Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1659 ggr
kattöga
2017-07-18 12:55

Färgförändring & teckning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Färgförändring
** En av de två vildfödda katterna som vi nu har tagit hand om har en "fläck" med vitt sedan födseln. "Fläcken" har alltid sett ut som den gör på bilden till höger. Jag har sett dem sedan de visades upp av deras mamma första gången och ungarna var pyttesmå, och just denna katt tog jag hand om i december förra året, då också bilden till höger är tagen. 

Idag är grabbarna tre år.

Och nu upptäcker jag att den vita "fläcken" blivit mycket mindre! Pälsen ser ut att bli likadan som den runtomkring, samma färger. Det ser man på bilden till vänster, som är tagen idag.
Någon som vet hur det kommer sig? Är det vanligt att pälsfärger förändras och vid 2,5-3 års ålder? Jag har aldrig sett det förut. (Att små kattungars päls förändras när de växer upp, det har jag sett, men inte "vuxna" katter.)
Kan kosten spela in? (De fick riktig skräpmat, torrfoder, tills vi tog hand om dem.)

Teckning/mönster
Som ni kan se så ser det ut som att katten är bruntigré på bilden till vänster men brunspotted till höger. Så är det i "verkligheten" också, i vissa ljus ser han spotted ut och i andra ljus ser han ut för att vara tigrerad. Så jag har svårt att bestämma vilken teckning han egentligen har…. 
(På id-registren, SKK och Sverak, har jag registrerat honom som brunspotted + vit.)

Nån som kan hjälpa mig, vilken teckning skulle du/ni säga att hans päls har?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2017-07-18 14:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

P.S och i vissa ljus ser man inget mönster alls, bara de bruna o svarta färgerna som spridda hårstrån.

Som denna t ex. Här kan man ana mönster (ränder) på bilden, men med ögonen ser man dem inte alls lika "tydligt" om alls.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-07-18 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Eller denna

(här är han bara 1 år gammal)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-07-18 14:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och så lilla maggen då… ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-07-19 00:34
#4

Kom också att tänka på, att katten kastrerades i slutet av december förra året och om det kanske kan ha haft nåt att göra med färgförändringen….? Tänker på hormonbalansen då….? 🤔

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
2017-07-19 10:36
#5

Eftersom den vita fläcken består av päls är den enda förklaringen jag kan komma på att de vita hårstråna är längre respektive kortare på bilderna och att det därför ser ut som att vitfläcken blivit mindre. Päls byts ju ut hela tiden, men själva vitfläcken finns nog där ändå.

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
2017-07-19 11:09
#6

#5 Ja, så kan det kanske vara. Smart! Jag ska försöka kolla om det ligger mer vitt (vita hårstrån) längre in mot huden. Annars lär det väl visa sig på lite sikt om det är så, när pälsen vuxit ut mer…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2017-07-19 13:47
#7

Har tittat lite närmare på pälsen där den vita fläcken är. Det syns inte att han är "vitfläckad" mer än på det ställe som syns i den vänstra bilden (i #0) Några enstaka vita strån finns kvar men annars är det den brunsvarta pälsen, ända ner till huden. Få se om det växer ut mer vitt på honom längre fram.

Den vita pälsen är för övrigt av en helt annan kvalitet än den bruntigrerade/-fläckiga pälsen. Den vita pälsen är mycket mjukare och lenare samt längre ("semilånghår").
Hans mamma såg ut att ha likadan päls, men henne fick vi aldrig röra (vildkatt) så kunde aldrig känna på pälsen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-08-24 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#5 Du hade helt rätt! Nu har det vuxit ut en hel del vita strån igen och "fläcken" ser nästan ut "som vanligt" igen! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: