Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 928 ggr
gickan87
2017-07-17 07:30

Förgiftning? Sjukdom?

Vet inte vad som händer med mina katter, först Mysan hon började med trötthet sedan kräktes hon och på 3 veckor var hennes njurar helt slut (fick veterinärbehandling under tiden). Nu 2 veckor efter att vi fått ta bort Mysan har katt nr 2 börjat Majsan sover mycket och idag matvägrar hon. Väntar bara på att vet ska öppna så jag får åka in och kolla hennes njurvärde. Kan det vara sorg först nu efter Mysan? Den 3:e katten sörjde mycket första veckan. Snälla nån hjälp, orkar inte förlora en till :'(

MVH Erika :)

Annons:
Pia-69
2017-07-17 12:50
#1

Kan de ha blivit förgiftade av nånting? Ätit nåt olämpligt? Finns råttgift utlagt i närheten? Mögelsporer i torrfoder? Etc….


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Lena
2017-07-17 18:03
#2

Om två katter drabbas av samma sak är det lätt att misstänka förgiftning. Kan de fått i sig glykol av misstag? Det ger dem symtomen på njurarna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SilverRosen
2017-07-18 10:49
#3

#1 Kan inte katter uppvisa förgiftningssymptom ifall de jagat och ätit förgiftade skadedjur?

#0 Önskar dig och katterna all lycka till och hoppas din andra katt tillfrisknar snabbt!

gickan87
2017-07-18 18:38
#4

Dem går i koppel på våran tomt vi är med dem hela tiden så inget råttgift/glycol eller annat. Var till vet igår alla prover såg bra ut. Det enda var att hennes hörntänder i överkäken var lite rött runt tandköttet. Fick Metacam för ev. värks skull. Idag äter hon liite men dricker inte vatten, går till vattenskålen men kan/vill inte dricka. Känns hopplöst :(

MVH Erika :)

kattöga
2017-07-18 18:42
#5

Kanske ska du kolla på växter inomhus och utomhus, kanske har du växter som de tuggat på men som inte är bra för katter….?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

gickan87
2017-07-18 18:58
#6

#5 Just den här katten är inte sån, hon tuggar inte på växter.

MVH Erika :)

Annons:
kattöga
2017-07-18 19:12
#7

#6 okej, vad bra!

Frågan är om det inte är just tandköttet (eller det som orsakar det röda tandköttet) som gör att katten inte "vill" äta o dricka bra. Det låter ju som att hon har ont. Kanske ska man undersöka tandhälsan, jag tycker det.
Kanske är hon mer trött pga smärta i munnen….?
Eller värme (om ni har varmt väder där ni bor)?

Jag hoppas att Metacamen hjälper så att din katt piggar på sig ordentligt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2017-07-18 19:14
#8

Katten kanske har FORL?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2017-07-18 19:46
#9

#8 Ja, det var min tanke också (har ju "FORL-katt" själv…. Men det kan ju vara andra besvär med tänder o tandkött också. Så jag skulle gå till veterinär som kan undersöka tänderna och käken. 
För att se om det är FORL måste käken röntgas.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

gickan87
2017-07-18 20:41
#10

Tack för era svar, är hos veterinären just nu. Dem röntgar buken på henne för att se efter grus i urinblåsan eller om tarmen är förstoppad.

MVH Erika :)

Pia-69
2017-07-18 21:23
#11

De symptom som TS beskriver på sin katt nr2 stämmer väl överens med min bengals när han hade problem med tandhälsan, jag misstänkte njurproblem och blodprover togs men de var ua, veterinären kollade även i munnen och upptäckte tandsten på vä sida i munnen och han hade en avslagen hörntand som vi hade haft koll på sen han var 1 år( han är 3 år nu), veterinären sövde röntgade och tog tandsten, det visade sig att den avslagna tandens rot var inflammerad och att han även hade en FORL tand, båda tänderna drogs ut, han har uppenbarligen haft jätteont, därav viktminskning och aptitlöshet! Han är numera en pigg och glad katt igen! Så jag håller med er som misstänker tandproblem på TS katt och det skulle inte skada att kollas upp särskilt eftersom den har inflammerat tandkött och inte vill äta!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

gickan87
2017-07-21 20:24
#12

Tack för alla era svar! Efter 2 vändor till veterinären så konstaterades förstoppning, så blömat extra vatten i munnen och lavemang i rumpstumpen så mår Hon idag mycket bättre. Men så i onsdags började katt nr 3 bli dålig. Åkte in akut och dem trodde det var förstoppning där också, utan att ta röntgenbilder eller nåt. Idag var hon sämre, åkte in akut igen och veterinären visste inte vad hen skulle hitta på. Fick tjata till mig blodprov och urinprov. Visade sig att hon har urinvägsinfektion stackarn. Så nu ligger hon under soffan och trycker och är rädd för oss. Hoppas verkligen att det hela vänder snart!

MVH Erika :)

Honestyisdead
2017-07-22 20:07
#13

Men vilken otur ni har. Håller tummarna för att det vänder Nu!

Annons:
gickan87
2017-07-22 20:22
#14

#13 Tack, fattar inte att allt händer på samma gång :(

MVH Erika :)

Upp till toppen
Annons: