Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2161 ggr
Lena
2017-07-17 18:02

Attackerades av katt

Bengt attackerades av en katt i sitt eget hem. Han tycker nu att kattägare måste ha bättre tillsyn på sina katter. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vqXpB/bengt-blev-attackerad-av-okand-katt--fick-sy-25-stygn

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Vandrar med Wolf]
2017-07-17 18:06
#1

Sidan kan inte hittas 😉

Katter attackerar inte bara så där 😕Hoppas få läsa hela artikeln ❤️

Honestyisdead
2017-07-17 18:19
#3

#1 Jo de kan attackera bara sådär.

Men oavsett så ska man kunna vara i sitt eget hem utan att stöta på utekatter.

[Vandrar med Wolf]
2017-07-17 18:25
#4

Näru Hera det gör dom inte men människan triggar igång och då kan det hända saker 😕tvi vale vilken lögn om katter 😡

Honestyisdead
2017-07-17 18:32
#5

#4 Jag har själv råkat ut för det så det är ingen lögn. Och min dåvarande hund. Ingen av oss såg katten så våra handlingar triggade inget.

Men inget ovanligt att folk med utekatter vill skylla det på andra.

Odd
2017-07-17 19:08
#6

#5 Men Hera, du förstår väl att vi är på katternas revir och får skylla oss själva ;) Vi kan ju inte gå runt hur som helst här i världen utan att ta hänsyn till katternas territorium, det är ju självklart att vi triggar dem varje gång vi går till affären, det är därför man kan beställa hem allting direkt till ytterdörren nuförtiden, för att inte stressa de små liven i onödan med vår existens. Sen får man ju självklart ha förståelse för att man inte kan låta dörrar eller fönster stå öppna på ens eget hus när man har hund. En nyfiken liten katt kan ju vilja titta in för att revirmarkera och kissa lite på soffan, då är det bäst att hunden är inlåst 24/7 (även för samhällets säkerhet) annars kan ju den helt otriggat gå till attack när katten kommer in i huset! Vi är även extra försiktiga med vår toypudel som väger hela 2.5kg, han vistas aldrig utanför buren utan munkorg, för man vet ju aldrig om det dyker upp en stackars försvarslös katt. Den måste ju få en ärlig chans att försvara sig och ohindrat klösa ögonen ur Petter utan att riskeras att skadas av bett. (Och för de som inte förstår, detta var sarkasm)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Honestyisdead
2017-07-17 19:11
#7

#6 Det sjuka är att en del som har utekatter på fullaste ansvar tycker det på riktigt 😟

Volpes
2017-07-17 19:14
#8

Läser man artikeln så annföll ju inte denna katt bara. Mannens hund försökte jaga den och han tog upp katten för att hjälpa den. Så i detta fall var det ju bara självförsvar från en skrämd katt.

Självfalet kan katter attakera  och alltid är det något som triggrar, så som det är hos alla. Det kan vara allt från  att den anser att personen, hunden eller vad det nu är, är på fel ställe, om den är skrämd, eller har ett psykiskt fel, eller annat. Men alltid finns det en anledning, en triggning.

Honestyisdead
2017-07-17 19:25
#9

#8 En katt som inte skulle varit där från första början.

Jag bryr mig inte om anledningen till varför. Självklart behövde mannen göra något i den situationen. Situationen som inte hade uppstått om katten inte sprang fritt. Att katter springer fritt är problemet.

Volpes
2017-07-17 20:53
#10

#9 Jo, jag tycker inte heller katter ska springa frit hur som helst. Men katten hade fortfarande en anledning till varför den attakerade och blev därmed triggrad och att påstå att katter bara anfaller utan anledning tycker jag var konstig. Och jag tycker inte heller att det var jättesmart av mannen att ta upp en vetskrämd katt, då får men skylla sig lite själv. Men ja, åter igen så borde inte katten ha varit där från första början heller.

Honestyisdead
2017-07-17 21:22
#11

Jag gjorde inget för att trigga. Jag ser inte det som att trigga en katt för att jag går på gatan och den här bestämt att det är dens revir. 

En katt som anfaller så mår ju inte bra.

Angående det som hände i artikeln. Hur tycker du männen skulle gjort? Låtit katten vara kvar och ta ut hunden från sitt eget hem?

annia1
2017-07-18 02:02
#12

Det mannen skulle gjort. Han skulle ropat på sin hund så han fått stopp hundens jagande. Sen stängt in hunden i ett rum. Jag utgår ifrån att hunden fått lära sig viss lydnad så den lyssnar på husse om han ropar.

Efter det så skulle mannen stängt igen dörrarna till alla rum. Sen gått bakom katten och på det viset så hade han styrt katten så den gått ut.
Men jag tror inte ens han hade behövt göra det utan gissar på att hade han bara fått bort hunden så hade katten direkt sprungit ut själv.

Man lyfter inte upp ett främmande djur, inte ens en katt, som kommit in med bara händerna för det är att be om problem. Om man måste lyfta ett främmande djur som kommit in så endera använder man en filt eller ett tungt badlakan som man ser till att få över djuret.

Tittar man på vart mannen blivit biten så bör han fått tag i katten nånstans underifrån eller fått tag i katten baktill och på det viset gett katten fritt spelrum att bita.
Och kattens reaktion var helt normal i alla fall utifrån det jag läser i artikeln. Man och hund jagar katten samtidigt (om jag förstår artikeln rätt) så den blir både stressad och rädd, sen blir upplyft på fel sätt kanske till och med blir illagjord i samband med det.

Och det jag skrivit hur han borde gjort med att stänga in sitt eget djur och stänga igen dörrar och sen gå bakom, det gäller även om man får in andra djur.

.

annia1
2017-07-18 02:44
#13

Göra ett tillägg. Med lite tid att tänka efter så är scenariot mer sannolikt att katten sprungit in under nån möbel och att hunden stod och skällde där och att mannen fick tag i katten där under och drog fram den. 

För jag kan inte se att mannen skulle fått tag i katten om den sprungit runt i huset, man hinner inte få tag i en katt som springer. Så hade han bara fått bort hunden så hade katten sprungit ut.

.

Annons:
Honestyisdead
2017-07-18 02:57
#14

#13 Och grundproblemet? Att katten ens var där. Inga åsikter om det?

[Thiah]
2017-07-18 07:14
#15

#12 det låter optimalt att göra så. Jag hade nog själv först fått  en del panik och grabbat tag i katten för att så fort som möjligt få ut den. 

Jag är inte den lugnaste i sådana här situationer så hade nog bara reagerat…

[Vandrar med Wolf]
2017-07-18 09:28
#16

#5 För kännedom så har jag fyra innekatter inte utekatter så nu drog du lite väl snabb slutsats 😃

Beträffande mannen kan jag tycka han borde tagit hand om hunden som han känner väl  och fört in den i annat rum och inte ge sig i kast med en redan rädd och uppstressad okänd katt.Inga djur anfaller om dom inte är under press eller lider av någon form av sjukdom.

Hade han avlägsnat hunden hade katten förmodligen  lämnat självmant efter en stund och man ger sig inte på stressade djur för det får konsekvenser i form av självförsvar när dom är rädd.

Det är lätt att uttala sig som mannen gör om att hundägare får på nöten och påstå att kattägare slipper undan men det är ta mig katten ren okunskap och kattägare får på nöten dom också och det kan bli ett himla hallå för en liten fjärt i en rabatt.

Honestyisdead
2017-07-18 10:14
#17

#16 Och du tycker alltså att en hundägare ska ha kunskap om katter när han inte har katter? För att skydda sitt hem för att ändra inte tar sitt ansvar.

Jag hade agerat likadant i en situation där panik råder. Jag hade försökt avlägsna inkräktaren och försökt få ut den med alla medel. Och jag är kattägare.

Tycker det är okunskap från ditt håll om du anser att kattägare får på nöten.  Visa mig gärna några sådana fall. 

För du är väl medveten om att man oftast inte har en aning om vilken katt det är som åker i rabatten eller gräver upp den. Och oftast har man ingen aning ens om man ser katten eftersom det finns så många som springer vind för våg.

Och en fjärt i rabatten klagar få på. Däremot i sandlådor där små barn leker. Och på katter som går in hos folk och på katter som anfaller människor och djur. Och det med all rätt. En förändring i lagen krävs.

Carmarino
2017-07-18 10:15
#18

#0 Det har kommit med ett mellanrum efter webbadressen. Tar man bort det kommer man till rätt sida.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2017-07-18 11:46
#19

I Expressens artikel i #0 (kan läsas om man tar bort mellanslaget efter adressen, tack Carmarino!) framgår att hunden vrålade och att mannen tog tag i kattens svans. Inte konstigt att den anföll då, för att försvara sig!

Men självklart ska kattägare ha bättre uppsikt på sina katter. Det här kanske var en katt som ägaren övergivit, och som gick in i Bengts hus för att söka mat eller skydd från en annan katt som jagade den. Eller så var det en bortsprungen eller hemlös katt. Det finns för många övergivna och hemlösa katter i landet, och det är människornas fel.

Det som behövs är lagstiftning om att alla katter ska vara ID-märkta och ägarregistrerade och att utegående katter måste vara kastrerade. Detta finns med i förslaget till ny djurskyddslag från 2011.

OberonsMatte
2017-07-18 12:12
#20

"Den första som reagerar är Bengts hund som vrålar och hela situationen förvandlas till en cirkus, beskriver Bengt det hela som. 

– Jag tänkte att jag måste få tag på den innan hunden. Då sträckte jag fram handen och får tag på den men jag fick tag i svansen och då vände den sig om och attackerade mig, säger Bengt Christensson.

– Jag blev arg, att det kommer in en katt mitt på kvällen när man sitter vid sitt eget och mitt i allt blir man biten, säger Bengt Christensson."

Ja, drar man en rädd katt i svansen kan man bli biten…😐

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Honestyisdead
2017-07-18 12:27
#21

Ingen har vad jag kan se skrivit att det är konstigt.

OberonsMatte
2017-07-18 12:56
#22

#21 När händelsen beskrivs som "en ilsken katt dök upp från ingenstans och attackerade" får i alla fall jag bilden av att katten var galen och helt oprovocerat aggressiv.

Sajtvärd Katter iFokus

Volpes
2017-07-18 13:34
#23

#21 Ja det är just det att händelsen publiceras helt fel.

#16 "Och du tycker alltså att en hundägare ska ha kunskap om katter när han inte har katter?" Jag tycker att det är en självklarhet att man inte tar i ett okänt djur som är stressat vare sig det är en hund, katt, hest, kanin eller annat. Man behöver inte ha en speciell kunskap om katter för att se och förstå att den är stressad, det är bara normalt vet.

Honestyisdead
2017-07-18 13:43
#24

#23 Och jag tycker det är en självklarhet att man gör vad man kan för att få ut katten.

[Thiah]
2017-07-18 14:02
#25

Jag hade, trots kattvana, kunnat i panik ta tag i kattens svans för att få tag i den och få ut den. Jag skulle vara beredd på att få riv och bett men ändå… Jag reagerar som sagt innan inte värst lugnt i liknande situationer och kanske Bengt är likadan? Problemet är väl att kattens ens är där och att det inte anses vara ett problem. Bengt är den som delat genom att inte stängt alla sina fönster och dörrar en varm sommarkväll.

finafiskarna
2017-07-18 14:18
#26

Såklart det inte är hundägarens fel att någon annan inte har koll på sin katt till den grad att den kommer in i andras hus. Hur skulle det kunna vara det? Har man ansvar att ha sin hund i koppel i sitt egna hem för att för att andra djurägare inte tar sitt ansvar? Vilket möjligt lagligt stöd kan man finna för detta?

annia1
2017-07-18 17:13
#27

Förstår inte varför det är nödvändigt att kommentera att katten var där. Alla är nog överens att den inte skulle varit där. Sen om det var en vanlig utekatt, en hemlös eller en innekatt som rymt det vet jag inte.

Men har man öppet så kan man få in djur och då inte bara katter utan även andra djur. 

Nu gäller det inte alla djur, men de flesta så har de en naturlig instinkt att direkt springa ut igen när de blir upptäckta, när de kommit in fel. Så för det mesta så behöver man inte göra nånting mer än att se till att det fortfarande är öppet så djuret kan ta sig ut. Ev kan man stampa till i golvet så att djuret märker att man finns där.

Enda djuret som är lite bökigt att få ut är fåglar. För där måste man verkligen se till att stänga igen alla rum. Sen förutom det fönster/dörr som redan är öppen öppna ett fönster till bredvid och sen mörklägga det rummet så gott det går så bara det som är öppet ger ljus. Sen ställer man sig så man blockera dörren så fågeln inte kan flyga nån annanstans i hemmet än just det rummet som har öppet ut. Sen bara vänta att den själv hittar det som är öppet.
Jo ett djur till som är svårt att få ut är råttor/möss för dom måste man som regel se till att fånga in.

Det här med kännedom. Man behöver inte ha kännedom om en specifik djurart utan enda kännedomen man behöver ha är att man undviker att röra främmande djur definitivt såna som kan vara stressade/rädda, för man vet aldrig hur de reagerar.

.

Annons:
Volpes
2017-07-18 20:12
#28

#27 👍

Honestyisdead
2017-07-18 20:18
#29

#27 Jag hade aldrig väntat ut en katt i mitt hem. Jag vet hur dom kan förstöra.

annia1
2017-07-18 20:28
#30

Hera du kanske ska läsa det jag skrivit en gång till. För det enda djur du måste vänta ut är fåglar. Försöker du få tag i en fågel är risken rätt stor att du stressar den till döds eller att den flyger rakt in i väggen i ren panik.

Katter och andra djur springer som regel ut direkt de blir upptäckta förutsatt att man fortfarande har öppet. Annars kan man göra som jag skrev längre upp, att gå bakom och på det viset styra ut den.

.

Honestyisdead
2017-07-18 20:31
#31

#30 De katter som kommit in hos mig och föräldrarna har inte självmant gått ut. De har vi fått bära ut.

Och de har verkligen inte försökt gömma sig.

Kalli
2017-07-18 21:05
#32

#27: Det hör nog till ovanligheterna att andra husdjur är just katter vandrar in i folks hem.

annia1
2017-07-18 22:39
#33

#31 Ok

#32 Det är nog inte särskilt vanligt att man får in ett främmande djur överhuvudtaget. Och det är inte bara husdjur man kan få in utan även vilda djur kan man få "besök" av.

.

[[eskils_]]
2017-07-18 22:54
#34

#31 Hade ni då samtidigt en vrålande hund som jagade katterna, som lät sig så snällt bäras ut?

Annons:
Honestyisdead
2017-07-18 22:55
#35

#34 Hysterisk en gång.

Carmarino
2017-07-19 06:16
#36

Har fått in både fåglar och fladdermöss i min lägenhet - på andra våningen. Det får man räkna med om man har öppet så att de kan komma in.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2017-07-19 06:41
#37

#36 Ja. Bor man nära naturen får man räkna med att man stöter på vilda djur.

Även i städer. 

Och det är en helt annan sak.  Dessa djur har ingen ägare som har ansvar över dom.

annia1
2017-07-19 15:11
#38

#37 på vilket sätt är det en helt annan sak. Det som folk brukar klaga över är att man ska väl kunna ha öppet utan att få in en katt. Byt ut ordet katt mot djur så har du samma sak.  
Jag kan inte komma på att jag nån gång hört om nån som klagat över att de fått in fåglar eller andra djur utan det är bara katter de klagar över. Djur som djur tycker jag.
Enda jag kan komma på att jag läst om vid nåt tillfälle är om nån fått in en orm som rymt från sitt terrarium och krupit iväg till nån annan lägenhet.

Och i städer är det nog fåglar som folk mest får in med tanke på det problem en del städer har med stora anhopningar av fåglar.

.

Honestyisdead
2017-07-19 15:40
#39

#38 Jag skrev varför det är en annan sak.

Vilda djur går inte att göra något åt. Katter går det att göra något åt om bara ägarna slutade vara så lata och oansvariga.

Och vi har aldrig fått in en fågel eller andra vilda djur. Bara katter. Och aldrig något annat tamdjur.

[Vandrar med Wolf]
2017-07-19 17:34
#40

Jag är en av flera som fått in både tama och vilda djur i mitt hus allt från orm till fågel och jag tycker att du Anja beskriver det så bra för det är exakt så man ska gå tillväga inte stressa ett redan stressat djur.Jättebra skrivet 👍🌺

För några år sedan hade jag en honkatt som smet ut och mötte en stor svart hund som hon så klart blev rädd för för hon var inte van hundar och här agerade jag lite som mannen men också med vetskapen om att hon kunde klösa mig och göra mig illa vilket hon också gjorde och det rejält i ansikte och i ögat men inte fasen var hon ond för det tvärtom hon var rädd med all rätt inför faktumet att möta en hund som skällde och hunden i sin tur var inte ond  men han i sin tur reagerade ju på katten med rädsla.

Oavsett det hade vart min katt eller nån annans och plockar jag upp katten eller hunden i en sån situation så får jag ju räkna med att djuret reagerar i rädsla och vi får räkna med konsekvenser så som deras naturliga försvar och jag ville separera dom så inget slagsmål skulle uppstå men jag måste också inse att vid en sån handling kan jag bli biten och klöst vilket jag blev men djuret var inte ont för det utan bara rädd.

Vi människor har en enorm förmåga att döma djuren,döma dom som onda så fort nåt händer och snabbt kommer ord som avliva djuret som är så ont när människan är den som handlat fel och skapar onödig rädsla inför fullt naturliga beteenden som djuren har.Vi skapar lagar än hit och dit lagar som vi människor måste följa medan djuren är helt omedvetna om lagen och agerar efter instinkt och sin naturlighet.

Det är vi människor som begränsar djuren inte tvärtom för djur är djur och oförstörda i sina sinnen och det är nåt vi som djurägare borde vara införstådda med  och är vi inte det då ska vi inte ha djur öht.

Vill man nu slippa få påhälsning så finns lösningar där också i form av att sätta nät i fönster och dörrar så är det problemet löst för idag finns djur i dom flesta hus så vill man inte få in dom upp med nät som förhindrar att dom tar sig in.

Vad beträffar mannen kan jag inte annat än tycka han fick skylla sig själv som agerade som han gjorde precis som jag fick skylla mig själv när jag separerade min katt från hunden för jag var medveten om att jag kunde bli skadad och jag blev det ganska rejält också men i stunden var både katten och hunden viktigare än mig för jag kunde inte se att dom två skulle göra varandra illa så jag tog smällen och det gick bra för både katt och hund vilket var det viktigaste.

Hera det här med barn och sandlådor och katter som lämnar sina fjärtar är väl ändå ganska så oskyldigt och ser man på vad vi människor slänger omkring oss i form av trasigt glas,gifter med mera som barn kan få i sig så är en fjärt och lite kiss  i deras sandlåda inget i jämförelse med den skada som vi vuxna människor kan orsaka barn.

Exempel,grannens dotter på tre  år kom in med en trasig flaska som nån slängt in på deras tomt och den var för henne en leksak som hon kunnat göra sig förbannat riktigt illa på men i hennes ögon var det en leksak och så gnäller människor på kattskit i en sandlåda när det finns betydligt större faror för barn än ett djur som utför sina naturliga behov i naturen 😕

Vi människor begränsar djuren och det måste vi lägga av med och fokusera på att dom har naturliga beteenden och tar vi ifrån dom deras naturlighet så tar vi också ifrån dom rätten att vara djur och det är djurplågeri.

Kalli
2017-07-19 17:38
#41

#38: Skulle du tycka samma sak om det promenerade in en hund i din bostad?

Annons:
annia1
2017-07-19 18:02
#42

#39 Som jag skrev så kan det vara en innekatt som smitit/rymt. Och det är inte så vanligt att katter går in till andra så det borde inte ses som ett problem. 

Sen är det så, har man en eller flera katter i området som har för vana att gå in till andra så bör man försöka ta reda på vem som ägare så det inte är en hemlös som behöver tas om hand. Finns det en ägare så kan man ju tala med den eller åtminstone försöka och man kanske då kan få reda på om katten ev missköts.

Jag har fått in både katt och fågel och får jag välja så väljer jag katt alla dar i veckan för de är oftast mycket enklare att få ut igen. Och fåglar kan ställa till ordentligt med skada plus att de skiter.

#41 Ja, jag skulle tycka likadant om det var en hund. Skillnaden skulle vara att beroende på ras så skulle jag nog bli mer rädd för en större hund kan bita ihjäl en om det vill sig illa. Men för mig spelar det ingen roll vilket djur det handlar om. Har jag öppet så kan det komma in djur och har det kommit in så ser jag till att det kommer ut igen.

.

Honestyisdead
2017-07-19 18:51
#43

#40 Jag ser inte hur det är relevant att det finns annat skräp som hamnar i sandlådor. Kattbajs har fortfarande inte där att göra.

Det är allt annat än djurplågeri att ta ut katter i koppel och att ha dom i inhägnader. Det är att ta hand om dom. Men det kräver så klart mer av ägaren så jag förstår att en del inte orkar..

Vårt samhälle är inte kattvänligt. Så det är riktigt dumt att släppa ut sina katter vind för våg. Att det fortfarande är lagligt gör det inte ok. Jag förstår inte hur man kan sova gott om nätterna när man vet vilka faror det finns utomhus. 

#42 Och får jag välja vill jag inte ha några oinbjudna gäster alls.

Skulle det hända igen kommer jag köra katten till polis eller katthem.

Kalli
2017-07-19 19:18
#44

#42: Den risken finns såklart alltid, att ens egna djur blir skadade. Men det är ju bra att veta att du inte skulle klandra hundägaren om hunden dödade din katt eller skadade dig för dem delen. Är nog inte alla kattägare som resonerar så.

Wellcraft
2017-07-19 21:45
#45

Inte alls ovanligt att utekatter går in hos folk,.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2017-07-19 21:46
#46

#45 Precis.

MonicaLagerquist
2017-07-20 08:27
#47

Min son bor mitt inne i Enköping och där är det en mängd med lösa katter.Sonen kan inte ha ett fönster eller balkongdörren öppet för då kommer det genst dit en katt och smiter in.

Stolt ägare till fem La permer

[Sandi92]
2017-07-20 10:34
#48

#47 Likadant här. Går inte att ha öppet. Nu har inte jag öppet ändå pga att jag har innekatter, men grannarna är ganska trötta på katter som går in objudna. Min mamma hade problem också ett tag med en katt som gick in. Var jättesvårt att få ut den för det gick inte att ta upp den för då blev den galen och klöste henne. Sen tycker jag inte alls det är jämförbart med vilda djur. Vilda djur går inte att göra något åt, men andras tamdjur går att göra något åt. Sen är det enligt min erfarenhet betydligt ovanligare att vilda djur tar sig in. Det sker oftast av misstag, medan katter som är tama och orädda för människor går in frivilligt.

Annons:
[LadyK]
2017-07-20 10:54
#49

#40 "Vi människor begränsar djuren och det måste vi lägga av med och fokusera på att dom har naturliga beteenden och tar vi ifrån dom deras naturlighet så tar vi också ifrån dom rätten att vara djur och det är djurplågeri."

Kan hända jag missuppfattar detta totalt men, är det då ok att jag låter min hund jaga katter, vilda djur, barn? För att det är naturligt för en hund, eller är det så att bara för det finns en skillnad i lagen tillsyn över katt vs strikt ägaransvar så ska hunden hållas i koppel, under tillsyn och förbjudas vara naturlig,

Tyvärr finns det en dom som säger att det är husägarens ansvar att hålla dörrar och fönster stängda så att förvildade katter inte kommer in.

[LadyK]
2017-07-20 11:01
#50

Självklart för mig är att det i alla fall där katter traskar in i andras hus så brister deras ägare i sitt tillsynsansvar jag anser att lagstiftningen gällande katt är för snäll idag jämfört med att äga hund. Har du katt ha den inne eller bygg en utebur (stor)  att ha den i.

Honestyisdead
2017-07-20 11:03
#51

Ja låt oss släppa lös alla djur så dom får leva naturligt. För vårt samhälle är ju verkligen en naturlig miljö (ironi)

Wellcraft
2017-07-20 12:19
#52

Det värsta är att i slutändan så drabbas alltid katterna när ägarna är lata och vägrar ta ansvar.
Oansvariga kattägare föder katthat, vilket är hemskt.
Vissa kattägare lutar sig tillbaka, tjatar om lagen som tydligen (enligt dem) säger att kattägaren inte behöver ta något ansvar alls över sin katt, grannar och omgivningen tröttnar och katten får ta smällen.
Katterna kan inte rå för att de har en lat och/eller oansvarig ägare.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2017-07-20 12:23
#53

Ja tyvärr är det katterna som förlorar på det :(

oh-la
2017-07-20 18:25
#54

#40, säg det till gravida kvinnor som leker med sina större barn i sandlådorna och riskerar toxoplasmainfektion från kattbajset med risk för fosterdöd eller missbildningar som resultat… jäkligt oskyldigt…

flis
2017-07-21 09:08
#55

#54 Hur stor är den risken? 

Jag tycker katter ska vara kopplade istället för att gå lösa utomhus, men det är för att de behöver skyddas mot faror. Människor kan skada katter, sällan tvärtom.

Annons:
[LadyK]
2017-07-21 09:11
#56

#55 hur vanligt det är spelar väl ingen större roll? Gravida uppmanas att inte byta sand i sina egna katters kattlådor…. Och är inte ett missfall, skadat barn för mycket för att någon inte orkar hålla efter sin katt.

oh-la
2017-07-21 10:07
#57

#55, katten är huvudvärd för toxoplasma och den vanligaste smittokällan är jord eller rester av det på exempelvis dåligt sköljda grönsaker från platser där katter bajsar. Ett antal gravida smittas varje år med risk för missfall och fosterskador. Hur som är väl ett dött foster, med allt vad det innebär nog?

flis
2017-07-21 18:01
#58

#57 Finns det verkligen bevis för att ett antal gravida smittas pga katt? 

Att skölja grönsaker ordentligt borde väl vara en självklarhet för alla.

oh-la
2017-07-21 23:13
#59

#58, toxoplasma smittar från katt, och det är också därför den svenska sjukvården, och 1177 rekommenderar gravida kvinnor att undvika att tömma kattlådan och vara mycket noga med handhygien efter att man varit i jord.

oh-la
2017-07-21 23:13
#60

#58, toxoplasma smittar från katt, och det är också därför den svenska sjukvården, och 1177 rekommenderar gravida kvinnor att undvika att tömma kattlådan och vara mycket noga med handhygien efter att man varit i jord.

flis
2017-07-21 23:31
#61

#60 Jag vet att det smittar från katt men om hygienen sköts är nog risken obefintlig. Barn som äter kattbajs från sandlådan löper nog större risk men jag har aldrig läst att någon insjuknat.

oh-la
2017-07-21 23:54
#62

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/toxoplasmos-/ Gravida kvinnor avråda från att vara i sandlådor där katter kan ha bajsat just på grund av risken för toxoplasmos. Finns även en kommentar längst ner om ett fall o Kanada där ett hundratal personer insjuknat från en koloni katter. Man behöver inte äta bajs, och jag tror då med små barn har med sig hela tvättkittet ut. Det jag vill ha sagt är kort och gott att inlägget om oskyldigt kattbajs är rent skitsnack, bokstavligt talat. Det kan orsaka stora skador på och för människor.

Annons:
oh-la
2017-07-21 23:59
#63

mama.nu/gravid-baby/de-nya-gravidnojorna/ en svensk kvinna som förlorade sitt ofödda barn på grund av toxoplasmainfektion. Mellan 50-100 gravida drabbas av sjukdomen årligen, två tiöl tre barn föds med symptomgivande toxoplasmos årligen enligt netdoktorn.

Wellcraft
2017-07-22 15:41
#64

Det kan även vara mycket farligt för hund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hanna12351
2017-07-22 18:29
#65

för er som säger att det är samma sak att en katt kommer in som att en fågel kommer in så nej det är det verkligen inte. det kommer sällan in större rovdjur i Sverige annat än just katter. och det är just dem som kan göra skada för vissa. om en fågel eller fladdermus flyger in i huset är det mest synd om djuret men jag har t ex marsvin hemma. kan inte lämna balkongdörren öppen ens eftersom de då smiter in katter och om de kommer åt marsvinen så är det stor risk att de dödas. en liten blåmes eller hackspett flyger inte in i huset och dödar mina djur. tycker det borde vara en självklarhet att jag ska kunna ha mina djur i mitt hem utan att riskera att någon annans djur har ihjäl dem.

[LadyK]
2017-07-24 09:01
#66

Jag tycker också det är en stor skillnad på om ett vilt djur kommer in i mitt hus, där finns det ingen som SKA ha ansvaret över djuret. En katt som hålls som husdjur ska ju hållas som just det och inte få springa omkring i andras hus hur som helst.

MonicaLagerquist
2017-07-24 15:56
#67

En vän till mig fick sin hund riven av en katt igår.

Hunden stor och kissade vid en buske då en katt hopar fram och anfaller hunden.

Hunden är kattvan och kopplad.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2017-07-24 16:42
#68

#67 Tråkigt :(

[PeterTM]
2017-07-26 18:35
#69

#4 Det är du som pratar strunt. Jag har ett eget exempel, visserligen 15 år gammalt, men ändå ett exempel på att en katt visst kan gå till synbarligen fullständigt oprovocerad attack.

Jag skulle gå på promenad med vårt yngsta barn sittvagn, men hann bara ut på grusvägen när en grannes katt hoppade ut på vägen och fräste åt oss. Jag stannade och då hoppade katten rätt upp i barnvagnen fortfarande med aggressivt beteende. 

Jag fick tag i nackskinnet på katten innan den hann riva annat än dotterns kläder och slängde katten över vår syrénhäck upp på gräsmattan. Då stack katten iväg. Jag pratade med grannen som bor 200 meter från oss och de lät avliva katten.

Jag vet förstås inte vad som tog åt katten, för enligt grannarna var den snäll hemma, men det är egentligen ointressant för den här frågan just för att händelsen beskriver att det visst kan hända.

Annons:
Maria
2017-07-26 19:11
#70

Min brors svärmor blev svårt riven och biten en gång då hon låg på knä i rabatten och rensade. Helt oprovocerat också och tyvärr kom den katten undan och ingen visste vems katt det eventuell var.

#69 Usch det kunde gått illa😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[LadyK]
2017-07-27 08:57
#71

Jag tror iofs inte något djur attackerar utan anledning sen att vi inte vet anledningen till attacken är en annan sak. Så gott som alla djur har flyktbeteende så de brukar oftast fly om de känner sig trängda men om de inte kan det av någon anledning går de till attack. Varför är ju det som vi inte har svaret på. Lukt, klädsel, sättet vi rör oss gud vet vad. Det är något som triggat attacken som för oss är till synes utan anledning men som katten/djuret säkert hade en anledning till. 

Jag vill dock inte med detta försvara att katter eller andra djur har rätt att attackera utan menar fortfarande att en katt som attackerar har en bristande tillsyn.

Upp till toppen
Annons: