Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 695 ggr
Linnea15
2017-07-17 22:45

Vilken kattmat?

Har en nioårig utekatt som nu under året har blivit mager. Och nej han är inte så mager att han håller på att dö han har bara för lite hull. Han har alltid blivit tunnare på sommaren och alltid varit lite rundare på vintern så det är inget vi tänkt på. Han får fri tillgång till kattmat för aktiva/utekatter. Så någon som vet ett bra foder för att han ska bli lite rundare?

Annons:
Pia-69
2017-07-17 22:56
#1

Är han regelbundet avmaskad? Skulle nog inte skada med en seniorkoll hos veterinär, äldre katter kan få problem med bl.a njurarna som ger viktnedgång mm. som symptom. Blötmat/mjukmat är att föredra för att säkerställa att katten får i sig tillräckligt med vatten då de har dålig törstreflex!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Linnea15
2017-07-17 23:08
#2

Han har varit väldigt svår att avmaska. Vi har försökt gömt det i godis osv men vi får väll försöka igen;) Konstigt nog åt han det utan problen när han var yngre. Men tror faktiskt inte att han har mask ändå. Inget jag sett iallafall. Och att han får i sig vatten vet jag. Vi har testat att ge han mjukmat men det något han bara fått ibland. Men vi får väll ge han mer av det:)

Uppkatten
2017-07-18 10:08
#3

Vore det min katt så skulle jag ta honom till veterinären för koll om han gått ner i vikt, eftersom det inte är helt ovanligt att katter i den här åldern börjar få problem med t ex njurar och annat som kan ge just viktnedgång som symptom. När det gäller just njurproblem så ser man ofta även att katten börjar dricka och kissa mer än tidigare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

SilverRosen
2017-07-18 10:45
#4

När man uteslutit att en sjukdom ligger bakom hans magrande kan man vända blicken till foder.

Har du anpassat fodret efter en seniorkatt?
Precis som för oss ändras deras matsmältning och upptaget av ämnen kan försämras. Rådfråga och läs på lite.

Hoppas din katt snart kan återfå sitt hull. =)

Upp till toppen
Annons: