Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 980 ggr
Linnea.lindroth
7/9/17, 10:25 PM

Återkommande urinbesvär, snälla hjälp mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Min Ragdollhona (1 år och kastrerad) har sen oktober tre gånger fått problem med urinen. (Springer på lådan och utblandat blod i urinen) varje gång har jag åkt till veterinären och fått metacam utskrivet och några timmar senare har det varit över. Hon är generellt inte stressad vad jag vet, har en snäll kattkompis och är allmänt pigg och glad. Äter bozita blötmat och feeliway i väggarna. Vad kan detta bero på??? Och vad ska jag göra?? Veterinären skriver bara ut medicin och säger "det kan bero på att det hänt något nytt i hemmet" Snälla hjälp mig med råd

Annons:
crins
7/9/17, 10:50 PM
#1

Kan hon ha struvitkristaller i urinen? Köp urinary stress och ge det ett tag, det löser upp struvitkristaller! Jag har haft det problemet med min katt! Det är ett återkommande problem hela livet, flera kattlådror kan du skaffa, se till att katten dricker mkt, ställ fram flera vatten skålar och köp cystise hos veterinären eller på nätet, det är recept fritt för Idopatisk cystit som är den vanligaste urinproblemet hos katt! Blod i urinen borde försvinna med fodret! (Bakterier i urinen är inte så vanligt på katt! Bara 2% har bakteriell urinvägsinfektion!)

Linnea.lindroth
7/9/17, 10:56 PM
#2

Tack! Har beställt tabletterna nu och håller tummarna för att det hjälper. De har tre lådor utspritt och äter bara blötmat, ser dem dock aldrig dricka ur vattenskålen trots att det är en vattenfontän

kalindas
7/10/17, 9:15 AM
#3

Troligtvis samma som min Oriental hade. Urinblåsan blir inflammerad. 
Du ger redan burkmat, vilket är bra. Men testa att öka vattenmängden i maten med lite ljummet vatten. En del katter som äter burkmat har en ful ovana att dricka dåligt för de tycker vätskan i maten är nog.
Tänk även på att vattenfonäner kan vara riktiga smittkällor, prova vanlig skål eller skura fontänen noga en gång om dagen.

/Elisa

jollycox
7/10/17, 4:02 PM
#4

FIC, feline idiopatisk cystit, inflammation i urinblåsans väggar. Beror ofta på stress. Vad som stressar kan vara svårt att klura ut. Kan vara allt från ny familjemedlem, någon som hälsar på över helgen, renoveringar till nya gardiner, ny matta, ommöblering…
Båda våra två skogkatter(1 år) har haft detta en gång, samtidigt. Min äldre katt har också detta men det är länge sen sist nu. Cystease gav vi en tid efteråt. Superbra att ni ger blötmat, men som #3 skriver, ge mer vatten i maten. Vi gav mush och blötmat med extra vatten och ändå fick våra fick skogkatterna detta så nu få dom ännu mer vatten.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Pyttelite
7/10/17, 7:52 PM
#5

Katter är extremt lättstressade och som #4 skriver är det inte alltid lätt att hitta vad som stressar så man får jobba på flera fronter samtidigt.

FIC innebär att katten har en inflammation i blåsan och det finns motsvarande krämpor för oss människor. För katten är det så att det gör mycket ont när den kissar. Det är därför det blir bättre när katten får Metacam som då bara dämpar symptomen.

Man tror också att katten gärna använder mjuka underlag att kissa på när den har urinvägsproblem den kopplar inte riktigt att det är stress och framförallt är det svårt för en innekatt med kompis att hitta en avstressande plats om det är kompisen som stressar.

Vad kan du göra?

En katt blir stressad av begränsade resurser. Därför är det viktigt att ha flera vattenskålar, flera höga och låga platser och även då lådor. 

Har man två katter så är det alltid en extra resurs som gäller för båda låda, vatten och höga/låga platser.

Orsaken till detta är att om man har fler katter kan de blocka den andra katten så att den blir stressad. Det innebär inte att den blockerande katten beter sig aggressivt mot sin kattkompis. Det kan räcka att den bara ligger på en strategisk plats och stirrar ut sin kompis.

Så min rekommendation är att se till att det finns tillgängliga resurser för båda katterna och att de är placerade på ett sådant sätt att de inte kan blockeras.

När det gäller lådor så är det inte bara antalet som är viktigt utan även placering. Har man alla tre lådor placerade i badrummet kommer inte katten att se det som flera.

Den kanske inte ens tycker att den är användbar överhuvudtaget för att den är placerad på en för katten olämpligt ställe. 

En katt är sårbar när den går på lådan.

När det gäller katter är de dessutom väldigt doftkänsliga. Det innebär att man för vissa katter inte kan lämna kläder på golvet för de doftar även om man själv inte känner någon doft. Katten vill gärna neutralisera dessa dofter med sina egna.

Jag skulle dessutom rekommendera att skaffa fler klösbrädor, gärna liggande så att katterna får möjlighet att lämna sin doft på olika ställen.

Glöm heller inte att din ettåring fortfarande är under tillväxt och håller på att bli vuxen. Det innebär att saker som tidigare fungerat inte längre fungerar t ex huv på låda, för katten olämplig sand, för få lådor osv.

Till sist vill jag också tipsa om kattfodret Calm som även det har en lugnande effekt på en stressad katt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: