Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 889 ggr
Quincy
2017-07-18 15:20

Trillat ner från tredje våningen

Hej, Ja det som absolut inte får hända hände igår när vi hade fönstret på glänt vid middagstid. Vi stod och lagade middag när min ena katt lyckades trycka sig ut, stod på fönsterbrädan och halkade och trillade ner. Allt gick jättefort. Jag flippade ut och fick självklart panik, sprang ner där jag hittade henne rädd och chockad bredvid en buske i innergården. Hon hade inga synliga skador förutom att hon haltade lite grann på frambenet. Men vi åkte såklart in till djursjukhus med henne. Hon blev undersökt av veterinär och röntgades. Enligt veterinären så verkar hon ha klarat sig bra eftersom de inte kunde se några inre blödningar och inget verkar brutet. Dock så har hon nog stukat frambenet. Jag är så nojjig av mig och tänkte höra ifall någon har varit med om något liknande och hur det har gått för katten? Jag frågade vet ifall hon kan ha skadat huvudet som inte syns men det trodde inte vet… Jobbar hemifrån idag och försöker se ifall det är något beteende som avviker. Hon verkar mest vara tröttare än vanligt? Dock så vill hon, trots omständigheterna, hoppa upp och ner från stol och soffa?! P.s. Ja jag vet att man ska vara försiktig med fönster när man har katt. Det dumma med våra fönster är att men inte riktigt kan reglera gapet då det bara är ett snöre som fäst mellan fönsterkarm och fönster. Vi har nu kortar ner samtliga snören så att gapet är betydligt mindre.

Annons:
Honestyisdead
2017-07-18 15:28
#1

Vilken tur att det verkar ha gått bra och att hon inte sprang iväg. Och bra att du håller koll idag :)

Uppkatten
2017-07-18 15:47
#2

Just 3-4 våningen är extra farliga att falla ifrån för katter enl. min förra granne som var veterinär, så försök hitta en lösning så att du kan vädra utan att katten "pressar sig ut". Jättebra att du är hemma idag och har extra koll. Hoppas det går bra för kissen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

linboh
2017-07-18 18:07
#3

Känner igen den fruktansvärda paniken, exakt detta hände vår pojke förra året. Då var han bara fyra månader och gjorde precis som din katt, tryckte sig ut genom en liten fönsterglipa och föll tre våningar. Som tur var landade han på gräsmattan och pga klarade han sig så bra som han gjorde. Vi fick utskrivet smärtstillande hos veterinären och jag var hemma några dagar för att hålla koll på honom. De första dagarna sov han mycket, men annars syntes det inte speciellt mycket att han hade ont. Jag vet att jag första dygnet höll extra koll på att han kissade som han skulle, så att inte urinblåsan tagit skada av fallet. Vår hoppade också upp och ner från möbler precis som vanligt. Idag är han helt frisk och visar inga tecken på att ha ont efter olyckan. Efter detta har vi satt upp nät för de fönster som vi öppnar. Hopps det går bra för din kisse!

Quincy
2017-07-19 09:11
#4

#3 Åh skönt att höra att han mår bra trots fallet!! Min katt landade tyvärr på kullersten :( i innergården men hon verkar ändå ha landat hyfsat bra då inget är brutet. Har fått metacam utskrivet som hon får på kvällen för sitt vänstra framben som verkar vara lite öm. Jag får hålla tummarna och hoppas att hon inte får några bestående men.

Belzebubble
2017-07-19 13:32
#5

Detta hände oss förra året. Paniken var totalt. Vi hade "lås" på våra fönster som gjorde att de gick inte öppna mer än vad vi ställde in det på. Men mekanismen svek oss och fönstret öppnades helt. Vi hade lämnat det obevakad då vi brände maten och ville vädra. 

Fy, vad jag sökte överallt efter katten. Gick förbi öppna fönstret flera gånger och förnekade det helt. Letade i alla köksluckor, under badkaret, soffan… Ja, you name it. Till slut hörde jag kattens läte utifrån och då slog det mig att ja, han hoppade. 

Nu är vår kisse väluppfostrad och att fånga in honom var inga problem. När vi ropade kom det en glatt skuttande kisse, något skrämd bara då han är inte van vid att vara ute. Vi hade tur den gången, katten klarade sig utan några skador. Han landade i buskarna och gräsmattan och sprang in i grannens trädgård för att gömma sig under trappan, ca 5 meter bort från där han trillade.

Quincy
2017-07-19 14:13
#6

#5 vilken tur ni hittade honom! Ja man får ju sån panik, jag tror hela huset hörde mig när jag skrek/grät ner för trapphuset.

Annons:
jollycox
2017-07-20 16:40
#7

En kompis hade hand om två katter åt ett katthem och den ena lyckades trycka sig ut och ramlade ner och bröt ena bakbenet på två eller tre ställen så han fick avlivas. 😕

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ApanAnn
2017-07-21 00:15
#8

Jag är supernojjig med fönster. Går och stänger till om någon vädrar med för stor "glipa" för min smak. Vad skönt att det verkat gått bra för er!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: