Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 964 ggr
Derrtag
7/19/17, 8:28 AM

Katt kommer inte hem

Vår lilla älskling har inte kommit hem igår kväll. Det hände aldrig förut, hon kommer alltid hem på kvällen. I normal fall skulle vi inte bli oroliga, men våra nuvarande grannar är så j*kla idioter! De stjäl vår vatten från vår brunn, förstör vår staket,har en hel skrotbilverkstad på sitt tomt och bölar hela dagen så att alla hör.  Och vi är så oroliga att de har gjort någonting med vår katt! Det är ju inte omöjligt, de har även hotat kommunen med en yxa och sånt. De är helt galna. Sen igår vid kl 19.00 har en bil stannat framför vår hus öppnat dörren, gjorde någonting och drog iväg. Vad hände om han/hon tog vårt katt och låste in henne? Vad kunde annars hända? Alla grannanr runt oss har sitt hus som semesterhus och är aldrig här. Men hon kan blivit påkörd också… Vi ska leta hela dagen håll tummarna för att vi ska hitta henne😭

Annons:
Honestyisdead
7/19/17, 8:51 AM
#1

Jag hoppas att er katt mår bra. Och att ni aldrig släpper ut den igen om den kommer hem.

Derrtag
7/19/17, 9:09 AM
#2

Ja, jag vet att det var fel att släppa ut henne. Men hon är helt "beroende" av att få gå ut! Kommer hon hem ska vi hålla henne inne, det är hlet säkert😭

Maria
7/19/17, 9:26 AM
#3

Går det att prata med grannarna? Annars vore väl det enklaste att fråga om de har sett henne.

Försök att bygg en rastgård till henne istället gör att ha henne som utekatt.

Hoppas att hon kommer tillrätta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niseeu
7/19/17, 9:31 AM
#4

Jag hoppas innerligt att din katt mår bra och kommer hem oskadd. Om det är som en hel skrotbilverkasta på deras tomt så skulle din katt kunnat fastna någonstans eller gjort sig illa där kan du inte fråga din granne om du kan få leta efter henne på deras tomt? Om hon kommer hem så hoppas jag att du aldrig släpper ut henne igen eller ger efter för att hon vill ut och släpper ut henne. Gå koppel promenader eller bygg en kattgård.

Uppkatten
7/19/17, 9:39 AM
#5

Lägg ut en efterlysning på www.vilse.nu . Det är landets största sökbara sajt för bortsprungna och upphittade katter. Sedan läser du tipsen i den här länken och följer dem så ökar chansen att få hem katten igen: http://www.vilse.nu/tips-raad/tips-raad/ Jag tycker precis som #3 att ni ska försöka prata med grannen, och att ni ska bygga en rastgård till katten inför framtiden. Se också till att anmäla din katt som bortsprungen till polisen. Om katten blir borta några dygn och ni inte kommer något vart trots VILSEs söktips så kan det vara idé att kontakta idhund.se för att kolla om de kan hjälpa er. Idhundar är utbildade på att hitta bortsprungna katter och hundar. Men då måste ni ha pratat med grannarna först så att id-hunden och dess förare får arbeta/söka även på deras tomter/gårdar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

micki78
7/19/17, 9:41 AM
#6

Är katten kastrerad? om inte kan katten ha gått långt och vara borta länge. 

Det är läskigt att ha sina katter ute på vift, man vet aldrig om dom kommer komma hem igen. Jag håller tummarna för att hon är oskadd och kommer hem.

Annons:
Quincy
7/19/17, 10:02 AM
#7

Har ni satt upp lappar? Hoppas ni hittar henne snart!

SilverRosen
7/19/17, 10:08 AM
#8

Håller tummar och tassar för att din katt mår bra och hittar hem på egen hand.

Om er katt inte håller sig till sina dagliga rutiner kan det ha varit någonting som skrämt henne från att gå hem. Självklart ska man inse andra faror runtomkring också, men man behöver inte utgå från det värsta direkt.
Promenera och locka på er katt runt era tomter och närområdet, om hon råkat bli instängd kanske ni kommer att kunna höra hennes jamande.

De andra har också gett er användbara och bra råd, följ dem. =)

Angående era grannar, säg att ni letar efter er katt och att ni skulle vilja leta på deras tomt, visa inte att ni misstänker dem och frågar dem så säg att ni erbjuder en hittelön. Själviska insiktslösa människor är lättköpta när det passar dem. I bästa fall låter de er titta runt.
I framtiden kan ni försöka motarbeta dem på bästa sätt, så att de inte stjäl, utnyttjar och förstör. Ni behöver inte konfrontera dem, ord är överflödiga på sådana människor, var sluga och använd hjärnan. 'Bilskroten' kan ni anmäla som en potentiell miljöfara, då skadliga ämnen kan hamna i ert grundvatten och i jorden, göra den fullkomligt obrukbar för framtiden.

Hur ni än får hem er katt, släpp inte ut henne igen! Så länge ni erbjuder annan form av stimulans och lek inomhus, kan alla katter lära sig att leva inne, du måste bara möta och tillgodose hennes energinivå och ge henne ett rikt inomhusliv. Finns mängder av idéer på nätet.

Lycka till!

Derrtag
7/19/17, 10:17 AM
#9

Tack för alla tips och råd! Vi ska sätta upp annonser och lappar, fråga runt och försöker prata med grannen. Hon kan vara var som helst, i skogen finns det t.ex många gömställen. En annan katt var här igår och jagade henne, kan vara så att den jagade bort våran? Kommer hon hem i så fall, tror ni?

(OT: kommunen och polisen struntar i vad grannarna gör. Vi har anmält dem flera gånger, har äve sagt till att de har nu för tiden börjat skjuta med gevär åt alla möjliga håll och de har redan varit i fängelse innan…)

SilverRosen
7/19/17, 10:27 AM
#10

#9 Skrämmande med såna människor omkring sig, då får ni vara försiktiga och hålla er undan!

Om hon blivit bortskrämd av en annan katt kan det dröja ett tag innan hon känner att kusten är klar. Lägg inte ut mat åt henne, det lockar bara den andra till sig. Däremot kan ni locka på henne med hennes favorit 'godis'.

Derrtag
7/19/17, 12:26 PM
#11

Vi har fortfarande inte hittat henne. Mina föräldrar är helt omtygade om att den här monstret i grannskapet har fångat henne och låst in henne någonstans.

Varför, varför gör människor så här? Han kunde ju förstöra bilen eller cykeln också, men varför just katten?😭😢 (hoppas verkligen från hela mitt hjärta att detta inte alls är sant och att hon bara blev bortjagad…)

Maria
7/19/17, 12:29 PM
#12

#11 Har dina föräldrar belägg för detta så ska ni givetvis anmäla grannen.

Annars låter det väl troligast att det är något helt annat som utekatter kan råka ut för. Skador, bilar, slagsmål, fastnat i något träd, instängd osv….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niseeu
7/19/17, 2:27 PM
#13

#12 Det är tyvärr inte ovanligt att personer tar katter för att tortera dom och i många fall sedan döda dom.

Annons:
Honestyisdead
7/19/17, 2:56 PM
#14

#13 Det är betydligt vanligare att katter blir påkörda och dör.

Uppkatten
7/19/17, 3:26 PM
#15

#13 Jo, lyckligtvis ÄR det ovanligt, men när det sker så får det uppmärksamhet i media. De allra flesta människor skulle inte drömma om att tortera och döda en katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Niseeu
7/19/17, 5:05 PM
#16

#14 Det har jag inte sagt något om men det är som sagt inte ovanligt att ute katter blir torterade. #15 Ovanligt skulle jag inte säga att det är jag har träffat många kattägare på olika djursjukhus när jag har varit inne med mina katter som berättat att dom varit inne med sina katt som blivit utsatt för otroligt hemska saker den sista personen träffade jag för någon vecka sedan. Jag hör också händelser av vänner runt om i Sverige allt för ofta. Ingen av händelserna jag har hört om har hamnat i tidningen så dom är tyvärr fler än du kanske tror. Alla går inte till tidningen när ens katt blivit torterad.

Derrtag
7/19/17, 6:40 PM
#17

Tack igen för alla tips! Tack och lov så är hon hemma igen. Men hon är på jättedåligt humör (blev något bättre när hon fick massor med skinka;P ). Vi kanske blev lite för oroliga, men vi gick genom hela skogen, ropade på henne, lockade henne med mat och ingenting hände. Det känns så bra att hon är hemma! Nu ska vi vara försiktigare: är vi inte hemma låser vi in henne i huset och håller koll på henne när hon är ute🙂

(OT igen: Jaha… nu fick vi reda på från en annan granne att galningarna säljer narkotika… Troligen vet alla om det här i området men vågar inte göra någonting. Men det gjorde oss ännu oroligare.)

Maria
7/19/17, 6:45 PM
#18

Ni kan väl upplysa polisen om vad ni vet eller har hört.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: