förra inlägget. Kan du svara?

Isolede_Aurora
2017-07-31 16:12
#25

På vilket sätt har jag fått katter att lida?jag jobbade inom hemtjänsten och tog hand om en kattunge som skulle skjutas. Sedan anmälde jag ägaren till länsstyrelsen. Det slutade med att katterna blev kastrerade.

Isolede_Aurora
2017-07-31 16:21
#26

Kattkomando syd ryckte in och omplacerade katterna. Ägaren fick djurförbud.

flis
2017-07-31 16:30
#27

#24 Är det inte dags att du dämpar dej lite. 

Hon ser till att en katt slipper lida och det är väl bra.  Många av katthemskatterna kommer från människor som inte tagit sitt ansvar, med din sanning borde de avlivats istället för att katthemmen ställer upp och omplacerar.

Annons:
Honestyisdead
2017-07-31 16:34
#28

#27 Omplacering är något helt annat.

flis
2017-07-31 17:01
#29

#28 Om dessa katter hamnar på katthemmet då är det alltså okej att ta hand om dem.

Aleya
2017-07-31 17:04
#30

#29 för då är dom kastrerade, kollad av veterinär och vaccinerade. En himla skillnad om man jämför katten i trådstarten. En katt som dom inte har kollat eller vaccinerat alls.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Uppkatten
2017-07-31 17:16
#31

Precis som #27 påpekar så är det dags att tänka på tonen i tråden!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
2017-07-31 17:17
#32

#29 Ja om de hamnar på katthem har de ju verkligen blivit vanvårdade och ägaren fick till och med djurförbud.

Nu är det ju inte så det brukar gå till utan det är som i ts. Katter kommer till genom skitavel. Folk köper katterna och ser till att fler katter föds.

[dynamitella]
2017-07-31 17:21
#33

#0
Kontakta säljarna igen och förklara precis det du skrev här. Att du känner att de är oseriösa uppfödare och att de absolut minst borde vaccinera och chippa ungarna i samband med en hälsokoll. Tacka sen nej när de beter sig som banrumpor över dina tips. Lämna säljarna med en tankeställare bara och hoppas på det bästa.

Isolede_Aurora
2017-07-31 19:52
#34

Jag tycker inte jag har hållit en dålig ton i tråden.

Annons:
Isolede_Aurora
2017-07-31 20:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Min pälskling som jag räddade!

[RagdollGbg]1
2017-07-31 20:34
#36

#34 Det är inte dig de menar.

Isolede_Aurora
2017-07-31 21:25
#37

#36:ok vad bra!

tiger tok
2017-08-01 06:37
#38

Om det är deras egen uppfödning skulle jag inte köpa henne, för då är det sannolikt att dem avlar flera ungar till! Om det inte är deras uppfödning och jag vet att dem inte skall skaffa någon mer katt, då skulle jag köpt henne!

Stallmima
2017-08-01 18:42
#39

#25 Det var riktigt bra gjort av dig  😍

Isolede_Aurora
2017-08-01 23:14
#40

#39: tack, kul att någon tyckte att jag inte gjorde ett oförlåtligt misstag som tog hand om en övergiven kattunge:)

Honestyisdead
2017-08-01 23:25
#41

#40 Det är så klart ok att ta hand om ÖVERGIVNA.  Ditt inlägg #8 säger något helt annat än vad du sedan skriver.

Annons:
Isolede_Aurora
2017-08-01 23:27
#42

41 tycker ändå inte det är ok att vara så otrevlig.

Honestyisdead
2017-08-01 23:34
#43

#42 Jag ber gärna om ursäkt när du visar vilka inlägg du syftar på. Jag är inte svår.

Isolede_Aurora
2017-08-01 23:36
#44

Tja, bland annat detta var ju inte så trevligt: #21 Tyvärr ja. Hade alla tagit sitt ansvar hade vi blivit av med problemen. Du bara spär på istället och bryr dig inte ens. "Det är så det är" Jo tjena. Du ser till så fler katter får lida. Förstår du ens det?

Isolede_Aurora
2017-08-01 23:38
#45

För övrigt kan jag berätta att vårdtagaren blev helt skogstokig över anmälan, så jag fick aldrig mer komma dit men det brydde jag mig inte om. Det är tyvärr många ute på landet som inte kastrerar sina katter med bland annat inavel som följd.

Honestyisdead
2017-08-01 23:46
#46

#45 Ja du räddade du en katt. Det uppskattar jag verkligen. 

I tråden uppmuntrar du dock skitavel. Läs #8. Det var det jag reagerade på. Du ger lite dubbel.

Isolede_Aurora
2017-08-01 23:50
#47

Ok, så ingen ursäkt?;-)

Aleya
2017-08-02 07:09
#48

#47 nu tycker jag att du sitter bara och fjamsar på. Ta ditt och heras tjafs via pm.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Isolede_Aurora
2017-08-02 13:07
#49

#48sista kommentaren var bara på skoj, men ber om ursäkt för att det blev tramsigt. Ts, vilket beslut tog du?

gickan87
2017-08-02 20:07
#50

#49 Med tanke på vilken diskussion det blev här i tråden och vilka påhopp man kan råka ut för beslutade jag mig för att inte ta den katten. Till alla: Men kommer antagligen få skit för att jag valt en annan kattunge bara för att den är huskatt. Tydligen är man inte välkommen här om man inte tänkt sig köpa en raskatt, trodde alla katter var lika mycket värda. Jag sparar hellre dem där 7.000- 10.000 kr till ev. veterinärkostnader (jo, självklart är min/mina katter försäkrade).

MVH Erika :)

Herveaux
2017-08-02 20:29
#51

#50 Dom pengar du betalar för en seriöst avlad raskatt hamnar inte i uppfödarens ficka, tror knappast många uppfödare går mer än + - 0 på sin uppfödning, inte direkt billigt med diverse hälsokoller m.m., m.m.

Det du betalar för en huskatt däremot går nog mer eller mindre direkt ner i uppfödarens ficka…

Om du vill ha huskatt finns det gott om katter (både unga och vuxna) på katthemmen att välja på, då gör du en god insats också och ger plats för en ny katt som kan komma in från gatan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

MonicaLagerquist
2017-08-02 20:31
#52

#50 Ingen här är emot huskatter. Däremot så är de flesta emot oseriös huskattsavel. Det enda sättet att få stopp på den aveln är att inte köpa de katterna.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2017-08-02 20:40
#53

#50 Det är inte huskatter vi är mot. Bara skitaveln och att man stödjer den genom köp.

Isolede_Aurora
2017-08-02 22:13
#54

#50:ok!lycka till med din nya kisse:)

Dimocarpus
2017-08-03 11:08
#55

Gickan87, om du bara visste hur mycket ett test kostar. Jag kan ge dig ett exempel, bara att kolla FIV- felp kostade mig 800kr och blodprov för hälsokoll med samtliga tester 2600kr. Skulle jag vilja kolla blodgrupp och gentestar kostar mig runt 1000kr (då är det reducerat pga. klubbmedlem). Tid, omsorg och andra "provparning" du lägger ner och kolla upp passande avelshanar, importera en vid behov för det måste va genomtänkt avel och alla hjälps åt att minimera inavelsgraden och eventuellt ärftliga sjukdomar om det är en liten ras. Plus det basala så som vaccinering x2, eventuellt avmaskning och försäkring samt chipmärkering är det minimikravet. För att ta in en ny katt i katteriet så har man de i karantän och gör tester om man misstänker nåt. Min raskatts uppfödare kastrerar samtliga av sina katter innan de flyttar hem till sina nya kattägare vid 5-6 mån om det inte finns intresse för avel. Båda kostar lika mycket. Varken mer eller mindre.

Skulle de visa sig defekter och sjukdomar som en fullt ansvarig och seriös raskattuppfödare ska vara, så slutar man avlar den linjen. 

Har vi tur så ger huskattuppfödare sina kattungar grundvaccinering x2, chipmärkning samt försäkra från början. Ej testade föräldrar så de kan bära på vad som helst utan att du vet, dolda sjukdomar. Är föräldrar dessutom släkt och har hög inavelsgrad så kan dina katter får dåligt immunförsvar. Jag tror inte många huskattuppfödare tänker eller vill lägga ner pengar på sånt. 

Hur många huskattuppfödare gör det? Allt som allt. Gör de inte sånt och säljer 2000kr per kattunge säger vi, har de 5 så har du tjänat in 10000kr utan att har varken testat föräldrarna, vaccinerat de kattungar de säljer eller ens chipmärka dem. 10 000kr rakt in i fickan bara till mat, lite gos och nöje. 

Jag ger perspektiv men jag säger inte raskattägare är bättre, man kan ringa till klubbar, gå på kattutställningar och kolla upp raskattuppfödare innan man köper någon katt från de för att försäkra sig om att man stöttat ett seriöst katteri. Det gjorde jag. 

Huskatt blir svårare och om de dessutom inte har testat sina katter alls, då undrar jag varför. Det är svårt att stötta ett huskattavel när de inte testar sina katter och gör bara hoppsan kullar utan att tänka på konsekvenserna. 

Vill jag ha en huskatt, då köper jag direkt från katthem (kostar endast 2000kr max beroende vilket katthem). Inte för att göra en god gärning utan också att jag vet att de uppfyller minikravet så som vaccinering x2, chipmärkta och kastrerade. Att de sen visar sig bära på dolda sjukdomar, ja, det är för att det finns oseriösa kattägare i kattens liv och släktträd som inte har brytt sig om dem, alltså människorna.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Dimocarpus
2017-08-03 11:24
#56

För övrigt jobbar jag ideellt på ett katthem och där finns det möjlighet att "välja" sin katt när man är där. Oftast för tur för att du är volontär.

Jag blir så ledsen varje gång jag ser att de är överbelastat av smala och dräktiga honor och det är inte alla kattungar som överlever heller. De flesta gör det men det finns också de som inte gör och är födda med defekter, med t.ex. utan analöppning eller missbilda men tack och lov överlever. 

Jag hoppas att det är åtminstone en huskattuppfödare som vaccinera sina kattungar, chipmärka och eventuellt avmaska vid behov. För då har de iaf tagit ansvaret för den kullen och förhoppningsvis inte avla vidare utan att testat föräldrarna. 

Lycka till med din fina katt och jag tror att du blir en bra kattägare och tar väl hand om katten =) En klok kattägare tar sitt ansvar och tänker efter, det har du ju kommit en bit med genom att tänka till innan köpet.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: